Goedemorgen mensen,
zoals al een tijdje aangekondigd stond gisteren het (eerste) autootje van een toffe collega van me op het programma. Het heeft geruime tijd geduurd vooraleer we hieraan konden starten door invoerproblemen (met dank aan de Belgische staat )
1) Algemene toestand bij start :
Hier kan ik kort zijn : een zwaar verwaarloosde staat, zowel binnen als buiten. Swirls en krassen en schaafplekken naar believe...bijgeschilderd door pro's en amateurs. Een doffe lak zonder enige bescherming en een verschrikkelijk vies interieur dat door de verkopers op een amateuristische manier werd weggestopt door goedkope en slecht geplaatste stoelhoezen.... eerst wat foto's die genoeg verklaren :
buitenzijde :
binnenzijde :
conclusie: WERK aan de winkel. Aangezien m'n collega er op stond om mee te helpen om dit zelf ook te leren, heb ik ze in alle stappen laten helpen waaruit later in de show-off zal blijken, dat ze heel wat talent in huis heeft :ja
plan van aanpak :
Bij de aankomst direct de auto een foamjasje gegeven met de autobrite-foamlance in samenwerking met een HD van Nilfisk (145.2) met Supa Snow foam. (foto werd genomen na een vijftal minuten inweken)
Na het foamen en voor het wassen hebben we de motorruimte even aangepakt met autoglym engine cleaner en wat water en borstels (de wagen bleek zelfs met een fijn straaltje uit een gieter al gevoelig aan vocht)
motorruimte voor :
en motorruimte na :
Daarna werd de auto volledig gewassen met een mengsel van Meguiars NXT-shampoo met een goede scheut Meguiars APC.
na het wassen :
Daarna zijn we direct beginnen kleien...dat dit nodig bleek zal wel geen verrassing zijn... Souad aan het werk :
Na het kleien zijn we gestart met het polijsten van de lak na een testspot bleek Meguiars M105 op paars wollen pad de nodige correctie te geven. Daarna werd de volledige auto nogmaals gepolijst met M205 op witte foampad (natuurlijk allemaal met de DAP 900).
Souad nogmaals in actie :
Omdat ze graag had dat de interieur ook werd aangepakt omdat ze hier echt vies van was (en terecht) heb ik haar even uitgelegd hoe ze moest werken met de extractor. De tank werd gevuld met zuiver warm water en een kleine drukspuit gevuld met APC 1/10 en een borstel dienden om te schrobben. eerst werden de lelijke stoelhoezen verwijderd en alles grondig gestofzuigd.
Dit bleek echt de job van haar leven Met een niet aflatende ijver en enorm doorzettingsvermogen werden ettelijke extractortanks gevuld en leeg gemaakt...elk plaatsje en hoekje werd behandeld!
het resultaat mocht er dan ook zijn...een quasi nieuw interieur ^
Na het afwassen van alle plastics werd een laagje poorboys Natural look aangebracht.
Intussen kon ik verder met de buitenzijde :
de gehavende bumper werd geschuurd, geplamuurd en bijgespoten (een werkje waar ik achteraf niet echt fier op was...en waar ik nog moet bijwerken) Het was in elk geval al voorlopig gefatsoeneerd.
De trims werden behandeld met poorboys trimdetailer, de banden werden voorzien van een laagje poorboys gel.
De lak werd ook nog voorzien van een laagje Poorboys Blackhole (dap 900 en zwarte pad). Als wax nam ik collinite 915 (het voertuig slaapt immers elke nacht buiten) (dap met concorso gold pad)
De ruiten werden binnen en buiten gereinigd met Megs NXT-glascleaner.
Hier wat na- foto's van de buiten zijde :
De buitenkant was natuurlijk niet perfect maar is zeker een pak verbeterd.
Aan deze job zijn heel wat uurtjes besteed en één ding onthou ik zeker....als ik een interieur grondig moet aanpakken, dan weet ik waar ik moet zijn :ja
tot slot nog een foto van een gelukkige eigenares aka afgestudeerde interieurdetailer.
Tot de volgende keer!
zoals al een tijdje aangekondigd stond gisteren het (eerste) autootje van een toffe collega van me op het programma. Het heeft geruime tijd geduurd vooraleer we hieraan konden starten door invoerproblemen (met dank aan de Belgische staat )
1) Algemene toestand bij start :
Hier kan ik kort zijn : een zwaar verwaarloosde staat, zowel binnen als buiten. Swirls en krassen en schaafplekken naar believe...bijgeschilderd door pro's en amateurs. Een doffe lak zonder enige bescherming en een verschrikkelijk vies interieur dat door de verkopers op een amateuristische manier werd weggestopt door goedkope en slecht geplaatste stoelhoezen.... eerst wat foto's die genoeg verklaren :
buitenzijde :
binnenzijde :
conclusie: WERK aan de winkel. Aangezien m'n collega er op stond om mee te helpen om dit zelf ook te leren, heb ik ze in alle stappen laten helpen waaruit later in de show-off zal blijken, dat ze heel wat talent in huis heeft :ja
plan van aanpak :
Bij de aankomst direct de auto een foamjasje gegeven met de autobrite-foamlance in samenwerking met een HD van Nilfisk (145.2) met Supa Snow foam. (foto werd genomen na een vijftal minuten inweken)
Na het foamen en voor het wassen hebben we de motorruimte even aangepakt met autoglym engine cleaner en wat water en borstels (de wagen bleek zelfs met een fijn straaltje uit een gieter al gevoelig aan vocht)
motorruimte voor :
en motorruimte na :
Daarna werd de auto volledig gewassen met een mengsel van Meguiars NXT-shampoo met een goede scheut Meguiars APC.
na het wassen :
Daarna zijn we direct beginnen kleien...dat dit nodig bleek zal wel geen verrassing zijn... Souad aan het werk :
Na het kleien zijn we gestart met het polijsten van de lak na een testspot bleek Meguiars M105 op paars wollen pad de nodige correctie te geven. Daarna werd de volledige auto nogmaals gepolijst met M205 op witte foampad (natuurlijk allemaal met de DAP 900).
Souad nogmaals in actie :
Omdat ze graag had dat de interieur ook werd aangepakt omdat ze hier echt vies van was (en terecht) heb ik haar even uitgelegd hoe ze moest werken met de extractor. De tank werd gevuld met zuiver warm water en een kleine drukspuit gevuld met APC 1/10 en een borstel dienden om te schrobben. eerst werden de lelijke stoelhoezen verwijderd en alles grondig gestofzuigd.
Dit bleek echt de job van haar leven Met een niet aflatende ijver en enorm doorzettingsvermogen werden ettelijke extractortanks gevuld en leeg gemaakt...elk plaatsje en hoekje werd behandeld!
het resultaat mocht er dan ook zijn...een quasi nieuw interieur ^
Na het afwassen van alle plastics werd een laagje poorboys Natural look aangebracht.
Intussen kon ik verder met de buitenzijde :
de gehavende bumper werd geschuurd, geplamuurd en bijgespoten (een werkje waar ik achteraf niet echt fier op was...en waar ik nog moet bijwerken) Het was in elk geval al voorlopig gefatsoeneerd.
De trims werden behandeld met poorboys trimdetailer, de banden werden voorzien van een laagje poorboys gel.
De lak werd ook nog voorzien van een laagje Poorboys Blackhole (dap 900 en zwarte pad). Als wax nam ik collinite 915 (het voertuig slaapt immers elke nacht buiten) (dap met concorso gold pad)
De ruiten werden binnen en buiten gereinigd met Megs NXT-glascleaner.
Hier wat na- foto's van de buiten zijde :
De buitenkant was natuurlijk niet perfect maar is zeker een pak verbeterd.
Aan deze job zijn heel wat uurtjes besteed en één ding onthou ik zeker....als ik een interieur grondig moet aanpakken, dan weet ik waar ik moet zijn :ja
tot slot nog een foto van een gelukkige eigenares aka afgestudeerde interieurdetailer.
Tot de volgende keer!