• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review]Carclean.com Orange peel pads [Update 2: extra foto's Carclean.com busje]

Om een indicatie te geven. Het resultaat op het testpaneel was in 8 minuten gehaald. Zou je dit met Sanding doen inclusief het terug op glans brengen, dan ben je rustig 30 minuten kwijt.
 
Dibbuz zei:
Nadelen:
-............maar je haalt wel degelijk serieus lak weg (3-4 hits is zo 6-8 micron)

En dat is veel? Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel je met een DAP900 weg haalt met bijvoorbeeld de zwaarste Kompressor combinatie van Inizio forza op geel. Of met Inizio op een oranje Kompressorpad.
 
Dat is veel ja, want met een DAP hal je met één hit forza op wol/geel waarschijnlijk niet eens 1 micron weg...
 
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd of je ook al met de Velvet (3000) hebben gewerkt. Zoals ik het nu begrijp, hebben je alleen de jeans-schijf gebruikt en is de finish zodanig dat de velvet eigenlijk niet eens nodig is. Ze staan namelijk al in mijn winkelwagentje en wil dit wel graag weten, omdat ik dan beter wat meer jeans kan bestellen en bv. maar 1 velvet om evt. af te werken.
Resultaat ziet er in ieder geval erg veelbelovend uit. Ergermij al een tijdje aan de sinaasappelhuid van mijn auto en dit zou een heel goed alternatief zijn voor wetsanding.....
 
Velvet hebben we geprobeerd en is inderdaad milder en gaan volgens C.Pro langer mee dan de Denim versie, dus als je met kleinere stapjes wilt werken dan kan je de Velvet nemen.
 
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de motorkap van mijn Leon behandeld.

Aangezien de Leon niet al te harde lak heeft ben ik niet gegaan voor een volledig strakke lak zoals een glasplaat.
Ik wou er wat verbetering in brengen en dat is aardig gelukt volgens mij.
Panelen hebben 2 goede hits gehad met M205 als smeermiddel en daarna nog 2 lichtere hits.
Viel me wel op dat de pad na de motorkap al los begon te laten, ze gaan dus niet lang mee maar dat zei Avi van C.Pro al.

Voor de hele Leon heb ik dus een schijfje of 6 nodig, misschien een extra als reserve.
Vandaar ook dat de pads niet zo duur zijn, en voor 30-40 euro een aardige verbetering in orange peel vind ik absoluut goed te doen.
Ik zou nooit een schuurmachine op de lak zetten met het risico op lastig te verwijderen schuurkrasjes/piggytales met onnodig veel verwijderde lak tot gevolg.
Er is ongeveer 4-5 micron verwijdert.
Wat ik wel merkte is dat je heel snel vergeet hoe het eruit zag en dat je de lat erg hoog wilt leggen.

Als je foto's wilt maken zorg dan voor een focus, dat is met een spiegelreflex een stuk makkelijker dan een point-and-shoot camera.
Tip: zoals je straks op de foto's ziet zit er soms een tapeje, dat is niet om iets te bedekken maar als hulpmiddel voor de camera om op te focussen en je kan laten zien dat je focus echt op de lak zit en niet op de reflectie die je ziet.


Voorbeeld:
-Focus op de lak:
IMG_5883.jpg


-Focus op de reflectie, de orange peel is niet spontaan verdwenen, je ziet het alleen niet meer:
IMG_5885.jpg


Voor:
IMG_5886.jpg


Na:
IMG_5941.jpg


IMG_5914.jpg



Voor:
IMG_5880.jpg


Na:
IMG_5927.jpg


Voor:
IMG_5897.jpg


Na:
IMG_5923.jpg


Alleen wat hologrammen na het verwerken:
IMG_5901.jpg


Wat na foto's:
IMG_5958.jpg

IMG_5929.jpg

IMG_5947.jpg

IMG_5952.jpg


 
Very very very nice!
Glans wordt ook echt 'harder' (glas achtiger).
Mooi werk, mooi resultaat!
Ik vind trouwens de hologrammetjes ook nogal meevallen? Gezien het werk wat je uitvoert...
 
Klopt ook, de glans wordt zeker harder en glas-achtiger omdat de reflecties scherper worden.
Vooral bij de 3e voor/na met het paaltje goed te zien.

Hologrammen van ook reuze mee, je kan ook echt zien tijdens het polijsten dat je voornamelijk de toppen pakt omdat je van die stipjes krijgt net zoals met machinaal schuren waarbij de toppen dof zijn en de dalletjes nog een beetje glanzen.
Zelfde zie je met deze pad alleen de nabewerking kan al met een DAP500 gedaan worden zoals bij de Leon.
 
Heerlijk!
Dan ga ik begin komend jaar waarschijnlijk een zwik van deze pad er doorheen jassen op een heeeeel mooi project :ja
 
Erg net resultaat !

Even een vraag : deze "pads" plaats je direct op de backingplate toch ? Hoe ga je dan om met de verhogingen / rondingen, ik neem aan dat het raadzaam is om daar vooral bij uit de buurt te blijven ?
 
Zachte backingplate gebruiken (zie foto's hierboven) en met beleid bij rondingen. Dan lijkt me alles mogelijk?
 
Of misschien een tussenschijf gebruiken zoals de Festool interface pad?

Interface-pad IP-STF-D120/90/8
Hoogte: 15mm
Diameter: 120mm

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
mij lijkt dat je de hardheid van de backing nodig hebt om alleen de toppen te raken.
Met een zachtere ondergrond zou je misschien te 'diep' komen?
 
Ik vermoed dat de C.Pro schijf zelf dat niet toe staat. Het raken van de dalen van het lakdefect.

Mooie demonstratie trouwens mannen en super dat jullie dit nieuwe product zo uitgebreid voorstellen.
 
Juffer1 zei:
Even een vraag : deze "pads" plaats je direct op de backingplate toch ? Hoe ga je dan om met de verhogingen / rondingen, ik neem aan dat het raadzaam is om daar vooral bij uit de buurt te blijven ?
Verhogingen zijn lastiger dan de rest uiteraard, voorzichtigheid is geboden.

De tussenschijf van Festool zou ik nooit pakken omdat de velcro kant te lange punten heeft waardoor je het risico loopt dat deze door het schuim en denim steken (net zoals bij machinale schuurschijfjes) met diepe krasjes tot gevolg.
Goede steunplaten hebben van die lage streepjes waardoor deze niet door het schuim steken en zo veel mooier afwerken.

ivo's zei:
mij lijkt dat je de hardheid van de backing nodig hebt om alleen de toppen te raken.
Met een zachtere ondergrond zou je misschien te 'diep' komen?
Gaat niet gebeuren, zelfs niet met 100 tussenschijven omdat de druk te egaal verdeelt wordt.
Gewoon een goede plate gebruiken, met een 150mm plate past de schijf precies waardoor je zeer nauwkeuring langs randen kan werken.
Risico heb je alleen als een verhoging echt een 90graden of meer maakt wat nauwelijks voorkomt.
Zowel, de zijkant even afplakken dan.
 
@Dibbuz, eerstens: heel behoorlijk resultaat! Hulde.

En ja ik weet wat orangepeel is, kijk maar naar mijn wetsand poging van een paar weken geleden.
Mijn 'kritiek' betreft niet het resultaat, ik probeer er slechts achter te komen hoe bruikbaar ze is.

Ik heb een hekel aan polijsten met 'smeermiddelen' omdat ik dan niet kan zien wat ik doe, vgl. foto testpaneel.

Zoals je in het eerste stuk over de cc-bus meldde dat die anders reageerde als het testpaneel, heb ik dezelfde ervaring met M105 op mijn auto, FIAT GP, lak is zo zacht dat afnemen krassen veroorzaakt. Wol op 3000 rpm gaf bij mij het gewenste resultaat nl. scherpere reflectie vergelijkbaar met jouw motorkap. Ik heb geen metingen voor of na gedaan.

@Tim 2500 op Rotex, wol met 5000 op Shinex en donkere kleur nabewerken met excentrisch (9000 of 11.000) denk ik ook binnen de 8 minuten te kunnen.
Bij het inlezen kwam ik een testdag tegen van Festool (uit mijn hoofd courtesy Patrick) misschien dat daar aanwezigen het tempo kunnen onderschrijven?

Ik heb van Festool ook een Platin schijfje (4000) (werkt óók met alleen water) misschien is dat te vergelijken met de Velvet?
 
Gio zei:
En ja ik weet wat orangepeel is, kijk maar naar mijn wetsand poging van een paar weken geleden.
Mijn 'kritiek' betreft niet het resultaat, ik probeer er slechts achter te komen hoe bruikbaar ze is.
Kwam meer over dat je niet helemaal door had dat dit niet bedoeld is voor krasjes maar puur voor orange peel vermindering.

Gio zei:
Ik heb een hekel aan polijsten met 'smeermiddelen' omdat ik dan niet kan zien wat ik doe, vgl. foto testpaneel.
Als ik aan het wetsanden ben dan zie ik ook pas het echte resultaat als ik het vocht goed heb afgenomen, zie niet wat hier anders aan is.
Afnemen van M205 is peanuts en binnen een paar seconden gedaan, je hoeft echt niet alles voor de 100% af te nemen alleen globaal om te kijken of je er al bent.

Gio zei:
Zoals je in het eerste stuk over de Carclean.com -bus meldde dat die anders reageerde als het testpaneel, heb ik dezelfde ervaring met M105 op mijn auto, FIAT GP, lak is zo zacht dat afnemen krassen veroorzaakt. Wol op 3000 rpm gaf bij mij het gewenste resultaat nl. scherpere reflectie vergelijkbaar met jouw motorkap. Ik heb geen metingen voor of na gedaan.
Daar zeg je ook wat, als je zeer zachte lak hebt dan haal je met wol inderdaad wat orange peel weg maar je zit nog steeds in die dalletjes te harken en met zachte lak zou ik dat niet willen.

@iemand 2500 op Rotex, wol met 5000 op Shinex en donkere kleur nabewerken met excentrisch (9000 of 11.000) denk ik ook binnen de 8 minuten te kunnen.
Verschil is dat je nu niet met wol aan de gang hoeft, bovendien heb je geen kans op piggytales wat met een excentrische beweging zeer snel gebeurt.

Bij het inlezen kwam ik een testdag tegen van Festool (uit mijn hoofd courtesy Patrick) misschien dat daar aanwezigen het tempo kunnen onderschrijven?
Ik was daar ook bij, kan het niet meer herinneren of de sinaasappel daar zo snel weg mee was volgens mij ging het meer om krasjes dan om orange peel?
Uit eerdere ervaringen met machinaal (2mm uitslag machine) schuren is dat het zeker niet zo snel ging dan met deze pad.
Samen met Patrick de motorkap van zijn 206 machinaal geschuurd met een DAP (7mm uitslag) en daar waren we véél langer mee bezig dan ik gisteren met mijn motorkap.

Probeer eens een schijfje, voor 4,99 kan je geen buil vallen lijkt me.
Ik ben zeer benieuwd wat anderen ervan vinden. De combinatie super resultaat/laag risico op schuurkrassen/piggitales vind ik geweldig!
 
Ik ben in ieder geval overtuigd. Heb er gisteren wat in mijn winkelwagen gegooid en op de bestelknop gedrukt. Dus binnenkort kan ik ook aan de slag. Zal wat resultaatfoto's plaatsen, als het zover is gekomen.