• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail 2020 Volvo S60 2.0 T8 AWD

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
463
135
Naar aanleiding van mijn vorige detail van deze Volvo V60 was Pieter / @kawazxr enthousiast geworden en hadden we afgesproken om samen zijn S60 te detailen. Eerst het resultaat:
IMG_6886.jpeg

De auto wordt met liefde bijgehouden en was in goede staat, beperkte swirls en een paar wat grotere krassen. Ik had de auto een tijdje geleden al bekeken en ik heb het wel eerder gehad: je denkt dit wordt een eitje, weinig correctie nodig, misschien gaat het wel lukken met een 1 staps correctie. Nou bloed zweet en tranen om de (wederom) kneiterharde Volvo lak goed gecorrigeerd te krijgen…

Enfin, de gevolgde stappen:
  • Auto foamen, wassen, etc.
  • Ijzer, teer, kleien, drogen.
  • Aftapen, ontvetten.
  • Lakdikte meten, testspot.
  • Twee staps polijsten.
  • Wassen en ontvetten.
  • Nogmaals ontvetten en coaten met Gyeon Syncro EVO.
  • Wielen demonteren, reinigen, coaten.
  • Div details.
We begonnen zaterdag met wassen, ijzer, teer en kleien. Daarna afgespoeld, afgedroogd en binnen gezet. De lakdikte was prima en heel gemiddeld, zo rond de 150. Zoals altijd begonnen met Rupes foam geel – geel als (mild) referentie punt. Dat deed zoals eigenlijk wel verwacht niet zoveel. Na een paar andere combinaties te hebben bekeken uitgekomen op de (voor mij) nieuwe Menzerna Cut Force Pro met een Lake Country blauwe MF pad. Dat is toch een grove combi maar het was ook wel nodig om standje 6 te gebruiken, iets meer druk en niet te grote vlakken om in 1 set het gewenste resultaat te behalen. Daarna ook een aantal finishing polishes geprobeerd. Nou was de finish van Cut Force helemaal niet slecht, toch gaf een tweede stap met Menzerna 3500 Superfinish een duidelijke verbetering. Blijft leuk, proberen, goed kijken, vergelijken en al zit het heel dicht dicht bij elkaar het samen eens worden over wat de beste combi is. Daarna dus de hele auto met beide combi’s gepolijst, met name de cutting stage was echt bikkelen, harde lak, het was warm en we werkten in een gesloten garage. Na afloop volgens voorschrift de auto gewassen met warm water, ontvet en droog binnen gezet. Ik weet niet of ik een jaartje ouder aan het worden ben of dat het aan de lak lag maar ik was echt kapot na de eerste dag.

Zondag ochtend eerst nog eens ontvet en daarna met teamwork Gyeon Syncro EVO aangebracht. Pieter bracht de coating aan, ik nam hem af. Dat was eerst even spannend maar ging uiteindelijk heel soepel. Goede verlichting, diffuus ipv hard zoals bij polijsten en heeel zorgvuldig afnemen met meerdere doeken zijn het belangrijkst. Daarna een voor een de wielen gedemonteerd en de (3 weken oude) velgen goed gereinigd en voorzien van een coating en dressing.

In totaal ongeveer 14u werk met twee man.

Vooraf was hij behoorlijk vaal en vies:
IMG_6887.jpeg

Daar weet zoals gebruikelijk Bilt Hamber Touchless wel raad mee, hier met een klein scheutje Polarblast daarmee blijft het schuim iets beter plakken.
IMG_6806.jpeg

Heel weinig reactie op non-ferro maar wel heel erg schuurpapier met kleien:
IMG_6888.jpeg

Lakdikte, (de weinige maar hardnekkige) swirls en een paar krassen:
IMG_6889.jpeg

Maar met het polijsten kwam de diepte toch mooi terug:
IMG_6890.jpeg

En de coating maakte het af:
IMG_6891.jpeg

Kras geschuurd en gepolijst, alleen het hoekje bij de spiegel gelaten omdat ik bang was dat niet meer mooi gepolijst te krijgen maar je ziet er nu nagenoeg niets meer van:
IMG_6878.jpeg

En tot slot de before & afters:
IMG_6893.jpeg

IMG_6868.jpeg

Pieter blij, ik blij :)
 
Mooi verslag, prettig om te lezen.
Die CutForce is wel een prettige hè?
150um is toch nog behoorlijk. Wel netjes hoor bedoel ik.

Afgelopen week aan een nieuwe Kia Sportage gewerkt. Die zat gemiddeld rond de 85um met een enkele uitschieter rond de 100.
 
Staat er weer netjes bij! :D Blijft toch ook wel een serieus dikke Volvo.

150mu is inderdaad vrij fors.

Als ik nog een puntje mag aansnijden; Je kan binnen werken, dus dan zou ik ook de before-and-After's binnen schieten. Nu is de belichting steeds anders, auto in de zon of schaduw, etc. Van een bijna antraciet kleur tot zilvergrijs.
 
Wel een hele mooie en leerzame ervaring geweest om alle stappen die nodig zijn om tot dit zeer mooie resultaat te komen, zeker de testspots die nodig zijn om de juiste combinatie te vinden. Dan zie je echt het verschil wat elke combinatie met de lak doet en hier mee dan tot de juiste finish te komen. Hierna was het inderdaad flink door werken en zweten om de lak klaar te maken voor het aanbrengen van de glascoatingen.

Heel spannend voor mij was toen Guido de flinke kras op de bestuurdersdeur ging schuren, dat ziet er toch wel tegennatuurlijk uit de glimmende lak schuren en je denkt komt dat nog wel goed als je de doffe plek ziet phoe. Maar na de steeds fijnere schuurkorrel komt de glans weer terug met dit mooie resultaat. De eerste lange dag was ik flink gesloopt en voelde spieren die ik nog niet veel gebruikt hebt (als kantoorp*k) maar wel zeer blij met de behaalde correctie. Het aanbrengen van de glascoating de tweede dag was voor mij heel spannend om te bepalen van waar tot waar je het aanbrengt, maar na goede aanwijzingen kreeg ik er wel enige handigheid in en ging dat gelukkig beter.

De velgen zijn ook een flinke klus geweest ondanks dat ze net nieuw zijn hebben ze toch veel handelingen nodig, maar dat maakt het wel helemaal af.

Is zeker een bijzondere/leerzame ervaring geweest en zeer veel geleerd met dit zeer mooie eindresultaat, ook een handige to do lijst om hem verder bij te kunnen houden met wassen en de bijbehorende producten/materialen te gebruiken hierbij.

@GuidoA nogmaaks bedankt hiervoor natuurlijk, nog steeds zeer blij :grinning::cool:.
 
Mooi verslag, prettig om te lezen.
Die CutForce is wel een prettige hè?
150um is toch nog behoorlijk. Wel netjes hoor bedoel ik.

Afgelopen week aan een nieuwe Kia Sportage gewerkt. Die zat gemiddeld rond de 85um met een enkele uitschieter rond de 100.
Die Cut Force is zeker goed, wel jammer dat hij zo duur is en alleen in een klein flesje te verkrijgen. Ik vind hem vergelijkbaar met Ultracut trouwens.
Ziet er weer goed uit en ja de Blauwe LC is mijn favo als het gaat om corrigeren.
Zeker, gebruik meestal zowel foam als MF LC pads, erg goed.
Staat er weer netjes bij! :D Blijft toch ook wel een serieus dikke Volvo.

150mu is inderdaad vrij fors.

Als ik nog een puntje mag aansnijden; Je kan binnen werken, dus dan zou ik ook de before-and-After's binnen schieten. Nu is de belichting steeds anders, auto in de zon of schaduw, etc. Van een bijna antraciet kleur tot zilvergrijs.
Die 150mu is of moet ik zeggen was eigenlijk heel normaal, tegenwoordig zijn er zat met rond de 100mu of zelfs minder. Dan moet je echt op gaan passen en op den duur zal je het wel gaan merken. Klinkt wederom een beetje als een oude lul maar: ze maken ze niet meer zoals vroeger... :D nou ja niet altijd meer.
Wat betreft die foto's, binnen heb ik geen ruimte om goed geframde fotos te maken dan krijg je alleen close ups en het weer en de tijd waarop ik ze kan maken heb ik nou eenmaal niet onder controle/voor het kiezen. Ik begrijp wat je zegt dat de belichting anders is, maar het verschil zat hem echt niet (alleen) in de belichting het is ook voor een belangrijk deel hoe de lak na het polijsten en coaten het licht anders weerkaatst. Ik heb tussentijds nog een foto gemaakt in de zon, die meer onder de zelfde omstandigheden/belichting was als de eerste, de wielen moesten toen nog gedaan worden dus daarom heb ik die boven niet gebruikt maar bij deze:
IMG_6895.jpeg

En idd dank voor alle reacties en Pieter leuk dat je er zo blij mee bent.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Die Cut Force is zeker goed, wel jammer dat hij zo duur is en alleen in een klein flesje te verkrijgen. Ik vind hem vergelijkbaar met Ultracut trouwens.
Kwaliteit mag een prijs hebben. :)

Menzerna levert het wel in een 1Liter fles.

Heb eens aan @Dibbuz gevraagd waneer deze beschikbaar zou zijn, maar destijds bij de introductie, was deze nog niet beschikbaar.
Wellicht zit daar nu inmiddels verandering.
 

Vergelijkbare onderwerpen