• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opfrissen na wassen en tussen beurten door

Ik ken het probleem, ik denk dat er niks anders op zit dan vaak volledig wassen. Wanneer je spray and wipe e.d. gaat gebruiken zul je de auto nooit zo schoon krijgen als met een goede "snelle wasbeurt".
Ik heb de auto in een goede wax laag staan en was deze dan 2/3x in de week. Doordat de auto goed in de wax staat gaat dit vrij snel. Werk gewoon met heet 2 emmer systeem en je auto is in no-time weer schoon!
 
Dan stop maar eens met je reguliere wasbeurten en vertel me hoe je auto eruit ziet na een half jaar.

Een reguliere wasbeurt is er ook gewoon om je wax, lak en andere delen te onderhouden, niet perse om steeds je bolide zo lang mogelijk te laten glimmen.
 
@nicknameless
Maar dat is wel de reden waarom je koel en in de schaduw moet wassen waarde vriend. Heet water tast de wax echt aan. Maakt het vloeibaar. Wassen met heet water maakt dat je de bescherming eenvoudig verwijdert.
 
Oh, dan heb ik weer wat geleerd, ik gebruik altijd heet water verbrand altijd bijna mijn handen, mijn gedachte was altijd dan kan het vuil beter losweken, thnx goeie tip zal voortaan lauw water gebruiken.

Gr. Danny
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
@nicknameless
Maar dat is wel de reden waarom je koel en in de schaduw moet wassen waarde vriend. Heet water tast de wax echt aan. Maakt het vloeibaar. Wassen met heet water maakt dat je de bescherming eenvoudig verwijdert.

ooit wel is je hand op de motorkap gelegd na een lange toertocht over de snelweg?, dan word ie ook aardig warm (thans, bij mij). Daarnaast word ie in de zon @ parkeerplek (gewoon droog tussen wasbeurten in) nog vele malen heter (zeker als je een donkere kleur lak hebt), goed de carnauba heeft een smeltpunt van 82 graden, dus met kokend heet water wassen is geen goed idee, echter zit ie in de wax producten opgelost (tis een keiharde wax die anders onhandelbaar is)
 
Als er een fijn laagje stof op de auto hangt, ga ik er dikwijls eens over met een quick detailer en microvezeldoek.
Het mag niet te veel zijn natuurlijk, niet als de auto vol modder hangt.
Zo doe ik het soms wel tot 3x per week, of zelfs 2x op 1 dag is ook al gebeurd, als het bijvoorbeeld een beetje geregend heeft.
Zo blijft mijn auto heel lang heel mooi staan, zo kan hij tot 3 weken als net gewassen eruitzien. Het duurt ook maar 10 à 15 minuutjes. Maar je moet niet op de doek duwen, gewoon zachtjes over de carrosserie laten glijden, en elk paneel je doek draaien, nooit met het vuile deel van de doek waar al het stof inzit opnieuw over de lak gaan. Mijn doeken zijn 40 op 40, dus in 4 gevouwen heb je 8 kanten, ik gebruik 2 doeken per keer. Wel voldoende QD gebruiken ook natuurlijk !
Ik heb dit nu al ongeveer een 20-tal keer gedaan op 3 maand, en ik heb voorlopig nog geen krassen hoor :)
 
Nog even toevoegen, ik gebruik eigenlijk zelfs 4 doeken per keer.
Eerst ga ik er dus 1x zachtjes over met een vezeldoek met langere vezels zoals deze :
dlsqyx.jpg

En dan wrijf ik de lak droog met een dunnere om geen strepen na te laten :
hv59gk.jpg

Met deze methode heb je werkelijk bijna elke cm² van de lak bekeken. Als je dit een tweetal keer per week doet, heb je telkens de mogelijkheid om brokjes die al op de lak plakken er vrij makkelijk af te wrijven. Door er nog eens wat extra QD op die ene plaats op te spuiten en zachtjes met je doek op te wrijven. Veel problemen gespaard. Als je 2 weken wacht, wordt dat al moeilijker te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
@aadje93
Een auto in de hete zon laten staan en er verder vanaf blijven is iets volstrekt anders dan een heet geworden wax (die daardoor vloeibaarder wordt) met shampoo en een washandschoen agiteren.
Dit is dus onder andere één van de redenen waarom op zoveel shampoo's staat vermeld dat je in de schaduw moet wassen.
 
Eeeen ik ben weer twee uur Ammo filmpjes en podcasts verder, verslavend gewoon!

Het is niet moeilijk om een auto op camera mooier doen lijken dan dat ie is, maar ik kan op de kop gaan staan en krijg mijn auto niet zo in beeld.. Wat een shine
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Blijkbaar zitten er toch net wat andere bestanddelen in dit soort rinseless wash producten, die zorgen voor minder kans op krassen.
Is volgens mij niet hetzelfde als een standaard detailspray.