• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foto-repo Renault 11, veel foto's!

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Na al het duitse “VW-detail-geweld” is het eindelijk weer is tijd geweest om een ander merk te gaan doen. De weersvoorspellingen van afgelopen dagen waren helaas net zo gunstig als de aandelen ING, dus tussen de wolkenvelden door en een rechtstreekse straalverbinding met buienradar.nl besloten om stukje bij beetje aan de slag te gaan.
De kennismaking met de eigenaar en zijn heilige koe, of in dit geval de propriétaire en zijn sainte vache, had 2 maanden geleden al plaatsgevonden. Het ging om een bordeauxrode Renault 11 automatic, bouwjaar 1985, die misschien wel ‘een poetsbeurtje kon gebruiken…’

Voor diegene die de afgelopen 24 jaar in een bunker heeft gelegen of voor de mensen die auto’s alleen maar kennen als rond, extreem laag, en retesnel, ff een korte intro van deze Renault 11.
Orgineel NL auto, in onberispelijke staat van dienst (kentekenplaat aan de voorkant was ff een noodoplossing), interieur piekfijn in orde, amper een ton op het klokje (dus in de categorie “altijd binnen gestaan/oud vrouwtje geweest”, bla bla bla ;) ), kostte in ’85 een goede 25.000 ouderwetse guldentjes, topsnelheid zo ergens tegen de 160 km/h, en dat met een 68 pk 4-cilindertje. Nostalgie ten top dus! Eigenaar rijdt er uitsluitend zomers mee, en is natuurlijk apetrots op zijn 11. Goed, een poetsbeurtje dus…. Haal dat -je maar gerust weg, want er was flink werk aan de winkel!

Bij aankomst gelijk wat foto’s gemaakt en tot de volgende conclusies gekomen:


Reflectie op een auto uit ’85 is ver te zoeken…

reflectie.jpg





Motorkap was blijkbaar ooit gebruikt als Franse kaasplank, gezien de wazige witte vlekken in de lak…

Vlekkenmotorkap.jpg





Nederlandse schijtlijsters en ander vliegend ongedierte houden ook geen rekening met Franse auto’s…

Vogeldrek.jpg





Perler l'effet betekent hier geen “beading” maar een gewoon een plens water…

Beading1.jpg





“Sheeting” ? ........eh…tja…. zie conclusie “beading”….

Sheeting1.jpg





Dak werd blijkbaar ooit gesponsord door Cif/Jif, zit vol met lichte banen en doffe plekken.

Dak.jpg





Swirls, krassen, doffe plekken??? "Nee, zal toch best meevallen... Waar dan?..."


Achterklep…
Achterklep.jpg




Deuren…
Deuren.jpg




Zijkanten…
Zijkanten.jpg




C-stijl…
C-stijl.jpg




Motorkap…
Megaswirls.jpg


enz…
enz…
enz…
enz...



Trims zijn de afgelopen 24 jaar vast niet behandeld…
Trimsvoorkant.jpg






Oké, echt genoeg te doen dus. De werkzaamheden in chronologische volgorde:

Foamen met de Nilfisk (50 ml. Meguiar’s Shampoo Plus en 1 cm SSF)

Foamen.jpg





Wielkasten en trims ingespoten met Meguiar’s APC (ratio 1:4)

APC.jpg





Banden ontvet met Meguiar’s Super Degreaser (ratio 1:4)

SD.jpg





Wielkasten uitgespoten en ontdaan van 3 generaties zand en meuk. Vervolgens de auto 2x afgespoeld met water. Hierna de auto 2x gewassen met Shampoo Plus i.c.m. de Cobra `The Bone’ spons met de 2-emmer-methode en de GritGuard erin. Auto gedroogd met de Watermagnet.

Wassen.jpg





Ozin die 2-emmer-methode? Dacht het niet! Links komt uit de Wash, rechts uit de Rinse emmer.

wassenwater.jpg





Toet-toet….wie komt daar de straat in tokkelen? Aaah kijk is aan, onze trouwe TNT bezorger met een doos van….Gelijk de nieuwe spullen uitgepakt en o.a. de Brinkmann Dual Xenon kunnen gebruiken. Niet dat de swirls er minder om werden helaas, maar handig is het wel als de zon foetsie is.

Pakketje.jpg





Motorkap met de Brinkmann…

MotorkapswirlsBrinkmann.jpg





Achterklep met de Brinkmann…

AchterklepswirlsBrinkmann.jpg





Vervolgens begonnen met kleien. De Dodo paint putty i.c.m. Last Touch van Meg’s was een prima combi. En ook al staat de auto altijd binnen en word er zo weinig mee gereden, dat kleien een must is als voorbereiding op het polish werk werd al gauw duidelijk.

Kleien.jpg


Klei.jpg





Zo, eindelijk tijd voor de testspot, en besloten om de motorkap maar is in tweeën te delen.
Mooi oppervlak om te werken, en genoeg plekken om iets te proberen.
De kap tot zover…


fifty-fifty.jpg





Poorboy’s SSR1 op een witte LC pad gaf opzich wel resultaat, maar er bleven toch nog wat swirls achter. Dit veranderde ook niet door lichter te gaan met bijvoorbeeld een groene pad of zwaarder met bijvoorbeeld oranje en SSR2/2.5 of wit met SSR2/2.5.

SSR1.jpg






Dan de Menzerna’s maar is erbij halen. Een nieuwe witte LC pad gepakt en met de Nanopolish (PO106FA) gaf dit direct al een veel strakker resultaat. Grootste nadeel was wel dat er bij het minste beetje zonneschijn de Menzerna een "pain in the ass" was om uit te poetsen.

Menzerna.jpg





Na de Nanopolish de Final Finish erbij genomen op een zwarte LC pad, en na een IPA - wipe down tot de conclusie te komen dat het er weer supergoed uitzag! Geen swirls meer te bekennen, de kleur weer helemaal terug, en zo ontzettend glad dat de doeken er bijna vanaf gleden.
De zon kwam weer even achter de wolken vandaan, dus gelijk als een verse japanner in Amsterdam foto´s lopen kieken totdat het laatste prutje was vastgelegd.


Fift-fiftyreflectie.jpg




Links…

linksfifty.jpg




Rechts…

rechtsfifty.jpg




Zon erop…

fifty-fiftyafterzon.jpg




Reflectie…

fifty-fiftyreflectieafter.jpg






Vervolgens de hele auto afgetaped met de inmiddels bekende blauwe striping van 3M.
Was nogal een klus, aangezien deze auto flink wat trims, roostertjes en ander soortige stukken plastic heeft zitten, dus een rolletje tape was zo weer weg.


Afgetaped.jpg





De Menzerna’s moesten het dus weer voor elkaar gaan boksen. Alles in gereedheid gebracht, nieuwe “krukje” geïnstalleerd, en go for it…

Polish.jpg





Onderweg richting de achterkant nog even wat voor en na pics en een 50/50 op de C-stijl gemaakt…

Deurvoor.jpg


Deurna.jpg





C-stijl50-50.jpg


C-stijlBrinkmann.jpg





Toen de complete auto was gepolished, mocht de Black Hole z’n werk gaan doen. Aangebracht met de zwarte LC pad, kleinere stukken met de hand gedaan…

BH.jpg





Na de Black Hole te hebben uitgebuft een dun laagje EX-P aangebracht en daarna voor de optimale bescherming/glans gegaan met de topwax van Collinite, de Marque d Elegance, oftwel de Collinite 915. Ik blijf dit echt 1 van de mooiste waxen vinden, ontzettend duurzaam, super glans, en prachtige beading. Daarnaast is ie ook heel zuinig in gebruik, smeer je het te dik erop kan je nl. flink aan de bak om ‘m uit te buffen.

Collinite.jpg





De Collinite heel ff laten curen, en in de tussentijd de trims behandeld. Dit was meer dan noodzakelijk en zou eigenlijk de komende 2 weken nog even flink moeten worden bijgehouden zo droog als het kunstof was. Het knapte er iig flink van op…

Trimrestorer.jpg


Trimrestorer2.jpg


Trimrestorer3.jpg





Glaswerk binnen en buiten streeploos gereinigd met Glass Cleaner Concentrate…

GCC.jpg





Bandjes weer gevoed met het busje van de glimmende aap…

Glimmendeaap.jpg





En na de hele auto nog is te hebben nagelopen met de UQD van Meg’s, de eigenaar van deze Fransoos gebeld dat ie ‘m op mocht komen halen. Met het avondzonnetje erbij nog wat foto’s kunnen klikken…

Voor…

Trimsvoorkant.jpg




En na…

Trimsvoorkantna.jpg





Voor…

Sheeting1.jpg



En na…

Sheeting2.jpg




After1.jpg




After2.jpg




After3.jpg




After4.jpg




After5.jpg




After6.jpg




After7.jpg





En de beading zoals ie was, en wat de Collinite 915 teweeg brengt…

Beading1.jpg


Beading2.jpg





Vervolgens in de tuin op de bank geploft, en lekker onderuitgezakt onder het genot van een drankje en een rookje, deze hele detailjob in gedachte nog ff de revue laten passeren…

P1080417.jpg





Bedankt voor het lezen, tot een volgende “P@-Polish foto repo” !

Au revoir,

P@rick
 
Prachtig! Leuke repo en mooi resultaat. :cool:
Het is dat je aan de garagedeuren kan zien dat er ca 20 jaar tussenzit, want de auto lijkt weer als nieuw!
 
Ziet er weer retestrak uit:)^ Geweldig resultaat.
Heb zelf de Menzerna in bestelling staan. Ben heel benieuwd.
 
MENZERNA RULEZ!
Leuk verslag en mooi resultaat :cool:
Heb ook de Menzerna in bestelling, maar dan de intensive polish PO85RD3.02 :-b Ben zeer benieuwd...
 
Ge-wel-dig. Dit soort opknapbeurten vind ik echt een feest om naar te kijken.

Mooi werk afgeleverd ! :)^
 
Mooie detail hoor kerel, erg mooi werk! Hoelang ben je er in totaal mee bezig geweest?
Hoe heb je de FF trouwens verwerkt? Excentrisch of roterend?
 

Vergelijkbare onderwerpen