• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

handige tips voor de beginnende en ervaren detailers :-)

Oystein

Detailing addict
27 jun 2011
73
70
57
Iedereen heeft wel eens zo'n situatie met wassen of detailen wat eigenlijk net niet goed gaat maar waarvoor soms eenvoudige oplossingen voor zijn.
Hebben jullie ook dergelijke handigheidjes ... laat het hier weten ...

Laat ik maar beginnen met 2 velgentips:

Tip 1:
Met grotere brede 17 of 18 inch velgen leg je een wiel niet altijd makkelijk plat op straat om de binnenkant te doen.
Kans op een kras door een uitstekende baksteen of oneven ondergrond is zo gebeurd.

Leg je tuinslang in een lus en leg daar je wiel op ... geen contact met de ondergrond mogelijk en tevens spoel je makkelijker alle sop weg omdat die nu wel onder je wiel door weg kan spoelen.
Voorheen had ik nog altijd een band dik onder het sop als ik die weer rechtop zette.
Op onderstaande foto is te zien hoe de tuinslang nog onder het wiel ligt.

GroteFoto-SCMO3EX4.jpg


Tip 2:
Heb je eindelijk je velgen blinkend gepoetst dan zijn ze makkelijk schoon te spuiten in de wasbox.
Totdat je de auto thuis parkeert en blijkt dat er toch nog een vuil stuk zit wat bij het afspuiten blijkbaar moeilijker bereikbaar was (onder je spaak of zo .. )
Zet je auto in de wasbox niet op de handrem (ik ga er even van uit dat de vloer daar vlak genoeg is) en rol na het afspuiten je auto nog een halve wielomwenteling vooruit en spuit je velgen nogmaals af.
De kans dat je dan een stukje hebt overgeslagen is minimaal.

Happy wheeling !! :D
 
Omdat het altijd handig is om in een wasbox een "opstapje" te hebben ( hogere auto's - monovolume's ) , neem ik altijd een (stevige) frigobox mee waarin tevens een hele voorraad aan produkten zit.

Extra water neem ik mee in bidons van 10 liter ( = 11 liter ) , hoef ik me geen zorgen te maken als er een "waterpanne" is en bij een onverwachte noodstop oid hoef ik me geen zorgen te maken dat er een vijver ontstaat in m'n wagen ....

Een voorraadje juiste muntstukken is ook altijd handig om anderen verder te helpen .......
 
De velgen tip is inderdaad een goeie, ik gebruik zelf een blokje hout of het muurtje naast de garage.

Gebruik je een gardena tuinslang? Als je wilt wisselen van sproeier of de auto zonder sproeier wilt afspoelen,
gebruik dan een koppeling met een extern kraantje. Zo kun je toch de druk behouden zonder eerst naar
de kraan te hoeven lopen.
 
Gebruik in de wasbox niet de schuim/krasborstel, je weet nooit wat je voorganger ermee gedaan heeft. Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Voor de mensen die hun auto met de hand wassen in een wasbox en geen lage druk water aanvoer hebben: Als ik de auto gewassen heb en deze voor de laatste keer afgespoten heb, rijd ik altijd een klein rondje om het meeste water van de auto te laten lopen. Drogen met een droegdoek is dan zo gepiept icm met bijv pb sw
 
Schurk;n398515 zei:
Gebruik je een gardena tuinslang? Als je wilt wisselen van sproeier of de auto zonder sproeier wilt afspoelen,
gebruik dan een koppeling met een extern kraantje. Zo kun je toch de druk behouden zonder eerst naar
de kraan te hoeven lopen.

Ik heb onderstaande Gardena sproeier.
Voordat ik de auto droog haal ik de sproeier eraf (draai wel eerst de waterkraan dicht) en zet het koppelstuk erop en draai de kraan weer open.
Met het koppelstuk krijg je een mooie dikke straal water waardoor het sheeting effect het meeste water al van je lak loopt.
Drogen is dan zo gebeurd en je droogdoek is niet helemaal doorweekt.

Foto-AM3ZQUWQ-D.jpg


P.S. de sproeier geeft maar weinig druk dus eigenlijk alleen geschikt om het sop eraf te spoelen na het wassen.
Voor de vuile was gebruik ik Ariel ... euhhhh ... Karcher :-D
De kleinste (en goedkoopste) die ze hadden:

Foto-SGOVNDJB-D.jpg
 
Renzo 4000;n398518 zei:
Voor de mensen die hun auto met de hand wassen in een wasbox en geen lage druk water aanvoer hebben: Als ik de auto gewassen heb en deze voor de laatste keer afgespoten heb, rijd ik altijd een klein rondje om het meeste water van de auto te laten lopen. Drogen met een droegdoek is dan zo gepiept icm met bijv pb sw

Bij de auto van mijn vrouw (die al blij is alls die alleen maar gewassen wordt) doe ik ook zoiets.

In de wasbox spuit ik als laatste de wax en rij nat weg. Bij aankomst thuis is het meeste water al weg maar zie je wel de opgedroogde wax druppels op je lak.
Ik heb nog een sample flesje Adam's detailer waarmee ik de auto afneem. Het verbruik van de detailer is echt minimaal maar werkt goed en de lak ziet er weer shiny uit.
Dit is voor mij de snelle pit-stop wash.
 
Schurk;n398515 zei:
Gebruik je een gardena tuinslang? Als je wilt wisselen van sproeier of de auto zonder sproeier wilt afspoelen,
gebruik dan een koppeling met een extern kraantje. Zo kun je toch de druk behouden zonder eerst naar
de kraan te hoeven lopen.

Inderdaad, dat werkt super! Ik gebruik het al jaren en zou niet zonder kunnen. Van het weekend bij iemand gestaan die dit kraantje niet had, dan merk je het verschil pas weer zeg. Hij gaat nu standaard in het kratje mee!
6b0f7733.png

http://www.gardena.com/nl/watermana...ppeling-met-reguleerventiel/#product-fancybox
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Schurk;n398515 zei:
.....
gebruik dan een koppeling met een extern kraantje. Zo kun je toch de druk behouden zonder eerst naar
de kraan te hoeven lopen.

btw; voor het wisselen van verschillende apparaten, zonder de slang van druk te hoeven laten, is dat regelventiel helemaal niet nodig. Als je een 'waterstop' koppeling hebt dan kan je apparaten afkoppelen zonder dat het water uit de koppeling blijft stromen. Er zit een klein terugslag klepje in deze koppelingen.

Ik heb het ventiel tussen de slang en mijn spoel slang (= 1 koppeling + 20cm tuinslang met dus een open slangeinde) zitten, zo kan ik snel en eenvoudig afspoelen en waarnodig meer of minder water geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, en mocht je een keer geen waterstop hebben kan je ook even de slang dubbel leggen. Doe dit niet te vaak en zeker niet op dezelfde plaats ivm slijtage. Een beetje goede slang kan hier best wel tegen.
 
Renzo 4000;n398518 zei:
Als ik de auto gewassen heb en deze voor de laatste keer afgespoten heb, rijd ik altijd een klein rondje om het meeste water van de auto te laten lopen. Drogen met een droegdoek is dan zo gepiept icm met bijv pb sw

En waar vind jij een baan waar geen korreltje zand/vuil ligt ........de auto is nat , jij rijdt door het vuil ( ook al rij je erg traag ) en de onderkant ( dorpels, achterbumper ) is terug vuil of er hangt toch iets op doordat de auto nog nat is........

Dan liever een extra droogdoek : Insprayen met detailerspray en als een malle de auto afdrogen , daarna een nieuwe droogdoek om het nog eens over te doen .

Als je een "stop" hebt op je tuinslang is het toch niet slecht om zo'n kraantje ervoor te hebben.........je kan de druk dan regelen namelijk als je afspoelt..........doe ik al jaren zo . Heb je toch liever wat meer druk/sproeifunktie : knijp ff het eindje darm plat en je kan de wielkasten uitspuiten zonder te wisselen .
 
Mwoah, nog nooit last van gehad... Maar het zou natuurlijk kunnen. We moeten detailen ook weer niet te serieus menen hé ;)
 
polomaniac;n398580 zei:
btw; voor het wisselen van verschillende apparaten, zonder de slang van druk te hoeven laten, is dat regelventiel helemaal niet nodig. Als je een 'waterstop' koppeling hebt dan kan je apparaten afkoppelen zonder dat het water uit de koppeling blijft stromen. Er zit een klein terugslag klepje in deze koppelingen.

Ik heb het ventiel tussen de slang en mijn spoel slang (= 1 koppeling + 20cm tuinslang met dus een open slangeinde) zitten, zo kan ik snel en eenvoudig afspoelen en waarnodig meer of minder water geven.
Moet je wel even mee oppassen. Had ook zo'n klep zitten op mijn tuinslang. Alleen om een of andere reden werd deze niet diep genoeg ingedrukt wanneer de slang aangesloten werd op mijn karcher HD spuit. Gelukkig op tijd achter. Anders brand je karcher motor zo door als je zonder water dat ding te lang laat blazen om uit te vinden waarom je geen water krijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor ik m'n HD gebruik , laat ik eerst de slang vollopen door het pistool te gebruiken ZONDER het toestel aan te zetten.
Zo weet je zeker dat er water door je tuinslang stroomt en het is volgens mij ook beter/veiliger voor je HD .
 
Klopt, doe ik ook zo. Heb mezelf er wel eens op betrapt dat de kraan niet open staat. Hoge druk aan en druk pistool in, water spuit er uit dus lijkt niets aan de hand. Vlug daarna houd het op en zit alles vol lucht.