Voor volgend weekend staat een leuk klusje op de planning. Is de auto van een vriend en mede autogek. We zijn al een tijdje aan het plannen om deze te corrigeren, maar ik heb echt twee dagen nodig. Volgend weekend gaat het dan toch gebeuren.
Doel van deze detail is uiteraard om de auto weer in stralende staat te brengen, maar vooral om een ongelofelijke glans en diepte in de lak te krijgen.
De eigenaar is zelf ook niet vies van een beetje poetsen, maar ontbreekt de middelen voor een echte correctie. Voor mij wel een extra motivatie om er vol voor te gaan. Ik weet namelijk dat de auto na de correctie netjes bijgehouden zal worden. Dat motiveert toch net wat meer dan een auto die morgen waarschijnlijk weer in de krasstraat staat...
De auto in kwestie:
Het gaat om een BMW E46 330i Touring in Cosmos schwarz. De auto staat (ligt is misschien een beter woord) op een setje 3SDM 0.06 wielen in 18 inch en is shadowline uitgevoerd (zwart glanzende sierlijsten rond de ramen e.d.).
De auto is altijd vrij netjes behandeld en heeft weinig echt serieuze defecten, op een kras in het rechter portier na. Voor de rest gewoon de gebruikelijke swirls. Foto's van de staat van de lak volgens zo gauw als ik de auto hier heb. Ik krijg hem Donderdag avond en heb tot Zondag avond de tijd om er iets heel moois van te maken. Dat lijkt lang, maar er gaat altijd meer tijd in zitten dan je lief is...
Plan van aanpak is grotendeels klaar, maar uiteraard zijn tips van harte welkom!
De planning:
Voorbereiding:
Het gebruikelijke verhaaltje eigenlijk. Allemaal niet heel spannend, maar voor de volledigheid even een opsomming.
-Foamen met Artico Magico
-Wassen 2 bucket methode Meg's NXT Shampoo
-Velgen met Non-Ferro
-Lak ontdoen van vliegroest met Non-Ferro
-Kleien met Dolce Verde en DDJ Born Slippy
-Na-wassen met Dreft om zeker te weten dat de lak vrij is van oude waxlagen. Auto staat in de Collinite 845. De koning van de standtijd is nu mijn vijand...
Correctie:
Denk je BMW, denk je knalharde lak. Een testspot mag het gaan uitwijzen. Ik moet toch nog wat dingen bestellen, dus er komt meteen nog wat compound en een aantal pads mee.
In de Carclean webshop stonden nieuwe pads van Nanolex die wel interessant lijken. Prijs is heel scherp (27 euro voor 5 pads), dus het proberen waard. De omschrijving belooft dunnere pads voor minder verlies van correctiekracht. Dat gecombineerd met de kracht van de Bigfoot moet eigenlijk voldoende zijn om zelfs graniet tot hoogglans op te wrijven. Ik zal in ieder geval even een review geven van de pads.
Mocht het nodig zijn heb ik ook nog Meg's MF pads achter de hand of de blauwe Rupes. Gecorrigeerd krijgen we hem dus wel...
Tevens komt van Meguiar's de M105 en 205 compound mee met de bestelling. Gewoon eens kijken wat die doet. Je leest er eigenlijk alleen maar goeie dingen over en mij lijkt een compound die mooi lang door te werken is wel lekker.
Het finishen maak ik me niet druk om. Heb voldoende "speelgoed" liggen en als de auto inderdaad de verwachtte harde lak heeft mag het geen probleem zijn om hem strak te krijgen.
Afwerking:
Ik heb de laatste tijd redelijk wat waxen in geslagen en ben enorm fan geworden van de Dodo Juice waxjes. Om die ook een goede voorbereiding te geven komt met de bestelling zowel Lime Prime als de Supernatural Micro Prime mee. Volgens de experts geeft de LP de diepste glans en die staat dus eigenlijk op de planning voor de BMW. Mocht de lak toch niet zo hard zijn als verwacht kunnen we altijd nog naar de SN MP grijpen, mocht de LP te grof blijken.
Daarbij overigens wel nog een vraagje: Lime Prime heeft iets van een korrel. Heeft het zin om te finishen met de Rupes wit/wit combo als ik daarna nog LP gebruik of is finishen met geel voldoende?
Rupes wit is echt heel fijn, dus kan me voorstellen dat dat weinig toevoegt als je daarna nog een cleanser met een korrel gebruikt. Mocht het wel een significante meerwaarde hebben finish ik uiteraard daar wel gewoon mee voor de LP te gebruiken.
Waxlaagje zal, jullie raden het nooit, gedaan worden met een Dodo wax. Nu heb ik de luxe van de keuze, maar keuze brengt ook twijfel. Ik heb zowel de Supernatural 2.0 als de Supernatural Hybrid staan (welke verslaving?). De 2.0 zou de mooiste glans moeten geven, de Hybrid de betere standtijd. Is het zinvol/aan te raden om het beste van twee werelden te combineren en de Hybrid als onderlaag te gebruiken, gevolgd door een topping, voor maximale glans, met 2.0 of werken die twee niet lekker samen?
In een ander topic kreeg ik de tip om hem daarna nog een laatste boost te geven met DDJ Supernatural Carnauba Glaze. Gezien dat we voor maximaal gaan krijgt hij die dus...
Uiteraard pak ik verder de details ook nog aan, Gyeon Tire op de bandjes, velgen in de Rimwax, Raampjes in de clearvue etc.
Ik heb er zin in!
Doel van deze detail is uiteraard om de auto weer in stralende staat te brengen, maar vooral om een ongelofelijke glans en diepte in de lak te krijgen.
De eigenaar is zelf ook niet vies van een beetje poetsen, maar ontbreekt de middelen voor een echte correctie. Voor mij wel een extra motivatie om er vol voor te gaan. Ik weet namelijk dat de auto na de correctie netjes bijgehouden zal worden. Dat motiveert toch net wat meer dan een auto die morgen waarschijnlijk weer in de krasstraat staat...
De auto in kwestie:
Het gaat om een BMW E46 330i Touring in Cosmos schwarz. De auto staat (ligt is misschien een beter woord) op een setje 3SDM 0.06 wielen in 18 inch en is shadowline uitgevoerd (zwart glanzende sierlijsten rond de ramen e.d.).
De auto is altijd vrij netjes behandeld en heeft weinig echt serieuze defecten, op een kras in het rechter portier na. Voor de rest gewoon de gebruikelijke swirls. Foto's van de staat van de lak volgens zo gauw als ik de auto hier heb. Ik krijg hem Donderdag avond en heb tot Zondag avond de tijd om er iets heel moois van te maken. Dat lijkt lang, maar er gaat altijd meer tijd in zitten dan je lief is...
Plan van aanpak is grotendeels klaar, maar uiteraard zijn tips van harte welkom!
De planning:
Voorbereiding:
Het gebruikelijke verhaaltje eigenlijk. Allemaal niet heel spannend, maar voor de volledigheid even een opsomming.
-Foamen met Artico Magico
-Wassen 2 bucket methode Meg's NXT Shampoo
-Velgen met Non-Ferro
-Lak ontdoen van vliegroest met Non-Ferro
-Kleien met Dolce Verde en DDJ Born Slippy
-Na-wassen met Dreft om zeker te weten dat de lak vrij is van oude waxlagen. Auto staat in de Collinite 845. De koning van de standtijd is nu mijn vijand...
Correctie:
Denk je BMW, denk je knalharde lak. Een testspot mag het gaan uitwijzen. Ik moet toch nog wat dingen bestellen, dus er komt meteen nog wat compound en een aantal pads mee.
In de Carclean webshop stonden nieuwe pads van Nanolex die wel interessant lijken. Prijs is heel scherp (27 euro voor 5 pads), dus het proberen waard. De omschrijving belooft dunnere pads voor minder verlies van correctiekracht. Dat gecombineerd met de kracht van de Bigfoot moet eigenlijk voldoende zijn om zelfs graniet tot hoogglans op te wrijven. Ik zal in ieder geval even een review geven van de pads.
Mocht het nodig zijn heb ik ook nog Meg's MF pads achter de hand of de blauwe Rupes. Gecorrigeerd krijgen we hem dus wel...
Tevens komt van Meguiar's de M105 en 205 compound mee met de bestelling. Gewoon eens kijken wat die doet. Je leest er eigenlijk alleen maar goeie dingen over en mij lijkt een compound die mooi lang door te werken is wel lekker.
Het finishen maak ik me niet druk om. Heb voldoende "speelgoed" liggen en als de auto inderdaad de verwachtte harde lak heeft mag het geen probleem zijn om hem strak te krijgen.
Afwerking:
Ik heb de laatste tijd redelijk wat waxen in geslagen en ben enorm fan geworden van de Dodo Juice waxjes. Om die ook een goede voorbereiding te geven komt met de bestelling zowel Lime Prime als de Supernatural Micro Prime mee. Volgens de experts geeft de LP de diepste glans en die staat dus eigenlijk op de planning voor de BMW. Mocht de lak toch niet zo hard zijn als verwacht kunnen we altijd nog naar de SN MP grijpen, mocht de LP te grof blijken.
Daarbij overigens wel nog een vraagje: Lime Prime heeft iets van een korrel. Heeft het zin om te finishen met de Rupes wit/wit combo als ik daarna nog LP gebruik of is finishen met geel voldoende?
Rupes wit is echt heel fijn, dus kan me voorstellen dat dat weinig toevoegt als je daarna nog een cleanser met een korrel gebruikt. Mocht het wel een significante meerwaarde hebben finish ik uiteraard daar wel gewoon mee voor de LP te gebruiken.
Waxlaagje zal, jullie raden het nooit, gedaan worden met een Dodo wax. Nu heb ik de luxe van de keuze, maar keuze brengt ook twijfel. Ik heb zowel de Supernatural 2.0 als de Supernatural Hybrid staan (welke verslaving?). De 2.0 zou de mooiste glans moeten geven, de Hybrid de betere standtijd. Is het zinvol/aan te raden om het beste van twee werelden te combineren en de Hybrid als onderlaag te gebruiken, gevolgd door een topping, voor maximale glans, met 2.0 of werken die twee niet lekker samen?
In een ander topic kreeg ik de tip om hem daarna nog een laatste boost te geven met DDJ Supernatural Carnauba Glaze. Gezien dat we voor maximaal gaan krijgt hij die dus...
Uiteraard pak ik verder de details ook nog aan, Gyeon Tire op de bandjes, velgen in de Rimwax, Raampjes in de clearvue etc.
Ik heb er zin in!