• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

kras op het dak

Eddie_d

Detailing trainee
20 aug 2013
32
40
Hallo allemaal,

Vandaag stapte ik uit en zag ik ineens een witte streep op het dak. Wat bleek, het is een lange, redelijk diepe kras.

Ik vraag me een aantal dingen af. Ten eerste, hoe kom ik aan deze kras? De auto is pas 2 maanden oud. Ik ben nergens onderdoor gereden (in iedergeval geen lage bosjes, spandoeken ofzo) Ook is de auto nog nooit in de wasstraat geweest. De laatste keer met afspoelen heb ik ook niets opgemerkt. Er lag pas wel een grote tak naast m'n auto na een storm. Echter ik had niet het idee dat de tak op m'n tak terecht was gekomen. Dan is het ook knap als een grote tak zo'n soort kras zou maken. Het zou ook baldadigheid kunnen zijn. maar ja moet wel net als ik 1,90 zijn om er met je hand bij te kunnen (auto is zafira tourer).

Ik sta dus zelf voor een groot raadsel hoe we aan deze kras zijn gekomen.

Ik verwacht zelf niet dat ik deze kras met poetsen zal wegkrijgen maar ik vraag hier toch even advies. Ik heb zelf geen DAP en ook geen ervaring met krassen. Wat kan ik het beste doen? Schade gewoon opgeven bij verzekering? Ik heb nog nooit een schade geclaimd dus zal in de voorwaarden moeten nakijken of ik in m'n no-claim achteruit ga.

Hierbij wat foto's

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Zou gewoon langs schadeherstel bedrijf gaan en vragen wat het kost.
Dan kun je zien of het voordeliger is om zelf te betalen of het te laten doen via verzekering.
Ik gok er op dat direct zelf betalen voordeliger is. (mits auto jou eigendom is en geen lease bak)
 
Bij vrijwel iedere autoverzekering kun je het claimen, laten taxeren, en dan beslissen of je het daadwerkelijk gaat claimen of zelf dokken (indien nodig).

In eerste instantie, dacht ik aan iemand die iets op het dak gelegd had, en zo krassen had opgelopen. Als ik zie, hoe netjes de kras de rijrichting volgt en hoe strak, dan is dit geen vandalisme/baldadigheid maar één of ander ongelukkig voorval.

Auto misschien in garage ofzo onder de oprijkleppen van een onderhoudsbrug doorgereden (waarbij de kleppen net een fractie van een mm te laag hingen/je nog net iets teveel bandenprofiel had/net iets te hoge bandenspanning). Iets dat aan slagboom van parkeergarage/parkeerplaats ofzo heeft gehangen?
 
Blijf je ook "hangen" achter de kras ( ivm de diepte ervan ) ?

Mits je ergens in de buurt een forumgenoot treft ( met DAP enz...) , kunnen jullie samen eens zien wat er gedaan kan worden :weetniet

Als de kras niet (erg) diep is zou ik ze gewoon polijsten zodat ze minder zichtbaar wordt ( en mee gepolijst , zo valt ze amper meer op )
 
Bedankt voor jullie reacties. De kras is volgens mij wel diep want m'n nagel blijft erin hangen. Begin van de week eerst maar eens langs de dealer om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

De oorzaak blijft echter nog een raadsel. Geen lage slagbomen gepasseerd. Lijkt inderdaad echt dat er een scherp stuk tegen het dak heeft gezeten tijdens het rijden.

Het is gewoon balen. Ben benieuwd wat zo een geintje gaat kosten.
 
Ik wil eigenlijk de stelling van Ibiza Signo omdraaien: als een kras te diep is om te polijsten blijf je er met je nagel in hangen.
Met het omdraaien bedoel ik te zeggen dat als je een beetje met de nagel de kras voelt, je die soms nog wel bijna helemaal kun wegpolijsten. Het wit dat je ziet, zeg ook niet alles: dat hoeft niet de grondlak te zijn, want alle materiaal met een bepaalde ruwheid ziet er wit uit. Je hebt kans dat als je de ruwheid wegpolijst, de kleur weer terugkomt (mits ie niet helemaal door de kleurlak heen is), en dan wordt ie vanzelf veel minder zichtbaar.
 
Volgens mij haal je de blanke lak er omheen weg. Een kras kan je niet verwijderen, dat materiaal is al weg, alleen het materiaal eromheen.
 
Natuurlijk haal je omheen de kras altijd een deel blanke lak weg , soms is het echter voldoende om niet geheel de "diepte" ( trouwens niet meetbaar :roll ) van de kras te gaan polijsten maar bvb slechts tot op "halve diepte" en door de kras mee te polijsten zal ze iig veeeeeeeeeeeel minder opvallen en soms zelfs niet meer te zien zijn zonder met je neus op de kras te gaan liggen...:ja

Heb al eens meegemaakt dat ik een krasje eerst gewetsand had en na het polijsten dacht ik dat dit krasje 100% weg was...........tot ik vee later toevallig erop uitkwam dat er nog een héél fijn streepje zichtbaar was onder een bepaalde hoek , en dat je dan ook nog van dichter dan 30 cm moest kijken .....

De mensen die ik vertelde dat er een krasje zat in dat bepaald deel konden het trouwens niet vinden .

Vooral wat Cordoba letterlijk schrijft kan voor jouw kras van toepassing zijn :

"want alle materiaal met een bepaalde ruwheid ziet er wit uit. Je hebt kans dat als je de ruwheid wegpolijst, de kleur weer terugkomt (mits ie niet helemaal door de kleurlak heen is), en dan wordt ie vanzelf veel minder zichtbaar"
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de verdere reacties. Vanochtend bij de dealer geweest en gezamenlijk tot een passende oplossing gekomen. Probleem wordt dus binnenkort opgelost.

Zojuist bij carclean geweest en m'n eerste bestelling gedaan. Zal daar nog een berichtje over typen.
 
Auto is weer terug van de schadehersteller. Dak is weer helemaal strak in de lak.

Als ik het goed heb moet ik nog even wachten met het dak in de wax en/of sealant zetten. Hoe lang is dit ongeveer? Lees verhalen tussen de 4 en 8 weken??

De rest van de auto heeft pas het uitgebreide 5-stappenplan ondergaan. DUs die is winterklaar.
 
Meestal geeft de schadehersteller de wachttijd ook wel aan, maar 2 weken is absoluut minimum, en ik zou een week of 4 wachten, of als je binnen kunt detailen, nog een paar weken langer.
 
Onzin, als je hem mee naar huis krijgt kun je hem gewoon beschermen met wax.
Mijn nieuw gespoten velgen heb ik meteen de dag nadat ik ze thuis had gepolijst en gesealed.
 
Ik heb er nog niet mee te doen gehad, maar je bent één van de weinigen met dit statement.
Over het algemeen wordt zelfs door spuiters geadviseerd om te wachten met direct een bescherming over een verse laklaag aan te brengen.

Hier kan je als voorbeeld een verhaal van Mike Phillips erover vinden;

http://www.autogeekonline.net/forum/hot-topics-frequently-asked-questions/26967-don-t-wax-your-car-least-30-days.html
 
En daarin wordt ook nergens gezegd dat de lak MOET uitharden............Hij zegt alleen wat hij gehoord heeft van spuiters welke op hun beurt weer zeer voorzichtig zijn en niet weten dat jij een detailer bent en er alleen een beschermlaagje over wil leggen.
Daarom heeft mijn spuiter me wel gezegd dat ik mijn velgen meteen mocht beschermen omdat hij wist wie ik ben en wat ik doe ermee.
Geloof me nu maar; de lak is uitgehard als jij hem krijgt (in de spuitkabine op temperatuur!), anders mag je hem nog niet eens aanraken...........
 
De lak is uitgehard, maar niet volledig geloof dat nu ook maar eens. Zet een gespoten wagen maar eens een paar dagen in een gesloten garage, je ruikt de verf dampen nog zo in de ruimte hangen.
Tevens kunnen velgen veel beter afgebakken worden dan een hele auto bijvoorbeeld. De temperatuur voor een volledige wagen in een spuitcabine gaan ze niet zo omhoog zetten. Een velg gaat dat gemakkelijk.
Velgen spuiten en een dak is een groot verschil, appelen en peren.
De eerste weken vanaf blijven en geen beschermlaag opzetten.
 
Waarom zo agressief met al die puntjes en hoofdletters...
Je reageert op een overdreven manier alsof je 100% zeker weet, dat je direct nadat de wagen terug is van de spuiter, je deze gelijk in de was kan zetten.

Nogmaals ik werk niet bij een verffabrikant en zeg het ook niet 100% zeker te weten.
Echter spreken de vele reacties op het internet voor zich.
Bijna elke zoekactie die je namelijk over dit onderwerp los laat, vermeld dat je de laklaag voorlopig met rust moet laten.
En dan met de reden dat de lak nog moet uitdampen.

Als 99% van die reacties dat vermelden, dan ben ik eerder geneigd deze aan te nemen en de lak met rust te laten, als het van de enkeling aan te nemen die net het tegengestelde beweerd.
 
+1 Frans , heb dit ook al -tig keer gelezen ivm het uitdampen en neem aan dat het dan wel eens kan kloppen :ja

Zou er ook een verklaring voor zijn dat bij sommige auto's de plakletters/logo's er bij de 1 makkelijk afgaan en bij de ander je lakschade hebt door bvb het lossen van de blanke laklaag ?