• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

HD voor detailing

Josie

Detailing guru
25 nov 2022
343
118
Enkhuizen
Afgelopen week heb ik een HD geleend van mijn buurman om mijn autootje te kunnen wassen.
Het is mij zeer goed bevallen, dus heb ik besloten om eentje te gaan kopen.
Voor de jaarlijkse schoonmaak, mag ik een “goede” HD lenen van een familielid dus ben ik op zoek naar een budget vriendelijk apparaat, goed genoeg voor mijn auto en nog wat kleine klusjes.
Helaas is mijn budget beperkt, ook belangrijk te melden dat vrouw des huizes, in het begin super enthousiast was met het wassen en bijhouden van de auto maar nu een beetje klaagt over de kosten :worried:
ben benieuwd naar jullie suggesties
bedankt alvast
 
Hey Josie,

Wat leesvoer-->

https://forum.carclean.com/threads/hd-kopen.18618/
https://forum.carclean.com/threads/hogedrukreiniger-advies.23525/
https://forum.carclean.com/threads/welke-hogedrukreiniger.23062/

En zo is er nog wel meer te vinden via de zoekfunctie. (Zoeken in alleen de titels) ;)


Budget is natuurlijk een factor, maar kijk dan ook of je jezelf kan overtuigen om dit budget eventueel nét wat groter te maken, indien nodig.

- Lengte slang
- Type slang
- Type motor

- Veelal wordt er gekozen voor een Nilfisk bij de instapmodellen vanwege betere motor en dergelijke.
- Check ook aanbiedingen.

- Ik heb zelf lange tijd een hele oude Nilfisk - C120 gebruikt bij het detailen. Instapmodel met 120 bar, maar een irritante slang die kort en stug was. Na verloop van tijd begonnen dingen als het pistool en slang kapot te gaan, maar de machine zelf was nog prima. Echter was een nieuwe (betere) slang + pistool net zo duur als een nieuwe machine.
 
@Quantoxx
yep, had ik al de zoekfunctie gebruikt, meestal oude topics, waarschijnlijk veel veranderd en nieuwe modellen beschikbaar.
Ook wat gelezen op het net en tot de conclusie gekomen dat instapmodellen van Kärcher niet echt goed zijn, volgens mij Nilfisk is goede optie.
ik ga op onderzoek :)
bedankt

PS: is 5 meter slang genoeg?
 
Nilfisk en Karcher hebben vrijwel altijd dezelfde modellen. ;)

Mijn C120 had, dacht ik, zo'n 3M slang. Dat betekende dat als ik om de auto heen wilde, ik de machine + tuinslang + snoer met mij mee moest nemen.
Ik denk dat als je een meter of 5-6 hebt en de machine bijv. bij de neus van de auto zet, dat je dan langs de flanken naar achter kan lopen. Maar, voor de andere flank moet je dan terug naar de neus.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Kijk voor dat budget ook eens op marktplaats. Veel mensen gebruiken die dingen zelden en hebben die ooit voor de tuin o.i.d. gekocht. Een jonggebruikte Karcher K4/K5 of een Nilfisk kan nog prima mee. Of een 10 jaar oude Kränzle; niet te slopen.

Voor autowassen geldt dat vooral de wateropbrengst een fijne factor is: hoe hoger, hoe beter. De druk hoeft niet zo hoog. Zo hebben de oude kränzles 110 of 125 bar maar pompen er wel 10 liter per minuut door: dat is lekker wassen!
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Josie
Ik denk dat als je een meter of 5-6 hebt en de machine bijv. bij de neus van de auto zet, dat je dan langs de flanken naar achter kan lopen. Maar, voor de andere flank moet je dan terug naar de neus.
Ik heb bij mijn Core 125 ook 5 meter slang, ook al zet ik hem bij de neus van de auto, het blijft irritant.. slang HD, stroomkabel en waterslang.
Ik heb inmiddels een verlengslang van 7m van Amazon besteld. Via Nilfisk ga je al richting de 100,-....aardig aan de prijs!
 
  • Leuk
Reactions: Josie
@Jack78 - Maar het is wél te doen bij een laag budget.

VVS heeft voor de Core 125 o.a. 6m flex-slang voor €25,- en een 7m flex-slang voor €35,-. De verlengstukken zijn inderdaad duur. (€89)
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Of iets meer en 8m flexibele slang

 
  • Leuk
Reactions: Josie en Quantoxx
Recent op MP een 2e hands Kranzle 1050TS gescoord
Minder dan de helft van de nieuwprijs betaald voor een vrijwel nieuwe
Was dubbel het budget van TS, maar dan heb je wel kwaliteit (en 130bar met 10meter)

Staat overigens nu in Zeeland, thuis had ik er al een.
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Marktplaats is vooral je vriend. Zoals er al aangegeven werd, een HDR wordt gemiddeld weg echt geen 3x in de week 2u gebruikt. Jijzelf waarschijnlijk ook niet. Daarom is een 2de hands best wel een optie. En black Friday als je wat geduld hebt. Ik kocht mijn 2de Nilfisk 160.2 een paar jaar terug net voor black friday, zag ik 'm bij die actie dagen voorbij komen met flinke korting! ipv 400 oid was 'ie toen 275!
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Bedankt voor alle suggesties

Een jonge tweedehands is ook idd een goede optie, net gekeken op marktplaats, helaas niets bijzonders kunnen vinden bij mij in de buurt, geduld dus.
Binnen mijn budget heb ik de Nilfisk Core 125-5 en de Karcher K2 premium power control kunnen vinden, of ev wachten tot black friday voor een mooie korting.
In de toekomst wil ik ook een foamlans en een pistola corta aanschaffen, volgens mij geen probleem met beiden merken, toch?

 
Hier ook een nilfisk gebruiker, de c127. Recent voor de zwager eentje op MP gescoord voor 80€, een c120. Dus gewoon even geduld en rustig rondkijken. Een Kärcher zou ik zelf van weg blijven!
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Top linkje @Jack78 !

Nilfisk heeft inderdaad, waaronder pomp, meer metalen onderdelen dan een Karcher die veel kunststof gebruikt. Voor de intensievere HDR gebruiker is dan Nilfsik toch een fijne optie.

Zag laatst bij de Hornbach Einhell HDR's staan. Weet niet wat voor pomp die gebruiken, maar qua kwaliteit is het pistool en slang dikke prima! Zeker voor die prijzen.
 
  • Leuk
Reactions: Jack78 en Josie
Ik heb ook gelezen dat goedkopere modellen van Kärcher niet echt betrouwbaar zijn, dus het wordt een Nilfisk waarschijnlijk.
bedankt voor de input ;)