• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bestelling binnen: Pads en Doeken, wat nu? en hoe onderhouden?

dborneman

Detailing rookie
24 jun 2011
10
0
Ik heb inmiddels binnen dit forum al wat dingen gelezen over het wassen van doeken en pads. Het is me alleen nog niet geheel duidelijk. Ik wil daarom in dit topic omschrijven hoe ik op dit moment denk dat ik mijn doeken en pads moet wassen en hoop dat jullie mij kunnen corrigeren of hier aanvullend advies op kunnen geven.

De bestelling omvatte:
Code:
Doeken:
- Poorboys World - Deluxe Mega Towels
- Mothers Polishing Cloth

Droog doeken:
- Mothers Wax Drying Towel
- Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel

Washandschoenen:
- Mothers Wax Genuine Lambswool Wash Mitt
- Valma - Washandschoen Microvezel - Fijne Vezel

Handpads:
- Mothers Microfiber Applicator Pad 2-pack

Voor het eerste gebruik denk ik dat ik het volgende moet doen:
- Alle doeken zonder wasverzachter op 40 graden wassen (kort programma) vervolgens ophangen en niet in de droger.
- Alle droogdoeken met wasverzachter op 40 graden wassen (kort programma) vervolgens in de droger.
- Alle Washandeschoenen kunnen direct worden gerbuikt
- De handpads kunnen direct worden gebruikt

Na gebruik denk ik dat ik mijn doeken/pads op de volgende manier moet schoonmaken:
- Alle doeken in een emmer dreft afspoelen en alle doeken bij elkaar in de wasmachine zonder wasverzachter op 40 graden (kort programma) dus doeken van het waxen, sealen, etc allemaal bij elkaar. Vervolgens ophangen en niet in de droger.
- Alle droogdoeken uitwringen en vervolgens direct in de wasmachine 40 graden wassen (kort programma) met wasverzachter en daarna in de droger.
- De Mothers Lambswool Wash mitt met de hand in een emmer met dreft afspoelen en vervolgens laten drogen en de valma washandschoen eventueel meewassen met de doeken en ophangen om te drogen.
- De handpads met de hand wassen in een emmer dreft en vervolgens ophangen om te drogen. Ik las namelijk dat deze pads van Mothers vrij makkelijk scheuren in de wasmachine.

Tot in hoevere zit ik goed en waar zit ik er misschien absoluut naast? Kunnen jullie mij van advies/verbeteringen of aanvullingen voorzien?

Alvast bedankt!
 
Er is 1 gouden regel met microvezel doeken, deze is om NOOIT wasverzachter te gebruiken!

voor gebruik zou ik ze eerst even laten weken in water met wat schoonmaakzijn, doeken allemaal apart ivm eventuele verkleuringen. Dan de doeken wassen op 30-40 graden programma maakt niet heel veel uit. Daarna de doeken in de droger op een koude stand.

Doeken hoeven niet te worden afgespoeld. Gewoon in de wasmachine doen met 1 scheutje Cobra Micro Restore en dan wassen, vervolgens weer in de droger en ze zijn weer klaar voor gebruik/

Washandschoen na gebruik schoonmaken en in de lucht laten drogen.

Handpads na gebruik even het overtollige eruit halen met een sopje dreft en dan ook in de wasmachine, dan wel de centrifuge op een laag toerental zetten!
 
Zijn de droog doeken ook gemaakt van MF dan? Ik dacht van niet ik had daarom aangegeven om deze wel met wasverzachter te wassen.

Kunnen de doeken wel gewoon allemaal samen in de wasmachine?
 
wasverzachter zorgt er voor dat er geen water meer kan worden opgenomen door de doek.
daarom gooi je handdoeken ook niet met wasverzachter in de was
 
Wouter B zei:
Doeken hoeven niet te worden afgespoeld. Gewoon in de wasmachine doen met 1 scheutje Cobra Micro Restore en dan wassen, vervolgens weer in de droger en ze zijn weer klaar voor gebruik/

Gebruik je geen wasmiddel en alleen de Micro-Restore?
Had laatst probleem dat ik teveel wasmiddel had gebruikt en de doeken zaten nog vol sop, moest hierdoor tot 2x extra spoelen in de wasmachine om het overgebleven wasmiddel eruit te halen en daarna nogmaals gewassen met alleen Micro-Restore om de doeken weer enigszins goed te krijgen.
 
Hoi Deborneman,

Over de PAd's die blijven vind ik na wassen vaak nog wat vettig. De collinite en Wolfgang sealant is er vaak lastig uit te krijgen. Dus wat ik wel eens doe is in een bakje een flinke laag spiritus doen en daarin de pad flink uitwassen. In de spiritus lossen wax en vetten feilloos op. Het padje lijkt in de spirtitus heel zacht te worden en swelt wat op maar daarna spoel ik het ik water met een beetje dreft na en dan neemt het padje zijn oude vorm en structuur weer aan.

Ik heb nog niet kunnen ontdekken dat dit de levensduur van een pad nadelig beinvloed.

Groeten Gdv
 
@Samz

Ik was als het een paar doeken zijn met alleen 30ml microrestore. Als het een grote lading is na een detail dan gebruik ik een schepje vanish en 60ml micro restore.
 
Ik doe eerst de pads onder de kraan schoonmaken met een scheutje dreft erop en masseren maar.
Daarna laat ik ze een half uurtje staan in een oplossing van StjärnaGloss foam pad cleaner (super spul!) of de snappy clean. Daarna gaan ze in een waszakje samen met de doeken in de wasmachine.
Ik gebruik als wasmiddel de cobra Micro restore in een wasbol, half schepje roze vanish oxi in het waspoederbakje. Temperatuur 40 graden, 1600 toeren centrifugeren, en dan waszakje ophangen aan waslijn in garage. Nog nooit iets gebeurd met mijn pads.