• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Fiat cinquecento bj1997 - kleur BORG

IROA-1

Detailing addict
12 mrt 2011
49
52
Hallo allemaal,

afgelopen maand zag ik een vriendin uit haar auto stappen en het begon meteen te jeuken - het was een Fiat Cinquecento uit 1997 in de kleur BORG (Ben Ooit Rood Geweest), oftewel dofroze. Ik wilde haar verrassen en vroeg haar me te vertrouwen en mij de auto een dag af te staan. Na een verwonderde blik ging ze akkoord en prikten we een datum omdat ze wisseldiensten draait en de auto nodig heeft voor woon-werk verkeer.

D-day was de dag na de SDD. Ondanks het prettig gezelschap van Marcus en Reny met wie ik al bijna 2 uur in de rij stond voor de laatste aankopen (voorraadartikelen, de overige zaken had ik al rond 11:00 uur gekocht) werd het weer slechter qua wind en regen. Ik besloot toen de SDD voortijdig te verlaten en de auto alvast op te halen in de hoop aan het einde van de middag alvast een begin te kunnen maken met wassen en kleien. Helaas hadden de weergoden andere plannen, want het bleef regenen tot in de avond :( .

De volgende morgen om 08:00 uur was het weer voldoende opgeknapt om te kunnen beginnen. Omdat ik buiten moet klussen ben ik volledig overgeleverd aan de weersomstandigheden en dat heb ik die dag geweten !!

Na het wassen en kleien kwam de ware aard van het beestje naar voren - twee panelen waren al een keer vervangen en zagen er redelijk uit, de rest was vaalroze. De bumpers waren ronduit slecht, de blanke lak was hier grotendeels afgebladderd en veel lakbeschadigingen. Op diverse plaatsen zaten vlekken (uitgebeten vogelpoep o.i.d.) en swirls all over.

De doelstelling voor de dag: auto weer toonbaar maken, 100% lakcorrectie zat er niet in ook omdat ik niet kon inschatten hoeveel lak er nog op zat.

De eerste plaatjes (let op, niet geschikt voor gevoelige zieltjes :! ) :

fiat500010.jpg


fiat500007.jpg


fiat500009.jpg


fiat500005.jpg


Na het insprayen met APC en enig borstelwerk werd de tankopening weer wat minder goor

fiat500006.jpg


Plan van aanpak:

- Velgen aangepakt met PB Spray & Rinse
- Auto wassen met Meguiars NXT Shampoo
- Kleien met Mothers Clay / Meguiars Quick Detailer
- DAP900 met Inizio Forza op wit compressorpad
- DAP900 met Mezzo op groen
- DAP900 met Dodo Juice Lime Prime op zwart
- Aftoppen met Dodo Juice Orange Crush
- Trims behandelen met Meguiars Trim restorer
- Banden behandelen met PB Bold N Bright

De spelbreker was hier het weer - verschillende keren mijn werkzaamheden af moeten breken in verband met de regen. Hierdoor mijn plan door tijdgebrek aan moeten passen en de stap met Mezzo op groen moeten skippen - dit werd vervangen door Dodo Juice Lime Prime op groen. Was een grote stap maar achteraf viel het resultaat me niet tegen.

Enkele plaatjes bij het praatje:

Spot the difference ...

fiat500011.jpg


fiat500012.jpg


Voorportier staat te curen, motorkap en voorspatbord al uitgepoetst ...

fiat500013.jpg


De pads kregen er een kleur van ...

fiat500014.jpg


Het voordeel van regen tussendoor is de beading test :party:
fiat500017.jpg


fiat500018.jpg


Door tijdgebrek helaas geen volledige after foto gemaakt. Onze vriendin was in ieder geval stomverbaasd dat ze een rode auto terugkreeg aan het einde van de dag.
 
Rood, altijd een mooie en dankbare kleur om te detailen! Erg mooi resultaat, weer een prachtige rooie Bella :)^
 
Ziet er weer knallend rood uit Cees :)^
Ik kijk steeds met een verlangend oog en jeukende handen naar de Xtrail maar ik heb dezelfde garage en werkomstandigheden :sob:

Leuk autootje trouwens :cool:
 
Na het even fronsen van de wenkbrauwen bij het lezen van de eerste zin....:grinning:
IROA-1 zei:
afgelopen maand zag ik een vriendin uit haar auto stappen en het begon meteen te jeuken

heb ik volop genoten van deze show-off, prachtige en dankbare klus! Heel mooi! :)^
 
Wat een verschil!!!!!!!!:cool: Jij hebt echt plezier van het resultaat.........en die vriendin...............hoe blij was die?
 
Erg mooi geworden. Zeker wanneer ik mij realiseer dat het zo ongeveer de hele dag geregent heeft met af en toe een droog momentje. In die droge momentjes heb jij dus deze auto moeten doen. Phoe.
Knap resultaat!
 
@ Henriant - deze doek is de Dodo Juice Fantastic Fur, dit vind ik een hele fijne doek om wax uit te poetsen.

@ Darkblue - helaas niet meer foto's genomen. Door de wisselende lichtomstandigheden zijn de foto's ook niet helemaal te vergelijken, met een beetje zonlicht begon hij helemaal te stralen.

@ Romeodelta - ze was te verbluft om dit tot uitdrukking te brengen, in ieder geval een paar dikke zoenen toen we weggingen. Wel heeft ze gister aan mijn vrouw gevraagd wat mijn favoriete drank is, dus we zien het wel x-] In ieder geval is dit een heel dankbaar project geweest om te doen.

Andere vrienden van ons hebben een Renault Kangoo met verkrijtte motorkap en top van dak, daarnaast heeft hij nog een doffe bestelbus (beide in een roodtint). Zij hebben gevraagd of ik er eens een blik op wil werpen ... :-"

Jawel, het virus heeft gebeten!
 
zoals jeroen al zegt.

knappe 500... jammer dat het een fiat chinquecento is ;)

is goed opgeknapt!

groetjes!
 
Mooi werk geleverd.

Heb je ook naar de binnenkant van het autotje durven kijken?

Als dit er zo uit zag als de tankdop dan ga ik liever stappen.:D
 
Sorry voor de gevoeligheden tussen 500 en Cinquecento, na enig googlen kwam ik er achter dat 500 was voorbehouden aan slechts enkele modellen en dat voor andere modellen de typenaam Cinquecento werd gehanteerd (al betekent het allebei 500 ;) )

Topic titel en tekst aangepast :cool:

@ Frada - binnenkant viel absoluut niet tegen, al zou ook daar een actie met extractor, APC en andere poetsmiddelen een verbetering laten zien.
 
Voor zo'n 95% schoon geworden, er is een licht tintje achtergebleven.

Direct na het gebruik ingespoten met APC 1:10
Onder de kraan met heet water en Dreft uitspoelen
In de wasmachine samen met de gebruikte doeken op 50 graden zonder wasverzachter.

Ik weet dat het in de wasmachine wassen voor (met name) compressorpads niet wordt aangeraden omdat de klittenbandlaag dan los kan gaan raken (klopt!). Dit pad werd al wat slechter dus ik heb het toch gedaan. Als hij nog een of 2 klussen meegaat heeft hij zijn diensten bewezen, zijn opvolger ligt alweer klaar op de plank.
 
Zou een padwasser het niet voor 100% zuiver krijgen?
Ik ben er aan het denken om zo een zelfbouwsysteem na te maken.
 
Knap werk om zo'n doffe auto weer zo mooi te krijgen. Een hele verbetering! Ben benieuwd hoe lang de glans blijft bij deze lak.

@frada: Ik denk niet dat een pad-washer beter resultaat geeft dan het ouderwetse handwerk. Ik gebruik mijn pad-washer voor tussendoor reinigen om de pad op de DAP te kunnen laten zitten. Maar het echte schoonmaken is pas op het eind met een drup dreft, een scheutje APC of een scheutje Microvezel restorer. Lekker inmasseren en dan de pad van het midden uit naar buiten met de duimen uitdrukken onder de lauwwarme kraan.