• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Ferm FCP180K Rotary

ThaBird

Detailing rookie
21 feb 2009
1.124
0
Deze week was de Ferm rotary in de aanbieding bij de Gamma voor 49.95 euri.

Daar ik zelf alleen mijn eigen auto en die van mijn vrouw te doen heb, is het een beetje van de zotte om een rotary van 250 euri en meer te kopen.
Dus dacht ik waarom niet ]d~^
Voor die 50 euro kan ik geen buil vallen toch :D

Zodoende dus het beest van 1400 Watt in huis gehaald.
Kan ik nu een objectieve review/test schrijven?
Denk het wel aangezien ik nog nooit een rotary vast heb gehad, en dus nog geen voor oordeel heb kwa merk.

De hele meuk die er bij zit heb ik in de vuilbak gegooid, en n et de backingplate behouden en aangepast.
De aanpassing is vrij simpel. op de plate zelf zit een mooie rand waar je je stanlymes langs kan houden.

Je ziet een rood pijltje staan, dat is de spot die ik heb aangepakt met de Ferm.
Deurtje is lekker gehavend en dus ideaal om op te "spelen"
Zal zeker nog op gewetsand worden, maar daar over binnekort meer.

Het deurtje lekker gewassen en gekleid om zo een schone ondergrond te bekomen.

Heb alleen de SSR 2.5 op een oranje pad gebruikt daar de rest te mild was.

Het hele doel van dit projectje voor mij was om nu eens te weten of al die hekse verhalen waar zijn.
Dat je zo door je lak heen zakt ect ect..

Nu kan ik je verklappen je moet heel er goed je best doen wil je door de lak heen gaan.

Oke, de eerste indruk met het "beest" SSR 2.5 op wit en stand 4 was8-()) 8-()) 8-())
Hij zuigde zich vast aan de lak, en vloog alle kanten op.
Dat is even wat anders dan de DAP die gewoon lekker heen en weer zweeft over de lak.
Alle hens aan dek dus 8d
Dit "beest" moet getemd worden, en sneller over de lak gaan, maar vreet de swirls op als een uitgehongerde.
Daar waar je een minutje of 2 met je dap over de lak danst heeft de Ferm gedaan op 30 seconden.

De 2de run ging al beter, maar moet zeggen het "beest" heeft een eigen willetje.
Heb van pad gewisseld en er de oranje op gezet.
die liep lekkerder dan de compressor pad.
De kras werd ook al "minder" zichtbaar.

Wel ben ik heel erg verschoten van de hitte die vrij komt.
Daar waar de DAP een warme pad krijgt en een koele lak, gaat de Ferm je lak verhitten en de pad blijft koel8o

Heb na elke hit de lak gekoeld met water en kan je zeggen dat rookt lekker ]d~^

Na totaal 10 hit's was het resultaat best goed te noemen.
Met het blote oog moest je heel goed zoeken waar ze gezeten hebben maar met de lens er op en in de goede hoek zag je het nog wel

Conclusie

Voor 50 euro krijg je een leuk stukje speelgoed.

Het lawaai dat de Ferm produceert valt voor mij mee, toegegeven de DAP is veel stiller. maar ach ]d~^
Hij werkt wel diepere krassen weg die je met de DAP never nooit niet zal weg krijgen.
Er word veel gezegd over het "terug" vallen in toeren. Ik heb dit amper ondervonden, is niet anders dan als je druk zet met de DAP.
Hoe harder je druk hoe meer hij terug valt.


Het moeilijke aan de Ferm is het in de hand houden, hij heeft heel veel de neiging om er "vandoor" te gaan.
Of dat dit een eigenschap is van de Rotary in het geheel of alleen bij deze Ferm het geval is kan ik helaas niet zeggen.
Of het normaal is dat hij aan de lak vast zuigt na cq 30 seconden moet ik ook het antwoord schuldig blijven.

Dat je zo do je lak heen gaat of hem verbrand? nah valt allemal best wel mee.
Ik raad je aan om ook gewoon lekker bij je schadeboer langs te gaan en een paneeltje te bietsen en gaan met die banaan.
Voor 50 euro heb je een paar leuke midaagjes :cool:

Bedankt voor het lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke review!

Toch nog even een opmerking over het door de lak heen gaan: je bent hier aan de gang op een schade deur, en zonder lakdiktemeter, als je een lakdiktemeter had gehad, dan was je denk ik geschrokken van de hoeveelheid lak die je nu verwijderd hebt. Het "gevaar" is dat je niet weet hoeveel lak je hebt om mee te "spelen". Een oranje pad op een rotary heb ik echt nog nooit gebruikt, en zal ik ook nooit gebruiken, simpelweg omdat ik het zelf een té grove pad vind. Ik pad liever een wolpad (die ook "grof" is, maar op een andere manier).
Waardoor kun je door de lak gaan? verkeerde techniek = de pad niet vlak houden t.o.v. het oppervlak, te hoge toerentallen. Tevens ga je niet snel door de lak op vlakke delen, maar de randjes, deze hebben ook een dunnere laklaag.

Een roatry op een vlak liggend deel gebruiken kan iedereen leren, dat is niet echt de moeilijkheid, het probleem zit 'm in de staande delen en glooiingen van een auto, daar komt even wat anders bij kijken.

Ik wil niemand afpraten van een rotary, maar zoals je zelf gemerkt hebt is het een heel andere discipline dan een DAP500, je moet echt je koppie er bij houden en de machine sturen. Tevens creëer je bij het gebruik van een rotary vaak hologrammen, deze zul je moeten herkennen en oplossen, dus ook hier op de juiste manier finishen. Als je ook een DAP500 hebt, dan kun je heel simpel daar de hologrammen mee verwijderen.
 
stimpy68 zei:
, dan was je denk ik geschrokken van de hoeveelheid lak die je nu verwijderd hebt.

Gezien de ernst van de kras, zoals je kan zien op de eerste shot, ligt het idd voor de hand dat er een substantieel deel van de lak is verwijderd.
Ik denk ook dat je het niet anders kan doen, wil je de kras weg hebben.
Voor zo ver ik toch geleerd heb hier moet je de omliggende lak weg polijsten.


Dat het een andere tak van sport is werd me al meteen duidelijk het moment dat ik de Ferm in gang stak.
Hij vloog echt alle kanten uit.8o


Welke pad raad je dan aan in plaats van oranje?
Ik heb helaas geen wollepad tot mijn beschikking.

Welke nabewerking doe je op de DAP om eventuele hologrammen te verwijderen?

Alle feedback en comments zijn echt heel erg gewaardeerd :ja
 
Je wilt vaak alle krassen uit de lak hebben (100% lakcorrectie), 1 tip: DAT WIL JE NIET! Probeer altijd een compromis te sluiten met je jezelf. Dat heeft dus te maken met de hoeveel lak die je verwijderd. Stel, iemand anders (een poetsbedrijf bijv.) heeft de auto 100% krasvrij gemaakt met een lekker agressieve combo, auto lekker strak. Jij gaat er overheen met je rotary.... voilá, je gaat door de (blanke) laklaag heen... :-& Je zult ook merken dat de ene kras waarvan je denkt dat die makkelijk te verwijderen is een bitch is om te verwijderen en de andere kras binnen no-time weg is.

Kijk gewoon naar wat 1 pass doet met het defect, heb je bij wijze van spreken 8 passes nodig... doe dat dan maar niet (tenzij je weet hoeveel lak je verwijderd per pass).

Ik zou toch eerder gaan voor een witte pad als je geen wollen pad hebt, dan maar wat meer passes.

Nabewerken kun je bijvoorbeeld met (light) groen en SSR1 of zwart en Pro Polish, eerst testspot ;) dan weet je het zeker. Als je de deur in de zon legt en je loopt er omheen zul je waarschijnlijk hologrammen gaan zien omdat je niet hebt nabehandeld.
 
Leuke review!

Inhoudelijk inhaken erop is eigenlijk niet meer nodig, dat heeft Adrie al gedaan. Zoals gezegd, ik zou niet graag 10 hits met een oranje pad roterend op mijn eigen auto willen maken. :eek:) Krassen zoals jij behandeld hebt moet je gewoon opvullen met lak, wetsanden en vervolgens polijsten.
Dat de machine een eigen willetje heeft is deels een eigenschap van de rotery door zijn geforceerde rotatie, maar ook door een niet juiste stand van de machine t.o.v. de lak. Heb je de deur na de rotary eigenlijk ook nog nabewerkt met de DAP? Anders zit ie gegarandeerd vol met hologrammen. Een woolpad werkt overigens zoals Adrie al zei een stuk prettiger, simpelweg omdat het wol de eigenschap heeft om zich minder 'in' de lak vast te bijten wat het werken een stuk prettiger maakt.

Nabewerken kan met de DAP met bijvoorbeeld een lichte groene pad i.c.m. SSR1 of de PP.
 
Xizer zei:
Krassen zoals jij behandeld hebt moet je gewoon opvullen met lak, wetsanden en vervolgens polijsten.

Krijg je het op die manier "onzichtbaar" ?
Zijn juist die dingen die echt interessant zijn om te weten/leren.

Misschien dat je er eens een howto van kan maken?;)

Want met mij zijn er (vast)velen die graag ook die "nagel" diepe krassen willen wegwerken/maskeren.

Xizer zei:
simpelweg omdat het wol de eigenschap heeft om zich minder 'in' de lak vast te bijten wat het werken een stuk prettiger maakt.

Dat was inderdaad het eerst dat mij opviel toen ik de Ferm in gang stak.
Alsof hij op de lak vastgezogen werd.

Op het lijstje dus de Wollepad :ja

We komen er wel :-"
 
hahaha, goed dat je het probeert joh. Je ziet al snel dat je tegen beginnersfouten loopt, maar dat geeft niet.
Een rotary heeft veel power, en dat heb je al gemerkt aan:
- springt weg
- gaat een eigen kant op
- vreet veel lak weg in no-time

Met een rotary is padkeuze nog belangrijker geworden, en daarmee zie je al snel dat veel ervaring met machinaal detailen handig is.
Een lightcut pad is echt veel te grof op de rotary, en eigenlijk ook al op de DAP. Ik heb woolpads die ik soms heel even gebruik, en de rest op wit en 75% op zelfs zwart!

Ik ben bezig om een oude sloopauto te regelen voor de rotaryclinic in augustus, en dan laat ik je andere zaken zien dan een makkelijke motorkap ]d~^
 
Leuke review ! :cool:

Nu heb ik hier ook zo'n goedkopere machine ,en ik kan je eerlijk zeggen nadat ik de Festool van Bart heb vastgehad... Een degelijke rotary is een heel ander verhaal ,de controle over de machine is heel anders ,je kan dan de machine veel makkelijker 'besturen'. Ook merk je dat de Festool veel meer kracht heeft.
Ook al heb je zo'n machine maar een paar keer nodig ,je kan je veel frustraties besparen met een kwalitatieve machine. En frustraties wil je niet hebben als je op autolak aan het werken bent.
 
tinus zei:
Ik ben bezig om een oude sloopauto te regelen voor de rotaryclinic in augustus, en dan laat ik je andere zaken zien dan een makkelijke motorkap ]d~^

Ik zie er erg naar uit:ja
 
ik heb de zelfdemachine gekocht

weet iemand waar ik een goede backing plate vandaan kan halen
en welke schijven ik nodig het vooor het meguiaiiers stapppen systeem
ik heb swirls en wat fijne krassen in de lak van mn 7



MART
 
Zou je niet best eerst een testpaneel zoeken om op te oefenen ?

Voor de rest zou ik gewoon de Monello Raffini set kopen ,doet het zeer goed op VAG lak ,de Megs stappen bundel is niet gemaakt om machinaal te verwerken.

De pads ,dat zal je niet kunnen weten totdat je het op de lak hebt geprobeerd ,maar ik zou zeker wat witte pakken en dan nog een oranje en een zwarte om mee te beginnen.

EDIT : Lake Country backingplate ,gewoon bij Carclean te koop.
 
wit en zwart .. het liefst lake country kompressor pad's die lopen op mijn ferm het beste (ja ik heb ook een ferm!)
daarbij zou je eventueel nog een light wool kunnen kopen, dan heb je helemaal genoeg

ik gebruik eigenlijk alleen maar de witte en zwarte
 
Persoonlijk vind ik de Meg's softbuf 2.0 pads het lekkerste lopen op de rotery, vind de kompressor's te "happerig"

En de LC backingplate is idd erg lekker, het flexibele aspect vind ik voor de randen ect makkelijk werken.
 
haha... de wollen pad was een zakje voor eromheen....
de zwarte pad die erbij zat was een hele goedkope zachte foampad (1 keer langs het raam en de brokken vlogen eraf)

de standaard plate was 18cm... daar worden dus geen pad;s voor hemaakt..
die hebben we allebij ingekort tot een cm of 14 geloof ik...

al het harde plastic bleef aan de randen insteken, zodat je uiteindelijk erop kan wachten dat je deze door je pad drukt

als dat gebeurt op een auto..... naja... je snapt em wel
 
Kort vraagje over dit apparaat, heb er ook één waar ik wat mee wil experimenteren.

Hoeveel toerentallen loopt het apparaat bij welke stand?
 
stand 3 is als je ermee werkt ongeveer 1500
stand 4 is onbelast een 1900

meestal zit ik rond de 3.5 / 4
gezien de terugval, is dat wel een mooie snelheid.

finishen is moeilijk.. gezien het onconstante toerental..

neem er wel een lc backingplate op..
afgedraaid origineel ding is 10x niks