• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Glansrijk de winter in, Golf mk4 Fire & Ice

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
---"Glansrijk de winter in, Golf mk4 Fire & Ice"---

Donderdag 14 oktober, het is weer feest vandaag. Niet omdat het Nederlands elftal afgelopen week met 4-1 heeft gewonnen of omdat het kabinet Rutte nu eindelijk bij H.M. de stoep mag aanstampen, nee nee, omdat er vandaag weer gedetailt gaat worden. Ondanks het beperkte laadvermogen in de mk1 cabrio weet ik het toch elke keer weer voor elkaar te krijgen om de halve schuur te verdelen over ieder hoekje en beschikbaar gaatje van het Duitse gebakje. Aldoende leert men zou je zeggen, dus met enige handigheid hangen de slangen en snoeren als waslijn door de auto met daaraan de doeken, borstels, sprayflessen, etc etc. Aangekomen op de plaats van bestemming is het dan ook simpel de kap openen en de hele reutemeteut uit te laden. Ideaal? Totaal niet, dus een klein goedkoop busje aanschaffen staat hoog in het vaandel :ja

De paarse Golf mk4 (volgens insiders mag deze kleur de zogehete Fire & Ice zijn) stond er diep bedroefd bij. Werkelijk alles zat onder een dikke laag vuil, vliegen, beestjes, teer, alg, vul het maar in. Een regelrechte ramp, maaaar, wel leuk voor een metamorfose.

De pics bij aankomst:

VuurenIjs2.jpg


VuurenIjs1.jpg


VuurenIjs5.jpg





Kennelijk vond de (vorige) eigenaar het noodzakelijk om de auto van een zogehete “Bra” te voorzien, want de afdruk van dit alles was prima te volgen:

VuurenIjs3.jpg






De velgen zagen eruit alsof ze een weekje onder een treinstel Amsterdam-Hamburg hadden gezeten. Stront bruin, overal remstof, bijna te goor om vast te pakken. Zelfde geldt voor de banden, moddervet, en een bruine aanslag erop:

VuurenIjs4.jpg






Zwaar geschut noodzakelijk dus }:)w .
Velgen ingespoten met Meguiar’s Wheelbrightner, banden flink met Super Degreaser ontvet. Borstels van Mothers en Mequiar’s verzachten de pijn een beetje, maar het echte vuil komt er pas af wanneer de oude washmitt er flink langsheen gaat:

VuurenIjs6.jpg


VuurenIjs7.jpg


VuurenIjs8.jpg


VuurenIjs9.jpg





Toen maar is foamen. Een eigen brouwseltje (100 ml. SSF/100
ml. Shampoo Plus/50 ml. APC Plus) moet niet alleen zorgen voor een dik pak foam, maar ook voor een vrij stevige ‘voorwas’ die algen/ vliegen en birddrops los moet weken:

VuurenIjs10.jpg


VuurenIjs11.jpg


VuurenIjs12.jpg


VuurenIjs13.jpg


VuurenIjs14.jpg


VuurenIjs15.jpg





Na deze voorwas mocht de Wolfgang Bathe in een flinke wasemmer met Gritguard het kunstje flikken. De washmitthttps://www.Carclean.com/product/Me...sh_Mitt__Super_Thick_Microfiber__E102D_100044 van Meg’s blijft heerlijk werken, het botje van Cobra trouwens ook:

VuurenIjs16.jpg





Na het afspoelen blinkte er iig al weer 4 mooie hoepels onder de mk4 vandaan. Een hele verademing:

VuurenIjs17.jpg





Ondanks de zorgvuldige (voor)wasmethode voelde de lak nog stroef aan, en zag nog erg dof. Dieptereiniging was dan ook vanzelfsprekend. De milde klei en medium gradehttps://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Purposeful_Purple_paint_putty_200gr_DJPPPP_101121, bijgestaan door heel veel Last Touch trokken de lak helemaal schoon en schraal:

VuurenIjs18.jpg


VuurenIjs19.jpg


VuurenIjs21.jpg


VuurenIjs22.jpg





Een kwart motorkap resulteerde al in deze mate van vervuiling, best extreem dus:

VuurenIjs20.jpg






Aangekomen bij de zijkant, begint de teer zich flink in de klei te werken. Dan kan je 2 dingen doen, stevig door kleien, desnoods met de medium grade, of gebruik maken van de Meguiar’s Body Solvent. Heerlijk spul! Oké het is stevig aan de prijs maar je doet er wel vreselijk lang mee. Aanbrengen is kinderlijk eenvoudig, opsprayen en in laten werken, stevig afnemen met een doek. Kleine tip, denk niet snugger te zijn en met Body Solvent te gaan kleien, want 1 en 1 is in dit geval absoluut geen 2 ;)

VuurenIjs23.jpg


VuurenIjs24.jpg


VuurenIjs25.jpg





Na het kleien tijd voor koffie en een dampstaaf. Dat geeft tevens de gelegenheid om de schoongetrokken lak is nader te inspecteren met de Fenix en de Brinkmann. Afgezien van een paar diepe krassen, een schade op de bumpers en wat schaafplekken, is de lak bedekt met swirls, swirls, en nog is swirls. Daarbij flinke krassen veroorzaakt door van alles wat niks met microfiber of een zachte spons te maken heeft + een dosis spuitnevel op de linker C-stijl:

VuurenIjs26.jpg


VuurenIjs27.jpg


VuurenIjs28.jpg


VuurenIjs29.jpg


VuurenIjs30.jpg


VuurenIjs31.jpg


VuurenIjs32.jpg


VuurenIjs33.jpg


VuurenIjs34.jpg





De golf stond goed dik in de lak, variërend van zon 300 tot 600 micron.

VuurenIjs35.jpg


VuurenIjs36.jpg


VuurenIjs37.jpg


VuurenIjs38.jpg





Na de auto op de cruciale rubbertjes en kunstofdelen te hebben afgetaped met de 3M plakkers, was het tijd om te bepalen welke combinaties nuttig en noodzakelijk waren voor deze paarse Wolfsburger.

VuurenIjs39.jpg





De Meguiar’s M105 en de Menzerna Intensiv Polish lieten een aardig resultaat zien, maar de stap naar Powergloss leverde net dat beetje extra wat er nodig was. Het gele schaapje van Meg’s uit de So1o serie tolde naar tevredenheid in de rondte op de Flex, gevolgd door de DAP500 met een groene pad voorzien van Final Finish. Een 1-2tje voor Menzerna dus vandaag. De stap Powergloss op het schaap naar FF op groen lijkt enorm, maar gaf zelfs bij het schoontrekken met wat isopropyl alcohol (IPA) een lekker glad en swirl vrij resultaat. Het dak en de motorkap hadden 2 hits met het schaap nodig, als je goed kijkt in de TL-lampen zie je de vermeende krassen zo zitten :|~* :

VuurenIjs40.jpg


VuurenIjs41.jpg


VuurenIjs42.jpg


VuurenIjs43.jpg


VuurenIjs44.jpg


VuurenIjs45.jpg






Na uiteindelijk dik 3,5 uur polijsten de auto eerst maar weer afgestoft vanwege het vachtje van de nieuwe wolpad die zich her en der had verspreid, samen met wat stof van de Menzerna compound. Tijdens het afstoffen voel je dan al dat je goed zit. De lak voelt weer aan als een glad geheel, helemaal schoon en ideaal om de volgende laag te ontvangen.
Die laag werd verkregen door wat Black Hole op een zwarte pad, gevolgd door de DGPS van Wolfgang:

VuurenIjs46.jpg





Deze een tijd laten curen en in de mean time de banden kennis laten maken met de Black Diamond gel. Velgen werden ingewaxt met Collinite 845. Glaswerk werd binnen en buitenzijde gereinigd met de Glasscleaner Concentrate.

VuurenIjs47.jpg


VuurenIjs48.jpg





Als laatste machinale bewerking gaat er dan nog een laag 845 overheen, zodat deze mk4 glansrijk en goed beschermd de winter in kan gaan:

VuurenIjs49.jpg


VuurenIjs50.jpg





De afterpics na een dag hard werken:

VuurenIjs51.jpg


VuurenIjs52.jpg


VuurenIjs53.jpg


VuurenIjs54.jpg


VuurenIjs55.jpg


VuurenIjs56.jpg


VuurenIjs57.jpg


VuurenIjs58.jpg


VuurenIjs59.jpg


VuurenIjs60.jpg


VuurenIjs61.jpg


VuurenIjs62.jpg


VuurenIjs63.jpg


VuurenIjs64.jpg


VuurenIjs65.jpg


VuurenIjs66.jpg


VuurenIjs67.jpg


VuurenIjs68.jpg


VuurenIjs69.jpg





Met een grijns op het gezicht de spullen in gepakt en fluitend de A1 opgetokkeld.
En die dagelijkse rompslomp voor en achter je?

VuurenIjs70.jpg





No worries, snuivend aan de fles Body Solvent, en met een mondvol yoghurtgums, op m’n dooie gemakkie de auto’s om me heen is aanschouwd. Het kan echt slechter… altijd!!! w^^w

VuurenIjs71.jpg





Thnx 4 reading. Tot een volgend verslag!

P@rick
 
fraaie kleur wel !
dikke shine weer :)^

volgens mij is de fire and ice kleur wel nooit origineel op de mk4 modellen geleverd :s
 
Wat een geweldig verhaal en tijdens het glimlachend lezen zag ik de wagen opknappen.
Dus ook geweldig gewerkt :)^
 
Super om te lezen, goed verhaal net als de andere show offs:)^

En natuurlijk een super resultaat:ja Aparte kleur dat wel:p
 
Super write up weer, geweldig om te lezen en een super resultaat. Soms hoeft het niet ingewikkeld en gaat alles gewoon lekker :)^

Ben zelf geen fan van de bodysolvent, paar keer geprobeerd maar bij mij schijnt hij het niet te willen doen ;)
De Valet pro tar remover daarentegen verbaasde me wel, misschien eens proberen?

Hoe lang heb je gewacht na het uitpoetsen van de DGPS en het aanbrengen van de 845? Ik vraag me altijd af in hoeverre en wax (in dit geval de 845 die redelijk gevuld is met oplosmiddelen) de vorige wax aantast.
Een sealant is niet klaar met uitharden na 30-60mins en het uitpoetsen, als je ziet dat de Aquartz er een week over doet om volledig uit harden (DGPS is dan wel geen coating maar toch) dan vraag ik me af of je niet met de 845 de DGPS aan het halveren bent. Dit vraag ik me nu al een tijd af, helaas valt het onmogelijk te controleren of en hoeveel het aangetast is. Ik doe het zelf ook zo vaak maar ik heb er soms wel eens vraagtekens bij.
 
very nais die fire&ice coloured golf,ook een tevreden gebruiker dus van het botje!!!maar dus toch wel zo voor de winter een glaze gebruikt???
 
Snap precies wat je bedoelt Dennis. We keuvelen hier met z'n allen al maanden over denk ik. Ik weet het ook niet, ik ga af op de reactie die ik van Palm Beach heb ontvangen.

De DGPS voor een wax is dubbel op, maar dat stukje zit tussen m'n oren. Ik vind het altijd prettig werken. Eerder waren er ook vaak wellis-nietes replys over het layeren van de verschillende soorten wax.
Zullen we een keer de proef op de som gaan nemen? Laten we allebei een stuk plaatwerk regelen die links een pure DGPS heeft, midden DGPS en een wax naar keuze, rechts alleen de wax.

Vervolgens meten we de gladheid en de glans. Voor de duurzaamheid te testen zou het paneel de hele winter buiten kunnen liggen. Idee ? Wellicht dat we er zo definitief achterkomen wat de do's en dont's zijn mbt de DGPS icm een wax?

Evt. aanvullingen en opmerkingen van harte welkom ;)

Greetz!
 
zo die is opgeknapt! onwijs netjes gedaan. op dat niveau sta ik helaas nog niet. En heb helaas geen rotary maar die gaat er zeker nog wel komen, als de maandelijks bijdrage weer eens gestort is. Haha.
Onwijs gafe kleur ook. Ik heb toevallig net de DGPS binnen en ga volgende week me auto geheel detailen. Dus dan is even kijken wat het verschil is.
Ga denk ik het dan zo doen 1 stuk DGPS 1 stuk DGPS icm blue velvet en 1 stuk met alleen blue velvet.
Kijken wat uiteindelijk de langste standtijd heeft. en welke de mooiste glans geeft.
Zet hem dan mooi op het dak aangezien dat het meeste oppervlakte heeft
 
Havanna zei:
Zullen we een keer de proef op de som gaan nemen? Laten we allebei een stuk plaatwerk regelen die links een pure DGPS heeft, midden DGPS en een wax naar keuze, rechts alleen de wax.

Vervolgens meten we de gladheid en de glans. Voor de duurzaamheid te testen zou het paneel de hele winter buiten kunnen liggen. Idee ? Wellicht dat we er zo definitief achterkomen wat de do's en dont's zijn mbt de DGPS icm een wax?
ik vind het een goed idee, een paneel vinden is echter minder makkelijk. We hebben hier uiteraard de testpanelen maar of er een plaat de hele winter gebruikt mag worden moet ik even voor lobbyen ;)
We hebben ook testpanelen maar die hebben we nodig voor de clinics.
 
Bijna een gewoonte aan het worden, gezien je het elke keer weer voor elkaar krijgt om een zéér goed verhaal weet neer te zetten die voor zowel de beginner als de gevorderde lekker en leerzaam leesbaar is !
Kwaliteit van de detailjob: tja wat moet daar nu nog op gezegd worden .... petje af, weer een zéér mooi resultaat geboekt.

De foam-mix is zich aan het uitbreiden zie ik, van SSF/HP nu zelfs ingrediënt nummer 3 :)
 
Scherp opgelet mk-us :cool:
Heb inmiddels allerlei brouwseltjes staan van verschillende producten. Blijft leuk om mee te experimenteren :ja
 
Ik hoop dat die van mij morgen ook zo opknapt van een heerlijk detailbeurtje, maar zeer goed resultaat behaald, ziet er erg goed uit... Mooie kleur ook, vooral om te detailen...
 
Ziet er weer stralend uit!
Mooi geschreven met veel foto's en leuke 50/50's, zo hebben we dat graag ;)
Kost ook wel moeite om tussendoor aan die foto's te denken, once you're on a roll :grinning: