• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review]Carclean.com Orange peel pads [Update 2: extra foto's Carclean.com busje]

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.501
198
44
Vandaag hebben Johan en ik tijd vrij gemaakt om een product te testen wat we al een tijdje in huis hadden maar waar we helaas niet aan waren toe gekomen:
C.Pro Orange Peel Sanding pads

Deze pads zijn bedoeld om "orange peel" (sinaasappelhuid) te verminderen of weg te werken zónder te schuren.
Ze zijn in 2 smaken.
Denim: (achterkant van de pad klopt niet, dit moet zijn "card cut" 2000 grit
102316.jpg


en Velvet: (achterkant van de pad klopt niet, dit moet zijn "mild cut" 3000grit
102317.jpg


De Denim is de zwaarste en is vergelijkbaar met een 2000grit sanding disc en de Velvet met een 3000grit sanding disc.
In deze review hebben we alleen gebruik gemaakt van de Denim versie.

We zijn aan de gang geweest met twee testpanelen en de motorkap van het Carclean.com busje.
Dit was het eerst paneel met wat wij hier noemen "micropeel", kleinere kuiltjes dan normale orange peel maar kunnen wel enorm veel glans tegenhouden:
DSC0209.jpg


De verwerking is op een roterende machine, we hebben het getest op een DAP900 maar die draait op een gegeven moment niet meer en de snelheid heb je wel nodig.
Omdat de pads vel wrijving maken met het oppervlak wordt deze aardig warm, dat kan oplopen tot dik over de 50 graden.
Oppassen dus op kunststof panelen!

I.p.v. water wordt C.Pro Fixer Polish geadviseerd. Dit is een creme achtig polijstmiddel die zorgt voor een mooie finish en als glijmiddel tussen de pad en de lak.
Mezzo is ook geprobeerd, op de testpanelen ging dat prima maar op de Ford was het niet zo'n succes. De Fixer is meer creme-achtig en hierdoor beter geschikt dan Mezzo.
We gaan de volgende keer ook testen met Prof. Polish van Poorboy's om te zien hoe dat gaat.

Inwerken op lage toeren (600-700) en verder verwerken rond 1200 toeren. Op zich niet zo heel hoog maar bij 1200 toeren liep de temperatuur al op tot over de 50 graden!
Halverwege mag er een spraytje water (wij gebruikten Spray & Wipe) om het glijvermogen verder te verlengen.
Dat gaat prima maar zoals je kan verwachten spettert dat behoorlijk.

Testpaneel 1: "micropeel".

Voor:
DSC0211.jpg


Na: Deze is alléén behandeld met de sanding pad en ontvet, verder geen enkele nabewerking gehad:
[
DSC0221.jpg


Side by side vergelijking:
DSC0223.jpg


Testpaneel 2"orangepeel"
Voor:
DSC0250.jpg


Aftapen: LET OP: Doe dit alleen op testpanelen en NOOIT op een auto van jezelf of iemand anders!
DSC0251.jpg


Lakdikte voor behandeling:
DSC0252.jpg


Pad "geprimed" met Fixer en 3 extra dotjes:
DSC0253.jpg


Inwerken:
DSC0254.jpg


Na 1e "hit":
DSC0257.jpg


Na 2e hit:
DSC0262.jpg


Na 3e hit:
DSC0268.jpg


Lakdikte na behandeling:
DSC0265.jpg


Onbehandeld:
DSC0269.jpg

Behandeld:
DSC0270.jpg


Zonder tape:
DSC0276.jpg


Testobject 3: Carclean.com busje, motorkap heeft 3 tot 4 hits gehad.
Voor:
DSC0283.jpg


DSC0292.jpg


Na behandeling:
DSC0293.jpg


DSC0296.jpg


Hier bleef wel een heel klein waasje achter dus behandeld met Mezzo en Finale.
Totaalplaatje na:
DSC0302.jpg


DSC0305.jpg


Wat nog niet helemaal duidelijk is de duurzaamheid van de pad, na 2 testpanelen en een motorkap is de slijtage al aardig zichtbaar.
Dit zal ik nog even navragen bij C.Pro en terugkoppelen in dit topic.

We zijn nog niet uitgetest en willen nog een filmpje maken van de zijkant van het busje want daar zit ook het nodige in maar we waren zo enthousiast dat we dit alvast wouden melden.

Is het dan een al euforie? Er zijn uiteraard nadelen en risico's.
Je bent natuurlijk best zwaar bezig, je haalt per hit ongeveer 2-3 micron weg. Wil je de sinaasappel compleet weg hebben dan benje zo 10-15 micron kwijt en de vraag is of je dat wilt (en of je de lak hebt daarvoor) maar een grote verbetering is bijna altijd wel mogelijk.

Daarnaast is een rotary eigenlijk wel een must en die heeft niet iedereen of kan daarmee werken.
Ook spettert alles onder dus goed afplakken is een must, ook de verwerking is niet altijd even soepel.

Op het busje ging het niet zo lekker als de panelen en ging het polijsten vrij stroef met veel gespetter omdat er vaak een spraytje bij moest.
Verwacht dus geen soepele verwerking als een finishing polish maar het resultaat mag er zeker zijn!

Als de pads inderdaad snel slijten en hun werking verliezen dan heb je 4-5 pads nodig en deze zijn dan niet meer te gebruiken. Het is nu nog gissen (zonder te proberen) of een pad nog wel geschikt is.

Wij zijn in ieder geval erg enthousiast, de resultaten zijn geweldig.
Zodra er meer informatie, foto's of filmpjes hebben komen deze uiteraard hierbij te staan.

Update:
Extra foto's van het Carclean.com busje.
Voor:
DSC0329_zps37117fe6.jpg


Na:
DSC0328_zpsd08abce7.jpg


Voor: (vinger erbij om te laten zien dat de focus echt goed op de lak is)
DSC0337_zpsfe2eac33.jpg


Na:
[
DSC0336_zpsb589db65.jpg


Voor:
DSC0338_zps5084b20d.jpg


Na:
DSC0339_zps5596893d.jpg


Reflectie foto:
DSC0361_zpsfd1d88b2.jpg

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er veelbelovend uit. Ik ga dit topic in de gaten houden.

ps, volgens mij heb je het lettertype op groot staan, weet niet als dit bewust is gedaan.
 
Als ik het goed lees gebruik je een ruwe (2000 grid) pad mét een polish? In mijn idee haalt dat de werking van die pad naar omlaag.

Het voordeel t.o.v. wetsanden is de stap tussen in, het compounden zeg maar (hoewel je op de bus nawerkt met mezzo...) maar wetsanden hoeft niet in 3 hits. Ik zou graag een gebruiksgemak test naast elkaar zien want ik ben best onder de indruk van de testpanelen

Overigens haal ik met M105 en paarse SO1O wol ook een stapeltje microns weg...
 
mooi om te zien dat jullie er al mee aan het testen zijn, ben ik tenmnste niet de eerste. Vinden jullie de fixer een vereiste of zou een mengeling van mezzo/finale ook even goed werkemn?
ook ben ik benieuwd naar de terugkoppeling van carpro ovr de duurzaamheid van de pads.
 
Hmm, dit is een leuke test, had de producten al eens gezien, maar kon hem nog niet helemaal vatten, en heb er verder ook niet naar gezocht.

Ipv Fixer of Mezzo, ook nog getest met Finale?
Die heeft ook een serieus smerend vermogen en je kunt behoorlijk lang doorwerken...

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ben erg benieuwd hoe dit gaat op serieus harde lakken.
De Ford lakken zitten vaak qua hardheid redelijk tussen hard en zacht in toch?

Ik heb nog een ideetje, maar dat gooi ik wel ff op PM.

[edit] Ben overigens ook erg benieuwd wat dit doet met de diverse soorten lakdefecten waarvoor je normaal met wol oid aan de bak moet.[/edit]
 
Gio zei:
Als ik het goed lees gebruik je een ruwe (2000 grid) pad mét een polish? In mijn idee haalt dat de werking van die pad naar omlaag.
Als met smering de temperatuur over de 50 graden gaat dan wordt het zonder smering denk nog veel warmer, morgen eens testen hoe warm dat wordt.
Kan ook dat de Fixer juist voor een mooiere finish zorgt en dus minder nabewerking en dat je minder grote stappen maakt wat ik persoonlijk fijner vind dan dat je in een keer teveel lak verwijderd.

Gio zei:
Het voordeel t.o.v. wetsanden is de stap tussen in, het compounden zeg maar (hoewel je op de bus nawerkt met mezzo...) maar wetsanden hoeft niet in 3 hits. Ik zou graag een gebruiksgemak test naast elkaar zien want ik ben best onder de indruk van de testpanelen
Schuren kost sowieso véél meer tijd, bovendien kan het soms lastig zijn om schuurkrasjes op randen en rondingen goed weg te halen.
Dat is met deze pad niet aan de orde omdat deze zelf amper schade weg haalt.

Gio zei:
Overigens haal ik met M105 en paarse SO1O wol ook een stapeltje microns weg...
Correct alleen ben je met wol niet alleen de toppen maar ook de dalen aan het polijsten.
Met deze pads zit je voornamelijk alleen de toppen weg te halen en dus ben je lakbesparender bezig.


rodders zei:
Vinden jullie de fixer een vereiste of zou een mengeling van mezzo/finale ook even goed werken?.
We hebben Mezzo geprobeerd, op de demopanelen ging dat wel aardig maar op Ford was Fixer beter geschikt omdat deze minder snel opdroogt.
Daarom zou Prof. Polish of M205 misschien ook wel kunnen omdat deze ook lang door te werken zijn. Morgen kijken of we met meer polijstmiddelen kunnen testen dan alleen Fixer.

Eelco zei:
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ben erg benieuwd hoe dit gaat op serieus harde lakken.
De Ford lakken zitten vaak qua hardheid redelijk tussen hard en zacht in toch?

[edit] Ben overigens ook erg benieuwd wat dit doet met de diverse soorten lakdefecten waarvoor je normaal met wol oid aan de bak moet.[/edit]
We hebben 2 demopanelen gebruikt die ongebruikt waren, nadeel is dat we niet echt een idee hebben of die hard of zacht waren omdat er verder niets mee gedaan is.
Gezien de andere panelen is de verwachting dat die redelijk hard waren. De Ford was duidelijk zachter want dat merk je met verwerken meteen, dat gaat minder makkelijk.
Hardere lakken zijn makkelijker te doen dan medium/zachte lakken denk ik. We hebben verder geen harde donkere lakken panelen/auto waar veel sinaasappel in zit waar we op kunnen testen.
Misschien gaan we Johan zijn zilveren Golf 4 doen maar dat is nog niet bekend.

Ben benieuwd wat Jan ervan vindt.
 
Ziet er goed uit, de behaalde resultaten. Dit wekt zeker mijn interesse om net dat extra stapje te nemen.. Ik ga dit topic zeker in de gaten houden.
 
Ik heb ze zojuist besteld, de auto zelf is erg strak gespoten, maar de hardtop heeft toch wel wat sinaasappelhuid.

Ben benieuwd.
 
Interessant zeg, mooie resultaten zonder te wetsanden! M'n corolla heeft last van veel sinasappelhuid, wol werkt dan inderdaad niet. Ben benieuwd naar de verdere bevindingen met o.a. Finale en de duurzaamheid van de pads.
 
Even een stukje geprobeerd zonder polijstmiddel/smering. Dat is geen succes, wordt een stuk warmer en erger nog: de pad gaat aan kaas doordat er geen smering is.
Precies zoals je zou verwachten natuurlijk.

Met Finale ging het ook uitstekend net zoals M205.
 
Ik denk dat er alleen smering nodig is, dus goed smering is goed resultaat. Ik ben inderdaad benieuwd of Dennis visueel verschillen heeft kunnen ontdekken.
 
Ik lees dat jullie bezig zijn geweest met de denim versie. In dit geval was nabehandelen met mezzo en finale op foam goed.

Hoe gaat het met de Velvet pad? Iets minder 'cut', maar nog steeds mezzo + finale nodig hierna? En is de velvet misschien minder slijtage gevoelig?
 
De Denim heeft inderdaad voldoende aan Mezzo en daarna Finale, misschien dat Finale zelfs al zal volstaan. Hetzelfde geldt voor de Velvet pad. De velvet zal wellicht iets duurzamer zijn.
 
Als ik lees; smering nodig denk ik een wetsand alternatief. Ben benieuwd Tim waarom jij vindt dat wetsanden meer tijd kost?

@dibbuz: met M105 op wol en grote snelheid pak je volgens mij erg weinig dal(en). Wel goed heet en nee ik durf dat niet bij de randjes maar voor een flink oppervlak is het wel veel sneller. Ook slijt die wol pad er m.i. niet van. Lakhardheid (lees hoe zachter hoe effectiever) speelt dan wel een rol.
 
Volgens mij snap je niet helemaal waar deze pads voor zijn?
Het is inderdaad een wetsand alternatief om orange peel effectief te verwijderen ga je wetsanden namelijk en niet polijsten.
Bij orange peel gaat het om de toppen, niet om de dalen en krasjes.

Kijkend naar mijn eigen auto, dan heb ik nauwelijks swirls en krasjes. Ik hoef helemaal niet in de dalletjes te zijn.
Het gaat mij om de toppen. En met wol en M105 ben je wel degelijk flink in de dallen aan het harken en niet te zuinig ook.
Uiteraard minder dan de toppen dat lijkt me logisch maar toch nog aanzienlijk, meer dan jij denkt in ieder geval gezien je reactie hierover.
Bovendien haal je met M105 en wol echt de sinaasappel niet zo weg als dat wetsanden of met deze pads dat doen.

Wetsanden kost echt veel tijd, zeker handmatig maar ook machinaal.
-Schuren in meerdere gradaties
-elke keer kijken of je er bent
-giga opletten op randjes
-rekening houden dat je ook nog moet afwerken met de lakdiktes
-risico dat je hele lichte schuurkrassen ontdekt na het polijsten (uit genoeg ervaring kan ik zeggen dat je soms echt verdomd goed moet kijken en dat het echt vaak fout gaat maar dat je dat gewoon (nog) niet hebt ontdekt)

De voordelen van deze pad:
-je hebt maar een soort schijf nodig eigenlijk .
-in 3-4 hits heb je het resultaat te pakken, schuren is: 1500 (meerdere keren) -2000-3000-wol-mezzo (rot) - Finale
-Afwerken kan met de DAP zo goed is de finish
-Veel lakbesparender dan met gewoon polijsten waarbij het amper mogelijk is om orange peel zo effectief weg te nemen

Nadelen:
-Pads gaan niet lang mee, denk echt dat je 5-6 pads op een auto nodig gaat hebben
-Je hebt een rotary nodig en rotary ervaring is en grote pré
-lakdiktemeter is een must, je denkt dat er weinig gebeurt omdat de finish zo belachelijk goed is maar je haalt wel degelijk serieus lak weg (3-4 hits is zo 6-8 micron).

Ik ga dit ook op de Leon toepassen en dat zegt (voor de mensen die mij kennen) echt heel erg veel.
Ik ga ook zeker niet voor een orange peel vrije lak maar voor een behoorlijke vermindering daarvan.