• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Driedubbele winterwax test

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
Winterbeschermingstest 2011​



Inleiding:
Wat is de beste bescherming voor je wagen tijdens de winter? Hoe lang blijft deze de wagen beschermen? Waarom kies je hiervoor? Wat zijn de voor en nadelen van bepaalde producten? Het zijn een hoop vragen waar menig detailer zit. Vragen die niet direct makkelijk zijn te beantwoorden omdat het deels afhangt van de omstandigheden (hoe zwaar is de winter, hoeveelheid pekel, aantal gereden kilometers…) en deels van de persoonlijke voorkeur (één product spreekt meer aan, ander product geeft meer glans, …). Daarom dat ik momenteel drie producten op mijn Ford Focus aan het testen ben. Ik zal proberen in dit topic alles gedetailleerd bij te houden om zo een mooi begin te maken. Moesten er dan nog mensen zijn, die gelijkaardige test ondernemen dan kan men een vergelijkende test gaan opstellen van de standtijd van producten. Ben ik de enige die het doet, ook leuk dan heb ik tenminste weer wat bijgeleerd.



De drie delen van het voorfront:
Het volledige voorfront van de wagen is eerst gepolijst met Meguiars m205 en een blauwe Hex-Logic pad op de Meguiars G220 machine. Dit om de lichte swirls te verwijderen maar ook om er zeker van te zijn dat alle nog bestaande waxlagen verwijderd zijn. Daarna is het voorfront afgenomen met Carpro Eraser om de achterblijvende polijstoliën te verwijderen dit met als doel een betere hechting van de wax te bekomen. Twee van de geteste waxen zijn gebruikt in combinatie met de bijhorende paintwork cleansers van hetzelfde merk.

wintertest1.jpg




Goed, wat heb ik nu op de wagen aangebracht:
De wagen is behandeld op vrijdag 15 oktober 2011 en de temperatuur lag toen rond de 15 graden celcius met een normale luchtvochtigheid.

wintertest2.jpg


Links (passagierskant)- dus spatbord, deel van de motorkap en voorbumper - is behandeld met :
- Wolfgang polishwork enhancer
- Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0: één laag
- Wolfgang Fuzion: één laag, 12u na het aanbrengen van de sealant

Midden – dus midden van de motorkap en voorbumper – zijn behandeld met:
- Dodo Juice Supernatural Hybrid: één laag
- Dodo Juice Supernatural Hybrid: een tweede laag, 12 uur later dan de eerste laag aangebracht

Rechterkant (bestuurderskant) – dus spatbord, deel van de motorkap en voorbumper – is behandeld met:
-Autoglym High Defenition Cleanser
- Autoglym High Defenition Wax: één laag
- Autoglym High Defenition Wax: een tweede laag, 12 uur na de eerste opgebrachte laag.



Verwachtingen:
Wat verwacht ik nu zelf van de gebruikte producten. Wel dat ze toch zeker drie maanden uithouden. Let wel, drie maanden is voor mij gelijk aan een goede 8.000km, een afstand die menig detailer niet eens in een jaar doet. Hiermee moet dus steeds rekening gehouden worden.
Ik denk dat de producten in volgende volgorde gaan presteren:
1) Dodo Juice Supernatural Hybrid
2) Autoglym Hd-wax
3) Wolfgang Fuzion
Hiermee doel ik dat de Supernatural een grootste stand tijd gaat hebben, ik baseer dit op eerdere constateringen en ervaringen. Echter heb ik de producten nog nooit echt langs elkaar getest en ben ook ik benieuwd naar de uitkomst.
Ik plaats de Hd-Wax hoger dan de Wolfgang producten omdat het gewoon een heel goede wax is, ik heb hem vroeger nog gehad maar toen spijtig genoeg verkocht omdat ik opzoek was naar hippere merken. Nu merk ik echter dat ik toch terug gaat naar producten die gewoon goed werken en niet zozeer naar de uitstraling die de producten hebben.



In het volgende gedeelte zal ik de gebruikte producten/handelingen wat verder beschrijven, voor de volledige beschrijvingen kan je echter beter de bijhorende reviews van de betreffende producten gaan lezen.


De Wolfgang kant:
Omdat alles toch net gepolijst was met Meguiars m205 zag ik niet direct het voordeel van een paint cleanser. Echter voor de volledigheid van de test heb ik er toch gebruik van gemaakt. De wolfgang Paintwork Polish Enhancer is een chemisch niet schurende polish. Het product is bedoeld om oude wax, lakvervuiling, oxidatie, lichte swirls en oppervlakte imperfecties te verwijderen. Hierdoor wordt het oppervlak goed voorbereid voor een optimale hechting van bijvoorbeeld de Deep Gloss Paint Sealant. Ik heb het aangebracht met een zwarte lc handpad en dit liet zich gemakkelijk verspreiden. Zoals altijd bij een polijst-stap heb ik het residu afgenomen met een Poorboy’s Deluxe Mega Towel. Het resultaat, was een gladde propere lak die mooi glanst en optimaal is voorbereid op de Deep Gloss Paint Sealant

Hierna heb ik de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant aangebracht, dit met een rode LC handpad, deze handpad maakt dat je maar heel weinig product nodig hebt en bijgevolg ook maar een dun laagje legt. Dit is essentieel bij het aanbrengen van een lsp, less = more! Na 45 minuten curen is het residu afgenomen met een Dodo Juice Fantastic Fur, ook dit ging zonder enige moeite. Vervolgens heb ik de lak 12 uur de tijd gegeven om te rusten zodat de sealant volledig kon uitdrogen. Na deze tijd heb je een ongelofelijk glad resultaat met een mooie harde glans.

wintertest3.jpg


Na de hierboven vermelde 12 uren wachten is de sealant getopt met de Wolfgang Fuzion Carnauba Polymer Concours Estate Wax, dit is een handgemaakte wax met een mix van de beste en eerste klas transparante carnauba wax en Duitse super polymeren. Het is met recht een échte concours wax. Deze unieke hybride formule geeft de gebruiker het beste van de eigenschappen van carnauba én de eigenschappen van synthetische sealants. De wax is anti-statisch en geeft bescherming tegen vocht, UV straling, vogelpoep, insecten, olie en andere vervuiling. De wax is wederom aangebracht met een rode LC handpad, deze zorgt ervoor dat er een dunne egale laag kan aangebracht worden. Het voordeel van de Fuzion is dat het een easy-on/easy-off wax is, hij hoeft niet te curen en kan direct afgenomen worden. Ook dit is weer gedaan met een Dodo Juice Fantastic Fur. Het resultaat is een superglad lakwerk met een diepe wetlook erop.



De Dodo Juice Supernatural Hybrid kant:
Hier heb ik geen paint cleanser gebruikt, dit omdat ik deze van Dodo Juice momenteel even niet in voorraad had staan. Anders zou je Lime prime of Lime Prime Lite kunnen gebruiken, echter heb ik al eens eerder opgemerkt dat de oliën in deze bovenstaande producten een negatief effect kunnen hebben op de stand tijd van de wax die je erover aanbrengt.

wintertest4.jpg


De Dodo Juice Supernatural Hyrbid is een hybride wax/sealant, dit is half wax (natuurlijk) en half sealant (synthetisch) en is echt gemaakt voor duurzaamheid op de lak, dus niet specifiek voor gebruiksgemak of een lekkere geur. Waar de natuurlijke Supernatural Wax zo’n 3 tot 5 maanden houdt, blijft de Supernatural Hybrid zo’n 4 tot 6 maanden zitten.
De Hyrbid is aangebracht met wederom een rode LC pad met een tussenperiode van 12 uur, het residu is steeds afgenomen met een Supernatural Buffing Cloth. De Hybrid heeft een chemische geur en ook het aanbrengen vergt een beetje meer oefening dan bijvoorbeeld de Fuzion. Volg echter de regels van dunne lagen en dan komt dat allemaal goed. Na het lang genoeg laten curen kan je hem redelijk makkelijk afnemen. Eventuele waxhologrammen kan je later verwijderen door de wax nog eens te buffen. Het resultaat van de Hybrid is een strakke glans, maar iets minder glad dan de fuzion kant.



De Autoglym kant:
Op deze zijde heb ik gebruik gemaakt van de Autoglym HD cleanser, dit product verwijderd alle nog reeds aanwezige waxlagen, vuil en vliegenresten van en uit de lak. Dit om een perfecte ondergrond voor de wax achter te laten. De HD cleanser is aangebracht met de meegeleverde applicator, dit door een hoeveelheid product op de applicator te doen. Vervolgens verwerk je dit product op één paneel door draaiende bewegingen te maken op de lak met je applicator. Eenmaal het product is ingewerkt verwijder je het met de meegeleverde doek. Laat het product niet volledig drogen want dan is het moeilijk te verwijderen. Een volledige review over de hd-cleanser en wax volgen later in een apart topic. Het resultaat van de HD-Cleanser is een strakke zuivere lak, de hd-cleanser heeft licht vullende eigenschappen.

wintertest5.jpg


Na het cleanen van de lak is het tijd voor bescherming in de vorm van wax. Deze is wederom aangebracht met de meegeleverde applicator. De wax is hard maar laat zich goed verspreiden en kan je ook makkelijk in een dunne laag aanbrengen. Na een vijftiental minuten curen kan je hem afnemen met de rode microvezel doek die in het pakket zit. Twaalf uur later is er een tweede laag wax aangebracht op dezelfde manier. Dit alles gaf een diep glanzend resultaat echter was de lak niet zo glad als de Wolfgang kant.



De test zelf:
Nu heb ik hierboven al een hoop tekst geschreven over de gebruikte producten en technieken. Maar het ging over een test. Bij een test zijn criteria nodig waarop je je conclusie gaat baseren. Welke criteria ga ik nu hanteren? Wel de volgende:

* Beading: hoe staat deze erbij, vooral in vergelijking met de drie anderen binnen de test
* Sheeting: snel/traag, volledig/onvolledig, achterblijvende hoeveelheid water
* Glans: zie je al een vermindering in glans, optredende dofheid, …
* Gladheid: blijft de lak die freshed wax feel behouden of voel je al dat vuil zich begint vast te hechten
* Ease of Cleaning: hoe makkelijk krijg je het lakwerk terug proper.

Dan zijn er nog enkele zaken die zeker vermeld dienen te worden, zaken die een grote invloed hebben op stand tijd van iedere wax. De zaken die ik bij iedere update zal vermelden zijn:
* Aantal gereden kilometers, dit zijn er bij mij nogal veel. Dit heeft een grote invloed op iedere aangebrachte wax. Doe je minder kilometers, dan zal je ook snel merken dat je wax langer blijft zitten
* Type weer en temperatuur: vooral regen of zun, ijskoud of 25 graden, ook dit maakt een verschil
* Zout/pekel op de weg: ja of nee
* Tijd sinds laatste wasbeurt

Om een zo eerlijk mogelijk resultaat te behalen zal de auto enkel gewassen worden met Dodo Juice Supernatural shampoo (in verhouding 1:1500). De Supernatural Shampoo bevat geen toegevoegde parfums of kleurstoffen, om de meest effectieve werking van de actieve ingrediënten te verzekeren. Bovendien bevat het werkstoffen die het oppervlak anti-statisch maken en sheeting bevorderen. Het bevat dus geen bestanddelen die de standtijd van een wax gaan beïnvloeden. Tevens maak ik geen gebruik van een foamlance of bug verwijderaar. Dit omdat deze producten een grote invloed hebben op je wax laag.
Er zijn ook criteria die ik niet meeneem in deze test, bijvoorbeeld kostprijs, geur of verpakking van producten. Dit zou het voor dit type test alleen maar te ingewikkeld maken.
Ik heb spijtig genoeg geen foto’s van het aanbrengen van de producten of de beading en sheeting vlak na het aanbrengen. In alle eerlijkheid denk ik dat deze voor deze test ook niet van belang zijn. Het gaat hier toch vooral om de duurzaamheid en de manier waarop de producten zich in tijd gedragen en niet een moment opname vlak na het waxen.

wintertest10.jpg




Verwachte Vervuiling:
Mijn auto wordt gemiddeld om de 14 dagen gewassen, in deze tijd doet deze auto heel wat kilometers. De juiste hoeveelheid zal steeds bij de updates vermeld worden. De auto zal dus aardig vuil zijn, dit betekend dat de wagen is voorzien van een algemene laag vuiligheid (road grime). Op de voorkant zullen allerlei dodo insecte te vinden zijn en eventuele opgedroogde water/vuildruppels. Achter de wielen is het over het algemeen heel vuil met erg veel zand. Volgende vier foto's zijn klikbaar voor de grotere versie en geven een algemeen beeld van de vervuiling:

wintertest6_klein.jpg
wintertest7_klein.jpg


wintertest8_klein.jpg
wintertest9_klein.jpg



Update 1:
Aantal gereden kilometers: 1752km
Type weer en temperatuur: veelal droog weer met 2 dagen regen, overdag een temperatuur van gemiddeld 12 graden en s’nachts rond het vriespunt
Zout/pekel op de weg: in de afgelopen tijd zijn er 2 avonden zout gestrooid op de Belgische wegen.
Tijd sinds laatste wasbeurt: 14 dagen

schema.jpg

Dit zijn cijfers van het resultaat, van een score op 10. Dit resultaat is na 1752km en de eerste keer wassen.

Kleine uitleg bij de bovenstaande tabel:
De wolfgang doet het goed en laat een mooie beading en sheeting zijn, ook de glans en gladheid blijven top. Hetzelfde verhaal geldt voor de Dodo Juice Supernatural Hyrbid enkel bij de Autglym kant kon ik wat rariteiten opmerken. De sheeting was hier veel sneller dan bij de andere twee kanten, dit had als gevolg dat er veel meer losse druppels op het lakwerk achterblijven wat het drogen dan weer wat kon vermoeilijken. Ook de aanwezige beading was wat minder rond en uniform in vergelijking met de andere twee.
Niet dat de Autoglym wax er het daarom minder goed doet, hij is gewoon iets anders. Daarom (nog) niet beter of slechter.


Conclusie na 1752km en een eerste wasbeurt, er is nog maar weinig verschil te merken. Tot volgende week of binnen 14 dagen. Ik ga in ieder geval morgen nog even 400km toevoegen aan de wax. Volgende keer zal ik ook trachten filmpjes/foto’s te maken van de beading en sheeting en de algemene look.



Update 2(vrijdag 18 november) :
Aantal gereden kilometers: 2351km
Type weer en temperatuur: veelal droog weer met veel mist en bijgevolg een vochtig wegdek, overdag een temperatuur van gemiddeld 8 graden en s’nachts rond het vriespunt
Zout/pekel op de weg: er is een beetje gestrooid op de Belgische wegen in de afgelopen drie weken.
Tijd sinds laatste wasbeurt: 21 dagen

schema2.jpg

Dit zijn cijfers van het resultaat, van een score op 10. Dit resultaat is na 4103km en na twee keer wassen.

Kleine uitleg bij de bovenstaande tabel:
De wolfgang begint tekenen van vermindering te tonen, de sheeting is wat trager als eerst en ook de beading is niet meer zo mooi perfect rond. Er is nog steeds een goede bescherming aanwezig maar het is toch niet die net gewaxte water afstotendheid zoals je van wolfgang gewoon bent.
Supernatural Hybrid blijft heel goed en merk ik eigenlijk geen verbetering-verslechtering aan op, al is de sheeting misschien een klein beetje minder. Maar hij blijft het goed presteren.
De autoglym kant blijft me verbazen, een ongelofelijk snelle sheeting, het water kan er gewoon niet op blijven liggen, prachtig. Omdat de sheeting zo snel is, zoals vorige keer al vermeld, blijft er wel wat meer water achter. De beading is gelijk gebleven.



Conclusie na 4103km en een twee wasbeurten, er is nog maar weinig verschil te merken. Wolfgang begint een beetje minder te worden maar dat kan gewoon de bovenste laag fuzion zijn die wat minder wordt. Supernatural en Autoglym blijven sterk gaan. Zeker het reeds gereden kilometers ben ik er best over te spreken.




Update 3 (vrijdag 23 december) :
Aantal gereden kilometers: 6122km
Type weer en temperatuur: Veel regen, koud en nat weer. Afgewisseld met droog weer en een hoop modder
Zout/pekel op de weg: De voorbije weken is er aardig wat zout over de wegen gestrooid, de wagen had toch een aardige zout aanslag op de carrosserie delen.
Tijd sinds laatste wasbeurt: 35 dagen

schema3.jpg

Dit zijn cijfers van het resultaat, van een score op 10. Dit resultaat is na 10.225km en na drie keer wassen.

Kleine uitleg bij de bovenstaande tabel:
De wolfgang heeft me teleurgesteld, voor zover ik kan zien is deze volledig weg. Geen sheeting meer te zien en de beading is ook echt belabberd. Deze valt dus al af.
Supernautral blijft redelijk goed, sheeting is merkbaar aan het verminderen maar nog steeds aanwezig, ook de beading begint minder te worden.
De autoglym kant blijft me verbazen, ook hier merk je dat het minder begint te worden, maar nog steeds erg snelle sheeting en de beading is nog redelijk mooi.

Conclusie na 10.225km, drie wasbeurten en twee en een halve maand rondrijden kan er al één conclusie gemaakt worden, de Wolfgang verliest en Autoglym blijft verbazen. Ik geef het nog een maand en denk dat dan het beste van de test gedaan is omdat er dan helemaal geen bescherming meer is.

Allen bedankt voor het lezen, comments, opmerkingen, tips, … zijn altijd welkom.

Groeten,
Jan
 
Jan,

Hartelijk dank voor weer een enorm leesbare en informatieve bijdrage
Goede reis morgen, 400 km is wel ff wat, doe voorzichtig
Zeer benieuwd naar het vervolg
 
Fantastische test!

Zeer professioneel in elkaar gestoken!

1 kant tekening/opmerking.

de Paint enhancer en de autoglym HD cleanser, bevatten allebij glansverhogende olien.
dus door bij de Dodo geen Lime prime (lite) te gebruiken heeft dodo nu een (duurzaamheids) voordeel omdat dodo die olien nu mist.

dus jammer dat je de lime prime niet hebt kunnen gebruiken ivm de voorraad, anders was de test helemaal geslaagd geweest voordat het
eind resultaat al bekend is :)^ :ja
 
De producten zullen wel lichte oliën bevatten, echter worden ze wel door beide merken aangeraden te gebruiken alvorens wax/sealant aan te brengen. Heeft het effect? Geen idee ik zal wel zien in het verdere verloop.
 
Jan, prachtig gedaan kan niet anders zeggen! Zeer professioneel. Benieuwd na het verloop van de waxtest :cool:
 
Eens met bovenstaanden, mooie en goed voorbereide test Jan!
 
:party: Zeer zeer mooie test en wat een tekst en fotos! Prachtig!
Ben benieuwd naar het verdere verloop! Merci
 
Klasse Jan, een professioneel opgezette test, zeer goed over nagedacht, voorbereid en uitgevoerd. De tekst leest erg prettig en bevat alle informatie die nodig is om als lezer een volledig beeld van de producten te kunnen vormen. De illustraties zijn erg verzorgd.
Ik heb zo mijn verwachting (of noem je dat vooringenomenheid?) over de uitkomst van deze test, ik ben erg benieuwd of dat ook uit gaat komen.
Je hebt nog een volger Jan.
 
Deze blijf ik ook volgen. :ja
Zoals anderen reeds zeiden: heel mooi gedaan, duidelijk, verzorgd en informatief. :)^
Wat me wel enigzins verbaasde is je verwachting dat Autoglym beter gaat presteren dan Wolfgang, afgaande wat men doorgaans leest hier had ik eerder het omgekeerde verwacht (hoewel dit gewoon een indruk is die ook kan voortvloeien uit het feit dat Autoglym minder courant is in de topics dan Wolfgang)
Maw ik ben zeer benieuwd of je voorspelling gaat uitkomen (zou meteen een mooie reden zijn om de HD-wax aan te schaffen :ja )

Off-topic: nog bedankt voor je antwoord op mijn pm ;)
 
hele leuke en mooie test die ik zeker ga volgen.

De cleanser van autoglym heb ik nooit meegewerkt.
de wax gebruikt men ook wel in combinatie met de sealant (extra gloss protection) ik ben benieuwd of dat dat ook nog verschil maakt.
 
Mooie test! Hier is zeker een winst uit te halen voor menig detailer. Kun je lekker afkijken hoe een wax houdt in de winterperiode. :)