Hallo medecleaners,
Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een nieuwe wagen die ik zo goed mogelijk wil onderhouden. Ik poets volgens de ‘regels’: foamen, microvezel washandschoenen, 2 emmersysteem, droogdoeken …
De wagen (volkswagen beetle) staat ook in de wax (collinite 845) en de trims zijn met gyeon trim bewerkt wat zeer goed gelukt is.
Nu zou ik graag beginnen met machinaal polieren. Ik heb bij mijn vorige wagen enkel manueel gepolierd waardoor ik dus geen ervaring heb op machinaal vlak. Ik heb reeds op het forum verschillende leesuren doorgebracht betreffende de machinekeuze en dergelijke. Maar omdat het aanbod nogal groot is weet ik zelf eigenlijk niet meer wat goed is voor mijn doelen.
Mijn situatie
Het machinaal polieren zal worden toegepast op 3 wagens: een Mercedes Benz c klasse 220d (1995), opel astra g (1998), en een volkswagen beetle dune versie (2017). De wagens hebben ‘geen’ grote lak defecten. 90 % zal bestaan uit waskrassen (swirls) die enkel te zien zijn als de zon er op schijnt in een juiste hoek.
Foto's ter illustratie:
De Mercedes (jaarlijks manueel gepolierd): heeft nog alle originele lak. Enkel de achterbumper is een nieuw exemplaar van 2 jaar oud (aanrijding).
De Opel (jaarlijks manueel gepolierd): Is volledig opnieuw gespoten 8 jaar geleden, enkel het dak en de motorkap hebben nog hun originele laklaag.
De volkswagen (nog niet gepolierd): heeft nog alle originele lak.
??Conclusie: 2 auto’s met waarschijnlijk een harde lak (Mercedes en Volkswagen)??
Machine keuze:
Belangrijk: ik wil meteen een goede machine kopen (het mag dus wel wat kosten).
Ik heb gelezen en gezien dat bijna iedere machinaal startende detailer begint met een dap 900 v3 pakket, maar na verloop van tijd (jaren) zie ik verschillende mensen ook overstappen op een rupes bigfoot (lhr15 mark2).
Er is ook nog de rupes bigfoot LHR 12e duetto, deze heeft een kleinere uitslag en is 100 watt zwakker als de lhr 15 mark 2. Je kan er ook mee wetsanden. Voor de rest zie ik geen verschillen en ik kan ook moeilijk een review vinden tussen beide toestellen. Wat zouden jullie adviseren?
Maar dan is er ook nog de flex-xfe 7 – 15. Na verschillende reviews te bekijken blijkt dit een waardige tegenhanger te zijn van de rupes bigfoot lhr 15 mark 2, enkel het systeem van de flex, waar de polijst pad opkomt, lijkt beter te zijn waardoor de pad beter blijft draaien op randjes en dergelijke.
2de machine?
Ik heb ook gelezen dat bovenstaande machines door de niet verwisselbare grote steunplaat (behalve de flex kan voorzien worden van een 125 mm pad) nogal moeilijk hanteerbaar zijn op bumpers met randjes en bochten. Vele mensen hebben dus ook een 2de machine met kleine steunplaat. Mijn idee was om een dap 900v3 aan te schaffen en deze te monteren met een kleine steunplaat, ofwel voor de rupes bigfoot mini. Eén van deze machines zou ik dan kaal aanschaffen (dus geen deluxe kit met bijhorende polishes…). Ik weet dat de rupes mini een betere correctie kan geven dan de dap. Wat zouden jullie aanraden?
Er is ook nog een rupes bigfoot nana ibrid. Deze is natuurlijk wel duur, maar kan ook goed gebruikt worden op velgen en op bumpers vooraan op de wagen (moeilijk bereikbare plaatsen). Is dit toestel misschien te veel van het goede als het slechts op 3 auto’s word toegepast?
Polijstmiddelen en polijstpads?
Ik heb me ook ingelezen als het gaat over polijstmiddelen. Er word veel gebruik gemaakt van de scholl producten (als het over harde lakken gaat: audi, mercedes, volkswagen…). Maar hoe zit het met de rupes producten, zijn deze ook prima of is het toch beter om voor scholl of monello te gaan? Scholl heeft meer verschillende soorten, maar rupes heeft een makkelijke onderverdeling bv: gele pad = gele polish…
En als we het hebben over de polijstpads ben ik helemaal het noorden kwijt, het aanbod is zo groot. Ik heb begrepen dat microvezel pads een grotere cutting hebben dan foam pads, maar de betreffende wagens hebben geen grote defecten. Wat zouden jullie aanraden, bij een rupes machine ook de rupes compound en foams pads gebruiken of…? Ik wel al meerdere keren gelezen dat de blauwe en groene rupes pad niet altijd even leuk is om mee te werken (te hard? Ik wil ook wel verschillende pads aankopen per soort (geel, groen, blauw…) om vlot door te kunnen werken aan de wagen, zodat ik niet telkens moet stoppen om een pad uit te wassen met dreft en warm water.
Klei en lube.
Ook heb ik de handleiding van machinaal polijsten doorgelezen: Ik heb kunnen zien (ook bij andere topics) dat monello dolce verde klei veel word gebruikt omdat deze zacht is en niet veel marring veroorzaakt. Wat betreft clay lube heb ik geen idee welke goed is en ‘zeer’ goed glijdt, want ik wil zo weinig mogelijk marring overhouden na het kleien. Wel kan ik lezen in het stappenplan dat een ‘lube’ beter glijd over de lak dan een detailspray. Ook staat er in te lezen dat niet elke klei overweg kan met elke lube. Welke ‘zachte’ clay en lube zijn een goede combinatie?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen bij de keuze van toestellen en producten zodat ik goed aan de slag kan tijdens de zomervakantie (juli, augustus).
Lakdiktemeter?
Ik was ook even aan het kijken naar een lakdiktemeter. Ik heb geen idee of dit noodzakelijk is voor de hobbyist (in mijn geval 3 wagens) om zo een toestel te hebben? Meestal zijn de betere toestellen snel boven de 150 euro. Ik weet niet of toestellen van 150 euro en meer een meerwaarde hebben t.o.v. een toestel van 60 euro trotec bb20 (coolblue, bol.com) omdat ik zo een lakdiktemeter niet professioneel ga gebruiken? Dual action polier machines zijn blijkbaar nogal veilig voor de lak en het lijkt me dat een lakdiktemeter vooral noodzakelijk is bij het gebruik van een rotary (wat ik zeker niet ga kopen). Klopt dit of is zo een meter wel handig in mijn geval aangezien 2 van de 3 wagens jaarlijks manueel zijn gepolierd?
Samenvattend om het wat overzichtelijk te houden voor jullie lezers:
1) Welk toestel/toestellen?
2) Welke polijst middelen (scholl, monello of rupes)?
3) Welke pads (microvezel, foam)?
4) Welke klei?
5) Welk klei lube?
6) Lakdikte meter (ja/nee)?
Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een nieuwe wagen die ik zo goed mogelijk wil onderhouden. Ik poets volgens de ‘regels’: foamen, microvezel washandschoenen, 2 emmersysteem, droogdoeken …
De wagen (volkswagen beetle) staat ook in de wax (collinite 845) en de trims zijn met gyeon trim bewerkt wat zeer goed gelukt is.
Nu zou ik graag beginnen met machinaal polieren. Ik heb bij mijn vorige wagen enkel manueel gepolierd waardoor ik dus geen ervaring heb op machinaal vlak. Ik heb reeds op het forum verschillende leesuren doorgebracht betreffende de machinekeuze en dergelijke. Maar omdat het aanbod nogal groot is weet ik zelf eigenlijk niet meer wat goed is voor mijn doelen.
Mijn situatie
Het machinaal polieren zal worden toegepast op 3 wagens: een Mercedes Benz c klasse 220d (1995), opel astra g (1998), en een volkswagen beetle dune versie (2017). De wagens hebben ‘geen’ grote lak defecten. 90 % zal bestaan uit waskrassen (swirls) die enkel te zien zijn als de zon er op schijnt in een juiste hoek.
Foto's ter illustratie:
De Mercedes (jaarlijks manueel gepolierd): heeft nog alle originele lak. Enkel de achterbumper is een nieuw exemplaar van 2 jaar oud (aanrijding).
De Opel (jaarlijks manueel gepolierd): Is volledig opnieuw gespoten 8 jaar geleden, enkel het dak en de motorkap hebben nog hun originele laklaag.
De volkswagen (nog niet gepolierd): heeft nog alle originele lak.
??Conclusie: 2 auto’s met waarschijnlijk een harde lak (Mercedes en Volkswagen)??
Machine keuze:
Belangrijk: ik wil meteen een goede machine kopen (het mag dus wel wat kosten).
Ik heb gelezen en gezien dat bijna iedere machinaal startende detailer begint met een dap 900 v3 pakket, maar na verloop van tijd (jaren) zie ik verschillende mensen ook overstappen op een rupes bigfoot (lhr15 mark2).
Er is ook nog de rupes bigfoot LHR 12e duetto, deze heeft een kleinere uitslag en is 100 watt zwakker als de lhr 15 mark 2. Je kan er ook mee wetsanden. Voor de rest zie ik geen verschillen en ik kan ook moeilijk een review vinden tussen beide toestellen. Wat zouden jullie adviseren?
Maar dan is er ook nog de flex-xfe 7 – 15. Na verschillende reviews te bekijken blijkt dit een waardige tegenhanger te zijn van de rupes bigfoot lhr 15 mark 2, enkel het systeem van de flex, waar de polijst pad opkomt, lijkt beter te zijn waardoor de pad beter blijft draaien op randjes en dergelijke.
2de machine?
Ik heb ook gelezen dat bovenstaande machines door de niet verwisselbare grote steunplaat (behalve de flex kan voorzien worden van een 125 mm pad) nogal moeilijk hanteerbaar zijn op bumpers met randjes en bochten. Vele mensen hebben dus ook een 2de machine met kleine steunplaat. Mijn idee was om een dap 900v3 aan te schaffen en deze te monteren met een kleine steunplaat, ofwel voor de rupes bigfoot mini. Eén van deze machines zou ik dan kaal aanschaffen (dus geen deluxe kit met bijhorende polishes…). Ik weet dat de rupes mini een betere correctie kan geven dan de dap. Wat zouden jullie aanraden?
Er is ook nog een rupes bigfoot nana ibrid. Deze is natuurlijk wel duur, maar kan ook goed gebruikt worden op velgen en op bumpers vooraan op de wagen (moeilijk bereikbare plaatsen). Is dit toestel misschien te veel van het goede als het slechts op 3 auto’s word toegepast?
Polijstmiddelen en polijstpads?
Ik heb me ook ingelezen als het gaat over polijstmiddelen. Er word veel gebruik gemaakt van de scholl producten (als het over harde lakken gaat: audi, mercedes, volkswagen…). Maar hoe zit het met de rupes producten, zijn deze ook prima of is het toch beter om voor scholl of monello te gaan? Scholl heeft meer verschillende soorten, maar rupes heeft een makkelijke onderverdeling bv: gele pad = gele polish…
En als we het hebben over de polijstpads ben ik helemaal het noorden kwijt, het aanbod is zo groot. Ik heb begrepen dat microvezel pads een grotere cutting hebben dan foam pads, maar de betreffende wagens hebben geen grote defecten. Wat zouden jullie aanraden, bij een rupes machine ook de rupes compound en foams pads gebruiken of…? Ik wel al meerdere keren gelezen dat de blauwe en groene rupes pad niet altijd even leuk is om mee te werken (te hard? Ik wil ook wel verschillende pads aankopen per soort (geel, groen, blauw…) om vlot door te kunnen werken aan de wagen, zodat ik niet telkens moet stoppen om een pad uit te wassen met dreft en warm water.
Klei en lube.
Ook heb ik de handleiding van machinaal polijsten doorgelezen: Ik heb kunnen zien (ook bij andere topics) dat monello dolce verde klei veel word gebruikt omdat deze zacht is en niet veel marring veroorzaakt. Wat betreft clay lube heb ik geen idee welke goed is en ‘zeer’ goed glijdt, want ik wil zo weinig mogelijk marring overhouden na het kleien. Wel kan ik lezen in het stappenplan dat een ‘lube’ beter glijd over de lak dan een detailspray. Ook staat er in te lezen dat niet elke klei overweg kan met elke lube. Welke ‘zachte’ clay en lube zijn een goede combinatie?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen bij de keuze van toestellen en producten zodat ik goed aan de slag kan tijdens de zomervakantie (juli, augustus).
Lakdiktemeter?
Ik was ook even aan het kijken naar een lakdiktemeter. Ik heb geen idee of dit noodzakelijk is voor de hobbyist (in mijn geval 3 wagens) om zo een toestel te hebben? Meestal zijn de betere toestellen snel boven de 150 euro. Ik weet niet of toestellen van 150 euro en meer een meerwaarde hebben t.o.v. een toestel van 60 euro trotec bb20 (coolblue, bol.com) omdat ik zo een lakdiktemeter niet professioneel ga gebruiken? Dual action polier machines zijn blijkbaar nogal veilig voor de lak en het lijkt me dat een lakdiktemeter vooral noodzakelijk is bij het gebruik van een rotary (wat ik zeker niet ga kopen). Klopt dit of is zo een meter wel handig in mijn geval aangezien 2 van de 3 wagens jaarlijks manueel zijn gepolierd?
Samenvattend om het wat overzichtelijk te houden voor jullie lezers:
1) Welk toestel/toestellen?
2) Welke polijst middelen (scholl, monello of rupes)?
3) Welke pads (microvezel, foam)?
4) Welke klei?
5) Welk klei lube?
6) Lakdikte meter (ja/nee)?
Laatst bewerkt: