• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

kras op het dak

Alles mag :eek:)

Duidelijk mag zijn dat er een chemisch proces gaande is tijdens en na het spuiten
En zo'n chemisch proces is iets wat geleidelijk eindigt, al kan je dat soms versnellen.
Of het nou een oplosmiddel is of een chemische harder in watergedragen verf ...
Niet alleen het afsluiten maar ook het toevoegen van een andere stof is een risico
Moet je lekker zelf bepalen hoe je daar mee omgaat :ja
Als de discussie maar een beetje leuk blijft
 
Ik wilde ondanks de vele aanbevelingen van derde partijen, toch eens kijken of ik een reactie direct van een verffabrikant kon krijgen hierover.
Er zit bij mij in Rotterdam een verfhandel waarvan ik weet dat hij veel spuiterijen in de buurt beleverd.
Het merk wat hij verkoopt is Sherwin-Williams Automotive Finishes en ik heb aan die fabrikant maar eens een mail gestuurd ter verduidelijking;

Dear sir/miss,

I have a question of which I cannot find the answer on your website.
What are your recommendations regarding waxing a freshly painted car?
Can you do this right when the car comes back from the painter, or is there a waiting period?
And are there any differences between a solvent or water based paint, and solvent based or water based car waxes with regards to this.
Thanks in advance for your reply.

With best regards,

Frans

Netherlands

Het is een zeer rappe firma qua reageren, want direct nadat ik klaar was met eten, vond ik de navolgende (helaas bondige) email in mijn mailbox;

Frans,
Should wait at least 90 days before using a wax.

Thank you,
Rose G
Automotive Customer Service

Ik heb de betreffende dame nog een mail terug gestuurd met de vraag waarom dit is.
Er is echter een grote kans dat ik hier geen antwoord op krijg.
Het zijn meestal kant en klare antwoorden, die ze bij een klantenservice hebben en de mensen aldaar kunnen meestal niet te diep op technische vragen in gaan.

Verder wilde ik ook nog Dupont mailen, maar het antwoord hierover staat al op hun website;

And now, back to your regularly scheduled life with some helpful car paint care tips.

To keep your car’s finish looking like new, we highly recommend that you follow these useful tips:

-Hand-wash your vehicle with warm water and a mild auto wash detergent in a shaded area.
-Remove stains and bird droppings as soon as possible to prevent acid etching of the new paint finish.
-Avoid washing your vehicle with hard water.
-Avoid polishing or waxing for 90 days.
-Avoid extreme temperatures.
-Avoid drying your vehicle with a dry cloth to prevent scratching the finish.
-Avoid commercial auto washes for 90 days.
-Avoid spilling chemicals such as antifreeze or coolant on the finish.
-Avoid scraping snow or ice from the vehicle’s finished area.

http://pc.dupont.com/performancealliance/content/en/US/html/car-paint-care-tips.html

Mocht er nog een reactie terug komen van Rose, dan zal ik deze uiteraard plaatsen.
 
En alweer antwoord op mijn wedervraag aan Rose ontvangen;

Wedervraag;
Dear Rose,

Thank you very much for the quick reaction.
Is this because the paint needs to be able to outgas and cannot be sealed, or is there another reason?

Best regards,

Frans

Antwoord;

Yes,
Waxing it before the solvents have all released from underneath will trap the solvents and the paint will bubble.

Thank you,
Rose G
Automotive Customer Service

Wat dat betreft mijn complimenten aan de snelle klantenservice van deze firma. :)^
 
@Frans : dat is dan wat ze zeggen bij ons "zo klaar als een klontje" :ja

Kan er een nieuwe discussie ontstaan over het al dan niet aanbrengen van een "lakpantser-coating op een nieuwe wagen , vermits die nooit 90 dagen na het afleveren wordt aangebracht vermoed ik :weetniet
 
Bij een autofabrikant is er een heel andere manier van spuiten en drogen van de lak.
De totale laagdikte van robot versus handmatig is sowieso al een stuk minder, wat ook helpt in het sneller curen.
Tel daar ook nog eens bij op dat op een nieuwe wagen al gauw een levertijd zit van 10 weken.

De lak van zo'n wagen is bij aflevering al volledig gecured en kan dus gelijk behandeld worden.
 
90 dagen lijkt imo wel zeer ruim genomen.

Kwam toevallig deze ochtend een filmpje tegen waarin een Nissan GTR juist uit de droog cabine komt, direct gepolijst word.

http://youtu.be/pxUCILsTv5s

Bij 17:40

hierbij vond ik dat er wel een enorme sinaasappelhuid op de lak zat.
 
Het gaat in de laatste posts dan ook niet over polijsten
De vraag was of sealen en waxen zo snel na het spuiten kwaad kan ....
 
Mensen er is een groot verschil tussen een auto die uit de fabriek komt en die als herstelling opnieuw gespoten moet worden.
In de fabriek kan de wagen en de lak op een veel hogere temperatuur worden afgebakken. Dit omdat het alleen een carrosserie is.
Als een dak herspoten moet worden om wille van een herstelling kan deze lokaal verwarmd worden, maar nooit zo warm als in een fabriek.
Dit omdat er dan in de auto nog een interieur / rubbers /... en dergelijke zitten...