• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies 350Z

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Hola!

Vandaag gewassen en een test spot gemaakt in afwachting van de nieuwe/extra pads die ik besteld had. Kwamen meteen wat vragen naar boven, ten eerste, dit is een oranje pad (Noo way! Hoor ik je denken, ja echt!) na twee hits mezzo. Hoe vuil is dit? Kan dit nog een keer, kan dit nog een keer na 'on the fly' in een doek laten draaien of is dit al klaar om gewassen te worden?
20160226_173836.jpg


Ik heb op de achterklep wat lopen spelen en kwam tot de volgende resultaten na twee shots mezzo op oranje en een shot finale op wit. Excuses voor matige foto's, mijn camera was leeg en voor mijn telefoon werd het al een beetje donker.

Voor:
20160226_175727.jpg


Na
20160226_175743.jpg


Ik vind het al een machtig mooi resultaart, maar op enkele plaatsen kwam ik toch nog wat diepere krassen (rds/random deep sratches?) tegen:
20160226_175814.jpg


Is er een risico om voor dit soort krassen dan toch maar veloce te pakken en via mezzo naar finale af te schalen of zou dit een te grove combi zijn? Ik lees namelijk dat Nissan nogal zuinig spuit en vrij zachte lak gebruikt.

Ah en als laatste nog de volgende vraag: grote onderdelen als motorkap en dergelijke wordt aangeraden om in twee delen te doen (toch?) krijg je dan niet een lijn waar je of dubbel polijst of waar je een streep niet meepakt?

Thanks!
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Resultaat ziet er al goed uit!
Ik doe de motorkap altijd in 4 delen, en dan banen half over half van boven naar onder en dan links rechts.
Kun je de krassen voelen? Blijf je met de nagel erin zitten? Als ze te diep zitten zul je ze niet met polijsten eruit krijgen.
 
Dat ziet er geweldig uit! Ik zou die pad nog één keertje gebruiken voordat ik hem zou wassen, maar eigenlijk doe ik ook maar wat. Ik ben ook wel benieuwd wat de echte detailers hiervan zeggen.
 
Resultaat ziet er al goed uit!
Ik doe de motorkap altijd in 4 delen, en dan banen half over half van boven naar onder en dan links rechts.
Kun je de krassen voelen? Blijf je met de nagel erin zitten? Als ze te diep zitten zul je ze niet met polijsten eruit krijgen.
Zo doe ik het ook een beetje alleen speel ik vals want ik gebruik grotere pads en mijn "banen" zijn dus groter. Na een motorkap was ik de pad uit of pak ik een nieuwe.
Je zou ook rds locaal aan kunnen pakken met een 4" pad op je DAP om vervolgens het geheel af te schalen/finishen.
 
Hey Hallo,

Hoe vuil is dit? Kan dit nog een keer, kan dit nog een keer na 'on the fly' in een doek laten draaien of is dit al klaar om gewassen te worden?
Voor mij is de standaard; 1 groot paneel polijsten en ik pak een andere pad. Denk hierbij aan een grote motorkap 1 hit, of een kleinere motorkap 2 hits.

Ik kijk ná gebruik dan nooit naar mijn pad, maar vervang hem sowieso voor een schone. Inmiddels heb ik met 3-4 Monello Raffini Foam pads (Geel) al ruim 10 full exterior details gedaan + een aantal losse panelen (krassen/schade/etc) en zijn de pads nog prima te gebruiken.

Ook weet ik door bovenstaande manier zeker dat ik geen werking verlies van de pad omdat hij te verzadigd is.


Is er een risico om voor dit soort krassen dan toch maar veloce te pakken
Blijkbaar is jouw lak zacht genoeg om met Oranje+Mezzo al een behoorlijke correctie te krijgen. Wanneer je in jou geval al 2 hits hebt gedaan en toch nog wat krasjes overhoud, kun je een derde hit doen met deze combi, maar vaak staar je jezelf gek op deze krasjes en vergeet je dat je al 2 hits gedaan hebt.

Je weet nu dat je in theorie ook Geel+Veloce of Oranje+Veloce zou kunnen pakken om met 1 hit meer te bereiken, maar voor het mooie zal je na Veloce ook weer moeten afschalen. 2 hits met Oranje+Mezzo zoals je gedaan hebt is dan in mijn opinie ook prima. Liever 2 hits doen en precies genoeg lak verwijderen als met 1 hit klaar willen zijn en teveel lak weghalen. Da's alleen maar zonde.


grote onderdelen als motorkap en dergelijke wordt aangeraden om in twee delen te doen (toch?) krijg je dan niet een lijn waar je of dubbel polijst of waar je een streep niet meepakt?
Zoals eerder aangegeven kun je een motorkap zelfs in 4 delen doen. Gemiddeld zullen dit stukken van zo'n 40x40cm zijn ofso.
Je overlapt je passes 50/50 om je dambord te maken, dus wanneer je aan je volgende deel begint zal je deze ook netjes wat overlappen over het deel wat je al gedaan hebt. Zo haal je de lak aardig egaal weg en randen/lijnen ze je waarschijnlijk alleen duidelijker wanneer je een 50/50 wilt maken met tape.


Hoe vind je het werken met de DAP op je Nissan? Ik merk dat je het al aardig onder de knie begint te krijgen. :p


Greetz
 
Resultaat ziet er al goed uit!
Ik doe de motorkap altijd in 4 delen, en dan banen half over half van boven naar onder en dan links rechts.
Kun je de krassen voelen? Blijf je met de nagel erin zitten? Als ze te diep zitten zul je ze niet met polijsten eruit krijgen.

Dat is een goede tip, heb ik inderdaad nog niet gedaan, maar volgens mij zijn het gewoon krassen die er met de gebruikte combi nog niet uit zijn en geen krassen door de blanke lak! Morgen als ik er met black hole en collinite 845 overheen ga nog eens kijken!

Dat ziet er geweldig uit! Ik zou die pad nog één keertje gebruiken voordat ik hem zou wassen, maar eigenlijk doe ik ook maar wat. Ik ben ook wel benieuwd wat de echte detailers hiervan zeggen.

Zo doe ik het ook een beetje alleen speel ik vals want ik gebruik grotere pads en mijn "banen" zijn dus groter. Na een motorkap was ik de pad uit of pak ik een nieuwe.
Je zou ook rds locaal aan kunnen pakken met een 4" pad op je DAP om vervolgens het geheel af te schalen/finishen.

Het is inderdaad een beetje aanvoelen, met twee 'vouwen' in mijn motorkap kan ik 'm mooi in drieen verdelen, dus misschien dan net de hele motorkap ermee doen en dan wassen. Ik zal de pad dan wel tussendoor met een handdoek 'schoondraaien'.

@Quantoxx Jouw hele verhaal maar niet weer quoten;), maar top tips en trucs weer, ik was echt verbaasd inderdaad over de hoeveelheid correctie met twee keer mezzo tov veloce en mezzo op mijn Seat (dat was nog lang niet genoeg, dus daar ga ik de S3 op proberen).

Ik heb ondertussen mijn bestelling binnen (drie pads nu totaal van geel/oranje/wit en ook van elke kleur een kleintje en uiteraard nog wat ander aardig spul als PB Slick and wax, black hole en qd+), dus ga ofwel per paneel werken komende tijd, beetje onhandig met afplakken en wassen, maar heb gewoon de tijd niet om twee hele dagen op straat te staan hier.
Sowieso denk ik de kleintjes nodig te hebben rond mijn wielen, de wielkasten zijn zo 'rond' dat met een 5,5 inch pad ik vrees alleen met de randen van de pad de lak te raken (jullie hier ook last van?).

Met de DAP is het heerlijk werken, er nu op de Seat mee gewerkt met een paar tests op de motorkap en limeprime op de Nissan. Vandaag de achterklep polijsten was super, wat een resultaat, maar denk dat ik ook misschien wel te snel ben gegaan waardoor niet overal de krassen eruit zijn gegaan.

Weer een boel geleerd in ieder geval en super bedankt voor de feedback!
 
Als je zon correctie kan halen met deze combi zie ik geen reden om een sterkere combi te gebruiken.
 
Als je zon correctie kan halen met deze combi zie ik geen reden om een sterkere combi te gebruiken.

Nee als ik zo de foto's terug zit te kijken heb je inderdaad gelijk, die tweede foto is praktisch krasvrij. Zal morgen in de zon nog eens kijken, misschien wel een goede om lokale rds met een kleine pad en veloce aan te pakken.
 
Sowieso denk ik de kleintjes nodig te hebben rond mijn wielen, de wielkasten zijn zo 'rond' dat met een 5,5 inch pad ik vrees alleen met de randen van de pad de lak te raken (jullie hier ook last van?).

Ik heb tot gister aan toe alle auto´s gedaan met de normale 5,5'' pads. Ik had gewoon de kleine backingplate liggen en 2 kleinere pads, maar gebruikte ze nooit. Sterker nog, vanaf mei 2015 tot aan gisteren heb ik de backingplate nog niets eens los gehad, haha! :p

Maaaaar, sinds ik mijn DAP als tweede machine gebruik, heb ik de kleine plate gebruikt en dat gaat heerlijk. Dingen zoals jij al aangaf; Wielkasten, stijlen en meer, doe ik nu met de kleine plate. Ik merk wel dat deze kleine pad behoorlijk op z'n kont getrapt word en zal wat minder lang meegaan als de 5,5'' pads.
 
Maaaaar, sinds ik mijn DAP als tweede machine gebruik, heb ik de kleine plate gebruikt en dat gaat heerlijk. Dingen zoals jij al aangaf; Wielkasten, stijlen en meer, doe ik nu met de kleine plate. Ik merk wel dat deze kleine pad behoorlijk op z'n kont getrapt word en zal wat minder lang meegaan als de 5,5'' pads.

Zei t toch ;)
 
Ik heb tot gister aan toe alle auto´s gedaan met de normale 5,5'' pads. Ik had gewoon de kleine backingplate liggen en 2 kleinere pads, maar gebruikte ze nooit. Sterker nog, vanaf mei 2015 tot aan gisteren heb ik de backingplate nog niets eens los gehad, haha! :p

Maaaaar, sinds ik mijn DAP als tweede machine gebruik, heb ik de kleine plate gebruikt en dat gaat heerlijk. Dingen zoals jij al aangaf; Wielkasten, stijlen en meer, doe ik nu met de kleine plate. Ik merk wel dat deze kleine pad behoorlijk op z'n kont getrapt word en zal wat minder lang meegaan als de 5,5'' pads.

Kan ik me voorstellen, op de Seat zou het niet eens in me opgekomen zijn om een kleine backing plate erop te zetten, maar aangezien de Nissan is opgebouwd uit twee kolossale vlakke deuren, een enorme motorkap en een achterklep welke puur aan elkaar vastzitten door enorm bolle wielkasten moet ik denk ik wel;)
 
Goed, het zonnetje schijnt dus even de klep afgemaakt met black hole en collinite 845. Nu heb ik het idee dat ik heel licht de beweging die ik gemaakt heb met de (disc duo) pads alweer in de lak zie!? Ik hoop toch echt dat dit te maken heeft met dat het paneel nog niet helemaal strak was, anders moet ik na elke was of wax beurt gaan polijsten..

Pads en doeken komen schoon uit de wasmachine, niks anders mee gedaan en ze zijn allemaal relatief nieuw. Afnemen doe ik in rechte banen, maar opbrengen van black hole en wax in kleine cirkelbewegingen. Doe ik iets fout of kan het zo zijn dat de lak echt zo zacht is dat dit al swirls veroorzaakt?
 
Heb je de labels van de doeken gehaald? Dit kan ook voor krasjes zorgen.
Wax mag normaal gezien swirsl veroorzaken, ben je zeker dat de pad volledig schoon waren?
Heb je ze niet met wat samen gewassen?
 
Heb je de labels van de doeken gehaald? Dit kan ook voor krasjes zorgen.
Wax mag normaal gezien swirsl veroorzaken, ben je zeker dat de pad volledig schoon waren?
Heb je ze niet met wat samen gewassen?

Ik gebruik de monello disc pads en de peluce Verde, daar zitten beiden geen labels aan dacht ik en ik was de pads met de hand, nog nooit laten vallen (deze niet iig;)). Misschien zaten de swirls er gewoon nog maar zag ik ze met de lamp niet goed.

De doeken was ik meestal mee met handdoeken/doeken van badstof. Kan dat kwaad?

Ik was wel normaal met waspoeder, kan dat eventueel nog achtergebleven zijn na een 'gewone' was en in de doeken zitten? Wassen jullie trouwens microvezel doeken samen met andere was? Dat worden namelijk zulke kleine wasjes.
 
Laatst bewerkt: