• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe wassen jullie je auto?

Menno iQ

Detailing rookie
9 nov 2012
8
0
Ieder z`n eigen manier... ik begin met de wielkasten uit spuiten met matige waterstraal van de hogedrukspuit.

Dan spuit ik de hele bovenkant af met volle kracht op voldoende afstand en blijven bewegen met de spuit.

Nu was ik deel voor deel de auto met een spons (al dan niet met franjers) en sop van autoshampo met warm water.
Ik gebruik ruim water tijdens het wassen, en als ik een deel klaar heb spuit ik de shampo eraf, en het volgende deel nat.
De deurranden en sponningen was ik ook.

Als de hele auto gewassen is spuit ik hem nog een keer helemaal na.

De reden dat ik hem afspuit met een hogedrukspuit is om zo weinig mogelijk zand de kans te geven om te krassen...
met alleen de slang sprenkel je er alleen maar een beetje water op en blijft het meeste zand gewoon zitten, met krassen als gevolg.

Dan maak ik de hele auto droog met een microvezeldweil... ook alle randen van deuren en kleppen.

Met het geheel ben ik ongeveer anderhalf tot twee uur bezich.
 
Welkom, lees even de how to van Dibbuz, dan weet je meteen hoe iedereen zijn auto wast en wat de beste manier is!

Succes!
 
Kijk ff in de show-off topics : de meesten gebruiken vooral veel water (ik ook) :D

Het in delen wassen en apart afspoelen wordt voornamelijk gedaan als het erg warm is en je geen risico wil lopen op opgedroogde shampoo(vlekken) .

Natuurlijk begint 99.99% met de wielen , anders krijg je spetters op een reeds gewassen lakdeel en dat willen we niet.

Wil je minder kans op krassen : dan dien je de wagen in te foamen en af te spoelen voor je idd met de 2EM aan de slag gaat.

Na het foamen en afspuiten met de HD spoel ik de wagen nogmaals af (vooral onderaan) met een volle waterstraal om een enkele zandkorrel van de auto te laten glijden net door het gebruik van die HD.

Afdrogen is goed , maar als je een droogdoek gebruikt in combinatie met een detailerspray dan is je wagen sneller droog en heb je veel minder kans op eventuele droogstrepen.

Afhankelijk van de grootte van de wagen ben je idd minstens 1 tot wel 4 uur bezig .
(heb vandaag een smart cabrio gewassen en die ging wel 3 keer zo snel als een s-max daarnet nog )
 
Ik wist wel dat ik een rare vogel was. Ik pak de velgen altijd als laatste.
Als ik de auto voor de laatste maal heb afgespoten laat ik hem even uitlekken.
In de tussentijd doe ik de velgen, zijn altijd vrij snel schoon, daarna droog ik alles af.
Ook wel afhankelijk van het weer natuurlijk.
 
Sinds kort pak ik ook de velgen als laatst, bevalt mij stukken beter dan hiermee te beginnen. Foam ook lekker de velgen mee, ga nadat de hele auto gewassen is nog met een apparte emmer met shampoo en een washmitt de velgen doen.
 
Auto afspoelen, wassen van boven naar onder met de 2EM, deurlijsten als die echt vuil zijn, dan velgen wassen met het water dat nog over blijft en een aparte mitt en borsteltje, afspoelen en drogen :)
Met de Peugeot 206cc ben ik 45 tot 60min bezig, met de 3 serie 60 tot 90min afhankelijk van hoe vuil ze zijn...
 
Hier ook de velgen als laatste met het restant van het waswater. De wielkasten neem ik in het begin mee als ik de auto afspuit alvorens hem te wassen.
 
Koen Hermans;304749 zei:
...... dan velgen wassen met het water dat nog over blijft

Ik hoop dat je dan het water ook overgiet in een "velgen-emmer" of wordt er na elke wasbeurt een deel iron-x in de emmer gespoten ?

Er zal altijd wel wat remstof achterblijven denk ik , dat je er met spoelen alleen niet uitkrijgt .

Na al wat ik hier (op het forum) gelezen heb , vind ik het eigenlijk wel op z'n minst "straf" dat velgen proper maken bij jullie dus NIET of AMPER spettert ? (komt door de whoolies zeker :grinning: )

Maar ieder zijn methode : als het resultaat maar oké is .

Ik doe dus eerst de velgen + banden en na het foamen worden de velgen en banden goed afgespoten met de HD , alsook de wielkasten worden dan goed uitgespoten .

Tijdens het velgen-poetsen spuit ik al wel de wielkasten goed nat om het eventuele vuil al wat te laten "weken" .

Ik vraag me wel af wat jullie dan eerst doen : de auto drogen of de velgen eerst poetsen ? Als je de auto enkel afspoelt heb je toch kans op (kalk)plekken , niet ?
 
1. Bovenkant dak.
2. Zijruiten/bovenste deel van de deuren.
3. C-stijlen.
4. Achterruit/kofferbakklep.
5. Voorruit / A-stijlen
6. Motorkap.
7. Zijpanelen.
8. Onderkanten deuren.
9. Achterbumper.
10. Voorbumper.

:eek:)
 
Hangt er allemaal wat vanaf,meestal blijven mijn velgen het langst proper waardoor ik enkel de carroserie doe en dan in de loop vd week pas de velgen.
Ik zit niet met een hoge drukspuit er op maar ben eerder primitief hier in,maar niet minder doeltreffend in mijn ogen.
Ik spoel zowel de velgen als de carroserie uiteraard met water dit dmv een 10 liter *gieter* dan ga ik wassen in geval van carroserie : paneel per paneel,dan handschoen uitspoelen,nz dus verder.
Dan alweer afspoelen met water en dan met de droogdoek aan de slag en dit in 2 delen,eerst achterkant auto tot de a stijlen en dan alles wat voor de a stijlen zit (motorkap,spadbord oid) ook spoelen en ook drogen.

Velgen doe ik iig het zelfde,spoelen en dan sopje autoshampoo dan met een valma velgenborstel achter de spaken,dan tussen de spaken,en een rondje op de front.
Tussendoor eens spoelen uiteraard,dan ga ik met de csf borstel binnenkant velgen doen (tussen spaken door) en dan ook rondje met deze over het front.
Dan neem ik een smalle lange kwast,ga ik helemaal over het front en tussen de spaken en de rand velg-band ook natuurlijk.
Dan nog even met de kwast binnenkant velgen,kleine plaatjes en dan royaal spoelen om dan even de blazer op te zetten om grootste druppels weg te blazen,en te eindigen door de drogen met een droogdoek.
In het geval van velgen reiniger of iron x royaal inspuiten,even trekken op ong dezelfde manier inwerken en dan ook royaal afspoelen.
 
grandscenicman;304813 zei:
Ik hoop dat je dan het water ook overgiet in een "velgen-emmer" of wordt er na elke wasbeurt een deel iron-x in de emmer gespoten ?

Daar had ik nog niet aan gedacht... Alweer iets bijgeleerd :grinning:

grandscenicman;304813 zei:
Na al wat ik hier (op het forum) gelezen heb , vind ik het eigenlijk wel op z'n minst "straf" dat velgen proper maken bij jullie dus NIET of AMPER spettert ?^

Ik vraag me af wat je precies bedoelt met "spettert"...
Ik heb nog geen velgenborstel dus doe ik het velgbed ook met de washmitt (voor zover ik eraan kan, met de wintervelgen is dat niet zo simpel...).
Daarna de gaten waar de bouten in zitten met een verfborstel. En dan de voorkant van de velg met de washmitt.
De banden even met de verfborstel als ze vuil zijn, anders gewoon even overgaan met de mitt.
En voor de volledigheid: de washmitt is een microvezel washmitt uit de Action...
Werkt bij mij al zo'n 5 jaar prima vind ik (maar dat kan altijd veranderen natuurlijk).

Dus ik zie niet in hoe dit spettert op de lak van mijn auto?
Natuurlijk als je superveel water neemt en heel hard ligt te zwieren met je mitt of borstel zou het wel kunnen spatten, maar dat doe ik dus niet :)

Daarna spoel ik de hele auto en de velgen af, even laten uitlekken (terwijl het materiaal opruimen dat niet meer nodig is) en dan afdrogen...
En bij m'n ouders tuis wordt regenwater gebruikt, dus kalkplekken heb ik geen last van... En ja, het regenwater wordt gefilterd.
 
Koen Hermans;304886 zei:
Ik vraag me af wat je precies bedoelt met "spettert"...
Ik heb nog geen velgenborstel

Daar geef je zelf al antwoord op je vraag;)

grandscenicman;304813 zei:
Na al wat ik hier (op het forum) gelezen heb , vind ik het eigenlijk wel op z'n minst "straf" dat velgen proper maken bij jullie dus NIET of AMPER spettert ? (komt door de whoolies zeker :grinning: )
Sinds ik de Wheel Woolies:heart_eyes: heb gebruik ik amper nog mijn EZ Detail Brush
 
Daar dacht ik ook wel aan...

Maar doe je dan de hele velg met die EZ Brush (of nu met je woolie)?
Want ik zie nog steeds niet hoe het kan spatten als je het velgbed met de borstel doet... :)
 
Het velgbed en tussen de spaken doe ik met de Woolie. De zijkant van de velg met een aparte washmitt. Het spatten komt als je de borstel weer terugtrekt of heen en weer beweegt tussen de spaken en de haren gaan weer recht staan.
 
Velgbed doe ik met de Wheel Woolies, en als het mogelijk is, zelfs met een washmitt.

De rest van de velgen doe ik met de washmitt.


Nadeel van de EZ Brush is dat deze redelijk spettert.


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen kan de EZ brush op plekken komen waar je met de Wheel woolie niet kan kan komen dus soms is het niet anders maar mijn voorkeur ligt zeker ook bij een Woolie t.o.v. de EZ.
De Woolie maakt ook veel meer contact dan de EZ en dus sneller goed schoon. Bovendien kan je meer druk zetten met de Woolie.