• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap 900 V3 of Rupes 21ES ?

Zluytr Dat ga ik zeker ook morgen doen. Ben zelf al wat meer gevorderd en heb zowel een DA als een Rotary. Het nadeel van een rotary vind ik dat je soms aardig wat kracht nodig heb om hem netjes in rechte banen te krijgen ( op hogere snelheden ) een rotary zal natuurlijk altijd beter zijn dan een exentrische maar blijft een exentirsche "makkelijker" werken vind ik persoonlijk.

Iemand hier enig idee waar ik meguiars mf cuttingpad 6inch vandaan kan halen ?
 
En ik neem aan dat de vezels van een mf cuttingpad op gegeven moment "plat" zijn waardoor hij denk ik niet meer evenveel correctie geeft. Hoe krijgen jullie deze vezels weer netjes ?
 
Even google voor de pads. Zijn er alleen in 5,5" en 6,5". Voor het recht krijgen van de MF haren kan je een pad bostel kopen. Gebruik zelf deze:
8486b151694a5e9c10f1ef3eed5d8bb1.jpg
 
Ik volg dit topic graag! Ook ik ben me aan het verdiepen in een Rupes (21of15) , De Dap 900,500 heb ik al. Tevens heb ik een Krauss roterende machine . Ik vraag mij wel af of de pads die ik op mijn Dap900 gebruik ook op de Rupes passen ? Of alleen op de Rupes 15? Zal nog even verder naar de omschrijving kijken op dit forum.

Ps super uitleg door veel mensen !!! Top
 
GTIED30 de pads van de dap ( vermoedelijk 5.5" ) passen ook beide apparaten. Alleen voor de 21ES zou je een kleinere backingplate nodig hebben. Maar voor de rest gaat dit natuurlijk passen
 
GTIED30 en Daniel092, ja 5,5 inch pads zullen passen op een BF15 maar pas wel je machinestand aan anders vermoord ie je pads. En dat geld ook voor de BF21 met kleine backingplate...
Rupes pads ,Scholl pads ,Lake country HD pads bleven tot nu toe heel op mijn BF21.
 
Gister was het dan zover. Op naar de carclean winkel om te kijken wat ik nou precies wilde aanschaffen. Eenmaal daar keurig en netjes te woord gestaan en alles stap voor stap uitgelegd wat de voor en nadelen waren en zelf ook het één en ander mogen proberen. Uiteindelijk toch voor de 21ES gegaan puur vanwege dat ik al een dap heb waar ik dus een kleine backingplate op kan doen voor de moeilijk bereikbare plekjes. Eenmaal thuis kon ik het niet laten om zelf even een test te doen. De motorkap van de buurman had nogal wat krassen en dus gevraagd of ik deze voor hem mocht polijsten. Helaas geen foto's kunnen nemen omdat mijn telefoon leeg is maar over 2 weken komt er een uitgebreide review met foto's en heel misschien ook een filmpje ( moet ik nog ff kijken of dat gaat lukken )

Maar de eerste mythe is ontkracht. De Rupes ES21 kan je niet vergelijken met een Rotary machine. in ieder geval niet op harde lakken ( zachte lakken heb ik nog niet geprobeerd )
Dit keer een Bmw 325i gedaan en wat ik met 1x hit met een Rotary doe had ik 3 hitten nodig met de Rupes. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat het resultaat van de Rupes na 3 hitten er iets mooier uit zag dan de Rotary. Qua tijdverschil was het maar miniem. Voor de linkerkant van de motorkap (met een Rotary) was ik 7 minuten bezig en de rechterkant met de Rupes 9 Minuten. Dus het is vrijwel gelijk aangezien er na de 7 minuten met een Rotary ook nog 2 minuten met een excentrische machine gepolijst moet worden.

Wat betreft de Rupes21ES is het een heerlijke machine. in de eerste 2 standen erg trillerig maar zodra je van 3 naar 6 gaat is hij bijna trillingsarm (vooral vergeleken met de Dap 900V3)
Het is een mooi en degelijk ontwerp en voor die prijs krijg je er ook nog een starters kitje bij: 4 pads, 4 doeken, 4 polijstgels en een Rupes schort. Ik zelf vind persoonlijk de pads en doeken van een iets mindere kwaliteit. Vooral de doeken voelen een beetje aan alsof ze van de action zijn. Geef mij maar de Monello Peluche Verde deze neemt veel meer residu op en veel dikker. Wat betreft de pads vind ik ze nogal hard. Dit kan natuurlijk zowel een voordeel als een nadeel zijn. Ik ben zelf gewend om met microvezel pads te polijsten of met de foam pads van monello. Alles bij elkaar zit in een mooie stevige Rupes tas met nog een paar extra vakken voor eventueel je detailings spray of je Prep.

Al met al een perfecte machine voor zowel de professional als de amateur.
 
Hey Daniel,

Bedankt voor de moeite, pik!

Heb ik weer wat goede informatie voor wanneer ik daadwerkelijk een 2de machine wil aanschaffen.


Welke pads en compunds heb je eigenlijk gebruikt?


Echter wil ik ook wat aankaarten wat betreft de tijd die beide machines in beslag nemen. Zoals jij aangeeft deed je 1 hit met de Rotary en 3 hits met de Rupes om de defecten te verwijderen/verminderen. Daarbij was de Rotary een stukje sneller, dus daar is wat tijdswinst, maar bereikte de Rupes al een mooiere finish.

Echter zal geef je ook aan dat de totale tijdswinst ongeveer gelijk zal zijn omdat je ook nog wat tijd moet steken in het afwerken met een DA bij de Rotary-methode.

Ik had begrepen dat je bij de Rupes-methode inderdaad mooi kan finishen, het ''1-stap polijsten''. Maar dat hierna er nog wel word afgeschaald naar een lichtere combi om te finishen.
Dit kost dan alsnog weer tijd en zal een Rotary toch juist weer sneller zijn?


Voorbeeld;

Met beide machines een Spiderpad + Scholl S3.
De Rotary is sneller in het corrigeren, doet dit in 1 hit.
De Rupes heeft 3 hits nodig om te corrigeren, maar heeft daarbij al een strakkere finish.

Bij de Rotary-methode zal na zijn eerste hit nog moeten afwerken met een DA + Scholl S40 / Finale.
Bij de Rupes-methode zal al een behoorlijke finish hebben, maar even eens moeten afwerken met Scholl S40 / Finale.


Heb ik zo het goede beeld..?


Greetz
 
Goede eerlijke review.. En gefeliciteerd met je aankoop! Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven!

Doeken van Rupes zijn inderdaad niet het einde ;)
 
De gele en witte pads zijn prima en van goede kwaliteit imho. Zeker de witte pads (en combi) vind ik prettig werken.
Groen doet zijn werk maar vermijd een hoge machinestand want dan zou die kunnen sneuvelen...
LC HD pads (Oranje de rEst wordt nog gekocht) werken ook erg fijn!
 
EDIT: Het volgende schoot mij ineens te binnen;

Toen ik bij een poetsbedrijf werkte deed ik alleen maar nieuwe auto's een beetje waxen en de zeker-geen-oplichterij-Waxoyl100+ opbrengen.
Ik mocht niet machinaal poetsen omdat zij daar Rotary gebruikte.

Toch wilde ik mijn auto ook zo mooi en strak hebben zoals ik daar andere auto's zag, en vroeg of ik buiten werktijd het machinaal poetsen op mijn eigen auto mocht proberen. Dit heb ik toen ook gedaan en ik heb toen ook alleen maar 1 machine gebruikt. Wel 2 verschillende compounds waar ik het merk niet meer van weet. (Leverancier was CarTec, denk ik, en de compounds hadden een gele en zilveren dop. DENK IK)

Uiteindelijk de kont van mijn BMW gedaan die helemaal strak was. Zonder hologrammen of andere fratsen. Had nog nooit zo'n machine gezien of in mijn handen gehad.

Het advies was, toen ik de machine in mijn handen gedouwd kreeg, om de machine altijd in beweging te houden en mooie banen te maken.
Link/rechts en volgens mij diagonaal ofso. Volgens mij op hoge toeren met de eerste compound, en lagere toeren met de tweede compound.

Ook moest ik er op letten om de machine vlak te houden zodat hij niet ging 'happen' in de lak of ging 'lopen'. Dit terwijl de collega regelmatig de machine en pad heel scheef hield en eigenlijk met de buitenste rand van de pad polijstte.
 
Vandaag ook in de weer geweest met Rupes machines. Wat er gezegd word klopt inderdaad. Op laag toerental, trilt de machine iets. Vanaf stand 3 is dat is weg.

De doeken van Rupes zijn wel dun, maar voor polijstmiddel af te nemen werken ze wel heel goed. En heel zacht.
 
Quantoxx Ik heb voor de test de groene Rupes Pad met Monello mezzo gebruikt. Omdat ik de pad niet lekker vond werken ben ik daarna overgegaan op een meg mf cutting pad met mezzo en dit werkte uitstekend. Bij de carclean winkel heb ik ook een HD-Orbital Orange Polishing Pad mogen proberen en die werk daar in tegen wel weer heerlijk. Lekker stabiel en niet hard en niet zacht. Dus deze ga ik zeker nog bestellen.

Wat betreft het polijstmiddel Quantoxx deze zijn inderdaad van Cartec. Zelf heb ik ook gehoord dat je met de cartec polijstmiddelen hologramvrij kunt werken ( Weet niet of het waar is ) maar zlef vind ik cartec erg stoffen. Er zit zoveel krijt in het polijstmiddel dat als je je motorkap heb gedaan je de rest eerst kan schoonmaken voordat je verder kan. Eveneens vind ik de korrel wel erg grof en is het inderdaad voor de snelle jongens onder ons die ''ff'' snel een auto netjes moeten maken.

Bikkel Heb je wel eens de doeken van monello geprobeerd ? dan merk je echt een wereld van verschil. De doeken van rupes zijn oke maar voor z'n merk zou je toch betere kwaliteit verwachten?
 
Heb hele berg doeken, Monello en veel doeken uit Amerika.
Heb de Rupes doeken nog niet gewassen, dus ben benieuwd hoe ze er dan uitzien. Voordeel is wel dat je de Rupes doek makkelijk ff wegstop.

Voor als je de wax uitpoets heb ik wel degelijk betere doeken, die veel wax opnemen.