Bijna precies een jaar geleden heb ik voor de eerste keer deze auto, de Ford Ka van mijn moeder, gedetailled.
Volgens mij ben ik toen een dag met de auto bezig geweest.
Mijn eigen auto daarentegen...tja, dat duurt altijd toch wel een dag of drie, dus ik dacht; laat ik dat nu ook eens doen.
Het slachtoffer heb ik op Hemelvaartsdag klaargezet en ben aan de slag gegaan.
Hieronder volgt een simpele review, niets bijzonders, al helemaal niet spannend. Maar gewoon omdat ik het als fanatiek hobbyist leuk vind mijn detailervaringen hier te delen
1. Wassen
Gewassen middels de twee-emmermethode, een flinke scheut PB slick en suds en tweemaal een Meg's washmitt. Eentje voor boven en eentje voor onder.
Auto was niet overdreven vies aangezien ik dit een beetje probeer bij te houden.
2. Rubbers en kunststof
Met behulp van Meg's APC en verschillende borstels zijn alle zwarte kunststof delen, wielkuipen en rubbers behandeld.
Ook de banden zijn op deze manier ontvet.
3.Velgen
Deze auto heeft parelmoerwitte velgen. Leuk hoor, maar praktisch?
Anyway... het is een ramp die dingen schoon te houden en schoon te krijgen.
Velgen zijn gewassen met een sopje van PB's slick & suds, met de Mothers wheel brush, EZ detail en een wollen velgen washmitt.
Er bleef ontzettend veel teer en zwarte sooi op de velgen achter.
Hiertoe besloot ik de velgen in te spuiten met de Tar-x. Van deze laatste ben ik geen grote fan, omdat ik nauwelijks een reactie zie en er altijd een soort lime groene waas achterblijft. Dit haalde eigenlijk weinig uit, waarna ik de velgen ingespoten heb met IronX.
Na de IronX behandeling heb ik nog een sopje gemaakt en ben ik gewapend met mijn wollen velgen washmitt en IronX soapgel alle velgen nogmaals grondig langsgegaan. Nog steeds kwam er veel troep van de velgen af, maar het begon nu al ergens op te lijken in ieder geval.
Zaak voor ergens de komende dagen is dat de velgen nog gekleid gaan worden.
Daarnaast ben ik aan het bekijken of het de moeite loont om te kijken of PB profpolish iets uithaalt op de velgen.
Goed, tot zover de velgen.
Tenslotte koos ik ervoor de auto ook in te sprayen met een restje IronX.
Na de auto te hebben gedroogd met behulp van een delirium en monello sensa aqua droogdoek, de auto overdekt weggezet.
Vervolgens met Bilthamber regular clay aan de slag gegaan. Weinig contaminatie kwam nog van/ uit de lak, behalve van de bumpers, achterklep en de onderkanten van de deuren.
Nu de auto overdekt stond en ik klaar was met kleien besloot ik om eerst het interieur eens grondig aan te pakken.
Er zit een bijzonder interieur in deze auto, waarbij men er voor gekozen heeft om een wit zitvlak in de stoelen te maken. Ook heel leuk, maar bijzonder smettelijk getuige onderstaande vooraf foto's:
Na het complete interieur te hebben uitgezogen, al het kunststof te hebben afgenomen en gevoed met Autoglym de extractor erbij gepakt.
De zittingen en rugleuningen heb ik met een mengsel van water en APC ingeborsteld en even in laten trekken.
Na het doen van enkel de twee voorstoelen trof ik dit aan in de extractor:
Met als resultaat:
Ik had op deze eerste dag wat tijd over en had gezien dat er best wel wat steenslag aanwezig was. Nu kan ik dit niet heel netjes wegwerken, maar ik wil de plekjes altijd wel netjes aanstippen, zodat het niet meer zo opvalt en natuurlijk om erger te voorkomen. Na het kleien heb ik deze plekjes gemarkeerd, goed schoongemaakt met eraser en langzaam opgevuld.
Het resultaat is niet erg netjes, maar het valt in ieder geval niet meer zo op.
Vrijdag was een dag waarop ik een hoop andere dingen te doen had.
's Avonds heb ik even mijn nieuwe Gloria FM10 op mijn eigen auto uitgeprobeerd en vervolgens heb ik alle kunststofdelen en rubbers op de rode Ford Ka afgeplakt.
Vandaag kon ik dan eindelijk aan de slag met polijsten. Helaas was er behoorlijk wat aan swirls en waskrasjes te zien.
Een impressie:
Genoeg te doen dus.
Een testspot op de motorkap wees uit dat ik als volgt te werk zou moeten gaan met de DAP900;
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op groen
De achterlichtunits had ik nooit eerder gepolijst en dat was dan ook te zien.
Deze heb ik met dezelfde stappen behandeld zoals hierboven genoemd.
Van:
Naar:
Er begint alweer aardig wat glans en diepte in de lak terug te komen.
Morgen probeer ik het dak en de voorbumper nog te doen. Daarna gaat de lak verder afgewerkt worden.
Op naar een volgende update.
Polijstdag 2
Na de lak te hebben ontdaan van wat stof, de spullen erbij gepakt en de voorbumper alswel het dak gepolijst.
Nog steeds hetzelfde stappenplan:
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op groen
Het dak zag er echt niet uit. Ondanks het wassen met de twee-emmermethode en alles wat daar verder bijhoort en waar ik een fortuin aan gespendeerd heb, aanschouwt u zelf:-& :
Ik heb geprobeerd om per polijststap een foto te maken waarop duidelijk wordt welke correctie steeds werd behaald. De foto's zijn iedere keer op hetzelfde punt op het dak gemaakt. Zo kan de vergelijking objectief gebeuren.
Mezzo op oranje:
Mezzo op wit:
Finale op groen:
Gisteren gaf ik hier al aan erg enthousiast te zijn over de wijze waarop ik kon finishen met finale op groen.
Een strak en nagenoeg krasloos (uitgezonderd van de wat diepere krasjes dan) resultaat. Omdat ik zo blij ben met dit strakke resultaat kies ik er bewust voor de lak niet te voorzien van een glaze, maar ga ik meteen voor de EX-P sealant van Poorboy's zodat die goed aan de schone lak kan hechten. Hieronder een reflectieshot om te zien wat ik nu precies bedoel na de ronde met finale:
Na de gehele auto nogmaals met eraser nagelopen te hebben, heb ik de DAP voorzien van een gold concorso pad om de de EX-P sealant aan te brengen.
Ik heb de sealant c.a. 60 minuten laten curen.
Tijdens het curen van de sealant heb ik met een mf alle kieren en naden langsgelopen en deze ontdaan van polijststof.
Ondertussen ook alle tape verwijderd en me gericht op de deurstijlen en dorpels. Deze zijn voorzien van een laagje Collinite no. 885
Ook onder de motorkap moest nog van alles gebeuren.
Voor:
Na:
Hierna was het alweer tijd de lak af te nemen.
De komende dagen probeer ik me in de avonden te richten op de finishing touch betreffende velgen, banden en wielkuipen. De kunststofdelen en rubbers hebben vandaag al een laagje trimrestorer gehad, maar die wil ik ook nog even extra nalopen. De ruiten wil ik nogmaals goed nalopen, want daar zitten wat vervelende opgedroogde druppels op. Tenslotte ga ik de lak voorzien van een of meerdere laagjes Collinite no. 885
Uiteraard had ik vandaag nog wel wat tijd voor een paar afterpics na het afnemen van de sealant.
Na een paar dagen de EXP te hebben laten uitademen heb ik de lak nog voorzien van een laagje Collinite no. 885 waarna ik deze afgetopt heb met DJ orange crush.
De auto staat nu weer buiten zodat ik mijn eigen wagentje deze dagen onder handen kan nemen.
Volgens mij ben ik toen een dag met de auto bezig geweest.
Mijn eigen auto daarentegen...tja, dat duurt altijd toch wel een dag of drie, dus ik dacht; laat ik dat nu ook eens doen.
Het slachtoffer heb ik op Hemelvaartsdag klaargezet en ben aan de slag gegaan.
Hieronder volgt een simpele review, niets bijzonders, al helemaal niet spannend. Maar gewoon omdat ik het als fanatiek hobbyist leuk vind mijn detailervaringen hier te delen
1. Wassen
Gewassen middels de twee-emmermethode, een flinke scheut PB slick en suds en tweemaal een Meg's washmitt. Eentje voor boven en eentje voor onder.
Auto was niet overdreven vies aangezien ik dit een beetje probeer bij te houden.
2. Rubbers en kunststof
Met behulp van Meg's APC en verschillende borstels zijn alle zwarte kunststof delen, wielkuipen en rubbers behandeld.
Ook de banden zijn op deze manier ontvet.
3.Velgen
Deze auto heeft parelmoerwitte velgen. Leuk hoor, maar praktisch?
Anyway... het is een ramp die dingen schoon te houden en schoon te krijgen.
Velgen zijn gewassen met een sopje van PB's slick & suds, met de Mothers wheel brush, EZ detail en een wollen velgen washmitt.
Er bleef ontzettend veel teer en zwarte sooi op de velgen achter.
Hiertoe besloot ik de velgen in te spuiten met de Tar-x. Van deze laatste ben ik geen grote fan, omdat ik nauwelijks een reactie zie en er altijd een soort lime groene waas achterblijft. Dit haalde eigenlijk weinig uit, waarna ik de velgen ingespoten heb met IronX.
Na de IronX behandeling heb ik nog een sopje gemaakt en ben ik gewapend met mijn wollen velgen washmitt en IronX soapgel alle velgen nogmaals grondig langsgegaan. Nog steeds kwam er veel troep van de velgen af, maar het begon nu al ergens op te lijken in ieder geval.
Zaak voor ergens de komende dagen is dat de velgen nog gekleid gaan worden.
Daarnaast ben ik aan het bekijken of het de moeite loont om te kijken of PB profpolish iets uithaalt op de velgen.
Goed, tot zover de velgen.
Tenslotte koos ik ervoor de auto ook in te sprayen met een restje IronX.
Na de auto te hebben gedroogd met behulp van een delirium en monello sensa aqua droogdoek, de auto overdekt weggezet.
Vervolgens met Bilthamber regular clay aan de slag gegaan. Weinig contaminatie kwam nog van/ uit de lak, behalve van de bumpers, achterklep en de onderkanten van de deuren.
Nu de auto overdekt stond en ik klaar was met kleien besloot ik om eerst het interieur eens grondig aan te pakken.
Er zit een bijzonder interieur in deze auto, waarbij men er voor gekozen heeft om een wit zitvlak in de stoelen te maken. Ook heel leuk, maar bijzonder smettelijk getuige onderstaande vooraf foto's:
Na het complete interieur te hebben uitgezogen, al het kunststof te hebben afgenomen en gevoed met Autoglym de extractor erbij gepakt.
De zittingen en rugleuningen heb ik met een mengsel van water en APC ingeborsteld en even in laten trekken.
Na het doen van enkel de twee voorstoelen trof ik dit aan in de extractor:
Met als resultaat:
Ik had op deze eerste dag wat tijd over en had gezien dat er best wel wat steenslag aanwezig was. Nu kan ik dit niet heel netjes wegwerken, maar ik wil de plekjes altijd wel netjes aanstippen, zodat het niet meer zo opvalt en natuurlijk om erger te voorkomen. Na het kleien heb ik deze plekjes gemarkeerd, goed schoongemaakt met eraser en langzaam opgevuld.
Het resultaat is niet erg netjes, maar het valt in ieder geval niet meer zo op.
Vrijdag was een dag waarop ik een hoop andere dingen te doen had.
's Avonds heb ik even mijn nieuwe Gloria FM10 op mijn eigen auto uitgeprobeerd en vervolgens heb ik alle kunststofdelen en rubbers op de rode Ford Ka afgeplakt.
Vandaag kon ik dan eindelijk aan de slag met polijsten. Helaas was er behoorlijk wat aan swirls en waskrasjes te zien.
Een impressie:
Genoeg te doen dus.
Een testspot op de motorkap wees uit dat ik als volgt te werk zou moeten gaan met de DAP900;
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op groen
De achterlichtunits had ik nooit eerder gepolijst en dat was dan ook te zien.
Deze heb ik met dezelfde stappen behandeld zoals hierboven genoemd.
Van:
Naar:
Er begint alweer aardig wat glans en diepte in de lak terug te komen.
Morgen probeer ik het dak en de voorbumper nog te doen. Daarna gaat de lak verder afgewerkt worden.
Op naar een volgende update.
Polijstdag 2
Na de lak te hebben ontdaan van wat stof, de spullen erbij gepakt en de voorbumper alswel het dak gepolijst.
Nog steeds hetzelfde stappenplan:
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op groen
Het dak zag er echt niet uit. Ondanks het wassen met de twee-emmermethode en alles wat daar verder bijhoort en waar ik een fortuin aan gespendeerd heb, aanschouwt u zelf:-& :
Ik heb geprobeerd om per polijststap een foto te maken waarop duidelijk wordt welke correctie steeds werd behaald. De foto's zijn iedere keer op hetzelfde punt op het dak gemaakt. Zo kan de vergelijking objectief gebeuren.
Mezzo op oranje:
Mezzo op wit:
Finale op groen:
Gisteren gaf ik hier al aan erg enthousiast te zijn over de wijze waarop ik kon finishen met finale op groen.
Een strak en nagenoeg krasloos (uitgezonderd van de wat diepere krasjes dan) resultaat. Omdat ik zo blij ben met dit strakke resultaat kies ik er bewust voor de lak niet te voorzien van een glaze, maar ga ik meteen voor de EX-P sealant van Poorboy's zodat die goed aan de schone lak kan hechten. Hieronder een reflectieshot om te zien wat ik nu precies bedoel na de ronde met finale:
Na de gehele auto nogmaals met eraser nagelopen te hebben, heb ik de DAP voorzien van een gold concorso pad om de de EX-P sealant aan te brengen.
Ik heb de sealant c.a. 60 minuten laten curen.
Tijdens het curen van de sealant heb ik met een mf alle kieren en naden langsgelopen en deze ontdaan van polijststof.
Ondertussen ook alle tape verwijderd en me gericht op de deurstijlen en dorpels. Deze zijn voorzien van een laagje Collinite no. 885
Ook onder de motorkap moest nog van alles gebeuren.
Voor:
Na:
Hierna was het alweer tijd de lak af te nemen.
De komende dagen probeer ik me in de avonden te richten op de finishing touch betreffende velgen, banden en wielkuipen. De kunststofdelen en rubbers hebben vandaag al een laagje trimrestorer gehad, maar die wil ik ook nog even extra nalopen. De ruiten wil ik nogmaals goed nalopen, want daar zitten wat vervelende opgedroogde druppels op. Tenslotte ga ik de lak voorzien van een of meerdere laagjes Collinite no. 885
Uiteraard had ik vandaag nog wel wat tijd voor een paar afterpics na het afnemen van de sealant.
Na een paar dagen de EXP te hebben laten uitademen heb ik de lak nog voorzien van een laagje Collinite no. 885 waarna ik deze afgetopt heb met DJ orange crush.
De auto staat nu weer buiten zodat ik mijn eigen wagentje deze dagen onder handen kan nemen.