Afgelopen twee weekenden heb ik de nodige tijd besteed aan de grote trots van een vriend van mij. Geen auto maar een beest van een motor: een Ducati Panigale V4. 214 pk op nog geen 200 kg rijklaar gewicht....poe!
De eigenaar is oprecht een 'petrol head', verzot op de techniek en zuinig op zijn spullen. De motor is nu een klein jaar in zijn bezit en komt enkel met mooi weer buiten. De motor was door de eerste eigenaar uitgevoerd met een stickerpakket (kopie van de prof-fiets) en deze heeft de huidige eigenaar terug gebracht tot hetgeen op de foto te zien is. Ondanks dat de algehele staat netjes te noemen was, heeft het vorige leven zijn tekenen achter gelaten en de lak zat onder de swirls wat een doorn in het oog was voor hem. Het doel van de detail was dit te reduceren, maar geen perfectie na te streven. "Ik blijf hem gebruiken, dus het zullen de laatste krasjes niet zijn en wil zo min mogelijk afbreuk doen aan de lak". Wel wilde de eigenaar een coating om de nodige bescherming te hebben, maar vooral om het schoonmaken te vergemakkelijken. Afijn, eerst zelf maar eens schoonmaken.
*Ding Dong* "doe je de poort even open, heb wat spullen mee"
Eerst begonnen met de wielen:
Dikke bruine derrie, dus driemaal herhaald totdat het schuim enkel nog wit van kleur was.
Toen een rondje Monello Non-Ferro....dit deed zo goed als niets, zelfs niet na agiteren:
"Jij remt niet veel zeker?"...."Nee, hoeft ook niet want ik heb de instelling op maximaal afremmen op de motor staan"...."kun je dat instellen ja? Vet!"...."oh ja en ik rij niet veel achter auto's natuurlijk...."
Na de Non-Ferro een rondje VP Citrus Tar&Glue gedaan. Enige noemenswaardige plek:
Daarna de Monello klei gepakt samen met een overdaad aan DDJ Born Slippy. Ook hier weinig bijzonderheden. Voorwiel zelfde aanpak, wederom weinig bevindingen:
Toen over naar de rest van de motor:
Maar na het zien van de beading maar even nagevraagd wat hij er zelf aan doet.
"Ik smeer hem altijd lekker dik in met dit"....bleek dus lekker dik in de Meguiars Ultimate wax te staan. Ok! Iets om rekening mee te houden tijdens polijsten.
Bij het kleien van de lak zo goed als niets opgepikt. Dus de lak gedroogd en verder gegaan met de "blote delen". Aangepakt met diverse borstels, BH Surfex (1:10) en VP Citrus Tar & Glue voor alle teerplekken. Sinds ik de grote velgenborstel heb, heb ik de EZ Detail Mini gebombardeerd tot vuile klussen borstel en dat werkt echt perfect; je steekt hem overal tussen! (Oh behave!!)
Voor de echt lastig te bereiken plekken heb ik gebruik gemaakt van zogenoemde "dental swabs":
Zo konden aardig wat details net even strakker gemaakt worden:
Daarna hebben we de ketting gesmeerd met "dry lube" en was de motor, na netto ruim zes uur werk, schoon.
Einde van dag één, terug bij de foto aan het begin van dit verslag:
Daarna de motor binnen klaar gezet zodat ik de volgende dag kon beginnen met polijsten, maar nu eerst terug naar het gezin!
De eigenaar is oprecht een 'petrol head', verzot op de techniek en zuinig op zijn spullen. De motor is nu een klein jaar in zijn bezit en komt enkel met mooi weer buiten. De motor was door de eerste eigenaar uitgevoerd met een stickerpakket (kopie van de prof-fiets) en deze heeft de huidige eigenaar terug gebracht tot hetgeen op de foto te zien is. Ondanks dat de algehele staat netjes te noemen was, heeft het vorige leven zijn tekenen achter gelaten en de lak zat onder de swirls wat een doorn in het oog was voor hem. Het doel van de detail was dit te reduceren, maar geen perfectie na te streven. "Ik blijf hem gebruiken, dus het zullen de laatste krasjes niet zijn en wil zo min mogelijk afbreuk doen aan de lak". Wel wilde de eigenaar een coating om de nodige bescherming te hebben, maar vooral om het schoonmaken te vergemakkelijken. Afijn, eerst zelf maar eens schoonmaken.
*Ding Dong* "doe je de poort even open, heb wat spullen mee"
Eerst begonnen met de wielen:
- Foamen met BH Auto-Foam
- Wassen met BH Auto-Wash
- Banden met BH Surfex (1:10):
Dikke bruine derrie, dus driemaal herhaald totdat het schuim enkel nog wit van kleur was.
Toen een rondje Monello Non-Ferro....dit deed zo goed als niets, zelfs niet na agiteren:
"Jij remt niet veel zeker?"...."Nee, hoeft ook niet want ik heb de instelling op maximaal afremmen op de motor staan"...."kun je dat instellen ja? Vet!"...."oh ja en ik rij niet veel achter auto's natuurlijk...."
Na de Non-Ferro een rondje VP Citrus Tar&Glue gedaan. Enige noemenswaardige plek:
Daarna de Monello klei gepakt samen met een overdaad aan DDJ Born Slippy. Ook hier weinig bijzonderheden. Voorwiel zelfde aanpak, wederom weinig bevindingen:
Toen over naar de rest van de motor:
- Foamen
- Wassen
- Stop...
Maar na het zien van de beading maar even nagevraagd wat hij er zelf aan doet.
"Ik smeer hem altijd lekker dik in met dit"....bleek dus lekker dik in de Meguiars Ultimate wax te staan. Ok! Iets om rekening mee te houden tijdens polijsten.
Bij het kleien van de lak zo goed als niets opgepikt. Dus de lak gedroogd en verder gegaan met de "blote delen". Aangepakt met diverse borstels, BH Surfex (1:10) en VP Citrus Tar & Glue voor alle teerplekken. Sinds ik de grote velgenborstel heb, heb ik de EZ Detail Mini gebombardeerd tot vuile klussen borstel en dat werkt echt perfect; je steekt hem overal tussen! (Oh behave!!)
Voor de echt lastig te bereiken plekken heb ik gebruik gemaakt van zogenoemde "dental swabs":
Zo konden aardig wat details net even strakker gemaakt worden:
Daarna hebben we de ketting gesmeerd met "dry lube" en was de motor, na netto ruim zes uur werk, schoon.
Einde van dag één, terug bij de foto aan het begin van dit verslag:
Daarna de motor binnen klaar gezet zodat ik de volgende dag kon beginnen met polijsten, maar nu eerst terug naar het gezin!