• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP500 onderhoudsvraagje

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Vanmiddag onverwacht eerder thuis.
Bestelling van CC opruimen en de DAP een nieuw plekje geven.
Bij het wat verder schoonmaken van de DAP pakte ik in iets olieachtigs.

Zie op de foto's hieronder.
Is dit normaal? Is het ook normaal dat dit er aan de binnenkant zo uitziet?
Laat ik vooropstellen dat ik totaal geen technische kennis heb en niets tot nauwelijks iets weet van apparaten.

Is er verder iets dat ik zelf aan het onderhoud van de DAP kan doen?
Ik kwam er toevallig vandaag achter dat er bij mijn DAP nooit koolborsteltjes hebben gezeten.
Waar zijn die dingen eigenlijk voor?

Excuus voor de vele vragen...ben nog steeds lerende:-"

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Is gewoon vet. Door warmte wordt deze dunner en kan deze uit het lager lopen.

Als je goed kijkt, zie je een zwart ringetje, deze kun je eruit wippen met een klein schroevendraaiertje.

Kwestie van een bolletje kogellagervet erin, ringetje erop duwen en de dap is weer gereed om te dappen.

Mocht je inderdaad er de ballen verstand van hebben, dan zou je, na overleg, de machine kunnen aanbieden voor een service beurt bij CC.

Ik ga ervan uit dat dat geen probleem is en dat het verholpen wordt.
 
Na wat beter zoeken vond ik dit draadje
DAP500 met zelfde verschijnselen

Het schijnt normaal te zijn.
Voor zoiets kleins ga ik niet mijn DAP naar CC sturen.
Ik mag dan wel niet handig zijn, ik heb wel een papa :-b die hier wat van snapt.

Zal hem straks eens laten kijken, vertellen van het ringetje, vet en weer terugduwen van het ringetje, dan moet het goedkomen denk ik.
Heb overigens zelf even gekeken: bedoel je met ringetje dat zwarte ding wat om het asje (lijkend op een schroef0 heen zit?
 
Balena zei:
.
Heb overigens zelf even gekeken: bedoel je met ringetje dat zwarte ding wat om het asje (lijkend op een schroef0 heen zit?

:ja

IMG_2449.jpg
 
Zelfs een ei als ik snapt het nu!!!!
:party:

Thanks!:cool:

Ondertussen schoongemaakt en vaders straks ff laten checken.
 
als je je dap nog niet hebt gebruikt even een 15 min onbelast laten lopen ,slijten de koolborstels mooi strak in op de motor(anker) en kan je 100% vermogen vragen.

Geld voor bijna al je 220 volt gereedschap
 
Mark1986 zei:
Het kan nooit kwaad om eens per jaar even wat nieuw vet te gebruiken voor je DAP.

Ik heb dit nog niet gedaan bij mij dap(jes)...:schaam

nicknameless vermeld "kogellagervet".....nu ben ik niet erg bekend met de soorten en eigenschappen van smeringsmiddelen enz...:schaam Kan iemand meer info geven over welke olie/vet geschikt is om de dap eventueel (preventief) te smeren? (ik heb bv momenteel alleen WD40 staan, is dit ook geschikt hiervoor of totaal niet? :weetniet )
 
WD40 is hiervoor niet geschikt, het moet echt een vaste vorm hebben dus niet vloeibaar zoals WD40. Ze hebben denk ik bij de betere bouwmarkt vast wel kogellager vet.

met betere bedoel ik dus de Hornbach
 
Jullie mogen me toch eens uitleggen hoe je daar vast vet in krijgt in die kogellagers.............die dingen zitten dicht.
Dus vet erop smeren is volkomen zinloos, het is wat overtollig vet wat eruitkomt door het gebruik.
Nix om je zorgen over te maken.

Schoonvegen met een stuk keukenrol, weer inelkaar en weer lekker Dappen.
 
ik zou het zelf ook niet doen.... als je de rubberen afsluiting loshaalt krijg je hem nooit weer 100% goed dicht.