• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goed gebruik van pro vision anti fog?

MartijnM

Detailing rookie
13 nov 2011
13
0
De laatste dagen heb ik 's ochtends weer een laag condens op de ruiten zitten.
Geen probleem natuurlijk dankzij een paar ruitenwissers, maar zodra ik de sleutel in het contact omdraai en de ventilatie begint, dan beslaat de binnenkant van de voorruit onmiddelijk.
Het duurt hierna zeker een minuut of 5 op de hoogste stand van de airco om de ruit weer geheel condens vrij te krijgen, en ik dus met draaiende motor sta te wachten om weg te kunnen rijden.

Hiervoor heb ik vorig jaar een keer Pro Vision anti fog liquid aangebracht, na de ruit gereinigd te hebben.
In eerste instantie leek het te helpen echter al snel had ik nog amper zicht. Waar voorheen de voorruit besloeg, werd het condens nu verwerkt in een soort laagje op de voorruit. Helaas wilde dit laagje er met behulp van de airco niet snel genoeg af, waardoor ik het toen met een doek heb weggeveegd.

Heb ik destijds iets niet goed gedaan, te veel van het spul aangebracht of werkt het gewoonweg niet?

Zou mooi zijn als er een betere oplossing hiervoor is, want anders sta ik komende winter wederom iedere ochtend minstens 5 minuten te wachten voordat ik kan wegrijden.
 
Ik zou de ruiten eens goed reinigen met een ontvettende reiniger. Dat scheelt wellicht weer even. Zelf ben ik niet zo van de anti condens middeltjes, werkt vaak toch niet helemaal lekker.
 
@IbizaSigno: Voor het ontvetten bedoel je een APC ipv een ruitenreiniger? Ik gebruik nu de ruitenreiniger van Mothers
 
Je ruiten eens goed ontvetten/reinigen met spiritus.
Nooit last van condens, behalve als ze vettig werden en aan de buitenkant Rain-X, zelf goede ervaring mee maar geen pre uiteraard.

Zorg ook dat je airco niet pas met het contact uitgaat he, 10 minuten voordat je bij je bestemming bent al.
 
Zeker geen APC om de ruiten schoon te maken, dat gaat strepen en vlekken. De Clearly Menthol van Dodo Juice is een erg fijne en ontvettende reiniger. Maar ook een spiritus om flink te onvetten werkt goed.
 
Het vocht in je auto wordt gecondenseerd door je airco. Het verlaat dus niet je binnencompartiment maar wordt in een andere vorm gebracht. Vandaar dat je uit de ventilatieroosters meteen beslagen ramen krijgt na het uitzetten van de airco tijdens het rijden. Dat dit vocht dan in de morgen als eerste je ruiten laat beslaan is een gevolg van deze "opslag". Zet de verwarming eens hoog en zet je ramen open of met deze laatste warme dagen: lekker in de volle zon met alle ramen op een kiertje. Zo verlaat het vocht ècht je auto!

Ramen perfect reinigen aan de binnenzijde met 50% glassex en 50% spiritus. Gebruiken de grote Nederlandse ruitherstellers ook. :cool:

Succes!
 
Probeer idd het vocht/condens probleem eerst eens bij de basis aan te pakken. Ik weet niet wanneer je filters voor het laatst zijn gereinigd of vervangen?
Wat soms ook wil helpen, is om de airco de eerst volgende auto ritjes niet te gebruiken zodat het vocht in het filter kan verdampen.