• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap 900 V3 of Rupes 21ES ?

Daniel092 , Als je toch naar CC gaat om de BF serie te bekijken (of een Rotary) kun je ook eens stilstaan bij een Flex Vrg 3401 dit is een geforceerde excentrische machine. Misschien is dat ook een goede optie voor je?
 
Ik heb al eens eerder gewerkt met een Flex Vrg 3401 en dit vond ik niet lekker werken. heel schokkerig en na mijn mening beetje onstabiel. zodoende heb ik toen een dap gekocht ( ik weet het is niet echt te vergelijken maar dat vond ik lekkerder werken)

Een Rotary heb ik hier al liggen dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
 
Thanx voor de reactie, Ric!

Ik begrijp dat er mensen zijn die strak kunnen finishen met een Rotary. Maar ik begreep ook dat dit behoorlijk wat ervaring vereist. Dus tot die tijd loop je meer risico op 'onvakkundig handelen'.
Daarnaast begrijp ik ook dat wanneer je daadwerkelijk met een Rotary wil corrigeren én afwerken, je er alsnog meer tijd in steekt om die finish te krijgen. Dan kun je dus net zo goed afwerken met je tweede machine; een DA?


In mijn geval heb ik al een DAP900 en zou ik kunnen kiezen voor een Rotary als tweede machine.
Met de Rotary het grovere werk doen. Met de DAP hologrammen/banen wegwerken en finishen.

Maar ik zou ook een BF21 kunnen aanschaffen en met 1 machine tot een mooie finish kunnen komen. (lijkt mij beter)
Helaas zal ik voor het gemak ook een Mini erbij moeten nemen om de kleinere panelen te kunnen doen.
Echter loop ik minder risico met een DA .i.t.t. een Rotary.
Mijn DAP zal ik nog wel ergens voor kunnen gebruiken, maar zal hem niet meer zo vaak inzetten als ik deed.


Als ik inmiddels al een dikke portemonnee had verdient met detailen, had ik simpelweg beide machines besteld. (BF21 + Rotary)
Dus voor de huidige situatie waarbij ik al een DAP900 heb, zou het qua financiën beter kunnen zijn om een Rotary aan te schaffen.

''Effe snel'' langs CC om daar wat te proberen en advies in te winnen, is voor mij ook niet rendabel. (1,5 uur rijden)
 
Quantoxx, je kan ook een BF kopen en op die DAP 4"pads draaien. Wil je toch kleinere pads kun je ook een 3' backingplate aanschaffen (Voor de DAP uiteraard).
Die combi gebruikte ik ook tot er een Mini op mijn pad kwam.
Nu gebruik ik die DAP amper meer maar goed ik kan em er net zo goed naast houden.
 
Ric325i : Ah, dat is uiteraard ook een optie. Eerst alle grote panelen pakken en dan pas wisselen van backingplate voor de kleinere stukkies.

Blijf het echter wel zone vinden om mijn DAP dan eigen links te laten liggen. Is dan toch een 200 euro die je effe weglegt.

Naja, ik ga binnenkort een clinic/cursus/whatever opzoeken om is wat dingen te proberen. Misschien vind ik een machine niet lekker werken, allebei helemaal niks of beide geweldig. We zullen het zien...

Thanx voor de tijd en moeite allemaal.


Greetz
 
Ric325i het verwisselen van de backingplate van een 21es schijnt niet slim te zijn. Ik weet niet of het waar is maar er wordt gezegd zodra je er een 3inch of 5 inch backingplate erop zet dat de machine is onbalans raakt. Waardoor het slechter detailen wordt.
 
Daniel ,er was sprake van een typo Dan had DAP (voor die 3"backingplate) moeten zijn is nu ook gecorrigeerd. Toevallig ben ik 1 week geleden ff bij Bikkel op bezoek geweest waar hij met mijn BF21 een motorkap heeft gepolijst en wij hadden dus beide de kans om een BF21 en BF15 te vergelijken icm verschillende pads. Daarnaast heb ik ook even de backingplate van de 15 op mijn 21 gezet en ik moet je zeggen dat ie dan een tikkie onrustiger gaat lopen maar ik vond het allemaal wel meevallen en volgens mij is er prima mee te werken.
Ik weet echter niet zeker of dat slecht is voor de machine (ik denk van niet).
 
Daniel092;n427868 zei:
Ric325i het verwisselen van de backingplate van een 21es schijnt niet slim te zijn. Ik weet niet of het waar is maar er wordt gezegd zodra je er een 3inch of 5 inch backingplate erop zet dat de machine is onbalans raakt. Waardoor het slechter detailen wordt.

ik gebruik geregeld een 5" backing plate op mijn 21E machine en die draait perfect, zeer stabiel...
3" plate lijkt me misschien wat te klein op deze machine (hiervoor heb ik een rupes mini)

ik heb al wat BMW's gedaan en geen problemen om krassen en swirls te verwijderen met de DA machines, in combinatie met de Microvezel pads en D300 en D301 compounds.
Moest je in de buurt wonen, kon je gerust bij mij eens langskomen om te proberen ;)
 
Heya Peeps,

Ik ga vandaag een aantal producten bestellen om wat dingen te proberen. Uiteraard niet verschillende machines, maar wel een Spiderpad die ik wil combineren met mijn Veloce.

Ik heb inmiddels ook een motorkapje van de sloop gehaald, van een zwarte Fiat Cinquecento, en deze opgedeeld in stukken. Ik ga dus elk stuk een andere behandeling geven om voor mijzelf een beetje een idee te geven wat ik kan bereiken per stap en na 1 hit;
  • Onbehandeld
  • Wassen
  • Wassen + kleien*
  • * + Geel/Veloce
  • * + Geel/Veloce + Glaze
  • Bovenstaande is wat ik tot nu toe deed. :sob:
  • * + cleaner
  • * + Geel/Veloce + afschalen
  • * + Geel/Veloce + afschalen + (Glaze)
  • * + Spiderpad/Veloce
  • * + Spiderpad/S3
  • * + Spiderpad/S3 + Finale
  • Bovenstaande is wat ik wil testen. :-D

Helaas was op deze grote sloop nét een opkoper geweest die alle afgetrapte zooi had meegenomen. Wat er overbleef waren auto's die best nog wel wat waarde hadden en koste een motorkap van een BMW/Volvo al snel €80,-. Vond ik te duur voor een ''kappie'' en daarbij zocht ik een motorkap die behoorlijk rauw was.

Maak me nu wel een beetje zorgen over deze Fiat motorkap. Straks is hij dusdanig zacht dat ik niet goed de verschillen zal zien omdat de eerste stappen misschien al veel doen.
Naja, zie ik dan wel weer.

Waxtem : Ric325i :

Dus er past een 5'' backingplate op de BF21? Dit is dezelfde maat als op mijn DAP, toch? (of 5,5''?)

Dus als ik het op dit moment nou eindelijk is goed begrijp, kan ik het volgende voorbeeld* maken. Hierbij kunnen merken/types verschillen, maar de basis is ongeveer hetzelfde:

Jullie doen een motorkap van een BMW.
Jullie gebruiken een BF21 met een Spiderpad + Veloce Premium of Scholl S3.

(Na 20 minuten) Jullie hebben de motorkap behoorlijk gecorrigeerd EN een aanzienlijke finish.
(Door de DA +Diminishing abbrasive)


(Na 30 minuten) Jullie werken de motorkap afgewerkt tot een strakke finish met Finale.



Bij een Rotary (+DA) zou het ongeveer zó verlopen:

Jullie doen een motorkap van een BMW.
Jullie gebruiken een Rotary met een Spiderpad + Veloce Premium of Scholl S3.

(Na 15 minuten) Jullie hebben de motorkap behoorlijk gecorrigeerd. Sneller als met een DA.
(Na 30 minuten) Jullie schalen af naar Oranje + Mezzo om de 'schade' van de eerste hit aan te pakken.
(na 45 minuten) Jullie hebben de motorkap afgewerkt met een DA + Wit/Finale

Uiteindelijk is de correctie van een Rotary sneller/dieper, maar zal moeten worden opgevolgd door meer stappen.
Een DA met grotere uitslag corrigeert minder snel, maar doordat er geen ''herstel-stap'' tussen zit, bespaar je uiteindelijk tijd en loop je minder risico i.t.t. Rotary.


Is dit voorbeeld nou ongeveer het juiste idee achter de machines? Globaal, dus de persoonlijke voorkeuren NIET meegerekend.


Greetz
 
die moet erop passen vermoed ik ja. Ik heb een 6" plate en een 5". Beiden werken prima.

Quantoxx;n427894 zei:
Een DA met grotere uitslag corrigeert minder snel

Ik blijf erbij dat ik met de DA en Microvezel pads (Extra cutting, cutting pads) en D300 compound, evenveel corrigeer dan met de rotary.
Hiermee stop je wanneer de defecten weg zijn, je hoeft deze dus niet 'op te gebruiken'. (als dat is wat je met afschalen bedoelt?)

Om af te werken gebruik ik de MF finishing pads met D301 (Finishing wax)

Wat je tijden en stappen betreft kan ik geen uitspraken doen... de extra stap om de polierbanen weg te werken hangt ook af hoe je met de rotary gewerkt hebt.

Hopelijk heb je er wat aan :)
 
Hey Waxtem, bedankt voor je reactie.

Met afschalen bedoel ik een hit geven met een lichtere combinatie. Het 'op te gebruiken' wat jij aangeeft, daar bedoel ik mee dat er een afbrekende korrel in de compound zit en je dus kan doorgaan met polijsten om, zonder af te schalen, tot een bepaalde finish te komen.

Ik had begrepen dat een DA machine met MF-pads inderdaad voor behoorlijk wat correctie zorgt.

Ik ben op dit moment spullen aan het bestellen. Zo wilde ik onder andere, omdat ik voorlopig geen machines ga kopen, een Spiderpad + Scholl S3 bestellen. Ik wil zien of een Spiderpad op mijn DAP i.c.m. Veloce of S3 inderdaad voor meer correctie zorgt dan Foam+Veloce. Volgens zeggen wel, dus... bestel ik dit maar alvast, moet het toch een keer gedaan hebben, haha!

Ik wacht nog even af of er nog meer reacties volgen.
 
Ik denk dat ik vrijdag wel de rupes es21 meeneem en dan zal ik hier een uitgebreide review over geven met de verschillen tussen de rotary en de bf21 ( met foto's naturlijk) als het goed is heb ik voor volgend weekend een caddilac sts op de planning staan dus dat moet wel een mooi probeerseltje zijn.

Nog even een vraagje ik zie hier 300/301 voorbij komen. Van welk merk is dit ? Ben altijd wel in voor wat nieuws dus wie weet kan ik dat ook eens proberen ipv mijn reguliere polijstmiddelen.
 
D300 is de correction compound van Meguiars, D301 de finishing wax.
voor mij: topspul in combinatie met de MF pads... (groot voordeel ook: laat geen witte resten achter op rubber en zwarte delen = niet afplakken = tijdswinst = more money in the pocket)


:cool:
 
Wauw, dat klinkt als een geschenk uit de hemel. Ik zie hem niet eens staan in het CC assortiment. Is D300 dezelfde stijl als M105, dus níet 'diminishing abrasive', of zoals Veloce en S3, dat de korrel dus wél afbreekt?
 
Ik ben momenteel ook in dubio. Heb nu 2 x DAP900 en een PRO900. Die laatste, gebruik ik door gebrek aan Rotary ervaring en 2 maal verkeerd gebruik, te weinig. Nu heb ik zelf een BMW E90 en een Mini Cabrio. De Mini is volgende week aan een polijstbeurt toe. De BMW heb ik al meerdere malen gepolijst en zeker de eerste keer met de DAP900 was dit toch wel een langdurig klusje. Dit geldt overigens ook voor andere polijstklussen. Nu ben ik niet iemand die met korte halen snel thuis wil zijn, maar ik denk (gelezen te hebben) dat een BF hier toch wat verandering in zou kunnen brengen en het voor mij de investering waard is. De Mini is weliswaar een stuk kleiner, maar toch denk ik erover om een BF aan te schaffen. CC biedt een bundel aan, maar ik heb nog voldoende Monello polijstmiddelen staan. Zijn de bijgeleverde middelen (zoveel) beter? Stoffen ze bijvoorbeeld minder? En daarnaast twijfel ik tussen de BF 15 en BF 21....
 
Heya Peeps,

Ik vind de video´s bij de Bigfoot 21 wel overtuigend, eigenlijk. (CC Shop)

Minder warmte die ontstaat.
Beter te controleren dan Rotary.
Mogelijke correctie komt in de buurt van een Rotary. (genoeg om...)
Minder risico.
Kleinere backingplate + pads mogelijk.
...?...

De prijs is er dan ook wel naar. Het liefst zou ik de losse machine kopen en daar zelf bepaalde pads/compounds bij zoeken. Zal in de totale prijs niets schelen, maar dan heb je wél wat je precies wilt hebben.

Vraag me af wat een Rotary dan écht zoveel slechter/beter of anders maakt wat betreft het kiezen tussen beide?
- De mate van correctie komt aardig bij elkaar in de buurt?
- Het eindresultaat van een DA is beter/makkelijker te verkrijgen, tenzij je talent heb voor Rotary en/of met een DA finished?
- Een DA lijkt mij makkelijker te hanteren?
- Er lijkt tijdswinst met een DA in vergelijking met een Rotary? (niet hoeven afschalen)
- ...?...

*DA met grotere uitslag


...The doubt continues...


Greetz
 
@Ric325i: Ooh, ik ga gelijk even zoeken. Ik weet niet wat in die kit zit, kon namelijk alleen setjes vinden met goodies erbij.

Edit: Hmmm... In de CC shop zie ik niks met 'STN' en als ik het Google dan vind ik een set die lijkt op de foto van de Duetto set die wél in de CC shop ligt.

Wat bedoel je precies, Ric?


En wat vind je van mijn post hiervoor? Over de eigenlijke verschillen.
 
Quantoxx Bekijk het eens zo... Bij Diventa Bella hebben ze alle apparaten hangen... Als een bigfoot even goed werkt als een rotary waarom zouden ze dan altijd bij de eerste stappen roterend werken? Is maar een gedachte hoor..

Je zegt vaak dat een Bigfoot sneller zal werken dan een rotary? Ik denk eerder dat een rotary sneller is... want je hebt bij een DA eerder meer hits nodig dan een rotary... en hoezo zal je niet hoeven afschalen met een DA?
Als ik zelf een rotary gebruik zijn de hologrammen minimaal (If any) en de hologrammen die er misschien zijn krijg ik makkelijk weg met een S30 op een witte monello pad.(mijn voorkeur) En zo lang gebruik ik nog geen rotary!
Natuurlijk kan je makkelijker schade aanrichten met een rotary dan met een DA.... Maar je zegt dat je al een test paneel heb.... Nou als je een beetje oefent en nadenkt bij wat je doet komt het echt wel goed hoor. En als je het 1maal onder de knie heb vind ik een rotary zelfs fijner in mn handen dan een DA.
Zoals eerder gezegd is de bigfoot een fantastische machine.... En als je er je brood mee verdiend en hem dagelijks in je handen heb... ja dan snap ik dat je de beste machine mogelijk wil hebben.. Als je een een prof bent wil je gewoon goed gereedschap.... en kapster gebruikt ook scharen die makkelijk 150 kost om maar een voorbeeld te noemen.. Maar er is echt helemaal niks mis met een DAP... en als je de eerste stappen met een rotary doet is het afbouwen zeer goed te doen met een DAP.
En je geeft aan het heel duur te vinden.... Maar je hebt een flex al voor 200 minder dan een bigfoot.... OK daar moeten nog steun platen bij maar toch..
Mijn advies zou zijn..... doe eerst even meer ervaring op met je DAP... en kijk eerst naar een rotary.... gaat het daarna echt goed kijk dan verder.... Maar wat je doet moet je zelf weten natuurlijk..

Ik heb ook een tijdje met MF cutting pads gewerkt... En je kan daar echt een hele goede correctie mee halen... zelfs iets meer dan met een spiderpad IMO... Maar sinds ik een rotary heb wil ik niet meer anders.. De MF finishing pads vind ik persoon echt helemaal niet lekker werken btw... finishen doe ik gewoon met foam!

En Daniel092 Ik heb het al eerder gezehd... Maar je geeft 500 uit.... Geen kattepis.... Ik zou toch echt even naar Berkel rijden en beide machines vast houden en dan een keuze maken... Ik weet zeker dat 1 van de mannen(of dame) daar je kan helpen de juiste keuze te maken..