• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe krijg ik deze waskrassen er uit?

Wat ik heb begrepen moet je 1 keer het dambord doen en dan afnemen controleren en zo nodig opnieuw. De korrel van de monello compounds breekt namelijk af naar gelang je aan het polijsten bent en de slijpgraad wordt dus langzaam aan minder. Daarom is het belangrijk om maar 1 hit te doen dan afnemen controleren en weer met nieuwe compound de tweede hit doen.
 
Druk uitoefenen op je DAP kan, maar waarom dusdanig hard douwen dat je rotatie wegvalt, als je ook gewoon nog een hit kan doen. Stel dat je een hele auto moet doen, al duwende op je machine. Duurt een dag lang, hoor.

Een tip om de rotatie van je DAP in de gaten te houden: zet een streep op de zijkant van je pad. Of een druppie product.
 
Dat lijkt me een beetje product verspilling om 1 keer het dambord te doen. Dan is het product nog niet echt verwerkt. Ik zelf doe het dambord zeker wel 3 keer voordat ik het af neem. Te veel druk is ook niet goed, Klein streep je zetten op de zijkant van de pad is altijd wel even handig. Monello Mezzo verwerkt zo mooi. Je ziet echt wel wanneer je kunt afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Ik zet wel eens veel druk op mijn DAP hoor, maar wel dusdanig dat de boel nog blijft roteren. Het scheelt mijns inziens behoorlijk wat tijd. I.p.v. twee of drie keer een hit is dan eentje voldoende. René_N 'drie keer een dambord'. Bedoel je dan 'horizontaal-verticaal-horizontaal-verticaal-horizontaal-verticaal' of 'horizontaal-verticaal-horizontaal'? Dat eerste lijkt mij namelijk wat aan de lange kant, en als ik dat zou doen zou het product al lang zijn afgebroken.
 
@Jansen: Inderdaad het tweede wat je aangeeft. In eerste geval vliegt het stof je al om de oren bij de meeste zwaardere polijstmiddelen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Ik zie een zwarte uni lak, 'finish' met oranje en mezzo...
Maak het riedeltje eerst een af (mezzo op een witte pad, finale op zwart bijvoorbeeld) en kom dan nog eens terug als ze er dan nog niet uit zijn.
Oranje pad is heavy polishing, geen finishing...
 
Hier ben ik weer... ik heb nog een paneel geprobeerd op verschillende manieren met de zwaarste combo die ik heb, 3 hits gedaan maar nog steeds hetzelfde resultaat; het is opgeknapt maar nog niet goed. Ik ga nu een spider pad bestellen en scholl s3 en dan probeer ik eerst de scholl s3 op mijn gele pad en als dat niet genoeg correctie geeft pak ik de spider pad erbij.

Ik zal (uiteraard) het resultaat nog laten zien met de combo die ik heb gedaan dan.

Allemaal bedankt voor de tips

p.s. Ik had al een zwarte stip gezet op mijn backing plate, op de rechte vlakken draait hij eigenlijk altijd wel mooi rond, echter wanneer je een randje hebt gaat de machine alleen maar trillen. En wat betreft het verder gaan met het fijne polijsten; dat heeft echt geen zin, de krassen die er niet uit gaan zijn juist de diepe(re) krassen.
 
Jansen;n432668 zei:
Ik zet wel eens veel druk op mijn DAP hoor, maar wel dusdanig dat de boel nog blijft roteren. Het scheelt mijns inziens behoorlijk wat tijd. I.p.v. twee of drie keer een hit is dan eentje voldoende. René_N 'drie keer een dambord'. Bedoel je dan 'horizontaal-verticaal-horizontaal-verticaal-horizontaal-verticaal' of 'horizontaal-verticaal-horizontaal'? Dat eerste lijkt mij namelijk wat aan de lange kant, en als ik dat zou doen zou het product al lang zijn afgebroken.
René_N;n432671 zei:
@Jansen: Inderdaad het tweede wat je aangeeft. In eerste geval vliegt het stof je al om de oren bij de meeste zwaardere polijstmiddelen.

Bij het dambord patroon denk ik aan verticale runs en dan horizontale runs. (Of andersom)

Dus dat is 1 hit, waarbij ik defecten vanuit 2 richtingen heb geraakt.

Als je zegt dat je 3x een dambord doet, dan doe je eigenlijk van deze 3 hits met elke keer nieuw product.

schuurman92 Het lijkt er dus op dat je een behoorlijk harde lak is, maar dan neem ik aan dat je alle swirls weg hebt gekregen, maar nu nog met wat grotere krassen blijft zitten...?

Zoals ik in een eerdere reactie aangaf, blijf je waarschijnlijk de hardnekkige defecten wel zien. Het blijft immers een excentrische machine en word er per hit niet enorm veel lak verwijderd.

schuurman92;n432713 zei:
ik heb nog een paneel geprobeerd op verschillende manieren met de zwaarste combo die ik heb, 3 hits gedaan

Hoe bedoel je 3 verschillende manieren..?

Dambord-patroon, Doolhof-patroon en Braille-patroon..?


Greetz
 
Ik doe ook 2 a 3x het patroon in een hit hoor... Tenminste... Tot ik zie dat het product verwerkt is!
 
Zluytr ; Huh..?! En je gebruikt een product met afbrekende korrel..? Ik dacht mezelf betrapt te hebben op te langzaam bewegen en zo bij de haakse run geen grove korrel meer te hebben voor correctie, maar jij doet 3x een dambord-patroon met 1x product opbrengen?

Hoe zie jij dat het product helemaal verwerkt is, dan..? Het enige wat mij misschien opvalt is dat het product dunner en/of transparanter is wanneer ik klaar ben met het patroon.


Greetz
 
Ik ga door tot ik zie dat het product verwerkt is. Het word inderdaad transparanter, zodra dat het geval in neem ik de residu af.
 
ik doe het precies het zelfde. Kom eigenlijk op elke lak wel op 2,5 a 3 keer dambord patroon voordat het is uitgwerkt. Met één keer dambord haal je echt niet er uit wat er in zit (uitzonderingen bestaan natuurlijk altijd).
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Ik had begrepen dat je maar 1 hit per keer kon doen en er dan weer nieuwe pasta op moest doen en heb dat bij mijn eerste project dus ook netjes gedaan, maar als ik dit zo lees heb ik dus onnodig veel product gebruikt.
 
En als ik het goed begrijp wordt de polijstpasta ietwat doorzichtig als de werking er uit is??
 
Ik bedoelde met verschillende manieren; veel product, lang doorwerken, hard drukken zacht drukken, snel bewegen, in rondjes bewegen. Wel allemaal met het dambord patroon.

Ik hoop morgen de spullen binnen te krijgen en dan laat ik zo snel mogelijk van mij horen.
 
Verschilt per polijstpasta. Over het algemeen wordt hij van wit achtig naar ietwat doorzichtig, een soort lichte waas. Dit is in ieder geval bij de Monello en de Rupes middelen zo. Bij een hele lichte polish, zoals finale, is het wel lastig te zien overigens. Daarbij hou ik het wel altijd op 3 keer het dambord patroon.
 
GOED NIEUWS!:party:

Ik heb (eindelijk) het resultaat wat ik vanaf het begin af aan wilde hebben. Ik heb eerst een test spot gemaakt met mijn gele pad en de (net bestelde) s3 gold, het werd al wel beter maar was nog niet goed genoeg, hierna met s3 gold en de spider pad een test spot gemaakt, dit vond ik goed genoeg en zo heb ik de hele motorkap gedaan.

Hierna nog een keer met de witte pad en monello mezzo er over heen en ik vond het helemaal mooi.

Heb hierna ook nog met poorboys EX behandeld, dit kon naar mijn idee wel beter, het was al donker en op de rest van de auto begon al wat dauw te komen ik heb het er +/- 20 min op laten zitten maar kreeg niet het idee dat het "opdroogde".


Voor het polijsten met de nieuwe combo, dus al wel gepolijst met gele pad en veloce
Grotefoto-MXS7XATY.jpg


na het polijsten met s3 gold en de spider pad
Grotefoto-YQOXBRZ4.jpg


En na het sealen, foto van vanmorgen.
Grotefoto-4WPUVMFJ.jpg


is ook wel mooi om te zien dat het stuk wat ik niet heb gedaan lang niet zo mooi in de druppels zit.


Bedankt allemaal voor de goede tips, ik heb de microvezelpad inderdaad niet nodig, had hem wel meebesteld maar dus niet gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: Maupie00
Kijk! Dat is een verschil.

Ik ben benieuwd of je op de andere delen ook een zwaardere combi nodig hebt. De schatting is dat Peugeots niet een hele harde lak hebben, dus begin je testspot op de andere delen weer met een fijne combi. Mocht dit nou beter gaan, is de kap misschien toch overgespoten.


Greetz