• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

behandeling banden voor opslag

Arjan1979

Detailing rookie
19 okt 2009
22
0
Onlangs zijn bij m'n auto de zomerbanden vervangen door winterbanden. De zomerbanden zijn weggezet op een banden/velgen-standaard in de garage.

Wat ik me nu afvraag: is het nodig om de banden na het reinigen te behandelen tegen uitdroging? En zo ja, wat is hiervoor dan een geschikt product?
 
CarPro PERL, Mothers Tire Shine, Meguiar's, Wolfgang, etc etc etc

Dit is maar een kleine greep uit de banden/rubber verzorgingsproducten die te koop zijn
 
Ben ik het niet met je eens Dennis...
Als je banden namelijk goed reinigd/ontvet, gaat het uitdrogingsproces vele malen sneller.....
 
ik heb mijn zomerbanden ook behandeld :

de zichtkanten met mothers rubber care (3 in 1 produkt , ook interieur en plastic)

de binnenkant met een flesje van ...turtle wax (ik dacht plastic restorer, vind je bijna in elke shop :ja )

waarom de binnenkant : ik was toch bezig !!
 
ik heb ze helemaal ingesmeerd met PB Bold N Bright
trekt er lekker in dus ze voelen niet vettig aan.
zien er uit als nieuw
 
Ik heb mijn zomerbanden (en velgen) volledig behandeld.

Banden eerst goed gereinigd en ontvet met Meguiars SD en APC. Daarna de banden aan de binnen en buitezijde rijkelijk voorzien van CarPro PERL. Zo kan dit product lekker intrekken.

De velgen goed gewassen, een iron-x behandeling gegeven en daarna 3 lagen velgenwax gegeven.

Ze staan nu in de kelder, niet te warm, niet te koud, opgestapeld op een velgenstandaard.

(overigens zijn dit de winterbanden)
2011-10-26155941.jpg
 
ik heb ook nog een fotootje gevonden van de zomerbandjes/velgen waar je goed kan zien dat de zichtkanten een (vind ik toch) heel mooi kleurtje hebben .

het produkt is aangebracht met een verfkwast en in 2 lagen , 1 laag was al mooi zwart maar de 2e laag maakt het wel helemaal af vind ik . (ik ben wel wat royaal geweest en het loopvlak is ook deels zwarter geworden, maar als ze er terug opkomen is dit zo weg )

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

de binnenkanten zijn gewoon ..zwart , ook 2 laagjes maar dat deed niet veel meer dan enkel zwartmaken...(turtle)
(op de foto zijn enkel de zichtkanten gedaan ) :cool:

onlangs nog gelezen dat je banden best op een koele , donkere plaats legt ivm uitdrogen anders
 
ik denkdat WouterP het idd juist heeft : michelin winterbanden(de mijne toch ) zien er zo uit (moeilijk te zien maar toch een groot verschil )

een duidelijke V-vorm , tegenover een assymetrisch ? profiel bij de andere banden , maar ik denk niet dat alle winterbanden een V-vorm hebben

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
@ wouter,

Het zijn inderdaad zomerbanden, maar vergeleken met de "blij dat ik glij" banden die ik om de l.m. velgen heb zitten, hebben de zomerbanden ontzettend veel grip op sneeuw.

Het is vreemd maar waar :ja
 
allemaal flauwekul, om je zomerbanden grondig te wassen
en te ontvetten,voor die drie wintermaanden,het belangrijkste is
om ze droog en donker op te bergen.
 
Ik zou mij eerder druk maken om de bandenspanning! Zorg dat je banden goed op spanning zijn en bij voorkeur op een bandensteun opslaan. Lukt dit niet dan is het advies om je band op maximale spanning te zetten (vollast zie sticker in deursponning of bij tankdop) en ze neer te leggen op de wang van de band. Sla je namelijk je banden op het loopvlak op, heb je kans dat je een vervorming krijgt en is je band niet helemaal meer rond als je hem in het voorjaar weer gaat gebruiken.
 
Ik geloof daar allemaal niet zo erg in. Ik kan mij niet indenken dat een band vervormd als hij 3 of 4 maandjes rechtop heeft gestaan. Dat zou betekenen dat een auto (die veeeeeel meer weeg dan alleen het gewicht van de band met de velg) de band ook snel plat zou moeten maken. Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Kijk dat dat nou gebeurt als je hem 3 of 4 jaar opslaat op die manier dan zou dat kunnen. Maar in zo'n korte tijd....

Als een auto een maand stil staat is de band ook niet vervormd en dan staat er veel en veel meer gewicht op de banden.

Ook het wel of niet uitdrogen weet ik niet. 90% van de mensen op deze wereld rijd rond zonder ooit iets aan hun banden te doen. Ook in hele warme en hele koude landen. Daar worden banden toch gewoon op gemaakt?
 
is waar : de banden worden ook opgeslagen in speciale rekken en dan staan ze ook langere tijd gewoon recht als op de wagen ( heb je al eens bij een bandenboer rondgekeken hoe sommige banden erbij liggen en dat kan ook voor een tijdje zijn , deze zijn dan nog velgloos en hebben soms een niet al te ronde vorm )


maximale druk ben ik persoonlijk niet voor : zorg gewoon dat ze een spanning hebben die iets hoger is dan normaal (ik denk altijd aan een ballon: laat die lange tijd op maximum grootte en je zult zien dat deze niet meer zo klein wordt als in de verpakking na lucht aflaten....(oké een band is geen ballon......)


volgens mij kan het ook niet veel kwaad als je ze op elkaar stapelt met bvb een dik stuk karton/mousse/karton tussen ipv op een velgenboom , maar dat kan de grote kost niet zijn : 10 euro


mijn buur heeft nog een ford van + 20 jaar en had onlangs nog zijn reservewiel moeten gebruiken dat...

origineel bij aankoop was meegeleverd : de band was al lang over datum en heeft er nog meer dan 2 maand opgestaan zonder problemen , je zag het er wel aan maar de band hield het wel uit :cool:
 
Bij mij liggen ze gewoon in de hoek van de schuur op elkaar gestapeld met niets er tussen.

Ik heb toen ik mijn banden wisselde gepraat hierover met mijn bandenboer. Die is ook sceptisch over al de voorzorgsmaatregelen die mensen nemen. Kijk kwaad kan het nooit en het zal nooit nadelig zijn. Maar of het ook daadwerkelijk nut heeft. Hij dacht van niet....
 
Belangrijkste is inderdaad droog en donker bewaren, gebeurd er niks mee. Rij al heel lang met winterbanden en de setjes gaan meestal drie a vier seizoenen mee, en heb nog nooit droogte scheurtjes gehad. Behandel ze nergens mee.