• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe moet je microvezeldoeken wassen en drogen?

stephandel

Detailing rookie
14 jun 2013
22
0
Beste mensen,

Heb vandaag voor het eerst mijn eigen auto onder handen genomen.
Betreft een bmw compact 316.

Nu heb ik alleen een vraag met betrekking tot de doeken.

De droogdroek senza acqua, kan je deze wassen en hoe moet je hem drogen?
En ook de peluche verde trio, hoe moet je deze doeken wassen en drogen?

Nog een andere vraag:

- Heb vandaag de auto gewassen, gekleid, gepolijst, glaze en gewaxt.
Nu is mijn vraag om de hoeveel tijd moet ik de auto nu gaan wassen?
Ik zoek hier advies over.

Alvast bedankt!
 
Doeken op 30 of 40 graden, zonder wasverzachter en niet in de droger. Was de verde's wel apart de eerste keer, want ze geven enorm af.

En je auto moet je weer wassen als ie vies is. Of als je er zin in hebt.
 
Let op dat sommige wasmiddelen ook wasverzachter bevatten. Eventueel Micro-Restorer uit de Carclean.com winkel gebruiken.
Verde's eerste paar keer apart wassen, bij de 3e keer gaven ze bij mij nog af. Ik heb nu een mint groene droogdoek ;) Wat overigens niets af doet van de werking.
 
De droogdoek kan inderdaad op 30 of 40 graden omdat hier als het goed is nauwelijks vuil in zit. Doeken met wax en polijst residu zou ik lekker op 60+ graden doen.

Drogen kan aan de waslijn,liefst binnen omdat er anders vuil van boven af in kan komen. Op lage temperatuur kan het ook wel in de droger ,doe ik zelf en nog geen nadelige zaken bemerkt.

Auto wassen: Het liefst 3x per dag! ;)
 
Bedankt voor alle reacties, ik snap dat je de auto het beste zo vaak mogelijk kan wassen.

Maar ik bedoel, moet ik nu elke week dit ritueel gaan herhalen?

- Wassen
- Kleien
- Polijsten
- Glaze
- Waxen

Of kan ik een aantal dingen weglaten?
 
Nee joh,of je moet het wel heel erg leuk vinden en tijd genoeg hebben ;)

Zelf was ik mijn auto 1x per week. Kleien 1x per jaar en polijsten doe ik als de swirls dermate zijn dat ik het nodig vind. Voor het polijsten wel altijd kleien.

Waxen doe ik waneer ik daar zin in heb, meestal 3 a 4 keer per jaar.
 
Warme kraan, drupje dreft, en spoelen, wassen, knijpen tot er geen troep meer uit komt. Kan daarna ook in de wasmachine mee met de doeken.
 
Zoals al gezegd, kijken wanneer het je uitkomt of je vind dat het nodig is.

Volgende keer gewoon wassen (niet met een overmaat aan shampoo, maar gewoon de normale dosering of misschien zelfs ietsje minder) en drogen. Als er vuil op blijft zitten na het wassen, kun je op een gegeven moment opnieuw gaan kleien, en dan bepaal je of opnieuw polijsten nodig is. Anders na het kleien, alleen glaze en wax/sealant opnieuw aanbrengen.

Persoonlijk doe ik het kleien 2 a 3 keer per jaar: vaak een keer na de winter om alle vuil er af te krijgen, en als ik tijd heb een detailbeurt. In de zomer doe ik vaak een grondige detailsessie, omdat ik er dan vaak tijd voor heb en zin erin. In het najaar nog een kleinere detailbeurt om de auto klaar te maken voor de winter.

Tussendoor gewoon kijken hoe de auto zich houd qua schoonheid en glans, eventueel gewoon je waxlaag een oppepper geven met shampoo met Carnauba wax.
 
Nog iets over de doeken: let op want de monello verde doeken geven (de eerste keren) in de wasmachine kleur af. Bij mij zijn die doeken zelfs afgegaan na een 5-tal keer afzonderlijk wassen op 40°C, met als gevolg een lichtgroene droogdoek en washmitt:no .

Veel plezier met het poetsen van je bimmer!
 
Bedankt voor alle antwoorden.
Nu heb ik nog een vraagje, maar niet gerelateerd aan topic titel.

Moet je een auto die 60K per jaar rijdt meer wassen polijsten glazen en waxen dan een auto die 25k per jaar rijdt?
Ik rijd zelf maar 25K per jaar maar mijn vaders auto rijdt 60K per jaar.
Zou ik met deze auto dus eerder moeten bijwerken?
En wat zijn de richtlijnen qua wassen polijsten glazen en waxen?

1x per week wassen.
Om de 3 maand kleien, mocht het nodig zijn polijsten en daarna glazen en waxen? voor de 60K per jaar.

En voor de 25K per jaar om het half jaar kleien/polijsten en glazen en waxen?
 
ik zou de auto van je vader wat vaker een bescherming meegeven. Dat hoeft niet altijd polijsten te zijn, maar kan ook een keer paint cleaner?sealent>wax zijn. Dan kan hij toch weer een maand of 3 vooruit. ik heb mijn auto in mei gepolijst maar zag vandaag tijdens het wassen erg veel swirls en hologrammen. Dus de kans zit erin dat ik hem binnenkort nog een keer onder handen neem. Een echte richtlijn is er niet maar meer wanneer voor jou de defecten te groot zijn en je wilt polijsten. Voor het polijsten altijd kleien, of iron-x icm met kleien.

Het is natuurlijk wel zo als je de auto met wasstraatshampoo wast is de waxlaag sneller verdwenen aangezien de agressiviteit van de wasstraatshampoo vele malen groter is dan de shampoo die de detailers gebruiken. Maar houd jij met wekelijks/ 2-wekelijks met een normale dosis shampoo dan blijft de bescherming een normale tijd zitten.
 
Standtijd van de beschermings laag is van een aantal zaken afhankelijk, de belangrijkste:
- de voorbehandeling die je hebt gegeven voor je glaze/sealant/wax hebt aangebracht en hoe goed/netjes de lagen er hebt opgezet.
- de gebruikte producten, de ene wax heeft bijvoorbeeld een langere standtijd dan de andere
- hoe vaak je de auto wast, en hoe, met welke shampoo dosering en welke shampoo
- gebruik van een shampoo met (carnauba) wax, kan de standtijd behoorlijk verlengen (zo'n shampoo overigens alleen gebruiken als je alleen wast, als je gaat detailen heb je alleen maar last van de extra wax.
 
Zoals je je misschien kunt voorstellen heeft een waxlaag die op een auto zit die 60k rijdt meer te lijden dan een wax die op een auto staat die 25k rijdt.

Dodo Juice.com zei:
After a few weeks, the beading will start wearing off and then - a month or two later - all but disappear (unless you have topped-up the protection with Red Mist). At this point, you just need to strip off the old 'dirty' wax, which will have acted as a sacrificial layer and picked up the contaminants that were intended for your paintwork... you can then wash and deep clean the paint once again, before applying fresh wax to 'recharge' the protection. A new wax layer (or layers) every 3 months is the detailing equivalent of wearing fresh undies every day. And as anyone's mother will tell them, that's really quite essential.

Dit stuk heeft direct betrekking op de waxen van Dodo Juice, maar in de regel zou je elke 2-3 maanden nieuwe wax aan kunnen/moeten brengen. Polijsten hoeft niet elke drie maanden te gebeuren, je kunt ook kiezen om de lak te cleanen met bijvoorbeeld Pro. Polish van Poorboys World.