• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

buurvrouw vraagt hulp autolak iets beter krijgen

Waarom niet?
Op oudere auto's zijn de uni lakken altijd zonder blank. Die lakken gaan oxideren..
Door dar oxidelaagje weg te polijsten zul je weer een mooi rood oppervlak krijgen.

Hoe hard die lak is, kun je uiteraard alleen bepalen met een testspot..
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Voor zover ik weet is dat enkel kleurlak!
De samenstelling zal vast anders zijn, maar het oxideren van een kleurlak zonder blank is een algemeen bekend probleem bij alle verfsoorten..
Vooral rood is hier erg aan onderhevig!

Ik zou gewoon rustig beginnen op die stukken..
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
@Xsara Coupe - Moest hem effe vanuit mijn raam nemen en inzoomen.

De motorkap is door mensen wel eens bekeken en dan plukte ze weer wat blanke lak weg. Mensen die ik niet ken... enzo... vaag! Meestal als ik blijkbaar niet in de buurt was. :D

20160912_170810.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Ik heb met de buurvrouw afgesproken dat ze eerst moet gaan verzinnen welk resultaat ze wilt.
Natuurlijk heb ik al laten doorschemeren dat ik alleen wat kan maskeren in dit geval en dat het sowieso geen detailingbeurt gaat worden omdat dat nogal zinloos is.

Op zich is het wel een sport om de auto na een grondige wasbeurt aan te pakken wat betreft de kale plekken.
Als ik met meg compound de plekken behandel dan wordt de kleur gelijk met de rest.
Dit ga ik niet doen met een DAP maar met de hand.
Daarna de auto in de was zetten zodat het effect wat langer stand houdt.

De meeste krassen zijn al weg.
Dan rijdt ze minder voor schut en kan ze gewoon door de krasstraat blijven rijden en ik ben 1 tot hooguit 2 avondjes bezig, dan is het doel wel weer bereikt. :)

Trouwens leuk hoe iedereen meedenkt. :)

Op deze manier kunnen we weer iedereen om ons heen tips geven hoe ze zelf met weinig middelen toch een redelijk resultaat krijgen.

bedankt :)
greetz Arno.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Waarom niet?
Op oudere auto's zijn de uni lakken altijd zonder blank. Die lakken gaan oxideren..
Door dar oxidelaagje weg te polijsten zul je weer een mooi rood oppervlak krijgen.

Daar zou ik niet zonder meer van uitgaan: dat verschilt per merk/model en soms per modeljaar. Als je zoekt hier op het forum zul je ook voorbeelden vinden van rode auto's met blanke laklaag, die toch roze verkleurd zijn. Als je het echt niet weet of er een blanke laklaag op zit, kun je een klein stukje polijsten: wordt de pad roze/rood dan zit er geen blanke laklaag, verkleurt de pad niet dan heb je wel een blanke laklaag.

Overigens is behalve rood ook geel een kleur die vaak onder invloed van UV-licht (zon) op gaat bleken. Per automerk/model/bouwjaar zit er soms veel verschil in de gevoeligheid voor het opbleken van de lak, dat is afhankelijk van de componenten die gekozen zijn om de lakkleur te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Ik heb ter test de motorkap met een microvezeldoek behandeld met meg ultimate compound en mijn doek werd rood en zwart, zwart was van het vuil en rood van de lak.
Op de gedeeltes waar wel blanke lak zit werd het doekje alleen zwart.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Jep! Recent een Fiat Panda bekeken die een steenslag-folie had en deze was verwijderd. (Panda 4x4?! Nog nooit van gehoord, hahah!

De eigenaar had al commandant geprobeerd, zoals te zien is. Ik vroeg of hij de bra wel eerst had verwijderd, haha! Ik dacht dat hij er nog op zat en bij aankoop van de bra zoveel mogelijk dezelfde kleur hadden uitgekozen...

Hij was er al af en de zwarte lijn, de grens van de bra, was een diepe snee in de lak. (Bra geplakt en gewoon op de lak afgesneden. Belachelijk!)

IMG-20160830-WA0002.jpg


Via de WhatsApp kreeg ik dit allemaal binnen en vroeg ook meteen hoe oud de auto was en dergelijke. "2004 ofso en de bra zit er toen al op!""

Nou... Dan is de hele auto verkleurd als een malle en onder de bra niet. Dat kan je vergeten, want dit zit ONDER de blanke lak.
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
andere oplossing is om de lak onder de brah flink met UV-licht te belichten, daardoor zal ie versneld verkleuren en zal het verschil afnemen.

Ah, je versnelt het proces wat al jaren gaande is geweest op de andere lak. Bedankt voor deze tip.

Echter staat de auto al te koop na waarschijnlijk alleen een wasbeurt en stofzuiger-praktijken. :p



Greetz