• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen: Hans V - gewijzigd

Ik wil binnenkort de auto weer eens goed onder handen nemen.
de gedachte is om dit te doen:

wassen - meguiars gold class
kleien - weet het merk zo niet, maar werkte de vorige keer goed
cleanen - meguiars ultimate compound

en dan ben ik even jullie hulp nodig... wax / sealant ? ik lees zo veel verschillende verhalen dat ik niet meer begrijp wat je het beste kunt doen.
wat ik graag wil is een mooie glans, zie extreem lang staat (zodat ik met gewoon wassen de auto weer tip top heb, dit ivm beperkte mogelijkheden tot poetsen)
ik heb de wax van meguiars nog staat, maar hoorde ook goede berichten over dodo juice.... zit ik op die site te kijken... kom ik er nog niet uit... wat moet ik toepassen, maakt het nog uit of je een harde of zachte of vloeibare wax hebt, voor de standtijd ???

ps. ik heb alleen zo'n goedkoop gamma poets ding die ik gebruik met cleanen, voor de rest gaat alles met de hand !

conv_2386.jpg
 
ik zit nu even te kijken bij poorboys world maar ook daar kom ik er niet uit... natty's paste wax, moet ik dan de blauwe of de roze gebruiken ??
wat vergeet ik nog want ik zie zoveel engelse benamingen voorbij komen waarbij ik niet helemaal begrijp wat in welke volgorde wordt gebruikt, en JA ik heb het forum bekeken, dat is net het probleem....

machinaal, met een hitje van dit en een hitje van dat.... klinkt heel interessant allemaal, maar ik wil het nog eens met de hand doen.
 
Hallo Hans.

Als oud chef werkplaats van 70 jaar van een grote garage in het westen gebruik ik voor het kleien een set van Mequiairs, als cleaner een polish van carclean voor witte lak en als afwerking de vaste was Collinite 845 die heel gemakkelijk werkt en een standtijd van ruim 6 maanden heb op mijn nieuwe Honda Insight, ik gebruik geen machine,s maar doe alles nog met de hand, als poetslappen gebruik ik microvezel doeken verkrijgbaar bij carclean, voor elk poetsmiddel een andere inwrijf en uitwrijfdoek en nawrijfdoek, na de poetsbeurt gaan ze in de wasmachine op 40 graden en drogen aan de lucht, na de winter spuit ik de hele onderkant van de wagen incl. velgen met een Karcher hogedruk reiniger goed schoon en de lak was ik via de 2 emmer methode met Bath auto shampo en goed naspoelen, voor te drogen een droogdoek van Monello.
 
Als je iets wil hebben wat extreem lang blijft zitten en goed beschermd dan zou je kunnen kijken naar een coating. Een goedkope variant is de cancoat wat makkelijk aan en af te nemen is en met gemak een maand of 6 blijft zitten. Heb je de ruimte en tijd en het geld er voor over dan is de prime of de Mohs een hele goede optie die zeker 12 maanden of langer blijft zitten.
 
Met de hand kun je prima je auto wassen/poetsen, alleen polijsten (het verwijderen van krasjes) dat is bijna niet te doen zonder degelijke machine.

als je de auto echt goed handmatig onder handen wilt nemen zou ik een non ferro/iton x gebruiken voor het kleien.

wax/sealant/coating, in volgorde van korte tit lange standtijd, echter is dit niet helemaal waar door bepaalde hybride producten.

zelf zou ik niet aan een coating beginnen als je niet machinaal goed gepolijst hebt, of het moet een product als cancoat zijn.

sealants heb ik geen ervaring mee en is ook niet heel veel over te vinden op het forum.

kwa wax staat de collonite bekend om zijn extreem lange standdtijd en gunstige prijs.


als je een diepere glans wilt kan een glaze misschien iets toevoegen al zal het minimaal zijn.
 
welke collinite zou je er op doen gezien de kleur ??? ik had daar inderdaad ook veel over gelezen.
cancoat wil ik eigenlijk nog niet aan... waarom ? geen idee, volgens mij is het nog vrij nieuw en voor mij nog een beetje extreem onbekend terrein ;P
 
Ik gebruik zelf de vaste was Collinite 845, kleur is gewoon wit in de doos, naar mijn schatting en ervaring heb je aan een gewone doos ruim voldoende voor tientallen malen. Steeds kleine oppervlakten van ongeveer 50x50 cm inwrijven en direct weer uitwrijven tot het glad aanvoel en dan even nawrijven met een schone microfiber doek, zo de hele wagen doen maar niet in de zon.
 
En ik kan er van uit gaan dat collinite langer blijft zitten dan poorboys nattys? Dat leek me ook wel wat eigenlijk. Daarnaast had een maatje van mij dodo juice supernatural gebruikt en was ook erg tevreden.

Zoveel mogelijkheden, maar wat is de beste keus?
 
Ik denk dat de persoonlijke smaak ook een rol mee speel, ik ben er bijzonder tevreden over, aangezien mijn auto langs een drukke weg staat en onder bomen, 1 x in de 14 dagen was ik hem goed en na het afspoelen loopt het water er bijna vanzelf al af, even afdrogen met een monello droogdoek en hij glanst weer als een spiegel, de laatste keer dat ik hem in de was zette was begin november en daarna niet meer tot de vorige week, toen zag ik dat de glans minder werd, en ook stroever met er op wrijven, eind september ga ik hem goed wassen en polishen en de dag daarna Collinite aanbrengen en uitwrijven en de dag daarop een tweede dunne laag Collinite er over zodat ik zeker weet dat de lak goed beschermd is voor de winter.
 
De "beste" wax bestaat helaas niet, zoals met heel veel producten gaat het om persoonlijke voorkeur.

ik ben erg tevreden over de natty's liquid bleu, niet vanwege de standtijd want die is niet geweldig. Maar wel vanwege het gebruiksgemak.
of je er nu veel of weinig van gebruikt en in de zon of de schaduw het blijft even makkelijk.
voor mij als beginner dus een erg fijne wax.
 
Welkom terug!

Voor wat betreft de Meguiars wax, die heb ik ook een lange tijd gebruikt. De standtijd was niet heel lang. Na een paar maanden was het meeste er wel vanaf. Inmiddels voor onze qashqai en een paar andere auto's over op Collinite 845 en heel erg tevreden. Op de Qashqai begint de wax echt wat minder te worden, maar dat mag ook wel na 4 maanden. De verwerking vond ik ook makkelijker. Bij de Meguiars had ik veel meer last van vlekken en problemen met uitpoetsen/slechte curing. Dat is een donkere auto waar je wel alles op ziet.