Afgelopen weeken stond deze Jagaur XKR op de planning voor een (duo) detail samen met @Leonneke.
We kennen elkaar al jaren, van het forum en diverse meetings dus een afspraak was zo gemaakt.
De auto bij aanvang:
Iets later dan gepland door onvoorziene omleidingen was Leon, een bakkie koffie, een peuk en een babbel, konden we beginnen. De auto was niet erg vies omdat Leon erg zuinig is op zijn auto en deze ook netjes bij houdt.
Pre-wash; foamen en wassen
zoals gebruikelijk, of de auto nou schoon is of vuil..., begin ik altijd met foamen, zo kan het eventuele vastgekoekte vuil losweken en wordt deze op een veilige manier zonder aan te raken, afgevoerd.
Na het afspuiten van de foam, in dit geval de Waxaddict Foam, tijd om de auto te wassen. Zoals het hoort, worden hiervoor 2 emmers gebruikt, diverse washmitts en Infinity Wax pure shampoo
De velgen hoefden alleen even grondig afgespoten te worden aangezien ze enkele dagen eerder waren voorzien van Gyeon Rim coating.
Nadat alles was opgeruimd, kon de auto naar binnen alwaar we verder konden.
Kleien:
Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af, dit is een groot voordeel als de auto netjes wordt bijgehouden.
Hiervoor werd de Dodo Juice SN klei, Poorboy's World Spray&wipe en QD500 detailerspray gebruikt.
Lakdiktemeting:
de lak van de Jaguar zit erg ruim in z'n velletje. Overal een waarde van dik over de 300 oplopend tot boven de 500 micron. Leon vertelde me dat dit vroegâh gewoon was bij Jaguar.
Op het dak na, is dit de originele 19-jarige fabriekslak!
Lakinspectie:
de staat van de lak was is best netjes te noemen, zeker omdat deze een goede 3 jaar geleden een detail behandeling heeft gehad met een coating. Leon had me verteld dat de lak best gevoelig is, met een (langharige) microvezeldoek, trok 'ie er al de marring in.
Polijsten:
Met in het achterhoofd de zachte lak, besloten om de Jaguar met fluwelen handschoentjes aan te pakken, kortom: géén grof geschut.
Een testpot met de Rupes Bigfoot en Krauss S15, oranje Scholl pad en Scholl S17 haalden we een zeer nette en strakke correctie. Op sommige plekken werd er lokaal iets grovere combinatie van paarse Scholl spotbuff pad en S3 op de Rupes Mini ingezet voor de wat diepere krassen.
Voor de finishing stap werden diverse zachte pads en Gyeon Polish gebruikt.
Besloten werd ook dat de lak werd afgenomen met doeken die een gesloten lus hebben, zoals de Nanolex Lotus doeken. Deze "snijden" niet in de lak.
Enkele voor en na foto's.
De roosters uit de motorkap behandeld met de Proxxon mini rotary, een zachte finishing pad en pasta.
Voor de oplettende kijker, ja de greep is kapot en wordt t.z.t. vervangen door een nieuw exemplaar.
De uitlaten werden behandeld met een polijstbal op de accuboormachine en Great Lion Ultra Metal Polish.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Nadat de lak voorzichtig was ontvet met Gyeon Prep, was het tijd voor de bescherming. Gekozen voor het vlaggeschip van Waxaddict, de Vortex.
Nog een laatste inspectie binnen en toen kon de auto naar buiten.
We kennen elkaar al jaren, van het forum en diverse meetings dus een afspraak was zo gemaakt.
De auto bij aanvang:
Iets later dan gepland door onvoorziene omleidingen was Leon, een bakkie koffie, een peuk en een babbel, konden we beginnen. De auto was niet erg vies omdat Leon erg zuinig is op zijn auto en deze ook netjes bij houdt.
Pre-wash; foamen en wassen
zoals gebruikelijk, of de auto nou schoon is of vuil..., begin ik altijd met foamen, zo kan het eventuele vastgekoekte vuil losweken en wordt deze op een veilige manier zonder aan te raken, afgevoerd.
Na het afspuiten van de foam, in dit geval de Waxaddict Foam, tijd om de auto te wassen. Zoals het hoort, worden hiervoor 2 emmers gebruikt, diverse washmitts en Infinity Wax pure shampoo
De velgen hoefden alleen even grondig afgespoten te worden aangezien ze enkele dagen eerder waren voorzien van Gyeon Rim coating.
Nadat alles was opgeruimd, kon de auto naar binnen alwaar we verder konden.
Kleien:
Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af, dit is een groot voordeel als de auto netjes wordt bijgehouden.
Hiervoor werd de Dodo Juice SN klei, Poorboy's World Spray&wipe en QD500 detailerspray gebruikt.
Lakdiktemeting:
de lak van de Jaguar zit erg ruim in z'n velletje. Overal een waarde van dik over de 300 oplopend tot boven de 500 micron. Leon vertelde me dat dit vroegâh gewoon was bij Jaguar.
Op het dak na, is dit de originele 19-jarige fabriekslak!
Lakinspectie:
de staat van de lak was is best netjes te noemen, zeker omdat deze een goede 3 jaar geleden een detail behandeling heeft gehad met een coating. Leon had me verteld dat de lak best gevoelig is, met een (langharige) microvezeldoek, trok 'ie er al de marring in.
Polijsten:
Met in het achterhoofd de zachte lak, besloten om de Jaguar met fluwelen handschoentjes aan te pakken, kortom: géén grof geschut.
Een testpot met de Rupes Bigfoot en Krauss S15, oranje Scholl pad en Scholl S17 haalden we een zeer nette en strakke correctie. Op sommige plekken werd er lokaal iets grovere combinatie van paarse Scholl spotbuff pad en S3 op de Rupes Mini ingezet voor de wat diepere krassen.
Voor de finishing stap werden diverse zachte pads en Gyeon Polish gebruikt.
Besloten werd ook dat de lak werd afgenomen met doeken die een gesloten lus hebben, zoals de Nanolex Lotus doeken. Deze "snijden" niet in de lak.
Enkele voor en na foto's.
De roosters uit de motorkap behandeld met de Proxxon mini rotary, een zachte finishing pad en pasta.
Voor de oplettende kijker, ja de greep is kapot en wordt t.z.t. vervangen door een nieuw exemplaar.
De uitlaten werden behandeld met een polijstbal op de accuboormachine en Great Lion Ultra Metal Polish.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Nadat de lak voorzichtig was ontvet met Gyeon Prep, was het tijd voor de bescherming. Gekozen voor het vlaggeschip van Waxaddict, de Vortex.
Nog een laatste inspectie binnen en toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: