• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aankoop nieuwe machine: hulp!

Olivier

Detailing addict
21 mei 2011
99
52
Dag iedereen.

Zoals velen hier ben ik hobbyist in het polieren van auto's. Dit begon door eerst de wagen thuis perfect te behandelen, daarna kocht ik een DAP900 om zo lakcorrectie te kunnen doen, niet veel later kreeg ik ook af en toe de kans om wagens te behandelen voor familie, vrienden,... Vele van die behandelingen zijn uitgebreide lakcorrecties, zoals jullie weten kruipt daar heel wat tijd in, in de meeste gevallen is dat een werkje van een volledig weekend. En dan moet ik nog m'n best doen om rond te komen.

Vandaar dat ik binnenkort een nieuwe machine wens aan te kopen, met als doel iets sneller te kunnen werken. Via enkele andere kanalen kreeg ik al wat info, maar ik had graag eens jullie idee gehad over mijn situatie. Wat kunnen jullie me aanraden?

Ik twijfel eigenlijk tussen deze 2 machines.

- Festool Shinex: een rotary die zeker en vast voor snellere correctie kan zorgen. Echter hebben veel mensen het moeilijk om te eindigen met een roterende machine, bij anderen lukt het prima. Aan het gebruik van een rotary zijn ook er heel wat meer risico's verbonden, je loopt het risico om je lak te verbranden door de hitte heb ik me al laten vertellen...

- Flex 3401 VRG: een excentrische machine die heel wat krachtiger is dan een DAP en waarmee het makkelijk is om mooi af te werken.

Wat zou jullie keuze zijn in mijn geval en onder welke motivatie?

Alvast bedankt!

Ps. Ter info, hier enkele van m'n vorige projectjes:
http://www.autoforum.be/showthread.p...-993-C4-Cabrio

http://www.autoforum.be/showthread.p...Panamera-Turbo

http://www.autoforum.be/showthread.p...W-525d-Touring

Die laatste is een mooi voorbeeld waarbij er verkeerd werd gewerkt met een rotary :)
 
Beide pracht machines, maar prijzig.

Wat ik zou doen:
- een goedkope rotary erbij nemen, bijv de pro900

Hiermee kun heel veel meer sneller het grotere polish werk doen, dan met de DAP. (Zeg maar alles waar je de gele, oranje of witte pad voor neemt). Afwerken op het einde is niet zijn sterkte punt. Gebruik echter voor de laatste polishing stap de DAP (waarover je al beschikt) maar dan enkel op het allerlaatst (vanaf de zwarte finishing pad zeg maar)

Je gaat met bovenstaande methode niet langer bezig zijn dan met de dure flex/festool en heel veel tijd winst maken dan alles enkel en alleen doen met de DAP.

Zelfs al zet je een hologrammetje met de pro900, met de dap in de laatste polishing stap is die direct weer verdwenen.

Ik zou voor de centjes van de flex/festool andere fijne detailproducten kopen en het op deze manier doen om tijdwinst te boeken, je beschikt immers al over een DAP.
 
Even over de bijgevoegde linken :

Ik denk niet aan de instellingen van het forum want als ik de link kopieer ,
en daar na plak in een nieuwe browser doet ze het ook allemaal niet :!
 
Dynamite;307468 zei:
Even over de bijgevoegde linken :

Ik denk niet aan de instellingen van het forum want als ik de link kopieer ,
en daar na plak in een nieuwe browser doet ze het ook allemaal niet :!

Met deze link lukt het wel, zo kan je er ook aankomen ;)

http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=6816
 
Ik gebruik zelf de shinex. Ben er zeer tevreden over. Maar heb met geen van de andere machines gewerkt, dus kan niets vergelijken...
 
Ik heb even een vraag:

Wat is het verschil tussen de Pro900 en de duurdere roterende polijstmachines (levensduur is niet zo belangrijk voor mij, omdat ik hem toch maar weinig zal gebruiken)?
 
Wat is het verschil tussen een Rolls Royce en een Ford Focus ...?

Het gaat voornamelijk om kwaliteit, degelijkheid, levensduur enz.
Uiteraard ben je niet verplicht een dure machine te kopen, maar als je gewoon kwaliteit wilt, waarom niet.
 
Wat in mijn ogen het grootste pluspunt is van de duurdere machines: ERGONOMIE!
Pak een PRO900 en leg er een Shinex/Flex/AEG naast en je zult zien wat ik bedoel....
Verder is de PRO900 niet bijzonder sterk voor een rotary (900W tegenover gemiddeld gezien 1200-1400W voor de 'grotere jongens').
Geluid, stabiliteit en terugval in toeren zijn daar dus ook aan gelinkt, en ik kan nog wel even doorgaan...
Wil je echt het verschil weten? Ga ze ergens proberen te testen, then you can decide for yourself ;)
 
[offtopic]
Man wat zagen die drie wagens er slecht uit zeg! Waren die met een staalborstel gewassen of zo?!
[/offtopic]
 
Heeft de Pro900 dan stabiliteits problemen + het terugvallen van de toeren, je haalt toch wel bovengemiddelde resultaten?
Betekent dat als de toerentallen v/d Pro900 niet zo hoog zijn dan concurrentie, hij ook minder snel 'schade' geeft aan de lak.
Moet je nou echt goed oppassen voor een rotary of is het gewoon goed te doen als je je normale verstand gebruikt.
 
Hallo Olivier,

Ik denk dat we elkaar al wel eens zijn tegengekomen op een ander forum ;) . Als je de PRO 900 wil proberen ben je zeker welkom.
 
Een PRO 900 heb ik me door verschillende mensen al laten afraden.

Ik polier eigenlijk wel op regelmatige basis, daarom dat ik graag een machine zou kopen waarmee ik jaren kan werken. Een goedkoper toestel schiet daar meestal wel in tekort, op vlak van duurzaamheid.

Heb een kameraad met een houtverwerkingsbedrijf, daar werken ze dagelijks met Festool-machines en hij zou me zeker zo'n toestel willen aanraden. Sterkste machines op de markt, volgens hem.