• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

zwarte Saab9-3

dré1985

Detailing addict
24 mrt 2012
44
52
hallo detailers,

Ik heb mezelf net even voorgesteld
https://forum.Carclean.com/cc_postst13254/Hallo.aspx

Nu zou ik graag mijn wagen in de nabije toekomst eens volledig onder handen willen nemen.
Daarvoor had ik aan het volgende stappenplan gedacht:


Wassen en drogen:

Meg’s gold class shampoo + Delirium Orange Drying Towel


Kleien:

Meg’s Quick detailer + Dolce verde klei


Polijsten (Met dap900):

1 : Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Yellow Cutting Pad + Monello - Raffini Inizio Forza Compound
2 : Orange + Mezzo
3 : White + Mezzo
4 : Black + Finale


Voeden:

Poorboy’s Black Hole + Dap900 met Black pad


Waxen:

Meguiars Gold Class Carnauba Plus Premium Liquid Wax


Dit zal de eerste keer zijn dat ik meer doe dan enkel wassen dus zijn alle tips en hints welkom.
De produkten van mequiars heb ik al in huis daarom deze keuze(had zonder denken en informeren de paint restoration kit gekocht)
de andere produkten staan in de winkelwagen,daarom eerst ff raad vragen.
 
In de wax die jij wilt aanschaffen zit al een glaze ( dus hoef je black hole niet meer te gebruiken), het zit ook vol met fillers. Ik zou zeggen: pak een natuurlijke wax zonder fillers/glaze die een langere standtijd heeft. :cool:
Ik zou daarom persoonlijk andere waxen aanraden: M16 of PB natty's.
Natuurlijk kan je ook Dodo waxen gebruiken. De waxen die door mij genoemd zijn allemaal zeer goed en blijven meestal onder de 50 euro. Heb je overigens wel genoeg doeken?
 
Je hebt toch ook een washmit neem ik aan? :ja
Voor het polijsten er wel aan denken eerst een testspot te doen......mogelijk heb je de gele pad niet nodig en als het lukt met een lichtere combo is dat altijd aan te bevelen. :ja
Aangezien je de Meguiar's producten al in huis hebt zou ik persoonlijk gewoon de Meguiar's wax gebruiken, een andere wax kan je later ook nog aanschaffen.
En inderdaad, heb je genoeg microvezeldoeken? Daar heb je er namelijk nooit teveel van. :grinning:
 
Al bedankt voor de reacties.

Ja ik heb een washmit van meguiars en heb 8 microvezeldoeken.is dit genoeg of nog een trio peluche verde bijbestellen ?
Over die wax twijfel ik nog.
En zal zeker gebruik maken van een testspot en laat ons hopen dat het volstaat met oranje.Is het mogelijk om alleen de krassen met geel te doen en de rest van bv.de deur enkel met oranje of moet je best per paneel werken?
Nog een vraagje welke standen op de dap900 voor welke producten?
 
Voor snelheden:
PADcetera.jpg
 
Thx freddyevo2,superhandige kaart had ze al eens gezien maar had toen niet genoeg kennis om er iets van te snappen.
 
Monello icm Saab lak ? Ik zou liever voor de SSR gaan in dit geval.

Heb op de Saab lakken icm Monello absoluut geen goede ervaringen, zeker niet met de zwarte lakken.
Kijk ook erg goed uit met het gebruik van IPA / Spruzzo ed.
 
@juffer1
Kun je even uitleggen waarom monello en saab niet goed samen gaan?
en waarom ik goed moet uitkijken met ipa ed.?
 
Dit komt uit een pb van Juffer aangezien ik hem dezelfde vraag had gesteld

Juffer1 zei:
Met name de zwarte Saab lakken zijn echte "probleem" lakken. Ik heb nu een aantal Saab's gedaan (veelal zwart) en op al die Saab's liep ik tegen dezelfde problemen aan. Veel Kia's hebben overigens hetzelfde probleem.

Ik neem aan dat je onderstaand topic ook al hebt gelezen ?
http://www.forum.carclea...o-meerdagenproject.aspx


De orginele Saab lakken zijn erg schraal / open. Hierdoor krijg je het zogenoemde sticky paint effect.
Dit houdt in dat alles wat je op de lak aanbrengt ook direct vastpak en er meer zeer grote moeite weer vanaf wil.
Doordat je zoveel moeite moet doen om het eraf te krijgen creëer je juist weer krassen.

Aangezien de Monello veel oliën bevat blijft dit als een waas aanwezig. Om dat te verwijderen moet je met IPA / Spruzzo aan de slag maar doordat de lak zo schraal / open is verdampt de alcohol zeer snel met als gevolg dat het restant van de IPA/ Spruzzo op de lak achterblijft en er met geen mogelijkheid meer vanaf wil.

Als je nu voor de SSR kiest die anders is van samenstelling dan kan je die gewoon met een doek afnemen (koraal doeken werken erg goed) en heb je ook geen producten zoals Spruzzo of een IPA nodig. De SSR is prima te verwijderen met een product zoals Spray & Wipe icm een koraaldoek.

Wat bij de Saab (en Kia) lakken het grote sleutelwoord is is vooral geduld. Je moet niet teveel stappen in een te korte tijd willen doen.
Als je te snel stappen achter elkaar doet (polijsten, glaze, wax) dan zul je dien dat dat niet lekker wil. Zelf polijst ik eerst alle delen (neem wel per paneel af) en breng daarna de glaze aan, Dan neem ik die helemaal af en laat de auto gedurende 15 minuten helemaal met rust. Pas daarna breng ik de wax aan.
.


Als Juffer hier problemen mee heeft mag hij mij dat melden en haal ik dit bericht weg :)^
 
Voor zover ik weet staat Saab bekend om de zeer open lak.

Zelf ook een keer een Saab gedaan.toen ook geprobeerd met Monello , maar werkte niet lekker en was moeilijk uit te poetsen.Overgestapt naar de SSR serie van Poorboys.Dit werkte vele malen beter.

Een show off is hier te lezen.

En een tip : zorg voor genoeg goede doeken en wissel vaak van doek;)
 
Wellicht ten overvloede : De SSR finisht wel een stuk minder strak dan de Monello.

Je zult dus met de SSR in meer stappen rustiger moeten afbouwen om hetzelfde resultaat als de Monello te behalen.
 
Ok bedankt voor de uitleg.Ik zal de dap500 met ssr dan bestellen in plaats dap900 met monello.
Welke stappen raden jullie dan aan met ssr?

ssr3 op geel
ssr2.5 op oranje
ssr2.5 op wit
ssr1 op zwart

Of mss toch ssr2 nog bijkopen en op wit ipv. van 2.5 op wit?

En voor de wax heb ik gekozen voor: Dodo Juice - Purple Haze wax panel pot - 30ml is dit een goede keuze?
 
Zelf zou ik eerder gaan voor :

SSR2.5 op oranje
SSR2 op wit
SSR1 op licht groen
SSR1 op zwart

Nou is dat erg lastig te bepalen omdat je zelf een testspot moet doen. Omdat je zelf al met SSR3 en geel begint ga ik er vanuit dat je zware swirls ed hebt ?
Wij kunnen van afstand niet bepalen hoeveel swirls ed er in jou lak zitten en wat het effect is van een hit met bijv. SSR2.5 op wit.
Wel kan ik zeggen dat de stap tussen SSR1 & SSR2.5 erg groot is, zoniet te groot. Beter kan je mijn inziens dan voor de SSR2.5 kiezen ipv de SSR3 omdat de 2.5 al aardig wat cutting heeft.

De keuze voor de purple haze is een hele goede, daar ga je zeker geen spijt van krijgen ;)
 
Hmm interessant topic. Hebben jullie enig idee of dit specifiek geldt voor de 'oude' Saab 9-3 en 9-5, of geldt het ook voor de nieuwe 9-3 van na 2003?

deze dus:
IMG_0162.jpg
 
Ik had dit "probleem" bij een zwarte 9-5 van 2005 in ieder geval ook.

Nogmaals : bovenstaand stappenplan met de SSR serie is zomaar willekeurig gekozen, alleen met een testspot kan je bepalen of die stappen in jou situatie ook het gewenste effect gaat opleveren.
Voor hetzelfde werkt de Monello serie op jou Saab wel prima ?
 
Ok ik heb besloten dat het dit zal worden :

Wassen en drogen
Meg’s gold class shampoo + Delirium Orange Drying Towel + megs washmitt

Kleien
Meg’s Quick detailer + Dolce verde klei

Polijsten
1 : ssr2.5 op orange
2 : ssr2 op wit
3 : ssr1 op groen
4 : ssr1 op zwart

Voeden
Poorboy’s Black Hole met zwarte pad

Waxen
Dodo Juice Purplehaze met Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pad

en ik heb 11 microdoeken om dit alles klaar te spelen.


Hartelijk dank aan de mensen die me geholpen hebben!
Als alles binnen is en ik aan de slag ga zal ik laten weten hoe het gegaan is.

Mvg.
Dré
 
Gisteren voor de 1ste keer aan de slag gegaan.
Om te proberen hoe alles in zen werk gaat,dus enkel de motorkap gedaan.
Dit is het resultaat.

DSCN1609.jpg


DSCN1606.jpg


Vind het zelf een redelijk mooi resultaat.
Glaze en wax kunnen volgens mij nog beter maar daar werken we aan volgende keer.
Ik heb er 3 uur over gedaan dus denk dat dit ook wel nog wat vlotter kan gaan.