Zo, daar is hij dan. De show off van de 7-serie. Ik heb er tijdens de behandeling al enkele berichten over geplaatst, maar hier zal ik door het stappenplan lopen.
De betreffende auto is van 2001 en is toen een van de meest luxe uitgevoerde exemplaren geweest. Van Electronic damper control, Burmester Audio tot de majestueuze V12 die in het vooronder ligt... top auto! De huidige eigenaar heeft de auto aangeschaft nadat hij in een hagelbui had gestaan. Hemel vervangen en bijna alle panelen laten uitrollen door de deukendokter. De eigenaar heeft alleen de achterbumper gespoten, voor de rest is er sowieso de afgelopen 5 jaar weinig liefde in de lak gegaan afgezien van een goede handwas en een laag Autoglym HD wax.
Ik ben eerst maar eens gaan rijden, ehm, wassen. (Wat een droomauto om te rijden. Een klassiek concert dendert uit de speakers, maar je kunt ook gewoon tegen elkaar fluisteren terwijl je 160 rijdt...)
Foamen was niet nodig, de auto staat al tijden binnen in de schorsing. Heb dus met Non-Ferro ijzer verwijderd, met Valet Pro Citrus een rondje gedaan en alle randjes, hoekjes en gaatjes goed schoongemaakt met APC+D 1:4.
Vervolgens de auto vlug naar binnen, om te gaan kleien.
Na het kleien, met PB Elastic Clay en S&W 1:1 als lube, de auto afgeplakt. Het kleien haalde toch nog de nodige verontreiniging van de wagen. De eerste 8 uren zaten er in na het drogen en het goed schoonmaken van sponningen en rubbers, plus 1,5 rol tape... leuk zo'n verlengde wagen. Toch nog even inspecteren:
De volgende dag ben ik begonnen met polijsten. Ik heb maar een DAPpie 900V3, maar die heeft zich kranig gehouden. 4 hits per paneel waren er nodig op de gehele auto, motorkap, dak en kofferdeksel heb ik nog vaker gezien.
Overal 2 hits met een Spiderpad en S3, een hit met Scholl Paars en S3, daarna op Monello Wit nog een hit S30. Sommige panelen heb ik nog een hit met de Spiderpad combi gegeven, sommige panelen nog een extra hit Monello wit combi.
Het doel van de detail was glans terughalen, de 'waas' die over de gehele auto lag verminderen, hopelijk wat 'wetlook' er in polijsten en daarmee voorbereiden voor het aanbrengen van de Gyeon MOHS coating. De auto blijft vooral binnen staan en zal eigenlijk alleen in de zomer rijden, maar het leek de eigenaar en mezelf verstandig de lak 'af te sluiten.'
Drie dagen ben ik uiteindelijk aan het polijsten geweest. De brug en ruimte zijn van de eigenaar, die de brug vrijgehouden heeft voor mij zodat er weinig tijdsdruk was.
Hierboven het resultaat van 6 stappen polijsten op de kofferdeksel...
De motorkap na de diverse hits met compound, voor het finishen. De dakbalken waren niet meer helder te zien toen ik begon aan de klus.
De motorkap tijdens de MOHS behandeling, de eerste laag zit er op. Ik heb me met dit forum en YouTube ingelezen en gekeken, aangezien dit de eerste keer was dat ik een coating aanbracht. De instructie en verwerking van Gyeon zijn echt super. Zeker met gebruik van de Scangrip hoofdlamp kun je heel goed zien waar je bent gebleven.
Een beetje timen waar tussen de 2-5 minuten je af moet nemen, dan gaat er een hoop goed. Dit hangt af van de temperatuur in de ruimte. We hebben de roldeuren dicht gelaten tijdens het coaten en voorafgaand aan de behandeling de ruimte warm gestookt. De kachel gebruikt buitenlucht, dus er komt vocht binnen, uit de kachel, naast/boven de schaarbrug. Om deze reden hebben we de kachel tijdens het coaten uit gehad, maar de luchtdroger wel aan. Temperatuur was ongeveer 15 graden tijden het hele coaten.
Eindelijk een plaatje waar goed te zien is dat de auto eigenlijk groen is in plaats van 'halfzwart.' Tijdens de klus kwam er steeds meer diepte in de lak, heel mooi om te zien.
Op bovenstaande foto zijn in het portier enkele imperfecties te zien, waar spotreparatie gedaan is. Omdat volledig wegwerken in zou houden dat de deuren gespoten moeten worden, is hier niet voor gekozen. De portieren zitten volledig in de originele lak, maar door de behandeling vallen de spotrepairs dus wel iets meer op onder bepaalde kijkhoeken.
2 lagen MOHS, tijd om uit te harden. De banden staan in 2 lagen Gyeon Tire, de velgen zijn pas behandeld en heb ik niet aangeraakt. De trim gaat deze winter nog in de Gyeon Trim, ramen moet ik ook doen voordat de auto weer naar buiten gaat. Voor nu, uitharden en dan nawrijven met Gyeon Cure.
De eigenaar is zeer tevreden met het resultaat, zelf denk ik dat met nog 24 uur polijsten nog meer resultaat behaald was, maar goed. Erg blij met de nieuwe ervaring en het resultaat van het werken met de MOHS.
De betreffende auto is van 2001 en is toen een van de meest luxe uitgevoerde exemplaren geweest. Van Electronic damper control, Burmester Audio tot de majestueuze V12 die in het vooronder ligt... top auto! De huidige eigenaar heeft de auto aangeschaft nadat hij in een hagelbui had gestaan. Hemel vervangen en bijna alle panelen laten uitrollen door de deukendokter. De eigenaar heeft alleen de achterbumper gespoten, voor de rest is er sowieso de afgelopen 5 jaar weinig liefde in de lak gegaan afgezien van een goede handwas en een laag Autoglym HD wax.
Ik ben eerst maar eens gaan rijden, ehm, wassen. (Wat een droomauto om te rijden. Een klassiek concert dendert uit de speakers, maar je kunt ook gewoon tegen elkaar fluisteren terwijl je 160 rijdt...)
Foamen was niet nodig, de auto staat al tijden binnen in de schorsing. Heb dus met Non-Ferro ijzer verwijderd, met Valet Pro Citrus een rondje gedaan en alle randjes, hoekjes en gaatjes goed schoongemaakt met APC+D 1:4.
Vervolgens de auto vlug naar binnen, om te gaan kleien.
Na het kleien, met PB Elastic Clay en S&W 1:1 als lube, de auto afgeplakt. Het kleien haalde toch nog de nodige verontreiniging van de wagen. De eerste 8 uren zaten er in na het drogen en het goed schoonmaken van sponningen en rubbers, plus 1,5 rol tape... leuk zo'n verlengde wagen. Toch nog even inspecteren:
De volgende dag ben ik begonnen met polijsten. Ik heb maar een DAPpie 900V3, maar die heeft zich kranig gehouden. 4 hits per paneel waren er nodig op de gehele auto, motorkap, dak en kofferdeksel heb ik nog vaker gezien.
Overal 2 hits met een Spiderpad en S3, een hit met Scholl Paars en S3, daarna op Monello Wit nog een hit S30. Sommige panelen heb ik nog een hit met de Spiderpad combi gegeven, sommige panelen nog een extra hit Monello wit combi.
Het doel van de detail was glans terughalen, de 'waas' die over de gehele auto lag verminderen, hopelijk wat 'wetlook' er in polijsten en daarmee voorbereiden voor het aanbrengen van de Gyeon MOHS coating. De auto blijft vooral binnen staan en zal eigenlijk alleen in de zomer rijden, maar het leek de eigenaar en mezelf verstandig de lak 'af te sluiten.'
Drie dagen ben ik uiteindelijk aan het polijsten geweest. De brug en ruimte zijn van de eigenaar, die de brug vrijgehouden heeft voor mij zodat er weinig tijdsdruk was.
Hierboven het resultaat van 6 stappen polijsten op de kofferdeksel...
De motorkap na de diverse hits met compound, voor het finishen. De dakbalken waren niet meer helder te zien toen ik begon aan de klus.
De motorkap tijdens de MOHS behandeling, de eerste laag zit er op. Ik heb me met dit forum en YouTube ingelezen en gekeken, aangezien dit de eerste keer was dat ik een coating aanbracht. De instructie en verwerking van Gyeon zijn echt super. Zeker met gebruik van de Scangrip hoofdlamp kun je heel goed zien waar je bent gebleven.
Een beetje timen waar tussen de 2-5 minuten je af moet nemen, dan gaat er een hoop goed. Dit hangt af van de temperatuur in de ruimte. We hebben de roldeuren dicht gelaten tijdens het coaten en voorafgaand aan de behandeling de ruimte warm gestookt. De kachel gebruikt buitenlucht, dus er komt vocht binnen, uit de kachel, naast/boven de schaarbrug. Om deze reden hebben we de kachel tijdens het coaten uit gehad, maar de luchtdroger wel aan. Temperatuur was ongeveer 15 graden tijden het hele coaten.
Eindelijk een plaatje waar goed te zien is dat de auto eigenlijk groen is in plaats van 'halfzwart.' Tijdens de klus kwam er steeds meer diepte in de lak, heel mooi om te zien.
Op bovenstaande foto zijn in het portier enkele imperfecties te zien, waar spotreparatie gedaan is. Omdat volledig wegwerken in zou houden dat de deuren gespoten moeten worden, is hier niet voor gekozen. De portieren zitten volledig in de originele lak, maar door de behandeling vallen de spotrepairs dus wel iets meer op onder bepaalde kijkhoeken.
2 lagen MOHS, tijd om uit te harden. De banden staan in 2 lagen Gyeon Tire, de velgen zijn pas behandeld en heb ik niet aangeraakt. De trim gaat deze winter nog in de Gyeon Trim, ramen moet ik ook doen voordat de auto weer naar buiten gaat. Voor nu, uitharden en dan nawrijven met Gyeon Cure.
De eigenaar is zeer tevreden met het resultaat, zelf denk ik dat met nog 24 uur polijsten nog meer resultaat behaald was, maar goed. Erg blij met de nieuwe ervaring en het resultaat van het werken met de MOHS.