• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ALFA LAK (geen metaalglanslak + vernis) - alleen gewone lak; zelfde behandeling ??

flatsix

Detailing rookie
12 jan 2010
4
0
Hallo, 1,5 jaar geleden heb ik de auto - een ALFA 147 - van mijn zoon volledig gepolierd met het 7 stappenplan en met succes. De donkerblauwe metaalglanslak heb ik voor 90% de krassen en swirls kunnen verwijderen + een mooie hoogglans en wetlook.

Echter dan kwam die totall-loss : geen gewonden, alleen wagentje voor de schroothoop.

Nu echter terug licht in de tunnel: een nieuwe ALFA-occasie en dan beginty het verhaal opnieuw: 7-stappenplan erop loslaten; echter ditmaal is het een gewonde lak (Alfa-rood) zonder vernislaag.

HIER HEB IK GEEN ERVARING MEE : is dit juist hetzelfde te behandelen en worden de pads dan niet (in dit geval ) rood. Mag daar dan verder mee gepolierd worden, of moeten die regelmatig gespoeld worden?

Kan iemand mij zo'n beetje het verschil in werkwijze bijbrengen tussen metallic-lak + vernis bewerken en gewone lak zonder vernis?

Bedankt op voorhand !
 
Nogmaals, er zit weinig verschil in behandeling in, zowel bij metallic als metallic.

Gewoon behandelen zoals je elke willekeurige auto zou behandelen.
 
Een uni-lak heeft toch ook gewoon een blanke lak laag ? :weetniet

Wat Patrick ook al aangaf, er zit weinig verschil in het polijsten.
Enige verschil wat je gaat merken is dat de rode uni-lak gaat afgeven. Is niks aan de hand, is gewoon een eigenschap.
ik zou om het (halve) paneel de pad zowiezo gaan schoonmaken om verstopping tegen te gaan en doe doeken zou ik na 1 paneel ook gelijk uitspoelen en in een emmer water leggen om te weken.
Die rode kleur(stof) gaat overal in zitten en is zeer lastig uit je doeken en pad's te krijgen

Ik heb inmiddels voor de rode uni-lak auto's van mijn vrienden speciaal gereserveerde pad's en doeken.
 
Juffer1 zei:
Een uni-lak heeft toch ook gewoon een blanke lak laag ? :weetniet

Wat Patrick ook al aangaf, er zit weinig verschil in het polijsten.
Enige verschil wat je gaat merken is dat de rode uni-lak gaat afgeven.

Uni lak heeft juist géén blanke lak.

Anders zou de pad niet verkleuren naar de kleur van de auto :p

Nog een discussie over wel of geen metallic lak.

https://forum.Carclean.com/cc_postst4709/Hoe-herken-je-metallic-lak.aspx
 
Uni lak kan wel degelijk blanke lak hebben.
Uni lak wil zeggen: geen metallic deeltjes.

Single stage lak (de naam zegt het al) is lak zonder blanke lak. Dat die ook altijd uni lak is wil niet zeggen dat er over uni lak geen blanke lak kan zitten.
 
Ik kan verkeerd zijn maar volgens mij ontstaat er verwarring door de termen uni-lak en single stage lak.......ik interpreteer de termen als volgt: uni-lak=non-metallic lak en single-stage lak=kleurlak zonder blanke lak

Edit: het antwoord werd al gegeven door Dibbuz zie ik...ik typ te traag :schaam
 
Discussie over wel of geen blanke lak graag hier:
Klikkerdeklik
 
Deze die we nu van gisteren hebben is een ALFA 159 - kleur ALFA ROOD - heb hem gewassen en in polish gezet. Ik kan niet zien of hij blanke lak over het rood heeft of niet.

hET IS ZEKER GEEN METAALLAK .

Hoe kan je nu zien of er een vernislaag over zit als je de vernislaag niet ziet.

Ik heb wel met de polish en een witte doek hier en daar wat harder gewreven, en ik zie geen rood op mijn vod- dan toch vernis??
 
Als de pad/doek niet rood kleurt bij het polijsten dan kun je wel aannemen dat er een blanke laklaag overheen zit.
 
Ik heb nog eens goed gekeken mét licht erop, en jullie hebben gelijk : deze rode kleur heeft idd. een vernislaag eroverheen zitten.

Dus binnenkort dappen maar !

Bedankt voor de hulp.:heart_eyes: