• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

CQuartz, wat zijn de juiste stappen voor dit product?

Wat Patrick zegt.

Wat betreft de doeken, ook die van het afnemen, CQuartz wordt hard. Het kán zijn dat in de doek waarmee je afneemt kristallen vormen van opgedroogde CQuartz.
Daarmee zou je lichte swirls kunnen maken. Het advies is dan ook om de uitpoetsdoeken eenmalig te gebruiken. Vandaar dat we nu ook de doeken per stuk hebben van CQuartz voor een zeer acceptabele prijs.
Ga nou niet voor 3,49 Handige Henk uit proberen te hangen en de doeken nogmaals gebruiken. Als je weet hoe hard de doekjes worden waarmee je het aanbrengt dan zit er na het afnemen ook van dat spul in je uitpoetsdoek ook al voelt ie een stuk soepeler dan het aanbreng doekje.

Het is ook geen gewone wax of sealant, dit is echt een professioneel product. Erg duur en dat wil je het niet verkloten met een doekje van 3,49.
 
Neen dit wist ik, heb de microsuede doek supernatural van DJ. Met 1,5 doek heb ik genoeg hé?
Deze wordt nadien weggesmeten
 
Moet lukken met 1.5 doek, wel dun maar egaal aanbrengen.

Je voelt of er wat zit of niet, is het stroef dan zit er niks. Kan me voorstellen dat mensen het zonde vinden maar je slaat je zelf voor je hoofd als je lichte swirls erin maakt met je doek omdat je het zonde vond om die weg te doen.
 
Vandaag Donderdag ook m´n auto in de CQuartz gezet, de Fiat Panda heb ik er 2x mee behandeld en zit nog 1/2 vol, heb ik dan te weinig gebruikt

De Panda eerst geheel voorbehandeld met alle uitgevoerde stappen, daarna met 10 %SD en 90% isopropylalcohol a 99%, daarna nog een keer met 50% demiwater en 50% isopropylalcohol 99% makkelijk als je vrouw pedicure is.

Kan er na bv een maand nog een 3e laag op, of staat daar geen tijd voor, kan dit ook nog na bv 12 uur als de auto overdekt staat.

Als ik een wax wil aanbrengen, in dit geval Swissvax, wanneer kan dit dan, spoelt een wax door de harde laag er dan niet af. Het blauw zwarte blokje, wordt dat zwarte gedeelte ook hard, de doeken, ik gooi ze zelf weg, hoe lang duurt het voordat deze hard worden.

De eerste keer na ongeveer 3/4 uur uitgewreven met de DODO suede doek, na 3 uur de 2e laag aangebracht.
 
Niemand van CC een antwoordt op de bovenstaande vragen???????

1 De Fiat Panda heb ik er 2x mee behandeld en zit nog 1/2 vol, heb ik dan te weinig gebruikt?
2 Kan er na bv een maand nog een 3e laag op, of staat daar geen tijd voor, kan dit ook nog na 2 dagen als de auto overdekt staat?
3 Als ik een wax wil aanbrengen, in dit geval Swissvax, wanneer kan dit dan, spoelt een wax door de CQuartz laag er dan niet af. Het blauw zwarte blokje, wordt dat zwarte gedeelte ook hard, de microsuede doeken, ik gooi ze zelf weg, hoe lang duurt het voordat deze hard worden?

4 Nu, zaterdag, zijn de microsuede uitwrijf doeken noig niet hard geworden, mss toch te weinig opgezet, ook het doekje waar je het mee aanbreng is niet hard geworden, daar zou voldoende op moeten zitten lijkt mij na de auto 2x te hebben behandeld

Auto was goed ontvet, zo stroef als wat, CQuartz aangebracht rond een uur of 13.00, uitgewreven na 3/4 uur, 2e laag opgezet rond 18.00 uur, en ook weer uitgewreven na 3/4 uur temperatuur was ongeveer 20 graden, droog en buiten de carport was het zonnig.
 
john 623 zei:
Niemand van Carclean.com een antwoordt op de bovenstaande vragen???????
Eén vraagteken dekt ook de lading denk ik.

john 623 zei:
1 De Fiat Panda heb ik er 2x mee behandeld en zit nog 1/2 vol, heb ik dan te weinig gebruikt?
2 Kan er na bv een maand nog een 3e laag op, of staat daar geen tijd voor, kan dit ook nog na 2 dagen als de auto overdekt staat?
3 Als ik een wax wil aanbrengen, in dit geval Swissvax, wanneer kan dit dan, spoelt een wax door de CQuartz laag er dan niet af. Het blauw zwarte blokje, wordt dat zwarte gedeelte ook hard, de microsuede doeken, ik gooi ze zelf weg, hoe lang duurt het voordat deze hard worden?
4 Nu, zaterdag, zijn de microsuede uitwrijf doeken noig niet hard geworden, mss toch te weinig opgezet, ook het doekje waar je het mee aanbreng is niet hard geworden, daar zou voldoende op moeten zitten lijkt mij na de auto 2x te hebben behandeld
Auto was goed ontvet, zo stroef als wat, CQuartz aangebracht rond een uur of 13.00, uitgewreven na 3/4 uur, 2e laag opgezet rond 18.00 uur, en ook weer uitgewreven na 3/4 uur temperatuur was ongeveer 20 graden, droog en buiten de carport was het zonnig.

1. Als er overal wat zat heb je niet te weinig gebruikt. Misschien iets te weinig maar niet veel.
2. Zou ik niet doen, eerder een normale wax zonder cleaners, misschien wel gewoon mogelijk hoor.
3. Als een wax kan hechten aan een sealant hecht deze ook gewoon aan de CQuartz. Neem wel een wax zonder cleaners.
Het is de bedoeling dat je een doekje om de applicator wikkelt, blokje hoort niet hard te worden. Microsuede doeken na gebruik weg gooien, deze worden pas echt hard na een aantal dagen tot een week.
4. Microsuede uitpoetsdoeken worden niet zo hard als het doekje waarmee je het aanbrengt. Kleine deeltes CQuartz kristalliseren en kunnen swirls veroorzaken, daarom niet nogmaals gebruiken.
2e laag eigenlijk pas de volgende dag aanbrengen en niet wassen tussen de lagen, erg lastig als je buiten moet staan dus.
 
Dibbuz zei:
Eén vraagteken dekt ook de lading denk ik.






1. Als er overal wat zat heb je niet te weinig gebruikt. Misschien iets te weinig maar niet veel.
2. Zou ik niet doen, eerder een normale wax zonder cleaners, misschien wel gewoon mogelijk hoor.
3. Als een wax kan hechten aan een sealant hecht deze ook gewoon aan de CQuartz. Neem wel een wax zonder cleaners.
Het is de bedoeling dat je een doekje om de applicator wikkelt, blokje hoort niet hard te worden. Microsuede doeken na gebruik weg gooien, deze worden pas echt hard na een aantal dagen tot een week.
4. Microsuede uitpoetsdoeken worden niet zo hard als het doekje waarmee je het aanbrengt. Kleine deeltes CQuartz kristalliseren en kunnen swirls veroorzaken, daarom niet nogmaals gebruiken.
2e laag eigenlijk pas de volgende dag aanbrengen en niet wassen tussen de lagen, erg lastig als je buiten moet staan dus.






Hey Dennis

Een paar vragen dus vandaar een paar vraagtekens :D

1 Nee idd niet te weinig, dacht ik ook, niet te veel, maar ook niet te weinig, het was zoals bekend lastig te zien, je moet echt goed kijken op sommige delen, volgens mij vervliegt er ook aardig wat produkt tijdens het aanbrengen, het is iig een chemisch produkt, maar kan de geur ff niet herkennen
2 Ik zal er een paar waxen op los laten op verschillende panelen, kijken hoe het zich stand houdt.
3 Heb uiteraard een doekje gebruikt om de applicator heen tijdens het aanbrengen die erbij zitten, de microsuede uitwrijfdoeken ga ik niet meer gebruiken.
4 Volgens de div flora 2e laag aanbrengen na 3 uur, zie ook de post van Tim :)^ ik sta overdekt dus dat is wel prettig.


Er zijn nog te weinig echt vaste gegevens bekend over dit produkt denk ik, is altijd met iets nieuws, overal is het anders, de verpakking schrijft weer wat anders, in de beschrijving staat bv.
in a cool environment, dus koele ruimte/omgeving,
Use 1:1 IPA with water, dus 1 deel IPA en 1 deel water
Wait 5 min, wipe off with new microfiber, let dry for 1 hour
CQuartz will protect the paint from bird droppings for 1 or 2 days, but not more.

Voorlopig zit het erop en we wachten het af, alles moet je proberen en ervaren, wat ik het belangrijkste vond van het produkt is dat je minder last zou hebben van swirls die je toch elke keer krijg na verloop van tijd, ook na de juiste wasmethode enz enz, uiteraard vinden we het leuk om te detailen maar het stoort je steeds zo als je er weer 1 ziet :D
 
Vandaag heb ik onze nieuwe wagen (Mercedes c200 amg break - magnetietzwart facelift 2011) behandeld met cquartz.
Stappenplan:
Auto was zeer goed gepoetst door de garage, mijn complimenten!
Wagen eerst gewassen met Apc 1 op 4
Opnieuw gewassen met shampoo gold classic v meguair's
Behandeling met ironx
Wagen Geclayed met milde Clay van meguair's
Wagen gedeeltelijk en waar nodig even gepolijst met mezzo en daarna excentrisch volledig gepolijst met Festool mpa11000
Ontvet eerst met de gekende sd en ipa, daarna nog even nagegaan met ipa
Het aanbrengen van cquartz verliep vrij gemakkelijk. Ti's even wennen maar dan gaat het vanzelf!
Het afnemen met de microsuededoek verliep ook zonder veel moeite. Morgenvroeg 2de laag aanbrengen...

Cquartz is in ieder geval een echte aanrader!!!
 
Dibbuz zei:
Wat Patrick zegt.

Het advies is dan ook om de uitpoetsdoeken eenmalig te gebruiken.

Moet dit een suede doek zijn of mag het ook een gele MF doek van Mequiars zijn ?
Deze heb ik nog ruim op voorraad, een suede doek niet.

Aanbrengen van de Aquartz / Cquartz kan gewoon met een nieuwe gele foampad die ik na gebruik weggooi ?
 
CQuartz adviseert suede doeken omdat deze geen pluisjes achterlaten. Nog niet geprobeert met een Megs doek dus ik kan niet zeggen of het wel of niet kan.

Foampad inderdaad weggooien.
 
Het afnemen met een MF van Meguiar´s geeft geen problemen, ging makkelijker dan met een microsuededoek, In de handleiding staat ook dat je moet afnemen met een nieuwe MF doek en gaf geen problemen
 
Misschien was het ook omdat de haartjes van de doek dan in de CQuartz "krassen"", microsuede is natuurlijke helemaal glad zonder haartjes maar dat zal ik na moeten vragen.

edit: de bevestiging is binnen, normale microvezel haren snijden als het ware in de verse CQuartz laag en de suede "plet" de laag meer.
 
Als ik het goed heb zijn er niet voldoende doekjes bij het setje om zowel de CQuartz aan te brengen als af te nemen?

Wil morgen de Jaguar S-type van mijn vader in de CQuartz zetten. Heb ik genoeg aan een voormiddag (4 tal uur) om dit proces te doen? (Het is een redelijk grote wagen)
(De wagen is zonet gepolijst en ik ga hem nu met IPA behandelen.)

Als afneemdoek neem ik dus best een doek met zo kort mogelijke haren (fibers?)?


EDIT: met wat breng je de CQuartz nu het beste aan? Met de watjes, of met het applicatorsponsje of met de doekjes?
 
Ik heb het applicatorsponsje gebruikt met daar overheen de blauwe, suede achtige doekjes die bij de 30ml kit inbegrepen zijn.

Je kan de laag aanbrengen, een uur wachten en vervolgens afnemen met b.v. deze doek

Het meeste werk is inderdaad het polijsten, maar zoals je schrijft, heb je dat dus al gedaan. Wel zou ik morgenvroeg voor de laag aanbrengen, nogmaals een wipe down doen, just to be sure :ja
 
Dank voor het snelle antwoord,

ik heb zo geen doek. Het zal dus met zo een moeten gebeuren.
https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Mega_Plush_Groen_39x39cm_PB-MP-G_101027
Best de kant met korte haren gebruiken dan?

Ik ga idd nogmaals een IPA wipedown doen alvorens het aanbrengen.

Hoeveel van die doekjes gebruik je voor het aanbrengen?

Mijn beschikbare tijd is verlengd dus ik heb de hele dag. Het is toch een product waarbij het opletten geblazen is lijkt mij.

EDIT: het afnemen van CQuartz is wss niet vergelijkbaar met het uitbuffen van wax? (Moet je veel kracht zetten?)
 
CQuartz uitwrijven met een MF ? Niet doen! Je wrijft de hologrammen zo op je auto! Ik heb de auto overnieuw kunnen doen, en spreek dus uit ervaring.
 
Ik zou ook niet opteren voor een microfiber doek.. ze adviseren het niet voor niets natuurlijk :no

Zelf heb ik twee doekjes gebruikt, deze heb ik ook nog tussentijds omgedraaid.. v.w.b. het opletten

Ik merkte dat ik de eerste keer heel geconcentreerd bezig was, eigenlijk té geconcentreerd en daardoor werkt het niet prettig. |
De tweede keer (eigen auto) was het een stuk plezieriger, je leest op internet allerlei verhalen m.b.t. C-quartz en het aanbrengen, maar achteraf zie ik het gewoon als een wax / sealant aanbrengen waarbij je wel goed uitkijkt of je alles daadwerkelijk hebt geraakt wat je moet raken en wat absoluut niet, dus mijn advies zou zijn, tapen :cool:

Het afnemen vond ik niet noemenswaardig zwaar, maar niet zo easy als b.v. de DGPS van Wolfgang, denk ook zeker dat het soort doek hierbij uitmaakt, want ik geloof niet dat je met een microfiber de C-Quartz lekker af kan nemen
 
Geen normale microvezeldoeken gebruiken inderdaad, meestal gaat het goed, maar het kan mislopen zoals bij McShine. Het komt omdat de laag uithardt en met een microvezeldoek snijden de vezeltjes in de uithardende laag. Met een microsuede doek, wals je de laag eerder (je glijdt er dus overheen) en het resultaat is dan ook beter.
 
Nu even concreet: kan ik aan het CQuartz verhaal beginnen morgen en de CQuartz afnemen met de 4 kleine meegeleverde doekjes? Ik heb geen andere microsuede doekjes en de wagen moet morgen klaar zijn...


Kan ik hier ook gewoon brillenpoetsdoekjes voor gebruiken? (Volgens mij is dit hetzelfde materiaal...)