• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Archie's Honda Civic ED, een tijdelijke "roze" daily opknappen

Archiebald

Detailing chief
20 jan 2012
376
85
Hoe ik eraan kom is een hele mond vol. De moeder van de overbuurvrouw van een kennis van me is overleden (helaas, ik ken haar uiteraard niet. Maar het is altijd tragisch) en die liet deze 1991 Honda Civic na. Die kennis van me ging hem proberen te verpatsen en kwam ermee dus naar mij toe. Of ik iemand wist.

Nou dat weet ik wel. Hij gaat naar m'n zusje, maar ivm wat omstandigheden pas met een maand ofzo. Tot die tijd ga ik er lekker in rond rijden :) Al met al was het een kostenplaatje van 150,- voor de auto met nieuwe APK (hij wordt morgen afgemeld. Was alleen een lampje stuk).

In de tijd dat ik hem rij wil ik het ding ook even goed poetsen, elk scherm heeft een andere kleur. De lak is dof. Er zitten op de motorkap en dak allemaal zwarte pitten van vuiligheid en ga zo maar door.


Dit is de auto trouwens, 1.5dxi, automaat, 90pk, 96***km gereden, elek.ramen + spiegels:
25sr610.jpg

50it5h.jpg

2vaiem9.jpg

21dhnya.jpg

11cfgoj.jpg

154eyxs.jpg

2q055k7.jpg



Nu is mijn plan hem goed op te, proberen, te knappen.

Hoe kan ik dit het beste doen? Het is niet de bedoeling dat hij over 2 maanden weer dof is. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Welke stappen?
Ik neem aan dat er geen blanke lak op heeft gezeten, maar als dat wel zo is zit het er nu niet meer op :p
- Wat is de beste bescherming?
- Een wax? (Meguiars carnauba past/collinite 885) of
- een sealant (PB EXP/HydrO2?)
- Een combinatie van 1 van die 4? Iets totaal anders?


Bedankt alvast voor jullie hulp en ik ga dit topic een beetje op de hoogte houden van de staat van de Civic :)
 
Mooie aanwinst! En niet duur!

Ik denk wel dat als je hem echt lang goed wil houden je aan een coating moet denken. Word dat iets te duur zou ik gaan voor een sealant getopt met een waxje.
 
Rood wordt roze door verkrijting omdat rood veelal natuurlijke ingredieenten bevat
Ook is de porie van een rode verf wat grover, dat vraagt om wat voeding
Met alleen een sealant houd je hem wel glad, maar de zon gaat daar doorheen

Begin met goed schoonmaken; warm wassen met verschillende shampoos
Dan polijsten, een begin met Poorboys Professional Polish is aan te bevelen
Als je ziet dat de kleur terug is neem je een grovere polijst tegen de krassen
Daarna ontvetten en een glaze aanbrengen, met daarna een goede wax
Collinite 845 of de doublecoat en als het wat sjieker mag Ibrido

En bijhouden uiteraard ;)
 
coating geeft problemen op een unicolor lak. dus denk dat die optie wegvalt. zou zonde zijn van het geld.
Wat RedCat beschrijft is idd hoe ik het ook zou aanpakken. maar zou niet meteen voor een te grove korrel grijpen. Hij is al oud, je weet niet wat er voorheen mee is gebeurd en het is nog altijd een Honda die wel gekend staat voor hun zachtere lakken...
 
Op de foto lijkt het alsof de auto een "zetje" heeft gehad achterop.
Nu zijn deze types weleens gevoelig voor roest en mocht ie acher wat schade hebben zou ik nog wel ff kijken of je em kan beschermen tegen roest met tectiel of zoiets. Verder zijn deze types motorisch ijzersterk !
 
Wat een heerlijk wagentje! Mijn derde auto was zoëen als deze maar dan een donkergrijze. Qua aanpak zeg ik RedCat +1 Voor zover ik weet zat toentertijd alleen op de metallic een blanke laklaag en niet op de uni kleuren.
 
2shiny;350500 zei:
coating geeft problemen op een unicolor lak. dus denk dat die optie wegvalt. zou zonde zijn van het geld.
Wat RedCat beschrijft is idd hoe ik het ook zou aanpakken. maar zou niet meteen voor een te grove korrel grijpen. Hij is al oud, je weet niet wat er voorheen mee is gebeurd en het is nog altijd een Honda die wel gekend staat voor hun zachtere lakken...

Dat wist ik niet! Verklaar u nader :). Kan ik er weer iets van leren.
 
Joos;350512 zei:
Dat wist ik niet! Verklaar u nader :). Kan ik er weer iets van leren.

De reden is dat unicolor lak heel poreus is, nog erger dan zachte clearcoat lak.
De coating vormt 3 lagen, een basislaag, een filler-laag en een bovenlaag.
De basislaag vormt de basis
de filler-laag vult de porieen
de derde laag is de hydrofobische laag.
Erg poreuze lak hebben meerdere lagen nodig van coating om de porieen op te vullen. vaak 2 tot meerdere lagen.
Hierbij moeten de condities dus allemaal goed zijn en de kans om iets mis te gaan is veel groter, waardoor de coatinglaag ook minder sterk zal zijn en dus veel sneller zal "afbreken"
 
je kan wel, maar men kan de lange standtijd zeker niet garanderen omdat elke laag goed moet kunnen binden.
en diepere porieen zijn moeilijker volledig te "cleanen", wat de binding ook weer bemoeilijkt.
dus in theorie kan je wel een coating plaatsen, maar verwacht geen 12 maanden standtijd. eerder een 6 maanden.
 
2shiny;350518 zei:
... De coating vormt 3 lagen, een basislaag, een filler-laag en een bovenlaag. ...

Ik heb de stellige overtuiging dat dat niet bij alle coatings opgaat
Kan je aangeven met welk product je welke ervaring hebt die dit ondersteunt ?
Met name bij quarts coatings is het denken in aparte lagen geen gebruikelijke
 
zelf werkte ik reeds met cquartz, opticoat en wolfs chemicals.
de meeste werken wel rond zo een principe, al js dit hiet simpel uitgelegd.
ala je contact opneemt met cquartz, dan gaan ze u ook geen standtijd durven meegeven voor unicolor lak.
dat is ook een reden waarom veel merken nu met een "primer" beginnen te werken. deze reinigt de porieen en zorgt al voor eem betere aanhechtingslaag voor de coating zelf.
 
Leuk hoor zo'n Civic. :)

Sealen en waxen, het blijven helaas minuscuul dunne laagjes die geen 100% bescherming bieden tegen zonnestralen. Verkleuring zal helaas altijd wel terugkomen, op sommige plekjes zelfs een week later als de lak op die plekken niet goed meer is, soms pas maanden later. Goed bijhouden dus.

Of je kan een blanke laklaag erop zetten, zodat je er in theorie jarenlang geen omkijken meer naar hebt. Jammer genoeg kan een lak ook verkleuren onder die blanke laklaag (zie bijv. gele Seat Leons of Punto's).

Maar qua aanpak dus goed voeden, beschermen, en hierna goed bij houden. Als je het goed bijhoudt, dan gaat het ook makkelijker en is een hele milde polijst of cleaner al voldoende om het weer helemaal rood te krijgen.

Veel veilige kilometers gewenst. :)^
 
Dank jullie wel voor de tips en antwoorden!

Ik denk dat ik het gewoon, simpel, met een sealant en waxje ga doen. Maar eerste eens zorgen dat het ding goed schoon wordt!
 
Vandaag heb ik samen met een vriend van me de achterbumper van de Civic goed gezet. De stekkers van de achterlichten goed schoongemaakt en voorzien van nieuwe lampjes en het interieur gereinigd. Dmv stofzuigen, daarna met een doekje en borsteltje met Meg's APC alles afgenomen. Daarna al het harde plastic in de Auto Finesse - Revive Trim Dressing gezet :)


Dit is het resultaat :D

ipv0bc.jpg


ohuxxx.jpg


30t48sj.jpg


2dwhk0p.jpg


nd63if.jpg


21ag4et.jpg
 
Ik zie lichte en donkere plekken op de stootbanden. Is dat door de lichtval/verweerde strip of gewoon vergeten? Als ik AF heb gebruikt ga ik er ook nog altijd met een doek langs om het " in te wrijven" .
 
Jowie;350967 zei:

Stootbanden? Binnen of buiten? Als je de deurpanelen bedoelt. Die heb ik eerst ingewreven en daarna inderdaad met een nieuwe doek nagepoetst. Ze zijn gewoon vlekkerig helaas :( Over de buitenzijde, deze is nog niet gedaan ;)