• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Algemeen Advies gevraagd (misschien niet de juiste plek?)

Mujana

Detailing rookie
10 aug 2012
33
0
Hallo allemaal! Zojuist voor de eerste keer ingelogd bij dit forum (kennismakingpostje reeds geschreven bij "voorstellen").
Ik heb afgelopen jaar ERG veel gelezen en geleerd van dit forum (waarvoor iedereen ontzettend bedankt!).
Ik weet niet of deze vraag hier hoort of elders...? Excuses als dit de verkeerde plaats blijkt te zijn!

Ik heb een zwarte Nissan Juke van bijna een jaar oud (nieuw gekocht dus). Afgeleverd met Waxoyl behandeling. Was de auto wekelijks met de hand en ondanks dat, toch wat (lichte) swirls.
Inmiddels wil ik hem eens goed onder handen nemen en klaarmaken voor wat slechter weer. Ik vertrouw die Waxoyl garantie van 3 jaar niet echt (zeker niet na het lezen van alle info hier).

Ik heb de volgende stappen bedacht:
1. Wassen (Born to be Mild)
2. Kleien (Meguiars Quick detailing system)...ehm...absoluut noodzakelijk dat kleien? Moet de gehel auto dan ook behandeld worden, of kan ik volstaan met bepaalde (vuile) plekken??
3. Polishen (Mnello Mezzo? Andere??); kan hier garageruimte en machine van garage gebruiken...nog geen idee hoe dat uitpakt...nooit gedaan dus. Kan ook de polish van de garage zelf gebruiken (waarmee ze dus al hun auto's polishen)...aan te raden?
4. (schoonmaken met CarPro Eraser...noodzakelijk??)
5. Glazen: PB World Black hole
6. Sealen: (PB Pure Sealant)
7. Waxen Netty's Liquid Blue OF Collinite liquid Insulator Wax nr. 845?

Ik ben eigenlijk van plan om alleen het polishen met een machine te doen....rest met de hand.
Wat denken jullie van bovenstaande stappen en produkten plan?
Kan ik iedere stap de hele auto doen alvorens uit te poetsen? Bijv. hele auto polishen en dan pas uitpoetsen/ hele auto waxen en dan pas uitpoetsen? Of moet iedere stap per sé in delen?
Moet er tijd zitten tussen de genoemde stappen...zo ja hoeveel?
Aanbevelingen/tips?
Ik ben maar een volslagen leek die vooral veel gelezen heeft hier op dit forum, dus alle tips zijn hierbij welkom!
Alvast heel veel dank voor tips en aanwijzingen!

Mujana
 
1. Wassen (Born to be Mild)
- lijkt mij een prima shampoo i.c.m. een washmitt en twee emmers (+gritguard)


[qquote]2. Kleien (Meguiar's Quick detailing system)...ehm...absoluut noodzakelijk dat kleien? Moet de gehel auto dan ook behandeld worden, of kan ik volstaan met bepaalde (vuile) plekken?? [/quote] - voor het mooiste resultaat zou ik de gehele auto kleien. Het uiteindelijke resultaat is afhankelijk van de voorbereiding, hierin is het kleien toch wel een essentiële stap. Het haalt de verontreiniging weg die je niet met wassen weg haalt. Misschien is het op jouw nette auto niet zo heel nodig, maar zou het toch doen.

3. Polishen (Monello Mezzo? Andere??); kan hier garageruimte en machine van garage gebruiken...nog geen idee hoe dat uitpakt...nooit gedaan dus. Kan ook de polish van de garage zelf gebruiken (waarmee ze dus al hun auto's polishen)...aan te raden?
- het polishen, ik neem aan dat je polijsten bedoeld (?). Dit kun je machinaal doen, aan te raden is een D/A machine zoals de DAP900. Hiervoor kun je gebruik maken van de Monello polijstmiddelen, welke pads en middelen kun je bepalen aan de hand van een testspot.

4. (schoonmaken met C.Pro Eraser...noodzakelijk??)
Het is aan de te raden na het polijsten de lak af te nemen met C.Pro Eraser of Monello Spruzzo. De lak is dan echt schoon en weet je of het goed gepolijst is.

5. Glazen: PB World Black hole
Lijkt mij een prima optie. Zowel handmatig als machinaal aan te brengen met de zwarte pad.

6. Sealen: (PB Pure Sealant)
Zelf geen ervaring mee, maar schijnt een goede sealant te zijn.

7. Waxen Netty's Liquid Blue OF Collinite liquid Insulator Wax nr. 845?
Ook hier geen ervaring mee.

Kan ik iedere stap de hele auto doen alvorens uit te poetsen? Bijv. hele auto polishen en dan pas uitpoetsen/ hele auto waxen en dan pas uitpoetsen? Of moet iedere stap per sé in delen?
Het uitpoetsen van wax zou ik doen a.d.h.v. de swipetest. Met polijsten zou ik per stap, paneel voor paneel werken.

Hopelijk heb je wat aan deze info. Succes in ieder geval! :)
 
Als aanvulling op bovenstaande reactie;

3) Grote kans dat dat een rotary is en daar zou ik vanaf blijven als beginner zijnde.
Laat eerst hier weten, wat voor een machine het is voordat je ermee aan de slag gaat.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de polish van de garage (zal wss één met fillers e.d. zijn).

7) Geen slechte waxen (ik heb ze beiden) voor een beginner, de 845 heeft een wat langere standtijd.
 
Mij lijkt het voor jou het makkelijkste dat je wat tijd neemt om bij iemand "op visite" te gaan om eerst eens te zien irl hoe die het doet. :ja

Misschien stellen ze het zelf wel voor.........en anders vraag je het gewoon :-"
 
Clinic bij carclean is vol maar als aangeeft dat je op de reservelijst wilt is er wellicht iets mogelijk .... zou ff contact opnemen
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik zal eens beter kijken welke materialen/polish mijn garage gebruikt (moet daar maandag a.s. sowieso nog naar toe voor eerste beurt/controle).
Misschien kan hun vaste "poetser" mij wat op weg helpen.
Nogmaals bedankt !
 
Ik ken jouw garage niet, maar ik zou voor alles behalve poetsadvies naar een garage gaan. Beter lees je je hier in en/of ga je naar een clinic.

Garages gaat het erom snel, een op het oog mooie auto af te leveren. Zij hebben een heel ander doel dan jij vermoedelijk hebt.

(mijn mening)
 
Zij hebben een heel ander doel dan jij vermoedelijk hebt.

en ook hele andere en ouderwetse methodes...
Wuif idd het belang van een clinic niet weg, heeft mijn twijfels toch weggenomen als beginner en je hebt een gezellige dag.
>geen reclame code commissie nodig
 
Tip: https://www.Carclean.com/clinic.aspx?id=52

Ik zou je zeker een clinic bij cc aanraden. het is even een stukje rijden, maar je leert er heel veel, het is zeer gezellig en de catering is goed.

Ik zou NIET zonder enige ervaring met een rotary aan de slag gaan. ik heb helaas al een aantal keren de schade hiervan mogen herstellen. Zolang het bij hologrammen blijft is het nog te overzien, maar ik heb ook al een keer meegemaakt dat het gewoon niet te herstellen was omdat iemand gewoon faliekant dwarst door de lak was gegaan.
 
Heb gelezen over clinics bij Carclean ja...wel een eindje tuffen inderdaad. Over nadenken dus. Misschien toch maar doen?Misschien proberen met de hand?
Kan ik daar doeken voor gebruiken...of zijn pads ook met de hand noodzakelijk? hm, allemaal zaken om over na te denken.
Merci voor de input!
 
Bedenk ik me zomaar even...op mijn zwarte Juke zitten kleine swirls...minimaal en niet diep...motorkap dus.
Zou het wat zijn, om dat machinale polishen helemaal achterwege te laten en Monello Mezzo met de hand aan te brengen?
Ik weet, niet zo effectief als machinaal....maar ook minder risico op problemen hiermee (dankzij gebrek aan ervaring dus).
Hele auto polishen, daarna uitwrijven en alle vervolgstappen vervolgens ook met de hand. Ik schat in dat dat natuurlijk een aardige klus is (met misschien wel
spierpijn als gevolg), maar dan kan ik er ook weer een tijdje tegen v.w.b. het polishen.
 
Effe voor de duidelijkheid: met polishen(polijsten) haal je een heeeel klein beetje lak weg waardoor je swirls/krasjes weghaald.
Het laten zitten van je polijstmiddel heeft dus totaal geen zin.
Werk in stukjes van 30x30cm, veeg nadat het polijstmiddel is uitgewerkt je stukje schoon en bekijk het resultaat, niet goed? Doe het stukje dan nog een keer, weer schoonvegen enz. en zo werk je de hele auto af.
Alleen hele fijne swirls en waskrasjes zul je met de hand wegkrijgen, maar het eindresultaat zal je zeker niet tegenvallen als je nog niet zo miereneukerig bent als de meeste van ons hier.
Zoek even de sticky 'stappenplan handmatig' om te kijken wat je allemaal nodig hebt, bestel je keuze en bereid je voor op een dag hard werken en spierpijn :)
Als je het resultaat zo verslavend vind dat je meer wil dan zien we je hier weer gauw terug terwijl je een DAP aan het aanschaffen bent en dan is het dus pas tijd om machinaal te gaan.
Laat de rotary van de garage liggen als je geen ervaring hebt! Spuiten is duur weetjewel.
 
Thnxs voor antwoord!
Goed mogelijk, dat ik tzt ga voor machinaal, maar de optie om alles met de hand te doen staat me nu nog niet zo tegen....(zonder enige ervaring met machinaal); heb ik mooi iets langer tijd om iemand te vinden die verstand van zaken heeft en in praktijk eea kan laten zien/ervaren (of natuurlijk een clinic bij Carclean).
Is die Monello Mezzo trouwens dan aan te raden (voor handwerk zeg maar?)? Of zijn er andere middelen die per definitie beter geschikt zijn voor handwerk?
Oeps...pads noodzakelijk bij hand polishen (ik zie ze staan hier bij Carclean)?
 
Mezzo met een witte en mezzo met een oranje handpad is mijn advies als je handmatig te werk gaat.
Heb keer stuk geprobeerd ( voor de fun ) om forza te pakken voor handmatig maar was geen succes, denk dat mee te maken heb dat ik de 'korrels' niet op de juiste wijze kon gebruiken
 
Bestel nu maar eerst die mezzo en enkele handpads + doekjes , de rest kan je dan de avond zelf nog bijbestellen om de volgende dag met je DAP aan de slag te gaan :D
 
Voor handmatig gebruik is Meguiars Ultimate Compound ook wel een fijn polijstmiddel. Uiteraard is het een compound, een erg sterk polijstmiddel. Maar omdat je met de hand gaat werken verwerkt het misschien wat gemakkelijker en heb je sneller resultaat. Uit eigen ervaring weet ik dat het goed te doen is, hoewel machinaal polijsten fijner is.
 
Kunnen zowel de Natty's Liquid Blue als de Collinite Insulator Wax 845 óver de PB EX-P Pure Sealant?
Wie heeft ervaring met wax óver sealant heen en evt. met deze beide 2 merken (Liquid Blue / Collinite 845)?
 
Kan allebei erg goed; EX-P leent zich daar erg goed voor.

Hoewel ik, na de behandeling met EX-P, met een Collinite 845 wel langer wacht met deze aan te brengen.
Coll.845 heeft nogal wat oplosmiddelen in de wax, waardoor ik de EX-P sealant liever de kans geef om eerst goed te curen. De Coll. 845 breng ik daarom meestal een dag erna pas aan.
De Liquid Blue kan al na een paar uur aangebracht worden bovenop de EX-P.

Je hebt met beide combi's een goede bescherming voor je lak met een mooie glans. Vooral op een witte/lichte kleur auto vind ik EX-P met Coll.845 een erg mooi resultaat geven.
 
Bedankt Dachshound (tekkel)! Ik kan alles eventueel in 1 dag proberen te doen, omdat ik een gehele dag in de werkplaats van een garage kan staan ( en aldus binnen....wat bij mij thuis niet kan).
Wellicht ga ik dan toch liever voor de Natty's Liquid Blue....hoewel afhankelijk van het weer ik met natty's kan wachten tot de volgende dag (p.s. volgens info is die liquid blue juist goed voor donkere lak, zoals mijn zwarte Nissan Juke).