• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Born Slippy piept?!

Chasake

Detailing trainee
14 apr 2011
40
37
Ik heb afgelopen weekend mijn hele auto onder handen genomen nadat ik mezelf geupgrade heb van Meguiars stappenplan naar Poorboys met DAP ;). Daarbij heb ik de Meguiars kleibar uit de Quik Clay Detailing System kit gebruikt om mijn hele auto te kleien met (ook nieuwe) Dodo Juice Born Slippy 1:10. Hoewel er van de auto weinig troep kwam hoorde je tijdens kleien een piepend, squeekie achtig geluidje. Een beetje alsof je met zandkorrels over de lak zit te schuren. De auto heb ik voor het kleien uiteraard wel goed gewassen (Meg's NXT) en gedroogd (Delerium).

Om er zeker van te zijn dat het geen vuil was heb ik ook een deel gekleid met de bij de Megs kit meegeleverde Quik Detailer. Daarbij is het piepende geluid niet te horen! Hebben anderen ook de ervaring dat klei piept i.c.m. Born Slippy? Of zou mijn auto nu onder de marring zitten :eek: (ik had geen goed licht bij de hand om dat echt te controleren maar ik heb niet het idee dat dat het geval is en de Megs klei is volgens mij ook erg soft).

Overigens ben ik over het eindresultaat na wassen -> kleien -> balck hole -> ex-p -> Natty liquid zeer tevreden. De auto heeft nog nooit zo geglansd en voelt superglad aan. :party:
 
Wat je hoorde KAN zand of vervuiling zijn geweest...
Hoeveel ml heb je verbruikt op de wagen?
Was je klei vies? (Genoeg gevouwen?)
 
De klei was niet vies en ik heb hem ook vaak gevouwen. Ik heb ook een paar keer gewisseld tussen de Meg QD en Born Slippy op stukjes dicht bij elkaar, maar telkens als ik naar de Slippy ging hoorde je het piepen weer. Ik denk dat ik zo'n halve tot driekwart liter aangemaakte Born Slippy heb gebruikt voor de hele auto (VW Polo 2010) en de klei liep ook niet stroef of zo. Ook direct kleien op een ingespoten plek piepte voor zo ver ik me kan herinneren.

Het is ook niet zo dat je het keihard hoorde, maar op een gegeven moment viel het me op dat ik zachtjes een hoog piepend geluid hoorde tijdens het kleien en met de Meg QD dus niet.
 
Welke Born Slippy heb je gebruikt ?

Er is namelijk een versie die je 1:10 moet aanlengen, de andere versie is al gebruiksklaar.
Zelf hebben we dit met de Dodo Slippy nog niet gehad, enige wat ik me kan voorstellen is dat je (te) weinig hebt gebruikt ?
Heb je ook gemerkt dat de de Dodo slippy begon te schuimen ?

Nog een vraagje : de clay die je gebruikte, was dat 100% nieuwe of reeds (met andere lube) gebruikte clay ?
 
Ik heb de Dodo Juice Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 250ml gebruikt en aangelengd in de juiste verhouding met demiwater. Dat kan het dus niet zijn. Ik heb de sprayerflacon nog eens bekeken en ik heb zeker zo'n 700-800 ml gebruikt voor de hele auto, die ik alvorens te gaan kleien niet heb gedroogd (maar door de restanten aanwezige NXT wax van vorige beurten was hij al aardig drooggelopen. Ik schreef dat ik hem wel had gedroogd maar na het kleien heb ik hem nogmaals snel gewassen/gespoeld en toen dus gedroogd en voor het kleien niet).

Bij aanmaken van de Slippy heb ik inderdaad gemerkt dat het erg schuimde want ik kon de flacon niet tot een liter aanvullen omdat in het laatste 200-100ml deel schuim op stond. De eerste mengverhouding was dus eerder 1 deel BS op 8 delen demiwater. En de claybar had ik al eerder gebruikt (met QD) en heeft in een tupperware bakje gezeten die ik had ingesprayed met de Quik Detailer van Meguiars tegen het plakken/uitdrogen.

Wat ik vooral gek vind is dat het ik het piepen niet hoor na een spraytje Meg QD en dan kleien en als ik een 20cm daarnaast een spray BS doe dan is het piepen wel te horen. Ik zal volgende keer nog eens beter testen en proberen er een filmpje van te maken (hoewel ik betwijfel of dat hoorbaar is) of misschien iets om eens op een meeting te laten zien/horen.
 
als je 700 ml voor een auto hebt gebruikt heb je bij normale vervuiling zeker niet te weinig gebruikt.

Mijn inziens zijn er 2 mogelijke oorzaken :
- Reactie met de NXT tech2 die nog teveel aanwezig is,
- Reactie met dr QD die ook nog in de clay zit.

Zelf gebruik ik de BS ook, maar dan in combinatie met de clay van PB's en de supernatural clay. Het piepen wat jij beschrijft klinkt mij niet bekend in de oren.
 
Thx voor je input Juffer1. Ik heb de auto met wassen wel een mixje NXT shampoo en Meg APC gegeven in de hoop zo veel mogelijk van de aanwezige NXT wax af te breken en de klei is totaal niet vies geworden, op een paar stukjes van de onderschermen van de auto na die wel wat streperige vervuiling achterliet in de klei. Ik heb nog zo'n zelfde claybar liggen van Megs nieuw in verpakking. Zal die later eens proberen maar gezien de lage vervuilgraad zal het nog wel even duren voor ik mijn eigen auto opnieuw ga kleien :).
 
Heb je geen last gehad met die combi van klei en born slippy?

Bij mij begon de klei van Meguiars te brokkelen en uiteindelijk te plakken aan de lak.
Na contact met CC HQ is mij verteld dat misschien het een niet lekker samenwerkt met het andere.

Met de Dodo SN klei had ik geen problemen.
 
zou eerst eens een ander stukje clay proberen, overigens na het strippen van oude waxlagen met bijv. APC was ik de auto nogmaals met alleen shampoo en water.

APC icm clay is een no-go als het gaat om de werking.
 
Nope geen brokkelende klei of iets dergelijks en na de APC/NXT Wash sessie heb ik de wagen wel grondig afgespoeld.

Het blijft een mysterie ;). Is de Dodo Supernatural overigens qua 'sterkte' vergelijkbaar met de (softe) Megs? Ik heb pas op 4 auto's (de motorkap) gekleid waarvan 2 auto's nieuw waren, mijn eigen auto is een jaar oud en tot dan toe redelijk onderhouden. Een 5 jaar oude Audi A4 was tot nu toe de enige auto waarop je aan de klei kon zien dat het echt iets deed. Daarop werd hij echt smerig terwijl bij die andere wagens nauwelijks vervuiling zichtbaar was in de klei (hoewel de wagens wel veel gladdere lak haddenna het kleien). Ik heb ook nog getwijfeld over de Bithamber klei omdat ik daar ook veel goede verhalen over lees, maar ik heb naast deze bar dus nog een Megs bar liggen en om nu meteen alles van Megs te vervangen na 2x gebruiken ;).
 
Dodo SN is redelijk gelijk aan de Meg's volgens mij...
BH Soft is echt een zachte klei (letterlijk, makkelijk kneedbaar, vooral bij deze temperaturen...) en heeft dus ook minder 'bite'