• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Ka Grand Pix

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Bijna precies een jaar geleden heb ik voor de eerste keer deze auto, de Ford Ka van mijn moeder, gedetailled.
Volgens mij ben ik toen een dag met de auto bezig geweest.
Mijn eigen auto daarentegen...tja, dat duurt altijd toch wel een dag of drie, dus ik dacht; laat ik dat nu ook eens doen.

Het slachtoffer heb ik op Hemelvaartsdag klaargezet en ben aan de slag gegaan.
Hieronder volgt een simpele review, niets bijzonders, al helemaal niet spannend. Maar gewoon omdat ik het als fanatiek hobbyist leuk vind mijn detailervaringen hier te delen:grinning:

1. Wassen
Gewassen middels de twee-emmermethode, een flinke scheut PB slick en suds en tweemaal een Meg's washmitt. Eentje voor boven en eentje voor onder.
Auto was niet overdreven vies aangezien ik dit een beetje probeer bij te houden.

2. Rubbers en kunststof
Met behulp van Meg's APC en verschillende borstels zijn alle zwarte kunststof delen, wielkuipen en rubbers behandeld.
Ook de banden zijn op deze manier ontvet.

3.Velgen
Deze auto heeft parelmoerwitte velgen. Leuk hoor, maar praktisch?
Anyway... het is een ramp die dingen schoon te houden en schoon te krijgen.
Velgen zijn gewassen met een sopje van PB's slick & suds, met de Mothers wheel brush, EZ detail en een wollen velgen washmitt.
Er bleef ontzettend veel teer en zwarte sooi op de velgen achter.

Hiertoe besloot ik de velgen in te spuiten met de Tar-x. Van deze laatste ben ik geen grote fan, omdat ik nauwelijks een reactie zie en er altijd een soort lime groene waas achterblijft. Dit haalde eigenlijk weinig uit, waarna ik de velgen ingespoten heb met IronX.


Na de IronX behandeling heb ik nog een sopje gemaakt en ben ik gewapend met mijn wollen velgen washmitt en IronX soapgel alle velgen nogmaals grondig langsgegaan. Nog steeds kwam er veel troep van de velgen af, maar het begon nu al ergens op te lijken in ieder geval.

Zaak voor ergens de komende dagen is dat de velgen nog gekleid gaan worden.
Daarnaast ben ik aan het bekijken of het de moeite loont om te kijken of PB profpolish iets uithaalt op de velgen.
Goed, tot zover de velgen.

Tenslotte koos ik ervoor de auto ook in te sprayen met een restje IronX.
Na de auto te hebben gedroogd met behulp van een delirium en monello sensa aqua droogdoek, de auto overdekt weggezet.
Vervolgens met Bilthamber regular clay aan de slag gegaan. Weinig contaminatie kwam nog van/ uit de lak, behalve van de bumpers, achterklep en de onderkanten van de deuren.
Nu de auto overdekt stond en ik klaar was met kleien besloot ik om eerst het interieur eens grondig aan te pakken.
Er zit een bijzonder interieur in deze auto, waarbij men er voor gekozen heeft om een wit zitvlak in de stoelen te maken. Ook heel leuk, maar bijzonder smettelijk getuige onderstaande vooraf foto's:

2013-05-09104155_zpsab029d1c.jpg


2013-05-09104149_zps0e3dca28.jpg


2013-05-09104112_zpsee1d6ee3.jpg


Na het complete interieur te hebben uitgezogen, al het kunststof te hebben afgenomen en gevoed met Autoglym de extractor erbij gepakt.
De zittingen en rugleuningen heb ik met een mengsel van water en APC ingeborsteld en even in laten trekken.
Na het doen van enkel de twee voorstoelen trof ik dit aan in de extractor:

2013-05-09171337_zps71205993.jpg


Met als resultaat:

2013-05-09170956_zps17101b57.jpg


Ik had op deze eerste dag wat tijd over en had gezien dat er best wel wat steenslag aanwezig was. Nu kan ik dit niet heel netjes wegwerken, maar ik wil de plekjes altijd wel netjes aanstippen, zodat het niet meer zo opvalt en natuurlijk om erger te voorkomen. Na het kleien heb ik deze plekjes gemarkeerd, goed schoongemaakt met eraser en langzaam opgevuld.
Het resultaat is niet erg netjes, maar het valt in ieder geval niet meer zo op.

Vrijdag was een dag waarop ik een hoop andere dingen te doen had.
's Avonds heb ik even mijn nieuwe Gloria FM10 op mijn eigen auto uitgeprobeerd en vervolgens heb ik alle kunststofdelen en rubbers op de rode Ford Ka afgeplakt.
Vandaag kon ik dan eindelijk aan de slag met polijsten. Helaas was er behoorlijk wat aan swirls en waskrasjes te zien.
Een impressie:

Swirls_zpsd4ed725e.jpg


Genoeg te doen dus.
Een testspot op de motorkap wees uit dat ik als volgt te werk zou moeten gaan met de DAP900;

- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op groen

De achterlichtunits had ik nooit eerder gepolijst en dat was dan ook te zien.
Deze heb ik met dezelfde stappen behandeld zoals hierboven genoemd.

Van:

Achterlicht1_zps92ec7450.jpg


Naar:

Achterlicht3_zps57085145.jpg


Er begint alweer aardig wat glans en diepte in de lak terug te komen.
Morgen probeer ik het dak en de voorbumper nog te doen. Daarna gaat de lak verder afgewerkt worden.
Op naar een volgende update.

Polijstdag 2

Na de lak te hebben ontdaan van wat stof, de spullen erbij gepakt en de voorbumper alswel het dak gepolijst.
Nog steeds hetzelfde stappenplan:
- Mezzo op oranje
- Mezzo op wit
- Finale op groen

Het dak zag er echt niet uit. Ondanks het wassen met de twee-emmermethode en alles wat daar verder bijhoort en waar ik een fortuin aan gespendeerd heb, aanschouwt u zelf:-& :

Swirlsdak2_zpscfe86f86.jpg


Ik heb geprobeerd om per polijststap een foto te maken waarop duidelijk wordt welke correctie steeds werd behaald. De foto's zijn iedere keer op hetzelfde punt op het dak gemaakt. Zo kan de vergelijking objectief gebeuren.

Mezzo op oranje:

Oranjemezzo2_zps21985cb4.jpg


Mezzo op wit:

Witmezzo1_zps83fa3093.jpg


Finale op groen:

Groenfinale1_zps0347d3d0.jpg



Gisteren gaf ik hier al aan erg enthousiast te zijn over de wijze waarop ik kon finishen met finale op groen.
Een strak en nagenoeg krasloos (uitgezonderd van de wat diepere krasjes dan) resultaat. Omdat ik zo blij ben met dit strakke resultaat kies ik er bewust voor de lak niet te voorzien van een glaze, maar ga ik meteen voor de EX-P sealant van Poorboy's zodat die goed aan de schone lak kan hechten. Hieronder een reflectieshot om te zien wat ik nu precies bedoel na de ronde met finale:

Reflectienafinale_zpsa3d532d7.jpg


Na de gehele auto nogmaals met eraser nagelopen te hebben, heb ik de DAP voorzien van een gold concorso pad om de de EX-P sealant aan te brengen.
Ik heb de sealant c.a. 60 minuten laten curen.

CurenEXP_zpse89edd48.jpg


Tijdens het curen van de sealant heb ik met een mf alle kieren en naden langsgelopen en deze ontdaan van polijststof.
Ondertussen ook alle tape verwijderd en me gericht op de deurstijlen en dorpels. Deze zijn voorzien van een laagje Collinite no. 885
Ook onder de motorkap moest nog van alles gebeuren.

Voor:

Motorkapvoor_zpsad66b75c.jpg


Na:

Motorkapna_zps9274568d.jpg


Hierna was het alweer tijd de lak af te nemen.
De komende dagen probeer ik me in de avonden te richten op de finishing touch betreffende velgen, banden en wielkuipen. De kunststofdelen en rubbers hebben vandaag al een laagje trimrestorer gehad, maar die wil ik ook nog even extra nalopen. De ruiten wil ik nogmaals goed nalopen, want daar zitten wat vervelende opgedroogde druppels op. Tenslotte ga ik de lak voorzien van een of meerdere laagjes Collinite no. 885

Uiteraard had ik vandaag nog wel wat tijd voor een paar afterpics na het afnemen van de sealant.

2013-05-12171839_zps2d9324b3.jpg



Na een paar dagen de EXP te hebben laten uitademen heb ik de lak nog voorzien van een laagje Collinite no. 885 waarna ik deze afgetopt heb met DJ orange crush.
De auto staat nu weer buiten zodat ik mijn eigen wagentje deze dagen onder handen kan nemen.

2013-05-18100716_zps4e603a17.jpg
 
Leker bezig! Mooi resultat ook met de DAP900 (heb ik vandaag ook gekocht :)
Verbaasde me op de clinic van vandaag hoe snel en makkelijk er resultaat er te behalen is op de lampen :p

Doe je nog een glaze op de rode lak nadat je hebt gepolijst?
 
Normaal gesproken breng ik wel altijd een glaze aan.
Vaak is dat de Pb's blackhole, maar ik heb ook de Wolfgang Finishing glaze 3.0
Het is ook voor het eerst dat ik de finale op groen gebruik. Normaal gesproken doe ik die altijd op zwart, omdat ik één keer piggytails in de lak van mijn toen Japanse autootje kreeg door het gebruik van finale op groen. Vandaag dus wel voor het eerst op groen en ik heb een behoorlijk strak resultaat weten te behalen.
Daarom twijfel ik nu of ik zal gaan voor voeden door middel van een glaze en afwerken met een wax.
Ik heb hier ook nog EX-P sealant staan die ik eigenlijk het liefst puur op de lak gebruik. Die hecht goed en de standtijd is ook behoorlijk. Daarnaast creeer je met de EX-P sealant ook een mooie diepe glans, dus wat dat betreft. Ik kan ook nog gaan voor de Jetseal van Chemical Guys, maar die gebruik ik altijd in de winter al.

Ik denk dat als ik morgen het dak en de voorbumper gedaan heb en de lak nog eens helemaal nagelopen heb met eraser ik de auto in twee lagen EX-P ga zetten en dat ik dan vervolgens ga aftoppen met een wax. De Dodo juice hard candy maakt dan een grote kans, hoewel ik de Collinite fleetwax no. 885 ook een goede kanshebber vind.
Keuze genoeg zie je wel.

De dorpels en binnenzijde van de deuren gaan wel altijd nog even nagelopen worden met een handpad en mezzo of finale (ook hiervoor denk ik dat de profpolish van PB's een goede uitkomst biedt) en worden daarna in de Collinite gezet, puur wegens de duurzaamheid van deze wax. Rubbers en kunststofdelen doe ik altijd met PB's trimstorer. Dat is tot op heden de enige waarmee ik alle kunststof weer in een mooie egale kleur krijg zonder uitlopers ofzo. Hoewel ik moet zeggen dat de ervaringen hier mbt Reload ook wel ernstig interessant zijn.

Het vervolg zal zijn het waxen van de velgen met PB's wheelsealant, het voeden van de banden met spul van Wolfgang. De motorruimte heb ik ook schoongemaakt, alleen moet ik onder de motorkap de delen nog voeden, dat zal ik doen met Autoglym viny; & rubbercare. Wielkuipen nog netjes behandelen, ruiten binnen en buiten nog eens nalopen met Dodo juice clearly menthol en dan ben ik er ver denk ik. Dan staat er eentje in ieder geval weer netjes op de oprit. Volgend weekend mag mijn eigen Kaatje er weer aan geloven.
 
Inderdaad keuze genoeg :)
Zelf heb ik 1x EX-P, daarna 915 en daarop de Rainforrest op mijn MINI staan. Doet het erg goed (staat er nog maar een maand op). Hard candy heb ik een panel pot van gekregen (kado van CarClean!), ruikt erg lekker maar nog niet geprobeerd.

Kunststof doe ik zelf met Black Wow. Op de MINI zit veel kunststof aan de buiten kant en de Black Wow maakt het echt weer zwart, is erg zuinig en blijft ook lang zitten. Na 2 wasbeurten trekt het ook niet meer zo veel zand/stof aan wat ik eerst wel had. (heb het wel afgenomen met MF 1 dag na aanbrengen). de PBW Trimstorer heb ik nog geen ervaring mee. Voorlopig duurt het even voordat ik door de Black Wow heen ben ondanks dat het zo een klein flesje is :p

Mijn velgen staan in de DLUX, puur omdat mijn velgen niet in de wax kunnen (zijn mat zwart). Zit er nog maar een weekje op maar is ook prima! Reload op de velgen schijnt het ook goed te doen als je het bijhoud ;)
 
En dan zegt ze dat er niet veel spannends te zien is en komt dan niet enkel met de eerste simpele foto (citaat),maar komt met goed in beeld gebrachte swirl,kras en lichte schade foto's.
Vervolgens laat Maaike een (voorlopig) resultaat zien waar menig mens een puntje aan kan zuigen.

Goed bezig en ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
 
Ik kan me alleen maar 'aansluiten bij de vorige sprekers'. Wat ik wel wil toevoegen: uit de foto's krijg ik de indruk dat de velgen niet zozeer last hadden van teerspetters, maar eerder van ijzer van de remschijven. Dat verklaart ook het verschil in effect tussen Tar-X en Iron-X.
 
Netjes Maaike, je bent weer goed bezig geweest. En troost je, wij hebben dezelfde bekleding in het grijs maar daar zie je ook snel van die vlekken in hoor. Moet ik ook eens mee aan de slag.
Succes verder.
 
:schaam Merci...
Hoop vandaag nog verder te kunnen. Eerst doen wat allemaal gedaan moet worden hier.
 
Thanks Johan!
Vanmiddag weer even lekker bezig geweest.Nu wachten tot ik van de week tijd heb voor de finishing details!
Update is te lezen in de startpost.
 
Ziet er heel goed uit,
Mijn buurvrouw heeft de zelfde auto
Neem je met polijsten die stiping gewoon mee?En moet je daarbij nog ergens rekening mee houden?
 
Dat heb ik deze keer wel gedaan, omdat er eigenlijk een soort van 'het weer' in de striping zat.
Met wassen en een overdosis shampoo kreeg ik dit niet schoon, ook met kleien verdween dit niet.
Daarom heb ik nu besloten de striping een keer mee te polijsten.
Er zit een patroon in deze striping, daarom was ik eigenlijk een beetje huiverig om de striping mee te polijsten. Het patroontje zit er nu nog mooi in, hoewel wel iets minder duidelijk. Maar ik vermoed dat dit ook komt, omdat het nu weer gewoon mooi wit is en je moet eigenlijk altijd al wel goed kijken wil je uberhaupt het motief er in terugzien.
Bij mijn eigen Ka Grand Prix is dat idem. Hopelijk blijft de striping nu zo netjes. De volgende keer polijst ik het in ieder geval niet meer mee, omdat ik anders bang ben dat het patroon verder afgebouwd wordt en je er dus niet meer van ziet.

Bij striping is het eigenlijk altijd wel oppassen, want het is stickermateriaal. Voor hetzelfde geld wordt de kleur ineens een stuk valer ofzo.
Moraal van het verhaal is eigenlijk dat het verstandiger is de striping gewoon af te plakken en niet mee te polijsten. Puur om te voorkomen dat je ineens vertekende kleuren ofzo krijgt.
 
Leuke show-off Maaike!!
Het resultaat na finale op groen mag er zeer zeker wezen.
Het witte zitvlak op de stoelen lijkt me niet ideaal voor dagelijks gebruik inderdaad, maar die zijn enorm opgeknapt.

Het is denk ik wel tijd voor een nieuwe camera, want de foto's zijn vrij roze i.p.v. rood ;)
Al raken veel camera's op auto-stand in de war van zoveel rood.