• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe wassen jullie je auto?

Tussen remklauw en binnenkant velg. Soms is het zo smal dat de EZ mini er wel tussen komt maar de Woolie medium niet. Deze kan niet zover indrukken als de EZ mini.
Zelfde geldt voor hele dunnen spaken. De Woolie mini is dan weer echt te klein.
 
Dibbuz;304910 zei:
Tussen remklauw en binnenkant velg. Soms is het zo smal dat de EZ mini er wel tussen komt maar de Woolie medium niet. Deze kan niet zover indrukken als de EZ mini.
Zelfde geldt voor hele dunnen spaken. De Woolie mini is dan weer echt te klein.
En dat heb je best bij veel gewone velgen voor. Ik kom bij de Golf er niet tussen met de Woolie. Dus hier wordt nog steeds veel meer de EZ gebruikt. Hij spat misschien wel meer, maar als je enigszins met beleid de borstel gebruikt, dan valt het wel mee. Ga gewoon een beetje schuin zitten en werk loodrecht op je zichtrichting. De kans dat je dan vol hangt is dan een heel stuk kleiner. Nu heb ik meestal ook niet m'n zondagse kleren aan als ik de wagen was, dus een spatje mag wel van de vrouw ;) .
 
Dacht dat ik zo`n beetje de enige persoon was die zuinig is op zijn auto... maar jullie maken er nog (veel) meer werk van dan ik lees ik.

Mensen hier in mijn omgeving kijken mij raar aan als ik mijn auto was, en scheuren demonstratief hard weg met hun auto...
m.a.w. een auto is om mee te rijden, en de buitenkant zie je toch niet als je er in zit!
 
Op het forum probeer ik mij beter te verdiepen in de betere methodes. Op het moment is dit de mijne:

Soms eerst de auto afspoelen in een wasbox met hogedrukspuit.
1. Met spons en water de hele auto goed nat maken en zoveel mogelijk los vuil eraf halen.
2. De auto 'inshampoo-en'.
3. Weer met spons en water alles goed afspoelen.
4. Afdrogen met een badlaken/ handdoek (in ieder geval iets van badstof).
5. Afdrogen met zeem.
6. Oppoetsen met een zachte droge doek/ microvezeldoek (om shampoo resten weg te halen en de glans te bevorderen).
7. Eventueel in de was zetten met een zachte doek.

Ook even voor mezelf, als ik het zo zie wil ik eigenlijk gewoon 'spons' vervangen door 'microvezelhandschoen' en ook iets van een droogdoek aanschaffen.
Jammergenoeg heb ik geen tuinslang of hogedrukspuit tot de beschikking maar die wil ik eigenlijk ook niet aanschaffen. Ik houd het graag simpel. Wat de portemonnee fijn vind.

Ik vraag me af of het een goed idee is twee microvezelhandschoenen te kopen en een te gebruiken voor spoelen en een voor de shampoo..
 
Voor het afspoelen kan een (10 liter) gieter uitkomst bieden...

Voor nog geen 10 euro te verkrijgen.
 
@De Princes : als ik jou was zou ik dat "inzepen" toch doen volgens de 2EM en iedere keer je "spons" uitspoelen in een spoelemmer .

Gebruik de 2e "spons" voor de onderkant(en) en doe dit ook zo .

Indien mogelijk zal je dus 2 emmers moeten meenemen naar de wasbox die je kan vullen met water dat je meeneemt in bvb bidonnetjes. (emmers met deksel lijken ideaal , maar ik vertrouw dit niet omdat je dan nog kans hebt dat die omvallen bij een bruusk maneuver )

De foam die je gebruikt bij de wasbox zal vrij zeker al je bestaande wax "strippen" , beter zou zijn dat je enkel afspoelt en dan begint met wassen (2 EM )

Dat badlaken zou ik vervangen voor een droogdoek of andere geschikte doek , zeker geen gewone MF-doek omdat die bijna geen water opneemt.
Die zeem zou ik gewoon voor de ruiten thuis houden : neemt helemaal geen water op(bijna niet) en met een goede doek heb je al geen strepen meer bij het drogen.

Shampooresten ??? : je spoelt de wagen net zo lang af tot er een resten meer zijn en dan droog je de auto...liefst gebruik je een detailerspray (bvb spray&wipe) hierbij , dat zorgt ervoor dat je makkelijker kan drogen.

Glans bevorderen doe je enkel door te polijsten , zeker niet door te "boenen" omdat je dan eerder krasjes zou maken met een droge doek :weetniet

In de was zetten (of wax ) : aanbrengen met een applicator (mousse of MF ) en met een zachte doek opwrijven. Dat hoeft zeker niet na elke wasbeurt , 2 tot wel 6 maandelijks kan voldoende zijn (afhankelijk van de kwaliteit/prijs van de wax )

Lees misschien nog eens het stappenplan van Dibbuz ? (4 jaar "oud" maar zeker nog bij-de-tijd ;) )
 
Wat doet een detailerspray bij het drogen, en hoe gebruik je het?

Een wax houdt 2 tot 6 maanden?.. mijn lakbeschermer (TOP-SEAL) heeft 3 jaar gehouden!
Kan tot 5 jaar, maar ik gebruikte een universeel reinigingsmiddel dat bij mijn HD was.
 
Menno iQ;305320 zei:
Een wax houdt 2 tot 6 maanden?.. mijn lakbeschermer heeft 3 jaar gehouden!.. Kan tot 5 jaar,.
Heeft ie zeker 3 jaar afgedekt in de garage gestaan...

Geloof mij, al die zogenaamde lakpantsers, wax-guard, wax-oyl verhalen kunnen hun beloftes niet nakomen, het bestaat gewoon niet dat een dergelijk product zo'n lange standtijd heeft.
Ik heb er nu C-Quartz op zitten sinds 6 maanden en tot op heden geen wax en/of sealant gebruikt en deze zou een standtijd hebben van 1 jaar en de Finest zelfs 2 jaar.

grandscenicman;305301 zei:
Dat badlaken zou ik vervangen voor een droogdoek of andere geschikte doek , zeker geen gewone MF-doek omdat die bijna geen water opneemt.
@ GSM, spreek jij jezelf nu niet een beetje heel erg tegen?
Want ergens anders las ik een post van je waarin je de mf doeken gebruikt om de auto te drogen....
grandscenicman;305121 zei:
Die droogdoek (70 x 70 cm ) wordt bij mij nog amper gebruikt omdat ik het niet fijn vind door de grootte ( dubbel plooien en nog eens = te dik/onhandig)
In de plaats gebruik ik liever de peluche bianco (trio)... (ik kom ruim toe om met zo 1 doek mijn auto af te drogen) ...
 
Topseal-lakbeschermer heeft Echt 3 jaar standtijd gehad op mijn auto.
Vooral het aanbrengen ervan gaat super, omdat het langzaam droogt en niet poederig wordt zoals een wax, wat als schuurmiddel werkt op de lak... geen swirls / hologrammen na het uitpoetsen.
 
@Patrick : ik schrijf er toch DUIDELIJK bij dat het een MF-doek moet zijn die GESCHIKT moet zijn : die peluche bianco's zijn duidelijk geschikt (voor mij toch ) , de doekjes die ik van PB's heb (40x40 cm) NIET .
(dan heb je er een veelvoud van nodig om 1 wagen af te drogen...en dat lijkt me niet zo handig)
 
grandscenicman;304707 zei:
Kijk ff in de show-off topics : de meesten gebruiken vooral veel water (ik ook) :D

Het in delen wassen en apart afspoelen wordt voornamelijk gedaan als het erg warm is en je geen risico wil lopen op opgedroogde shampoo(vlekken) .

Natuurlijk begint 99.99% met de wielen , anders krijg je spetters op een reeds gewassen lakdeel en dat willen we niet.

Wil je minder kans op krassen : dan dien je de wagen in te foamen en af te spoelen voor je idd met de 2EM aan de slag gaat.

Na het foamen en afspuiten met de HD spoel ik de wagen nogmaals af (vooral onderaan) met een volle waterstraal om een enkele zandkorrel van de auto te laten glijden net door het gebruik van die HD.

Afdrogen is goed , maar als je een droogdoek gebruikt in combinatie met een detailerspray dan is je wagen sneller droog en heb je veel minder kans op eventuele droogstrepen.

Afhankelijk van de grootte van de wagen ben je idd minstens 1 tot wel 4 uur bezig .
(heb vandaag een smart cabrio gewassen en die ging wel 3 keer zo snel als een s-max daarnet nog )

Bedankt voor de informatie
 
addy;304712 zei:
Ik wist wel dat ik een rare vogel was. Ik pak de velgen altijd als laatste.
Als ik de auto voor de laatste maal heb afgespoten laat ik hem even uitlekken.
In de tussentijd doe ik de velgen, zijn altijd vrij snel schoon, daarna droog ik alles af.
Ook wel afhankelijk van het weer natuurlijk.

Je bent niet alleen, ik doe het ook altijd zo, tijdens het drogen de velgen schoonmaken. Dan hoef je daarna minder water van de auto af te deppen. mocht het echt warm zijn droog ik eerst de auto af en pak ik de velgen achteraf.