Een weekje terug stond hier in de garage de Opel Corsa van zusje lief. Deze had na een jaartje eens een flinke poetsbeurt nodig. De wagen staat dagelijks op het werk onder naaldbomen, en zoals jullie weten is dit niet echt bevorderlijk voor de staat van de lak en de rest van de wagen. Gelukkig kon ik rustig aan de wagen werken aangezien mijn zusje voor 2 weekjes warmere oorden had opgezocht.
Om achteraf een beetje een idee te hebben van hoeveel tijd je er nu insteekt, heb ik alles enigszins opgeschreven.
Hierbij het dagboek van één van m’n eerste volledige poetsklussen:
Donderdag 21/7: 12u55 – 15u00
De wagen werd vandaag bij mij thuis afgezet en na het middageten zijn we maar meteen begonnen aan een grondige wasbeurt. Dit was duidelijk al eventjes geleden …
De velgen ingespoten met Bilberry (1/1) en wagen ingesopt met een stevige portie Kenotech shampoo en een scheutje PB APC.
Wagen afgedroogd en in de garage geplaatst. Een eerste snelle inspectie van de lak bevestigde de eerdere vermoedens. Op heel wat plaatsen hars. Verder lekker veel swirls en op de deur langs de bestuurderszijde enkele mooie krassen van een andere wagen.
Voldaan en tijd om een hapje te gaan eten met de familie .
Vrijdag 22/7: 13u10 – 14u45
Gestart met het kleien van de wagen. Als klei werd de Basic Clay van Dodo gebruikt in samenwerking met de Born Slippy van dezelfde fabrikant. Alhoewel dit een (volgens mij) redelijk zacht klei is, kwam de meeste verontreiniging er zonder al te veel problemen vanaf. Op één plekje even de Tar en Glue remover van Valet Pro bovengehaald omdat de harsplek echt te groot was voor alleen de klei.
20u00 – 21u00
Laatste stukjes gekleid en de wagen afgetapet om te starten met het polieren.
Zaterdag 23/7: 13u00 – 15u30
Gestart met de DAP900. Na een testspot bleek Mezzo op wit voldoende te zijn. Daarna afgewerkt met Finale op zwart. Het was de eerste keer dat ik dit probeerde, en dit geeft echt wel een betere glans.
Zondag 24/7:9u30 – 10u15
Aangezien we geen ruzie willen met de buren maar eerst even wat kleine zaakjes gedaan zoals het stofzuigen en schoonmaken van het interieur met APC aan de passagierszijde en de kofferruimte. Ook langs deze zijde nog verder de trims afgetapet.
10u15 – 11u55
Andere zijde van de wagen verder afgewerkt met de DAP. Alle tape verwijderd en de hele wagen nog eens afgelopen met Meguiars Inspection.
21u00 – 22u05
Om de rest van de week rustig binnen verder te kunnen werken, de wagen nog even snel gewassen om alle polierresten in de deursponningen en andere plekjes te verwijderen. Heel mild sopje van shampoo gebruikt en de velgen toch nog meer even ingespoten met Bilberry (1/5). Vervolgens voorzichtig afgedroogd met de Delirium droogdoek.
Maandag 25/7: 20u50 – 21u00
Wagen afgenomen met QD en vervolgens een deel van het interieur afgenomen met APC (1/20). Ook de andere zijde nu even gestofzuigd zodat dit reeds een beetje beter oogt. Vervolgens nog even de deurdorpels langs de bestuurderszijde gepolierd.
21u05 – 22u00
Wagen met de hand in de PB Black Hole gezet en afgenomen. Aangebracht met een rode handapplicator.
Dinsdag 26/7:6u35 – 7u15
’s Morgens vroeg even snel de handen uit de mouwen gestoken en het eerste laagje wax aangebracht (PB Natty’s). Zo kon ie lekker lang een dagje curen .
19u55 – 22u05
Wax uitbuffen samen met m’n vrouw die eens even wou proeven van al dat gepoets de laatste dagen. Daarna de wagen even omhoog gezet en de velgen eronderuit gehaald. Vooral vooraan was dit geen overbodige luxe.
Ingespoten met Bilberry, even gewacht en afgespoeld met water. Daarna nog even de IronX Soapgel erop losgelaten om ze helemaal schoon te krijgen. Vervolgens in de Wheelwax gezet en opnieuw gemonteerd.
Tussentijdse stand van zaken ….
Woensdag 27/7 : RUSTDAG
Donderdag 28/7:6u35 – 7u00
Weer maar even snel voor we naar het werk vertrekken een tweede laag wax aangebracht.
20u05 – 22u05
De wax uitgebuft en de nog resterende velgen in de Wheelwax gezet en de bandjes behandeld met CarPro Perl (1/1). Verder de avond gevuld met het verder reinigen van het interieur.
Vrijdag 29/7: 20u30 – 22u25
Na het snel bij elkaar zoeken van de spullen om op vakantie te vertrekken, nog snel de laatste zaken van het interieur afgewerkt. Het dashboard behandeld met PB Natural Look en de leder delen behandelt met de PB Leather Stuff. Nog een keertje de buitenkant met een QD nagelopen en de afdekhoes erover gelegd zodat ie nog lekker schoon is als m’n zussie terug komt
Door het “schitterende” weer kon ik de wagen niet meer buiten rijden, dus spijtig genoeg enkel een aantal na-foto’s in de garage ….
Bedankt voor het lezen. Groeten, Bert
Om achteraf een beetje een idee te hebben van hoeveel tijd je er nu insteekt, heb ik alles enigszins opgeschreven.
Hierbij het dagboek van één van m’n eerste volledige poetsklussen:
Donderdag 21/7: 12u55 – 15u00
De wagen werd vandaag bij mij thuis afgezet en na het middageten zijn we maar meteen begonnen aan een grondige wasbeurt. Dit was duidelijk al eventjes geleden …
De velgen ingespoten met Bilberry (1/1) en wagen ingesopt met een stevige portie Kenotech shampoo en een scheutje PB APC.
Wagen afgedroogd en in de garage geplaatst. Een eerste snelle inspectie van de lak bevestigde de eerdere vermoedens. Op heel wat plaatsen hars. Verder lekker veel swirls en op de deur langs de bestuurderszijde enkele mooie krassen van een andere wagen.
Voldaan en tijd om een hapje te gaan eten met de familie .
Vrijdag 22/7: 13u10 – 14u45
Gestart met het kleien van de wagen. Als klei werd de Basic Clay van Dodo gebruikt in samenwerking met de Born Slippy van dezelfde fabrikant. Alhoewel dit een (volgens mij) redelijk zacht klei is, kwam de meeste verontreiniging er zonder al te veel problemen vanaf. Op één plekje even de Tar en Glue remover van Valet Pro bovengehaald omdat de harsplek echt te groot was voor alleen de klei.
20u00 – 21u00
Laatste stukjes gekleid en de wagen afgetapet om te starten met het polieren.
Zaterdag 23/7: 13u00 – 15u30
Gestart met de DAP900. Na een testspot bleek Mezzo op wit voldoende te zijn. Daarna afgewerkt met Finale op zwart. Het was de eerste keer dat ik dit probeerde, en dit geeft echt wel een betere glans.
Zondag 24/7:9u30 – 10u15
Aangezien we geen ruzie willen met de buren maar eerst even wat kleine zaakjes gedaan zoals het stofzuigen en schoonmaken van het interieur met APC aan de passagierszijde en de kofferruimte. Ook langs deze zijde nog verder de trims afgetapet.
10u15 – 11u55
Andere zijde van de wagen verder afgewerkt met de DAP. Alle tape verwijderd en de hele wagen nog eens afgelopen met Meguiars Inspection.
21u00 – 22u05
Om de rest van de week rustig binnen verder te kunnen werken, de wagen nog even snel gewassen om alle polierresten in de deursponningen en andere plekjes te verwijderen. Heel mild sopje van shampoo gebruikt en de velgen toch nog meer even ingespoten met Bilberry (1/5). Vervolgens voorzichtig afgedroogd met de Delirium droogdoek.
Maandag 25/7: 20u50 – 21u00
Wagen afgenomen met QD en vervolgens een deel van het interieur afgenomen met APC (1/20). Ook de andere zijde nu even gestofzuigd zodat dit reeds een beetje beter oogt. Vervolgens nog even de deurdorpels langs de bestuurderszijde gepolierd.
21u05 – 22u00
Wagen met de hand in de PB Black Hole gezet en afgenomen. Aangebracht met een rode handapplicator.
Dinsdag 26/7:6u35 – 7u15
’s Morgens vroeg even snel de handen uit de mouwen gestoken en het eerste laagje wax aangebracht (PB Natty’s). Zo kon ie lekker lang een dagje curen .
19u55 – 22u05
Wax uitbuffen samen met m’n vrouw die eens even wou proeven van al dat gepoets de laatste dagen. Daarna de wagen even omhoog gezet en de velgen eronderuit gehaald. Vooral vooraan was dit geen overbodige luxe.
Ingespoten met Bilberry, even gewacht en afgespoeld met water. Daarna nog even de IronX Soapgel erop losgelaten om ze helemaal schoon te krijgen. Vervolgens in de Wheelwax gezet en opnieuw gemonteerd.
Tussentijdse stand van zaken ….
Woensdag 27/7 : RUSTDAG
Donderdag 28/7:6u35 – 7u00
Weer maar even snel voor we naar het werk vertrekken een tweede laag wax aangebracht.
20u05 – 22u05
De wax uitgebuft en de nog resterende velgen in de Wheelwax gezet en de bandjes behandeld met CarPro Perl (1/1). Verder de avond gevuld met het verder reinigen van het interieur.
Vrijdag 29/7: 20u30 – 22u25
Na het snel bij elkaar zoeken van de spullen om op vakantie te vertrekken, nog snel de laatste zaken van het interieur afgewerkt. Het dashboard behandeld met PB Natural Look en de leder delen behandelt met de PB Leather Stuff. Nog een keertje de buitenkant met een QD nagelopen en de afdekhoes erover gelegd zodat ie nog lekker schoon is als m’n zussie terug komt
Door het “schitterende” weer kon ik de wagen niet meer buiten rijden, dus spijtig genoeg enkel een aantal na-foto’s in de garage ….
Bedankt voor het lezen. Groeten, Bert