• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Arjan's stappenplan/bestellijst met links naar producten, how-to's en reviews.

ar74

Detailing rookie
21 aug 2009
55
0
Beste detailers,
Na heel veel leeswerk en uitzoekwerk (wat een heerlijke informatiebron is dit forum zeg!), ben ik tot onderstaande how-to cq stappenplan cq bestellijst gekomen. Er staan al heel wat losse how-to’s en stappenplannen en voorbeeld bestellijsten hier op het forum. Ik heb hieronder getracht deze in elkaar te schuiven en één complete bestellijst met how-to’s en stappenplan erin geïntegreerd. Hierin staan ook links naar andere stappenplannen, how-to’s en bestellijsten. Het zijn er soms zoveel dat ik een keuze uit de beschikbare heb gemaakt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die andere minder waardevol zijn…… Ik raad nieuwe mensen aan zich goed in te lezen via de genoemde links en natuurlijk via de overzichtlijst en de zoekfunctie op het forum. :rules
Nu ben ik een newbe en heb er nog nooit mee gewerkt, aan jullie de vraag er zoveel mogelijk op te schieten zodat ik jullie tips en opmerkingen erin kan verwerken voor de volgende newbe die net als ik de informatie bijeenzoekt.
En ik heb dan natuurlijk voor mijzelf een nog betere werklijst. :party:
Ik heb wieldoppen, ik heb dus niets voor lichtmetalen velgen op de lijst staan.
Ik heb gekozen voor Poorboys World producten omdat die goedkoper zijn, een heel goed resultaat geven en voor de beginner makkelijk te verwerken zijn. Ben je nieuw schrik niet van de lijst hieronder, ik neig altijd naar erg uitgebreid. Je kan ook alleen stap 1, 2 en 6 doen. Je hebt ook geen machine perse nodig, je krijgt er wel een beter en sneller resultaat mee. Doe je het met de hand gebruik dan alleen SSR1 en 2 en bereid je voor op flinke spierpijn …. :D
Goed het begin dan nu;

Stap 1 : Wassen
Spoel de auto af met een zachte straal voordat je begint met wassen. Eventueel kan je ook foamen met de hogedrukreiniger en een apart opzetstuk. Zie de link hieronder.
Ik gebruik de twee emmer methode. Een emmer om de mitt of Bone spons uit te spoelen. Schraap hem langs de Grit Guard in de emmer, de harde delen zullen onder de Grit Guard blijven liggen. In de “vuile” emmer doe je geen sop. Je zal het water steeds zwarter zien worden. Harde delen en vuil spoel je zo van de mitt of Bone spons af en deze kunnen geen krassen meer maken op je lak. Daarna met de mitt of Bone spons in de “schone” emmer met het sop. Let op de dosering van het sop; 27 ml op 10 liter water bij de PB shampoo. Teveel sop tast je wax laag aan en het is zonde van het geld. Op de site van Carclean staat bij Super Slick & Suds (zie link hieronder) een handige hulp om te zien hoeveel sop je nodig hebt. Tip : neem een hoestsiroopbekertje, meet daarin zorgvuldig de hoeveelheid af en zet met merkstift een streep. Alle volgende keren hoef je maar tot de streep te vullen en niet precies af te meten. Voorzichtig wassen met veel sop en water, niet boenen. De echt hardnekkige dingen komen met het kleien in de volgende stap eraf. Dan afspoelen met een zachte straal en afdrogen met de droogdoek.

• Grit Guard - Emmer 19 liter - Rood - Geschikt voor Grit Guard
• Grit Guard - Grit Guard - Rood
• Grit Guard - Gamma Seal - ROOD
• Meguiars Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber)
• Cobra - 'The Bone' Spons
• Mothers Wax - Wheel Brush
• Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Car Wash - 946ml
• Carrand - Microfiber MAX Supreme Drying Towel - 60x90cm

Je kan natuurlijk ook twee gewone emmers nemen, dit is veel goedkoper. De eerste drie regels heb je dan niet nodig. Je hebt niet een mitt en Bone spons nodig, ik neem ze wel alle twee ;)


Stap 2 : Kleien
Omdat de auto na het wassen nog niet helemaal schoon is gaan we kleien. Je kan testen of je moet kleien door je hand in een boterhammenzakje te doen en over de lak heen te gaan. Als die glad voelt is het goed. Gaat het stroef en voel je onregelmatigheden, dan moet je kleien.
Zorg dat de klei op kamertemperatuur is, hoe kouder de klei des te lastiger hij te bewerken en kneden is. Maak een pannenkoek ter grootte van je handpalm, zie de link naar de how-to. Dit zal ongeveer de helft van 1 plak van 80 gram zijn. Kneed de klei tot het soepel is.
PB Spray and Wipe verdunnen, 1:1 in de gekochte fles (zie extra’s). De originele fles houd ik puur voor ander gebruik en de extra gekochte fles (zie extra er nog bij) gebruik ik voor de mix. Even etiketje printen plakplastic erover en het is weer netjes. De QD (Quick Detailer) uit de set bewaar ik voor andere dingen. Je kan de QD ook gebruiken om te kleien, dan zou je Spray and Wipe niet nodig hebben.
Spray het paneel in en een keer op de klei, wrijf er dan met de klei over heen. Klei gebieden niet groter maken dan 50x50cm. Met vlakke hand wrijven zodat je nagels niet krassen op de lak….
Voel vooraf hoe glad de lak is en voel erna het verschil. Dit doe je net zolang met de klei tot je geen weerstand meer voelt. Is de klei vies, dan opnieuw kneden. Als de klei na kneden nog steeds flink verkleurd is, dan niet meer gebruiken. Als je een stuk laat vallen => weggooien! ]-0

• Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System - Verbeterd!
• Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
• MF doek zit in de kit.


Stap 3A : Paint cleanen / polishen met SSR
Deze stap is om kleine krasjes (swirls) weg te halen van de kr(w)asstraat, ziet je auto er prima uit dan doe je de stap met PB Professional polish. Het maken van een testspot is belangrijk om te kijken welke combi goed voor de lak is. Je begint licht met SSR1 op een witte pad en je gaat dan steeds zwaarder tot je een goed resultaat krijgt. De verandering van hetzelfde middel maar dan op een zwaardere pad is zwaarder dan een zwaarder middel op dezelfde pad gebruiken.
Er zijn ook woolpads verkrijgbaar die zijn nog zwaarder dan de gele pad. Aangezien een aantal mensen in dit forum al aangaven de gele pad liever niet te gebruiken i.v.m. de zwaarte heb ik de woolpads er niet bijgezet. De gele pads en SSR 3 zal je voor polishen waarschijnlijk niet gebruiken, wel voor correctiewerk.

De oplopende zwaartes:
SSR1 op wit . . . . => . . . . SSR1 op heavy green . . . . => . . . . SSR1 op oranje . . . . => . . . . SSR1 op geel
SSR2 op wit . . . . => . . . . SSR2 op heavy green . . . . => . . . . SSR2 op oranje . . . . => . . . . SSR2 op geel
SSR 2,5 op wit . . => . . . . SSR2,5 op heavy green . . => . . . . SSR2,5 op oranje . . . => . . . SSR2,5 op geel
SSR3 op wit . . . . => . . . . SSR3 op heavy green . . . . => . . . . SSR3 op oranje . . . . => . . . . SSR 3 op geel

Als je een goede combi hebt dan doe je daar de auto mee. Indien nodig terug afbouwen om het steeds fijner af te werken. Je kan dan eindigen met de lichte green pad met SSR1.
Je maakt een dun kruis op de pad met SSR (eerste maal, daarna 4 grote druppels bij nieuwe vlakken). Je stempelt met de pad op het te polijsten vlak en daarna smeer je het met de machine uit. Zet de machine op stand 2 of 3 en werk het product in (een keer horizontaal en een keer verticaal). Dan op stand 5 of 6 en maak een run horizontaal en een run verticaal. Zet geen enorme druk, de machine doet het werk. Maak de banen 50% overlappend en beweeg met een snelheid van ongeveer van 2 cm per seconde. Veeg daarna met de MF doek het residu af. Is het goed dan kan de rest van de auto met deze combi gedaan worden. Is het nog niet goed dan of nogmaals met dezelfde grofheid en pad het oppervlak bewerken of een zwaardere pad of zwaarder middel gebruiken.
Op de plekjes waar je met de DAP niet komt gebruik je de handpads.


Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover - 473ml
• Poorboys World - SSR2 Medium Abrasive Swirl Remover - 473ml
• Poorboys World - SSR2.5 Medium Super Swirl Remover - 473ml
• Poorboys World - SSR3 Heavy Duty Compound - 473ml
• Poorboys World - Mega Plush - Groen - 39x39cm
• Lake Country - Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator
• Lake Country - White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator
• Lake Country - White Polishing Euro Foam Hand Applicator
• Lake Country - Smartpads CCS 5.5inch Green Light Polishing / Finishing Pad
• Lake Country - Lake Country CCS 5.5inch White Polishing Pad
• Lake Country - SmartPads CCS 5.5inch Green Heavy Polishing Pad
• Lake Country - SmartPads CCS 5.5inch Orange Light Cutting Pad
• Lake Country - SmartPads CCS 5.5inch Yellow Cutting Pad
• DAP500 D/A (Dual Action) Polijstmachine V2 - 220volt


Stap 3B : Paint cleanen met professional polish (als SSR niet nodig is)
Als de auto na het kleien er al goed uitziet en je hoeft niet te met SSR krasjes of swirls bij te werken, dan kan je paintcleaner gebruiken. Als je auto er na de SSR er goed uitziet dan kan je deze stap overslaan. Zie je na het teruggaan in grofheid na SSR1 op licht groen nog wat dan deze stap ook doen. Verwerken net als de SSR op een zwarte pad op stand drie. Afvegen met MF doek
• Poorboys World - Professional Polish - 473ml
• Poorboys World - Mega Plush - Blauw - 39x39cm
• Lake Country - SmartPads CCS 5.5inch Black Finishing Pad
• Lake Country - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator


Stap 4 : Glaze
Poorboy’s White Diamond Show Glaze is speciaal samengesteld voor witte en andere licht gekleurde auto’s. De glaze reinigt en vult lichte swirls en geeft een briljante showglans. Je moet het verwerken met een zwarte pad op stand 2 of 3. Zo dun mogelijk aanbrengen en direct afnemen met een MF doek.


• Poorboys World - White Diamond - 473ml
• Lake Country - SmartPads CCS 5.5inch Black Finishing Pad
• Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Koraal - 39x39cm
• Lake Country - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator

Let op : glaze, sealent en wax pad niet meer voor iets anders gebruiken dus dubbel bestellen indien nodig!


Stap 5 : Sealant
Zo dun mogelijk opbrengen en verwerken met een rode of gouden pad op snelheid 1, 2 of 3.
Direct afnemen met een MF doek.


• Poorboys World - EXP Pure Sealant - 473ml
• Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Groen - 39x39cm
• Lake Country - Smartpads CCS 5.5inch Concorso Finishing Pad
• Lake Country - SmartPads CCS 5.5inch Red Soft Wax/Sealant Pad
• Lake Country - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
• Lake Country - Red Ultrasoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator

Let op : glaze, sealent en wax pad niet meer voor iets anders gebruiken dus dubbel bestellen indien nodig!


Stap 6 : Waxen
Zo dun mogelijk aanbrengen, hoe dunner hoe beter! Gebruik een concorso gouden pad op snelheid 1, 2 of 3. Of met de hand!
De wax laten inwerken (het zogenaamde curen) en dan Swipetest doen, zie link hieronder. Als de wax eraf kan uitboenen met MF doek of bonnet. De bonnet kan over een groene of zwarte pad heen op stand twee of met de hand met de Deluxe Mega Towel
Je kan twee lagen wax doen voor extra bescherming.


• Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
• Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
• Lake Country - SmartPads CCS 5.5inch Concorso Finishing Pad
• Cobra - Deluxe 6inch Microfiber Bonnets - Oranje - 2pack
• Lake Country - Red UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
• Lake Country - Black Soft Finishing Euro Hand Applicator

Let op : glaze, sealent en wax pad niet meer voor iets anders gebruiken dus dubbel bestellen indien nodig!


Extra er nog bij;
• Dodo Juice - Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth
• Poorboys World - Mega Mega Plush - 40x68cm
• Cobra - Micro-restore Concentrate - 946ml
• Poorboys World - QW+ Quick Wax Plus - 473ml
• Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
• Poorboys World - Dispenser knijpfles - 250ml
• Poorboys World - Flesje met sprayer - 250ml
• Poorboys World - Standaard sprayer - Poorboy's World
• Pro Vision - Glass Scrub Cream Cleanser - 350ml
• Pro Vision - Rain Clear Rain Repellant Gel - 150ml
• Poorboys World - Microfiber Applicator (voor QD en glas)
• Lake Country - White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator
• Lake Country - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
• Carclean.com - Hi-Tech Foam Applicator
• Lake Country - Dressing Applicator - Rond - 10cm
• Lake Country - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Apllicator


Hoe vaak ga ik dit doen?
Ik ben van plan de auto twee keer per jaar een grote beurt te geven zoals hierboven. Ik ga de auto eens per maand wassen. In de winter wax ik hem dan elke keer. In de zomer wax ik hem om de keer. Als ik niet wax behandel ik de auto met Poorboys QuickWax.

Hoe krijg ik de pads en doeken weer schoon?
Er zijn verschillende manieren meningen om je spullen schoon te krijgen. Ik doe het volgens de eerste manier, maar er zijn er meerdere….
• Spullen die je niet meer nodig hebt doe ik in een emmer warm water met een scheutje APC. Dan kan het weken. Als je helemaal klaar bent dan de doeken en pads in de wasmachine op 40 graden en fijne was. Gebruik vloeibaar wasmiddel of MF restorer. Ik gebruik de Cobra - Micro-Restore Concentrate (zie de link hier boven) als wasmiddel. Laat daarna de pads drogen met de velcro laag naar boven. Laat ze heel goed drogen als worden ze muf of gaan ze schimmelen! De MF doeken goed uitschudden en dan aan het droogrek, NIET in de droger!!!
• Pak je pad en spuit er royaal dreft vloeibaar afwasmiddel op, masseer het lekker in en vul je wasbak met warm(niet heet) water.
Leg hem er met zijn kop in en niet op gaan drukken of zo maar ff een half uurtje laten weken.
Daarna lekker uit spoelen en je zal zien dat hij weer fris en fruitig is.
• Gewoon in de wasmachine op 40 graden met normaal waspoeder of vloeibaar wasmiddel, absoluut geen wasverzachter gebruiken!
• Een zakje cleaning powder voor je pads is ook wel handig, voor het schoonmaken van je pads tijdens het polijsten: bijvoorbeeld deze:
Cobra Cleaner
Tekst uit de webshop : Dit zeer geconcentreerde poeder is prima geschikt voor het reinigen van alle foam- en wolproducten (denk aan foampads, woolpads, Uni-Balls etc). De sterk ontvettende werking breekt moeiteloos resten polish, wax en cleaner af. Geschikt om te gebruiken in Pad Washers zoals de Universal Pad Washer van Grit Guard of de System 2000 Rotary Pad Washer van Lake Country. 1 zakje (180 a 200 gram poeder) is voldoende voor het aanmaken van maar liefst 16 liter eindproduct! 15 minuten in laten weken, eventueel naborstelen en uitspoelen.
• Je kan ook de padwasher gebruiken, zie link.
Padwasher



Tips
• Was nieuwe artikelen voordat je ze gebruikt.
• Bewerk kleine stukken tegelijk halve of kwart panelen.
• Pads voor gebruik een beetje bespuiten met QD of spray en wipe
• Wax onder de 12 graden gaat niet goed. In de zon kan dan wel omdat het paneel dan wel warmer is.
• ???
• ???


Dat was hem. Zie hieronder nog een paar links naar andere stappenplannen met info;
Iedereen gebruikt zijn eigen producten en handige manieren, haal eruit wat jij makkelijk / fijn vindt. Bij de andere stappenplannen staan soms ook nog de ramen, het interieur en de banden erbij!


Het is een nogal 8o lang verhaal geworden…… Graag jullie aanvullingen en correcties met name bij de glaze, sealant en wax, daar staat nog niet zo veel. Ik heb ook een aantal vraagtekens geplaatst wie weet of dit klopt of heeft de juiste (missende) informatie? Als ik jullie reacties heb ga ik mijn bestelling in orde maken, even slikken dan voor het bedrag, maar dan kan ik ook wel even vooruit…..
Hopelijk hebben anderen er ook wat aan! $$)
Groetjes,
Arjan
 
  • Leuk
Reactions: Frits Blaasbaard
Zo, dit is ff wat werk geweest. Initiatief wordt zeker gewaardeerd. DANK!!!
 
Zo wat een werk is dit geweest, maar het ziet er echt perfect uit :heart_eyes: :cool:. Dit zal zeker bij de beginnende mensen gewaardeerd worden, de wat gevorderden kunnen dit mooi als naslag gebruiken! Ik las net dat je met je DAP ongeveer 2 cm per seconde beweegt.... hmz dan moet ik dus behoorlijk inhouden. Ik doe denk ik wel 5 cm per seconde, dan heeft de DAP natuurlijk niet genoeg tijd om zijn werk te doen. Zo zie je maar, perfect als naslag!
 
Bedankt allemaal voor de lovende woorden!
Het heeft inderdaad best even tijd gekost, maar ik gebruik het zelf ook he, dus ook eigen belang.... :grinning:

LET OP => Het zijn verzamelde meningen van het forum, de meesten zijn wel algemeen geaccepteerd, maar die van de snelheid van bewegen vond ik maar 1 opmerking over. Dat stond in de reacties van de video how-to, dus kan je nog even kijken als je wilt Binnetje.

Ik hoop dat ik het goed allemaal geinventariseerd heb en dat de inhoud ook wel klopt...
Maar dat hoor ik vanzelf wel hier ;)
Groetjes,
Arjan
 
Het is echt perfect. Je zou misschien nog iets kunnen zeggen over het wassen van de handpads of machinale pads. Hier ben ik zelf nog wat mee aan het stoeien.
 
Mooie lijst. Zeker de opdeling van stap 3 vind ik OK. Er wordt elders nogal eens gesuggereerd dat wanneer je gaat paintcleanen, je altijd iets van SSR nodig hebt, terwijl dat niet altijd nodig is.

Ga je ook nog alternatieve producten hierin verwerken of houd je het bij de Poorboy's producten?
 
Dank weer voor de complimenten,

@ Soepergrover : Dat kostte bij mij ook even tijd om dat onderscheid in SSR en Professional Polish door te krijgen... ;)
In principe maakt mij het niet uit welk merk het is, ik heb nu gekeken naar prijs en makkelijke verwerkbaarheid, dan kom je toch snel bij Poorboy's terecht. Ik heb zelf al wel wat in mijn achterhoofd als nieuwe wensen, maar ik ben er nog nooit echt mee aan de slag gegaan. Dus na alle reacties eerst maar eens bestellen en ermee werken, dan komt er vanzelf wel weer iets in mijn hoofd, en komen andere merken vanzelf wel denk ik!

@Binnetie : Ik zal er een stukje over het wassen van pads bij opnemen, moet ik wel even weer opzoeken enzo, dus komt van de week. Ik zat ook te twijfelen of ik een stukje zou opnemen over de ramen doen..... Misschien ga ik daat ook van de week nog even er bij zetten....?

Iemand nog een mening of dit klopt;
Als de auto na het kleien er al goed uitziet en je hoeft niet te met SSR krasjes of swirls bij te werken, dan kan je paintcleaner gebruiken. Als je auto er na de SSR er goed uitziet dan kan je deze stap overslaan. Zie je na het teruggaan in grofheid na SSR1 op licht groen nog wat dan deze stap ook doen. Verwerken net als de SSR op zwarte pad. Machine op stand ??????? Afvegen met MF doek

Als de wax eraf kan uitboenen met MF doek of bonnet. De bonnet kan over een groene of zwarte pad heen op snelheid??????

Andere aanvullingen of zelfs foutieve dingen die er misschien in staan? :weetniet
Groetjes weer!
Arjan
 
Professional Polish zou ik op stand 3 doen, is nogal lopend om hoger te gaan...
Wax uitpoetsen zou ik maar op stand 2 doen (maar ik doe dit altijd met de hand omdat dit meer gevoel geeft, zo sla je zeker geen stroeve plekken over)

Verder ga ik met SSR1 eigenlijk niet zwaarder dan een oranje pad, gewoon omdat bv SSR2.5 op wit veel prettiger werkt dan bijv. SSR1 op geel. Die gele pad is echt niet flexibel en gebruik ik eerder voor correctie ipv polishen ;)
 
Zo lang er maar 1 of 2 pagina's zijn heeft een sticky maken eigenlijk weinig nut denk ik.
 
Wat een snelle reacties hier weer zeg, top!

@ dannydehert : He, bedankt zeg, je opmerkingen ga ik vanavond verwerken in mijn originele post! :)^ Weer wat puzzelstukjes op zijn plaats....

@ dibbuz en B.K. : wat is een sticky (ik neem aan geen stickie van de coffeeshop :D ) en zijn die 1 a 2 pagina's????

Meer kritische opmerkingen en tips zijn altijd welkom!:ja
Groetjes,
Arjan
 
Zo wordt het topic bovenaan in een sub-deel geplaatst en blijft daar ook staan. Maar ik had er ook verder niet bij nagedacht ,Dennis heeft gelijk ,met maar 1 a 2 pagina's (met topics) heeft het inderdaad niet veel zin.
 
aha, B.K. ik snap de sticky's en link met pagina's nu. Er zijn trouwens al wel sticky's in de lijst ;) :-"

Ik heb drie nieuwe kopjes in de post erbij gezet. Voor de duidelijkheid heb ik de nieuwe onderdelen hieronder even aangehaald. Wie heeft er nog tips / opmerkingen?
Ik denk dat ik een andere keer ook maar de ramen doen er nog bij zet, mis ik behalve de banden en interieur dan nog iets?


Hoe vaak ga ik dit doen?
Ik ben van plan de auto twee keer per jaar een grote beurt te geven zoals hierboven. Ik ga de auto eens per maand wassen. In de winter wax ik hem dan elke keer. In de zomer wax ik hem om de keer. Als ik niet wax behandel ik de auto met Poorboys QuickWax.

Hoe krijg ik de pads en doeken weer schoon?
Er zijn verschillende manieren meningen om je spullen schoon te krijgen. Ik doe het volgens de eerste manier, maar er zijn er meerdere….
• Spullen die je niet meer nodig hebt doe ik in een emmer warm water met een scheutje APC. Dan kan het weken. Als je helemaal klaar bent dan de doeken en pads in de wasmachine op 40 graden en fijne was. Gebruik vloeibaar wasmiddel of MF restorer. Ik gebruik de Cobra - Micro-Restore Concentrate als wasmiddel. Laat daarna de pads drogen met de velcro laag naar boven. Laat ze heel goed drogen als worden ze muf of gaan ze schimmelen! De MF doeken goed uitschudden en dan aan het droogrek, NIET in de droger!!!
• Pak je pad en spuit er royaal dreft op, maseer het lekker in en vul je wasbak met warm(niet heet) water.
Leg hem er met zijn kop in en niet op gaan drukken of zo maar ff een half uurtje laten weken.
Daarna lekker uit spoelen en je zal zien dat hij weer fris en fruitig is.
• Gewoon in de wasmachine op 40 graden met normaal waspoeder of vloeibaar wasmiddel, absoluut geen wasverzachter gebruiken!
• Een zakje cleaning powder voor je pads is ook wel handig, voor het schoonmaken van je pads tijdens het polijsten: bijvoorbeeld deze:
Cobra cleaner
Tekst uit de webshop : Dit zeer geconcentreerde poeder is prima geschikt voor het reinigen van alle foam- en wolproducten (denk aan foampads, woolpads, Uni-Balls etc). De sterk ontvettende werking breekt moeiteloos resten polish, wax en cleaner af. Geschikt om te gebruiken in Pad Washers zoals de Universal Pad Washer van Grit Guard of de System 2000 Rotary Pad Washer van Lake Country. 1 zakje (180 a 200 gram poeder) is voldoende voor het aanmaken van maar liefst 16 liter eindproduct! 15 minuten in laten weken, eventueel naborstelen en uitspoelen.
• Je kan ook de padwasher gebruiken, zie link.
Padwasher
[topic=3437]Video how to padwasher[/topic]
[topic=2849]Verschillende meningen over schoonmaken pads[/topic]

Tips
• Was nieuwe artikelen voordat je ze gebruikt.
• Bewerk kleine stukken tegelijk halve of kwart panelen.
• Pads voor gebruik een beetje bespuiten met QD of spray en wipe
• Wax onder de 12 graden gaat niet goed. In de zon kan dan wel omdat het paneel dan wel warmer is.
• ???
• ???

Groetjes,
Arjan
 
Bedankt suby!

Iemand nog tips over dingen anders neer te zetten of anders te gebruiken? Dat zou heel fijn zijn ......
Helemaal goed kan het nooit zijn, zoveel mensen zoveel meningen. Maar alle meningen zijn welkom! :party:

Dan kan ik daarna mijn bestelling plaatsen als ik weet dat de lijst goed is :party:
Groetjes,
Arjan
 
Ja ik denk het wel, tenzij ik hier andere dingen hoor die ik beter kan doen....
Ben ik gelijk redelijk goed voorzien en hoef ik niet om de paar weken wat bij te bestellen...
Heb nu alleen de DAP van de 2 jaar aanbieding en de flessen van braamr, daar kan ik nu nog niets mee! :D
Het is wel veel he? :schaam
Maar ja, volgens mij wel nodig als ik het hele stappenplan wil doen toch?
Groetjes,
Arjan
 
Jongens geef die man eens een medaille bij zijn naam, dit werk ziet er toch heel goed uit? ;)
Tim kan vast in zijn handen wrijfen met zo'n lijst :ja