• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Big Green Pig

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.368
190
Utrecht
De oplettende lezer van dit forum heeft het al kunnen lezen, tussen mijn andere bijdragen door.
Naast de rode Jaguar X-type is er een groene Austin Healey 3000 MK III fase 2 uit 1967 bijgekomen.
Niet omdat het moest, maar omdat het kan en omdat ik het al heel lang erg graag wilde.

Dit soort Healey's wordt door de voorliefde voor stof en modder ook wel Pig genoemd, vandaar ...
Het groen met beige (Tan) staat dan wel chique, onderhuids is het een ruw monster met kuren.
Zijn tijdgenoten hebben menig rondje op het circuit gedraaid.

Mijn zoektocht begon eind vorig jaar. Eerst gekeken naar een mooie Jaguar XJS uit 1991
Maar als de liefde van mijn leven dat niets vindt …
Juist op haar aanraden dan maar uit gaan kijken naar wat ik vroeger wilde maar toen niet kon.

Ik heb diverse exemplaren gezien met een keur aan ellende ertussen.
Menig handelaar bezit een overdosis positiviteit en ziet in elke koper een Bart Holland.
Deze is de tand des tijds aardig doorgekomen, vrijwel origineel, zonder zware roestschade en eerlijk.
Op 1 april opgehaald en verzekerd, maar daar moest ook een taxatie bij.
Vanochtend dus maar begonnen met de eerste detailstappen. Er zullen er nog vele volgen.

Hans
 
Let op, onderstaande foto's zijn niet voor de zwakkeren van hart !!
Waarschijnlijk het resultaat van een één staps behandeling met Commandant (afnemen, wa is da ??)

DSC04610.jpg


En van dichtbij

DSC04611.jpg


De lak is zichtbaar verwaarloosd en van een bijna niet te redden kwaliteit. Maar ik heb de spullen en het geduld, dus toch maar proberen

Met kleien weinig vervuiling, ook niet in de Born Slippy bij het afnemen.

DSC04613.jpg


Voor de zekerheid de sierstrip weggehaald.

DSC04614.jpg


Daaronder, jawel restjes Turtle wax en wat Engels karakter in de vorm van roest (later aan te pakken)

DSC04615.jpg


Niet dat er geen resultaat gehaald kon worden, vooral als het vuil uit de porieen weg was.

DSC04616.jpg


En een enorme hoop ellende in het residue bij het afnemen

DSC04617.jpg


Het begin bestond uit een witte LC pad met Mezzo op de DAP900, overgestapt op oranje LC pad.
Overgestapt naar de PRO met witte LC pad en Mezzo, over op oranje LC en Mezzo ….
Ja zeg, zo gaat het wel heel veel tijd kosten …

In de emmer na meermaals pads uitspoelen, “een stukje historie” in de kleur van het merk met de schildpad.

DSC04620.jpg


De glans begint te komen maar de swirls lachen me keihard uit

DSC04619.jpg


Voorlopig moet ik het hier even mee doen. Uiteraard slaapt hij lekker binnen.

DSC04622.jpg


DSC04624.jpg


The Musicman kwam nog even langs en bood zijn SYN proeffles aan, die ga ik dus nog proberen.

Nog combinaties genoeg mogelijk met wat ik aan spullen heb, maar ik wilde “klaar” zijn voor de taxateur kwam. Het dus enkel bij de bovenkant van de neus gehouden (tussen de zilverkleurige strips).

Morgen wat aan het interieur doen, dat kan niet zo tegenvallen, toch ??

DSC04623.jpg



Hans
 
Leuke klus :)


Worden de swirls wel minder?
Is de lak voor je gevoel hard of zacht?
 
Het begin is gemaakt hans,en je moet van zulke auto's houden zeg maar,maar laat hem slapen in een rejex slaapzakje!!!
 
Dibbuz zei:
... Worden de swirls wel minder? Is de lak voor je gevoel hard of zacht?

Heeeeel langzaam zie ik verbetering, Het is een 20 jaar oude 2K lak uit de USA.
Volgende keer eens met Heavy green en Inizzo of de SYN proberen en kijken wat dat doet
Het klinkt misschien raar, maar er kan aan de lak niet veel mis gaan, zeker de motorkap niet
Onder de motorkap is anders ook nog het een en ander te doen :party:

Hans
 
Heerllijk, zo'n Austin Healey, staat ook hoog op mijn "wish-list" ;)

komt goed, met de nodige tijd en boterhammen komt deze AH weer prima in orde :)
 
Zoals Redcat (Hans voor intimi) al aangaf ben ik vandaag even langs geweest om de wagen met eigen ogen te aanschouwen.
In het echt is het nog indrukwekkender dan een foto. Een geweldig tijdloze auto die gezien mag worden!

Hoewel er nog wat werk aan zit is het echt een prachtige bolide waar Hans trots op mag zijn.

En ja ook ik ga dit project op de voet volgen en ga zeker nog een paar keer langs (wellicht kan, maar vooral mag ik van Hans, wel even helpen poetsen)

Remco
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De healey die ik onlangs gedaan heb, was 17 jaar geleden body-off gerestaureerd.
Gespoten op de "oude" manier...
Inizio FORZA op een geel meg's solo schaapje bood uitkomst.... (na vele andere combi's)
 
Dank voor de reacties en de tip.
Wordt vervolgd

Edit; roest hoort bij een Engelse auto, maar bij deze is het gelukkig alleen oppervlakkig
De vorige eigenaar heeft er al heel wat aan gedaan (wielkasten links) de rest doe ik zelf
Weg gaat ie toch nooit meer, uiteindelijk volgt een restauratie.

Hans
 
Prachtig Hans! Zit nog aardig wat detailwerk aan, mooie klus c.q project :ja En wat een beauty :heart_eyes: Hoe is de algehele staat van de wagen, weinig roest?
 
Vroeg gegeten en toen de volgende (kleine) stap aan de Healey; een van de twee claxons gedemonteerd en schoongemaakt. Gebruik gemaakt van Poorboys APC, RaceGlaze metal deoxidizer en good old Commandant.

Vastgekoekte vervuiling vanaf productiedatum (feb ’67) tot heden, vast is een understatement :roll

DSC04625.jpg


Eerst maar eens weken in wat APC en wat helpen met een borsteltje. Voor de volgende stap moet het oppervlak wel vetvrij zijn, anders werkt het ongelijkmatig in.

DSC04626.jpg


Dan die volgende stap; RaceGlaze metal deoxidizer erop en laten rusten, schuimt licht en ruikt zuur. Echt iets om bij te blijven met spoelwater direct bij de hand.

DSC04630.jpg


Meuk aan de bovenkant even laten weken in een kwak oude Commandant. Stond er nog, moet op en het doet zijn werk, vuil en oude lak laten mooi los. Rest een lichte oxidatie. Die pak ik aan als de tweede claxon gedaan is omdat ik de hoekjes en kiertjes nog met de Dremel na ga lopen.

DSC04631.jpg


En het eindresultaat :party:

DSC04632.jpg


Even op een losse accu geprobeerd, tuut weer als een nieuwe

Wordt vervolgd.

Hans