• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Ford Mustang 4.7L V8 1966 (289) Full Detail.

tembaco

Detailing guru
12 nov 2009
3.305
193
36
Hamont (België)
Ford Mustang 1966 4.7L V8 (289) Full Detail


Aangezien ik vorige week onverwachts ben geopereerd aan een blinde darm ontsteking, heb ik dus tijd zat om eindelijk eens het verslag van de Mustang te schrijven. Terwijl iedereen druk in de weer is met eten bereiden voor het kerstmaal, de kleine slaapt, dus papa kan eens wat schrijven.

Daar gaan we. Ik had 3 hele weken om de auto de nodig aandacht en liefde te geven. Dit verdeelt over twee volle weekenden en nog wat avond uurtjes. De lak, die in eerste instantie redelijk oké leek, was toch verre van perfect. Volgens de eigenaar was het paardje zo’n twee jaar eerder overgespoten net voor aankoop in de US of A. Verrassend vond ik en kon dus alles wel verwachten. Mijn eerste gedachte waren toen gelijk zachte lak. Echter was letterlijk elk paneel anders.

Zaterdag ochtend begonnen met een klein rondje toeren met de eigenaar. Eerlijk gezegd, rijd en stuurt het voor geen meter. Het heeft natuurlijk wel zijn charmes samen met het geluid van de V8.

De auto komt alleen buiten als de weg kurk droog is. Dus vuil was de auto eigenlijk niet. Samen met de ouderdom ook niet gekozen voor een HD en foam beurt. Simpelweg was het ook niet nodig. Het paardje dus eerst afgespoeld met water en vervolgens logo’s, randen, en naden nagelopen met een kwast en AF Verso 1:10. De banden AF Verso 1:1 en de velgen met Non-Ferro en EZ borstels. Daarna de lak gewassen met Nanolex Pure, DJ Wookie en 2BM. Het dak (vinyl) met een zachte kwast en AF Verso 1:10 ingewerkt, afgespoeld en vervolgens gewoon mee gewassen.
a22a3c3110b2ad359658f2be43a8099a.jpg


Het blauwe paard met wat gesputter naar binnen gereden, was spullen opgeruimd en genoten van een kop koffie. Vervolgens de verlichting opgezet en de lak gekleid met S&W en DJ Supernatural Fine clay. Lak was vrij schoon achteraf.
a362b3790f6b22900dcaeebac9483328.jpg


Alles droog gemaakt met de Vac N Blo en Monello Aqua dinges. Een rondje lakmeting was wel op zijn plaats. Dit liet toch wel schokkende waardes zien die erg verschilde per paneel.
c2def4b5e001359602cd06f99b1ef4dd.jpg


Dit samen met de aanwezige defecten, was het duidelijk dat we paneel per paneel moeten bekijken en aanpakken wat nodig is.
9122b13464ab1380e8ef9fc1fbd616ef.jpg

Links boven : schuurkrassen onder de blanke lak laag.
Rechts boven : diepere krassen.
Links onder : overspray (spuitnevel)
Rechtsonder : de nodige swirls.

Er was dus van alles gaande op de lak. Leuk, maar dus maar goed dat we er genoeg tijd voor kunnen uittrekken. Uiteindelijk ook maar de rotary’s erbij genomen voor het correctie werk. Omdat elke paneel anders was, diverse pads en polijst middelen gebruikt. De verticale panelen waren over het algemeen wat “zachter” dan bv de motorkap en achterklep. Die waren zo hard als beton. Ook was de structuur (orangepeel) anders van de lak.
ad005769a18e40a93908bc45cab1a146.jpg

Hierboven zie je dat rechts veel strakker/egaler is dan de linkerkant.

De diepere krassen op de horizontale kant dan ook gewetsand en vervolgens terug gepolijst. Vanaf p2000, p3000 naar rotary met Scholl paars op S3 naar Menzerna IP2100/Scholl Oranje, Scholl S40/ witte Hex pad. er was genoeg speel ruimte in de lak, dus dit was op de plekken waar nodig geen probleem.
bfcaad500aa3af79380c589f164cb605.jpg


Tijdens
714e24b89b6fde4c5ca6d48f7d242da2.jpg


Wat voor en na foto’s
7b91fbb79de3125df5d89eab13e7dd52.jpg

aea59114f503cfcf66a8a3cfeb4514f4.jpg

027716b70351e9adc9f369d9b2d1436a.jpg

De waas na het zwaardere correctie werk.
3a1d2002b0b4425d5a83bbce0080bafa.jpg

042aa78e44274a410fcc6898331c8bf9.jpg

806b496b279f19feb7be1f20d6a523a5.jpg


Toen begon er al diepte terug in de lak te komen.
00fed0722d02c33a199e36dd4033e846.jpg


Aangezien het over meerdere dagen was verdeelt, heb ik tussendoor de motorruimte gedaan. Om even me hoofd van het polijsten af te houden. Normaal is het een gewoonte om het met water te doen. Hierbij maar de stoom reiniger gebruikt samen met wat borstels, oude mf doeken en APC.
55dfe91726433dd901cc13bef035051c.jpg

8e182fb7d3eea1f04d401dd72b05c5c3.jpg


Binnenkant van de motorkap met AF Trippel gedaan op een mf hand pad.
9b7d60d8cd412cb31ee88bf5b7f961af.jpg


De buiten spiegels had ik al gedemonteerd voor het polijsten. Deze zaten onder de spuitnevel. De rubbers schoongemaakt en opnieuw diverse malen gevoed met SW Gumfeed. Het chrome werk gedaan met Great-Lion en het glas met Autoglym Glass polish.
0bd14bec121918ed2f0a7858bf58e336.jpg

8200595999c0c59c07f401f304916bb9.jpg

a8cf04bb6263a089fc7ad7874954a430.jpg


De achterlichten en de cover had ik al gedemonteerd. Zelfs daar zaten druipers en spuitnevel.
82fedfb4f61dc7a76b71eda0a751aa42.jpg

8959cc407ae4f3ade0006c234fc95ba1.jpg


Uitlaten behandelt met staalwol #0000 en Great-Lion. Heerlijk spul trouwens wat ook best prettig ruikt.
096acc604a06f0120e1013d9bb486afb.jpg


Toen de lak ontvet en was het tijd voor M&K Rannouch.
07c187670e2cf0667df0da74fb082a08.jpg


De ramen aan de buiten zijde gekleid, gepolijst en behandeld met Turtle Clearvue Rain. Banden gedressed met Slickrims banden dressing. Velgen beschermd met SW Autobahn.

Het interieur gestofzuigd met de Vac N Blo, gereinigd met Nanolex Interior cleaner, daarna met Hubikote Dash en het chrome werk met Great-Lion. De ramen van binnen met AF Crystal. Matten met AF Verso 1:4 en diverse borstels.
2582b95fb40c6aa15b789a816a36c385.jpg



Zit wat over de aantal maximale foto’s heen, maar ik hoop dat het niet erg is.

En dan eindelijk klaar.
6c05bf766f9524d1f895b2acedde15ed.jpg

4a96bc5243f2022999add9bef927abb0.jpg

ac812617d1c6c847fa11ad925ba2b3a7.jpg

cea269ab31358ccce8b076ed40db9ac5.jpg

8fdbd9d5eeed8d09a51df6717d35989f.jpg

9867d9769560c38882d334f74cac26d1.jpg

e198c88f959355da5881ffc45a3450ad.jpg


Ondertussen een hoes op maat laten maken met Logo.
854092b4af378407f9c9ca5cb4619359.jpg


Bedankt voor het lezen
 
Laatst bewerkt:
Prachtiger machine en prachtig resultaat! Altijd fijn om te zien dat zo een klassieker word onderhouden. Deze kan er weer een tijdje tegenaan :cool:

Kort vraagje: Die grote werklamp die je gebruikt voor onder de motorkap te werken (lange lichtbalk). Welk merk is dat en ben je er tevreden over? Is het een oplaadbare die je ook met kabel kan gebruiken?

Greetz
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Schitterend. Heerlijk verslag van een prachtige klus.
Foto's zijn heerlijk. (Niet altijd eens met die beperkende regel).
Dank voor het delen. Schitterend vastgelegd ook.
Wat is die auto opgeknapt zeg!
Wat vond de eigenaar ervan?

Edit: En hoe gaat het met het herstel na de operatie?

Bedoel je met de horizontale panelen niet juist de verticale panelen?
Edit: Ah. Gecorrigeerd. Anders zoeken ze naar iets dat er nu niet meer is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba en tembaco
Allereerst beterschap!

Je hebt wel een geweldig resultaat behaalt, wauw!
Zo’n golden oldie verdiend het om goed onderhouden te worden.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Prachtig werk! Je kunt zien dat de nodige uren goed besteed zijn!

Wat moet jij genoten hebben van de SW Autobahn en M&K geurtjes, alleen daarom al wil ik over een tijdje een potje SW Autobahn.

Hopelijk ben je snel weer opgeknapt van je operatie.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
@Steven130690
Merk weet ik zo niet. Ben momenteel niet thuis, zal dan eens kijken voor je. Dit is gewoon TL-licht met een kabel. Heb ik een goede twee jaar geleden aangeschaft omdat we precies dezelfde hadden toen ik nog bij de VW/Audi werkte. Duurzame lampen zijn het wel en ook voor het interieur gebruik ik ze vaak.

@Aficior
Herstel gaat heel spoedig (gelukkig) zwaar tillen moet ik nog even laten maar een polijstmachine weegt niet zo zwaar

@Altos
Veel buren zeggen vaak dat het wel lekker ruikt ja als ik bezig ben. En dan ben ik het toch niet zelf
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Mooi verslag en mooie detail! Wel een boel werk als je zo per paneel opnieuw test spots moet maken..
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
@Cordoba
Klopt, die heb ik niet weg kunnen krijgen nee. De diepere krassen zaten veel op de motorkap en achterklep. Na zelf lokaal aanpakken na 3 hits wol, rotary en 3M FCP (Fast Cut Plus) niet volledig weg. Toen maar besloten om deze te wetsanden. Deze wel volledig weg gekregen. Eigenaar het tussen tijds laten zien dat er krassen onder de blanke lak zaten maar hij was al meer afgeleid door de rest.

@350Z
Dat was ook de reden dat ik tussen tijds de motorruimte heb gedaan. Ik had natuurlijk alles gewoon met een wolletje kunnen doen maja, zo werken we als de detailers niet.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Cordoba