• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe krijg ik deze waskrassen er uit?

schuurman92

Detailing addict
30 aug 2015
32
60
31
Hallo,

Ik heb vorige week een zwarte Peugeot 206 gekocht en deze zit helemaal onder de waskrassen (vermoed ik), ik ben nu begonnen met de motorkap, heb deze gewassen, gekleid en toen met de oranje pad met mezzo een test spot gemaakt maar dit gaf zoals verwacht een niet goed genoeg resultaat daarna de gele pad met veloce gepakt en het werd al een stuk beter maar na meerdere keren er overheen te zijn gegaan kreeg ik niet alles eruit. Hierna maar de oranje met mezzo weer om te "finishen" en daarna een waxje er overheen. Mijn vraag is dus hoe krijg ik de resterende krasjes eruit?


Voor het polijsten:
Grotefoto-FGFPCAHQ.jpg

Zo ziet de héle auto er dus uit.:(

Dit is na het polijsten en waxen:
Grotefoto-C3LBSRHA.jpg


Als je dus goed kijkt zitten er nog een aantal krasjes die ik er niet uit krijg met de spullen die ik nu heb, het is wel stukken beter maar voor mij niet goed genoeg:-" en ik geloof best dat ze er uit kunnen.

Ik zat zelf te denken aan microvezel pads met de monello reeks, maar ik ben ook nog niet heel ervaren dus als je denkt de oplossing te hebben, ik hoor het graag!
 

Bijlagen

  • 1k0.jpg
    1k0.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 490
dit heb ik natuurlijk al gedaan en daarom zit ik nu aan microfezel pads te denken omdat deze meer cut hebben dan de gele monello pad, mijn vraag was dus of dit genoeg is of dat ik nog iets anders nodig heb (ander polijst middel ofzo of toch een andere pad).
 
Dat is dus wat Bikkel bedoelde; Je kan hier enorm over vinden. Zoek inderdaad eens op Polijsten i.c.m. harde lakken, enzovoorts.
Ik weet dat er vele zijn omdat ik hier zelf ook naar gezocht heb voor mijn harde BMW lak.

Zo heb je immers wel wat gelezen over een MF-pad op je DAP...

Lees bijvoorbeeld ook wat over Franse Lakken en de hardheid hiervan, andere compounds, pads die minder drastische cut hebben als een MF pad, combinaties, etc.


Greetz
 
ik heb een DAP powerpack en daar krijg ik de laatste krasjes er toch niet mee uit, zoals al eerder gezegd is het wel erg opgeknapt maar naar mijn idee kan het toch mooier worden, de krassen zijn niet zo diep dat ik ze kan voelen dus die zouden er toch uit moeten kunnen. Op mijn motor en de auto van mijn moeder kreeg ik een beter resultaat maar daar zaten ook lang niet zoveel krassen in.
 
Het echte resultaat is (vaak) moeilijk van een foto af te lezen. Dus de overgebleven defecten Zijn lastig in te schatten.
Je zou voor Scholl S20/Blue Navy pad kunnen kiezen alvorens te finishen. Helpt dat niet afdoende zou S3 nog een optie zijn.
 
Ik had al begrepen dat je een DAP gebruikte.

schuurman92;n432399 zei:
Op mijn motor en de auto van mijn moeder kreeg ik een beter resultaat maar daar zaten ook lang niet zoveel krassen in.

Dat is een punt wat het één-en-ander kan verklaren.

Nogmaals; Lees en verdiep je wat meer in harde lakken en de combinaties die hier voor geadviseerd worden. Mocht het harde lak zijn op je 206 en de krassen te diep, ga je het niet redden met een DAP. Ikzelf heb krassen in mijn BMW die ik niet eens kan voelen, maar kom met mijn DAP niet verder als verder.

Lees meer over het gebruik van Spiderpad en S3, bijvoorbeeld.


Greetz
 
Ik heb toch wel een paar pugs gedaan... Maar ben er bij nog geen harde lak tegen gekomen... Je weet het nooit natuurlijk... Maar een mf cutting lijkt me best heftig.

Een te groffe combi is ook niet goed.

Als je het gewenste resultaat niet heb bereikt met je grofste combi, moet je nog niet af gaan bouwen met iets lichters... Je had beter nog een hit veloce op heel kunnen doen.

Uit ervaring lijkt die combi al best heftig... Maar dat kan ik op een afstand niet bepalen natuurlijk.

doe een goede hit... Verdeel bijvoorbeeld je motorkap in 4 delen. Neem niet te veel product. Volg heel langzaam het dambord patroon, tot het product goed verwerkt is. Neem het dan af en kijk naar het resultaat.

ik ben er van overtuigd dat je resultaat zal zien. Ben je niet helemaal tevreden doe je nog een hit.

gewoon niet te snel klaar willen zijn en rustig werken. Je komt er echt wel!

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: bros
schuurman92 we hebben een klein probleempje, het antwoord wat jij graag wilt horen bestaat helaas niet.

zoals je zelf al aangeeft heb je rondgekeken op het forum en zo o.a. op het idee van een MF pad gekomen. Echter of deze het gewenste resultaat gaat geven kan niemand je vertellen.

waarom niemand jou dit kan vertellen is niet omdat we dit niet willen, niet om je te pesten, en ook niet om jou extra spullen aan te laten schaffen.
de reden is omdat niemand dit weet.

elke lak is anders, zoals eerder gezegd is peugot lak meestal zacht en zou je met de door jou gebruikte combi's makkelijk het gewenste resultaat kunnen halen, in jou geval helaas niet.

er zijn meerdere manieren om het met zwaarder geschut te proberen, polijstmiddel ( s3 oid) , pads (spider pad, mf pad, wol pad) , of zelfs een zwaardere machine.....


enfin, een vraag aan jou wat misschien tot een antwoord of betere oplossing kan leiden,
welke dap heb je? De 500 of 900??
Wat boedoel je met meerdere keren eroverheen??
ben je 2keer van links naar rechts en 2 keer van boven naar onder gegaan?
 
Ik denk dat het echt aan je techniek lig. Ik heb veel Peugeots gedaan, en allemaal was een 100% resultaat te behalen met de dap 900 en een oranje pad met mezzo. De hele diepe krassen gaan er hiervan natuurlijk niet uit, maar de swirls zoals op je foto wel. Misschien is de auto wel overgespoten en heeft hij niet meer de originele laklaag. Dit is allemaal van afstand niet te bepalen maar wijst een testspot volgens de juiste manier.

Hoe gebruik je je dap? op wat voor toerental? Wat is je werkwijze?

De dap is een behoorlijk makkelijk te hanteren machine waarmee je mooie resultaten krijgt, maar dan wel met de juiste techniek. Dat wil zeggen op stand 1 a 2 het product verdelen en vervolgens op stand 5 a 6 polijsten.

Het polijsten doe je, zoals hierboven genoemd, in een dambord patroon. Dit patroon volg je tot het product is uitgewerkt (meestal 3 maal dambord) ook volg je dit patroon uiterst langzaam. alleen even snel heen en weer over je lak haal je amper krassen mee weg.

Als je in de buurt van Tiel woont, mag je gerust een keertje langskomen zodat ik je werkwijze kan beoordelen en eventuele tips kan geven. Ook heb ik verschillende zwaardere middelen staan die je gerust eens mag proberen of dit wel resultaat geeft. Ook al denk ik dat dit laatste niet nodig zal zijn.
 
Als ik de foto's van voor en na het polijsten beoordeel dan lijkt het erop alsof die laatste swirls er ook wel uit moeten komen met de al gebruikte producten.
 
bedankt allemaal voor de uitgebreide berichten; hier kan ik wel wat mee. De krassen die er nu dus nog in zitten zijn inderdaad niet heel diep (naar mijn idee) met de zwaarste combo die ik heb krijg ik de resterende krasjes er niet uit. Met een aantal keren bedoelde ik; met het dambordpatroon iets van 4 keer doen, hierna afgenomen en hetzelfde nog een keer gedaan met dit dus als resultaat.

Ik heb met oranje even snel gedaan om de hele kleine krasjes er misschien nog uit te halen maar wel met nog in het achterhoofd dat ik de motorkap toch nog een keer moet doen via een andere methode.

ik heb de motorkap ook in 4 delen verdeeld (op het oog ongeveer) eerst op standje 1 de polijstpasta verdelen, ongeveer 4 dikke druppels), daarna op standje 5 of 6 gezet en dus met het dambordpatroon. Ik heb trouwens de DAP 900 V3.

Een heel groot deel van de krasjes zijn zoals gezegd dus weg, echt al heel goed opgeknapt

En als ik het dus goed begrijp is een microvezel pad "grover" dan een spiderpad, maar de spiderpad wel weer meer cut dan de gele pad. Op de volgende link staan wat meer foto's om een indruk te krijgen over hoeveel krassen er op de hele auto zitten. http://myalbum.com/album/WWDcGgcaRY0b

Ik zit er nu aan te denken om scholl S3 te kopen om te proberen en misschien nog een spider pad, het is denk ik dan toch een kwestie van proberen.
 
Hey Hallo,

Op de link/foto zie ik enorm veel swirls zitten. Dit zou zeker wel weg moeten kunnen, zelfs op een harde lak. Ik heb mijn BMW, met harde lak, aardig strak kunnen krijgen met de Monello producten, maar diepere krassen of simpelweg gewoon hardnekkige defecten, niet.

Op advies heb ik de Scholl Spiderpad + S3 geprobeerd. Echter was mijn auto al grotendeels strak, dus kon niet goed het verschil testen. Maar meerdere mensen adviseerde mij deze combinatie. Wat ik wél kan zeggen is dat ik de S3 lekker vind verwerken en minder stoft.

Ik wil je ook nog even wat vertellen over het verwerken van je compounds. Ikzelf betrap mijzelf de laatste tijd op TE LANGZAAM BEWEGEN met de machine. Zoals je (hopelijk) weet bevatten de compounds en polishes van Monello een afbrekende korrel. Ik heb dus het idee dat ik bij het polijsten in dambord-patroon de machine dusdanig lang op de korrel in laat werken, dat wanneer ik de haakse runs ga maken, de korrel eigenlijk al bezig is met finishen en niet corrigeren.

Dit verhaal is ook belangrijk om in je achterhoofd te houden wanneer je, zoals je zelf aangeeft, met 1x compound aanbrengen op een paneel, dit paneel 4x een dambord-patroon gaat geven. De korrel lijkt mij al dusdanig afgebroken dat er weinig tot geen correctie meer is. Dus uiteindelijk ben je langer bezig (4x!) maar je corrigeert al een tijdje niet meer.

Als je het verkeerd hebt verwoord en bedoelde dat je 4 hits gedaan hebt, dan is het des te vreemder dat je nog steeds swirls hebt.


Een MF-pad heeft blijkbaar een enorme correctiekracht wanneer gedraaid op een D/A. Dus een reden om deze te ontwijken totdat je veel correctie nodig hebt. Voor swirls is dit dus Overkill.


Greetz
 
Je kan ook locaal met een kleine 3,5/4" (spider) pad icm met S3 de krassen aanpakken en het gehele paneel finishen.
En ja sommige krassen lijken niet diep maar kosten toch veel moeite om te verwijderen en om te voorkomen dat je overall te veel lak verwijderd kun je imho in dat geval beter bovenstaande keuze maken.
 
  • Leuk
Reactions: Dennis84
en wat als je er gewoon met je bestaande combo nog eens (of 2x) over gaat?
En misschien iets meer druk zetten wanneer je geen druk zet? (wel opletten met de warmte dan)
 
Ik zelf gebruik nog wel eens de combinatie Fixer met de Surbuf pads. Helaas zijn deze uitverkocht bij CC. Maar op een DAP900 is deze combinatie een beest. 2 passes met lichte druk en 2 x de machine lichter laten gaan. Gevolgd door de Mezzo en Finale moet het lukken. Kijk anders even op Youtube met de zoekwoorden Fixer Surbuf.
 
Ook niet te veel druk uitoefenen op de DAP.
Je moet de steunschijf nog rond kunnen zien gaan.
Als je teveel druk op je DAP zet, voel je in je handen wel nog de excentrische beweging van de machine(trillen), maar het oppervlak van je pad blijft als het ware stilstaan, waardoor je weinig correctie haalt.
(is althans mijn ervaring, shoot if I'm wrong)