(diepe) Krassen wegwerken

Discussie in 'Steenslag, krassen en andere schades' gestart door thomasl, 16 jun 2008.

  1. thomasl

    thomasl Detailing rookie

    Lid sinds:
    16 jun 2008
    Berichten:
    7
    Leuk bevonden:
    0
    Hallo allemaal!

    Vorige week heeft iemand met een bromfiets tegen mijn vriendin haar auto (Citroen C3) geschuurd. Hierdoor zijn er enkele krassen op haar wagen langs de zijkant.

    Kleur van de auto is grijs (donkergrijs) metallic, de krassen zijn vrij diep (je ziet de witte ondergrond er door).

    Volgens de expert kost het ruim 1000 euro om de wagen te herspuiten, verzekering komt maar gedeeltelijk tussen (bromfiets is voort gereden!). Aangezien ik al (heel) veel geleerd heb van dit forum, en goede ervaring heb met producten van Carclean, zou ik eerst een alternatieve oplossing proberen: is het een product op de markt waarmee je vrij diepe krassen kan wegwerken, of is herspuiten echt de enige oplossing?

    Als herspuiten de enige degelijke oplossing is, moet ik daar op speciale zaken letten (om de kostprijs wat te drukken)?



    Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van (dat er met een product een magische oplossing mogelijk is). Maar is het proberen waard, niet?



    Alleszins: bedankt als er iemand een idee zou hebben!



    Thomas
     
  2. Patrick

    Patrick Detailing chief

    Lid sinds:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.188
    Leuk bevonden:
    15
    Met lakstift bij werken en dan wetsanden en polijsten. Heb je rotary die heb je er wel voor nodig
     
  3. Tim

    Tim Master of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    9.661
    Leuk bevonden:
    712
    Hallo Thomas,

    Overspuiten is de optimale oplossing, maar het kan ook anders! Je kan wetsanden zoals Patrick zegt, maar veiliger is een kitje kopen.

    Je kan een lakstift in de juiste kleur aanschaffen en een Langka Chip Repair Kitje.



    100813.jpg
     
  4. Patrick

    Patrick Detailing chief

    Lid sinds:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.188
    Leuk bevonden:
    15
    Hoe bevalt die kit Tim beter dan wetsanden?
     
  5. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.966
    Leuk bevonden:
    251
    Metallic lakken zijn altijd lastig. Ik weet niet of jeervaring hebt met wetsanden en polijsten anders kan je het beter aan een pro over laten.
    Het is echt laagje voor laagje opvullen (10mins wachten tussen de laagjes). Doe je in 1x vol dan loopt het direct eruit en schiet je niks op.
     
  6. B.K.

    B.K. Detailing rookie

    Lid sinds:
    26 mei 2008
    Berichten:
    3.857
    Leuk bevonden:
    0
    Wet-sanden is zeker een oplossing..Maar zoals reeds gezegd zou ik dit niet zelf proberen ,als je geen ervaring hebt.
    Eerst en vooral kan je mss eens een foto tonen met de schade..?
    + Welke producten/machines bezit je die eventueel gebruikt kunnen worden..?
     
  7. thomasl

    thomasl Detailing rookie

    Lid sinds:
    16 jun 2008
    Berichten:
    7
    Leuk bevonden:
    0
    Bedankt voor de feedback! Had niet verwacht dat er een product voor bestond, maar dat maakt het des te interessanter!

    Ik bekijk even verder de mogelijkheden (uiteindelijk beslist m'n vriendin welke richting ze uit wil), maar dit (Langka chip repair) lijkt me wel interessant, zeker als je de kostprijs bekijkt.
     
  8. PeterX

    PeterX Detailing rookie

    Lid sinds:
    22 mei 2008
    Berichten:
    38
    Leuk bevonden:
    0
    Vanmiddag heb ik zelf een vrij diepe kras gemaakt in m'n linkerbuitenspiegel (kunststof). Mijn eigen indruk is dat deze het beste eerst met filler opgevuld kan worden en daarna pas te lakken (met alleen laagjes verf gaat dit niet lukken, denk ik). Er zit zo te zien niet iets van een filler in de Langka kit, of mis ik iets?
     
  9. Ron207

    Ron207 Detailing rookie

    Lid sinds:
    2 jun 2008
    Berichten:
    92
    Leuk bevonden:
    0
    Is er al iemand die dit setje heeft uitgeprobeerd, het feit dat er geen filler aanwezig is zet mij toch ernstig aan het denken...
     
  10. Tim

    Tim Master of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    9.661
    Leuk bevonden:
    712
    Je moet je eigen lakstift gebruiken he met dit setje!! Je vult dus je kras of steenslag met een lakstift die je bij je dealer kan kopen en dan ga je met dit setje aan de slag!
     
  11. Jacco

    Jacco Detailing rookie

    Lid sinds:
    3 dec 2008
    Berichten:
    15
    Leuk bevonden:
    0
    Even voor de duidelijkheid, bij de meeste lakstiften staat aangegeven dat het ongeveer 20 wasbeurten blijft zitten. Geld dat voor alle lakstiften of zit ik bij de verkeerde te kijken, en is er een mogelijkheid om met een lakstift + lanka set steenslag/krassen permanent te repareren.
     
  12. Xizer

    Xizer Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    22 mei 2008
    Berichten:
    1.605
    Leuk bevonden:
    0
    Een lakstift die 20 wasbeurten blijft zitten heb ik om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord. In een lakstift zit gewoon lak met de kleur van je wagen. Wanneer je de kras dus goed doet ontvetten en vervolgens de lak aanbrengt is het dus de bedoeling dat dit permanent gaat zijn. Als de lak goed hecht aan de ondergrond was je deze er echt niet vanaf. ;)
     
  13. HansA8

    HansA8 Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    16 aug 2008
    Berichten:
    270
    Leuk bevonden:
    0
    Het is jammer dat je niet in Noord-NL woont...
    Het recept is ongeveer; diepe kras schoonmaken/lak goed ontvetten, meerdere dunne laagjes kleurlak aanbrengen (in de kras, onder het 'oppervlak' van de lak blijven), twee laagjes blanke lak aanbrengen, goed laten drogen, wedsanden, polijsten. Het lastige is, is dat je echt in de kras moet blijven lakken. Het is erg tijdrovend, omdat je de laklaagjes iedere keer moet laten drogen.

    Probeer anders eens een afspraak te maken met 'John 623' op dit forum.
    Hij heeft zeker de nodige expertise en ervaring wat betreft spotrepair.
    Succes!
     
  14. HansA8

    HansA8 Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    16 aug 2008
    Berichten:
    270
    Leuk bevonden:
    0
    20 wasbeurten = gekleurde wasstift, goedje wat je in de kras wrijft.
     
  15. HansA8

    HansA8 Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    16 aug 2008
    Berichten:
    270
    Leuk bevonden:
    0
    Wedsanden doe je met de hand, polijsten kan ook prima met een excentrische machine.
     
  16. B.K.

    B.K. Detailing rookie

    Lid sinds:
    26 mei 2008
    Berichten:
    3.857
    Leuk bevonden:
    0
    WetSanden kan ook machinaal hoor..:cool:
     
  17. HansA8

    HansA8 Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    16 aug 2008
    Berichten:
    270
    Leuk bevonden:
    0
    Tuurlijk, maar voor een kras lijkt me een kurk + schuurrondje ook genoeg. Ik zou niet zo snel een roterende machine + schuurschijf op m'n lak zetten... :confused:
     
  18. B.K.

    B.K. Detailing rookie

    Lid sinds:
    26 mei 2008
    Berichten:
    3.857
    Leuk bevonden:
    0
    Normaal gezien doe je het met een DA ,omdat je zo "rondom" de kras evenveel lak kan verwijderen.

    Er zijn speciale pads voor ,net zoals polish pads heb je ook wetsand pads.
     
  19. Xizer

    Xizer Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    22 mei 2008
    Berichten:
    1.605
    Leuk bevonden:
    0
    Ben ik het niet mee eens Hans. Dit is afhankelijk van de lak die je gesand hebt. Ik heb de kap van mijn Golfje 3 een keer gewetsand en had 4 passes met rotary + compound nodig om een hoogglans finish te verkrijgen. Dit was met een excenter nooit gelukt!
     
  20. HansA8

    HansA8 Banned
    Disaster of Bling

    Lid sinds:
    16 aug 2008
    Berichten:
    270
    Leuk bevonden:
    0
    Oke. Ik denk dat het - naast de hardheid van de lak - ook afhankelijk is van het schuurpapier, dus heb je bijvoord grid 800 of 2000 gebruikt.
    De kras die ik laatst op een Golf 4 heb aangepakt, deed ik met die schuurrondjes van 3M. Die zijn van heel fijn schuurpapier. Toen ging polijsten met excenter prima. Eerst grof polijstmiddel op een cutting pad (geel), napolijsten met fijn op light cutting (oranje pad).