• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

zwarte golf 4 goed poetsen advies

twindau

Detailing rookie
29 dec 2014
3
12
hallo,
ik wil graag mijn zwarte golf 4(black magic pearl, lc9z) poetsen, hier zitten lichte swirls/hologrammen op en is wat dof geworden door de jaren heen.
heb op mijn werk polijstmiddelen van 3m staan, alle stappen en een makita poetstol, verder heb ik zelf ook een paar spullen namelijk wat doeken en mothers micro polishing glaze, nxt wax 2.0 en collinite double coat.
-nu dacht ik om goede pads te halen van scholl concepts, alleen welke?
-heb ik aan de poetsmiddelen van 3m genoeg of adviseren jullie nog iets anders erbij te halen en met welke stap te beginnen?(gewoon grof of kan het al fijner)
-misschien nog wat microvezeldoeken om polijstresidu af te nemen
- heb ik aan mothers glaze genoeg of is black hole slimmer?
- en ik dacht om dan polijsten, glaze, nxt en double coat erop te smeren.

nog niet veel ervaring in deze wereld maar wel al het een en ander geprobeerd en wil graag meer leren, uiteindelijk wil ik ook een DAP900 aanschaffen maar nu eerst even met de makita uitproberen(al een paar keer eerder uitgetest alleen de pads zijn heel droog bij ons op werk, wordt nooit gebruikt..)

kan eventueel morgen nog wat foto's posten van mijn auto en poetsspullen van werk en prive, hoor graag meer van jullie met adviezen en tips

(hoop dat ik hem hier goed geplaatst heb)

groeten
 
Zonder machinale ervaring (of heb ik dat verkeerd begrepen?) starten met een rotary lijkt mij geen juiste stap. Polijsten met een rotary kan bij onjuist gebruik tot schade leiden. Daar komt bij dat het verdomd lastig finishen is met een rotary. Finishen zonder hologrammen kan, maar vraagt om skills.

Overweeg eens om de aanschaf van de DAP wat te vervroegen en schaf een setje pads aan. Met de 3M producten moet het lukken. De Mothers glaze ken ik niet. Deze vraag kan ik niet voor je beantwoorden.
 
ja daar was ik al bang voor.. wel al vaker gebruikt en aardig net resultaat behaald maar weet dat t beter kan. maar moet nog wel meer oefenen en dan inderdaad DAP eerder aanschaffen, misschien 2e hands
 
Hoi Twindau,

Ik denk inderdaad dat je er goed aan doet om eerst met een DA aan de gang te gaan voordat je met de makita aan de slag gaat. Tenzij spuiten je hobby is;) Zonder gekheid, als je ergens op kan oefenen is de makita een prima apparaat, maar ik zou die niet gelijk om mijn eigen auto drukken. Misschien kan je eerst even een motorkap van een vergelijkbare auto van de sloop halen? Of je plaatst een gezocht oproepje hier op het forum. Zijn nu zeker ook een haal aantal PAW's in de omloop en misschien gaat die wel binnen je budget? Een golf 4 staat me niet echt voor de geest als auto met weelderige welvingen, dus met grote pads moet je ook al een heel eind komen.

Nog wat inhoudelijke opmerkingen. Als je later ook nog een keer wilt kunnen poetsen, dan niet eerst grof en daarna fijn. Beter eerst op een stukje fijn proberen, kijken of dat voldoende resultaat geeft, zo niet, dan iets agressievers. Dit kan een hardere pad of grover middel of allebei zijn. Waarschijnlijk ben je al een heel stuk verder als je eerst eens fijn polijst, dan kan je je later nog op de serieuzere defecten richten.

Wat betreft pads, ik snap niet zo goed wat je bedoelt met droog. Mijn pads zijn ook droog voordat ik ze gebruik;) of bedoel je broos en bijna vergaan? Ik ben een scholl fan. Behaal er heel makkelijk en snel resultaat mee met veel minder stof dan ik bij andere middelen had. Nu ben ik er van overtuigd dat het stof probleem gedeeltelijk aan mij ligt, maar ik was te lui om mijn kunde aan te passen en heb daarom Scholl gekocht en geen spijt van. Als je nu voor het eerst gaat inslaan, zou ik S17+ kopen en ik denk voor jouw auto twee sandwich spiders (wit/zwart) en twee oranje finishing pads. Als je die in de middenmaat koopt, kan je ze gelijk ook op je DAP gebruiken als je daar voor gaat. 3M is ook niks mis mee, maar ik houd ervan om dingen simpel te houden en een veelzijdig middel als S17 helpt daarbij.

Je hebt nooit genoeg doeken. Wat betreft de glaze, met beide geen ervaring. de heren van CC zijn van mening dat de mothers glaze ondergewaardeerd wordt, dus ik zou die lekker gebruiken als je wil. Houdt er wel rekening mee dat in je meguiars wax cleaners kunnen zitten die het aanbrengen van de glaze weer ongedaan maakt. Even checken dus en anders voor de zekerheid maar achterwege laten. De reputatie van double coat is voornamelijk gebaseerd op standtijd, dus echt nodig lijkt het me niet.

Succes!
Tonie
 
bedankt voor de reactie hier heb ik zeker wel wat aan! ik ga dit allemaal meenemen voor wanneer ik ga bestellen en op zoek naar een dap.
s17+ is dus een redelijk veelzijdig product als ik je goed begrijp, had ook wat gehoord van monelle veloce geloof ik dat je daar ook al het meeste mee weg kan halen en flinke glans kan geven.
qua pads bedoel ik inderdaad dat ze uitgedroogd zijn dat ze uit elkaar vallen zowat.. maar ook je advies hierover heb ik wat aan want zie door de bomen het bos af en toe niet meer, ze hebben zoveel bij cc.
ik ga wel die mothers proberen dan, lijkt me gewoon een prima product maar iedereen heeft t bij zwarte auto's bijna altijd over blackhole, dus lijkt me wel leuk om eens wat anders, ondergewaardeerd product te proberen.
had ook gelezen dat het slim is om eerst je pad een beetje te bevochtigen met een spray of een apc of dergelijke, klopt dat?
 
Klein spraytje met bijvoorbeeld Poorboys World Spray & Wipe is aan te raden.
 
Als je de oxidatie en defecten wegpoetst, krijg je automatisch glans terug. Veloce is het zwaarste middel in de Monello Raffini lijn en in principe bedoeld om na te bewerken met een fijner middel. Veloce is in theorie krachtiger dan S17, maar in de praktijk merk ik daar niet zoveel van. Polijstmiddel is niets anders dan korrels in een smeermiddel, maar omdat het lastig is de hele pad in een keer te voorzien van een dun laagje polijstmiddel, kan je beter een een detailer gebruiken om droge frictie te voorkomen. Spray&Wipe heeft hier ook mijn voorkeur. Een apc heeft niet perse de juiste eigenschappen hiervoor en kan je beter bewaren om je pads weer schoon te maken. Al is gewoon afwasmiddel ook goed.

Vergeet je niet de overige stappen (voornamelijk kleien) eerst te doen voordat je met de Makita aan de gang gaat?

​Succes!
 
Spray niet te veel op je pad voordat je gaat polijsten, wat hierboven genoemd word, 1 klein spraytje is voldoende, doe je meer heb je al snel kans dat hij gaat spetteren in het begin en dan kun je die fijne spetters overal weer afpoetsen.
Ik zelf gebruik de Monello lijn met polijsten op mijn DAP900V3, Veloce op de gele pad, Mezzo op de oranje pad, en Finale op de witte pad, vaak probeer ik eerst Mezzo op oranje, heb ik dan niet genoeg resultaat pak ik Veloce op geel, en daarna afbouwen naar Mezzo op oranje en dan afwerken met finale op wit, tot nu toe heb ik erg veel resultaat behaald hiermee.
Met andere polijstmiddelen heb ik nog geen ervaring, dus hier kan ik weinig over vertellen.
Ik heb nog wat krasjes op mijn zwarte Golf 6 zitten die ik niet helemaal weg kreeg met Veloce op geel, dit wil ik nog eens proberen met een spiderpad met veloce, dit zou nog iets heftiger moeten zijn met polijsten.
 
bjornl;n410835 zei:
Ik heb nog wat krasjes op mijn zwarte Golf 6 zitten die ik niet helemaal weg kreeg met Veloce op geel, dit wil ik nog eens proberen met een spiderpad met veloce, dit zou nog iets heftiger moeten zijn met polijsten.

Ik verwacht hier niet teveel van eerlijk gezegd. De sandwich spiders worden zachter door warmte, terwijl de korrel van Veloce nog afgebroken moet worden. Wil je krachtiger polijsten dan zou ik toch naar mf cutting pads met een SMAT (niet afbrekende korrel) polijstmiddel gaan.
 
bjornl;n410835 zei:
Ik heb nog wat krasjes op mijn zwarte Golf 6 zitten die ik niet helemaal weg kreeg met Veloce op geel, dit wil ik nog eens proberen met een spiderpad met veloce, dit zou nog iets heftiger moeten zijn met polijsten.

Waarom zoek je naar iets wat heftiger is, herhalen van het proces kan genoeg zijn. Tonnie geeft al aan dat de korrel bij de Monello lijn afgebroken moet worden.
Hoe lang ben je doorgegaan en hoe vaak is je pad gereinigd?
 
ik heb meerdere hits met Veloce op geel gedaan, en nog bleven er krasjes zichtbaar die niet voelbaar zijn, dus dit was niet voldoende.
De pads probeer ik naar elk paneel uit te spoelen.
Volgens de heren bij Carclean zou een spiderpad nog iets meer kunnen dan een gele foam pad.
Ook heb ik in mijn bestelling die ik als het goed is morgen krijg de Premium SofTouch Medium Compounding Wool Pad misschien dat hier ook nog iets meer mee te behalen valt dan de gele foam pad.
 
Heb je na de meerdere hits met Veloce op geel ook nog afgebouwd via Mezzo op oranje naar Finale op wit? Want de combinatie Veloce op geel zal geen perfect resultaat geven, waardoor je een vertekend beeld kunt krijgen.

Daarnaast is het ook belangrijk je te realiseren dat je met een DAP niet altijd een perfect resultaat kunt krijgen, ik heb auto's gepolijst die na mezzo op oranje al zo goed als perfect waren, maar ook auto's die na meerdere hits met veloce op een woolpad nog krasjes hadden.
 
Ik heb inderdaad elke keer wel afgebouwd zodra ik Veloce op geel gebruikt heb, is dit elke keer afgerond met Mezzo op oranje, en Finale op wit.
Tussen de rondes door ook ontvet met Prep.
 
Met deze aanvullende info lijkt het er inderdaad sterk op dat je wat zwaarder moet gaan. Wat Quattro zegt, je moet niet gaan voor 100% correctie maar hoop voor je dat je wel zover als mogelijk gaat komen natuurlijk.