• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe werk ik het best een kras bij? Ik heb lak op kleur om de kras te vullen, en dan?

Sikkens zit in Hoogeveen, Dennis121 werkt daar in de buurt. Brezan verkoopt dat ook wel? Op de hoek van de loods waar ik in kan werken zit een schadeherstel bedrijf Dijkman autoschade. Ik kan hun eventueel ook even vragen. Alleen is het probleem dat ik werk. Het moet dus van 3M zijn? Fein heeft het ook en in de omschrijving lees je dat het ideaal voor autolakken is.
 
Nee, het hoeft niet van 3M te zijn, maar zoals ik nu al meerdere malen aangegeven heb: het moet voor automotive gebruik zijn en ik neem aan dat een schadebedrijf dat wel heeft
 
In prinicipe zou je ook de Diamant schuurschijven van Festool kunnen gebruiken.

Deze is in 125 en 150mm leverbaar.

125mm:
art.nr. 496516, korrel 500, 2 vel, € 26,42 euro inklusief btw
art.nr. 496517, korrel 1000, 2 vel € 26,42 euro inklusief btw
art.nr. 496518, korrel 2000, 2 vel € 26,42 euro inklusief btw
art.nr. 496519, korrel 3000, 2 vel € 26,42 euro inklusief btw

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Deze kun je op de DAP500/900 gebruiken om machinaal te wetsanden. Eigenlijk is het nog beter om een machine met een 2mm schuuruitslag te gebruiken.

Dennis en ik hebben het al regelmatig gebruikt.


Of handmatig wetsanden d.m.v. een schuurkurk en bijbehorend schuurpapier:
 
stimpy68 zei:
:no NIET bij de bouwmarkt halen!!! Dit is echt heel ander schuurpapier dan je voor auto's gebruikt!!! :|~*
Alleen speciaal schuurpapier gebruiken bedoeld voor autolakken, dus automotive gebruik.

Wordt een heel verhaal om het verschil uit te leggen, maar er zijn wel degelijk verschillen tussen het huis,tuin, keuken schuurpapier en het schuurpapier voor het wetsanden van auto's

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Het verschil tussen Unigrit schuurpapier en huis, tuin, keukenschuurpapier.

unigrit.jpg


Zoals je ziet, zijn de schuurkorrels bij Unigrit schuurpapier allemaal "gezet" of in 1 richting gestrooid en alle schuurkorrels zijn even groot.
Dit zorgt ervoor dat je een veel egaler resultaat krijgt met minder 'willekeurige' krassen.
 
Ik heb de schadehersteller even gebeld. Wat zij hebben meegeven (dat stukje op de foto) is 1500 gritt. Te grof dus. Bij Brezan heb ik de vraag openstaan voor unigrit papier, maar daar wordt ik over teruggebeld. Anders bestel ik het bij CC, dan is het er morgenmiddag maar dat is dan even niet anders.

Edit: Brezan heeft geen schuurpapier fijner dan 1500. Ze hebben wel een repairsetje waarin een klein stukje 2500 grit zit. Incl. een beetje polisjtmiddel. Maar gezien de prijs zal dat wel niks zijn.
 
Autoschadebedrijf gebeld die hebben niet hoger dan 1000, hij zei:"de rest polijst je gewoon weer bij". Gritt 3000 of 4000 wordt bijna niet gebrukt. Heb daar een paar keer mijn auto laten spuiten of krassen wegwerken. Erg goed gedaan. Maar of ze dat redden met gritt 1000...

@namenickless, het is voor 1x, misschien vaker maar dat zien we dan wel. Dan kies ik voor handmatig. Het zijn kleine krasjes. Heleaas lukt het niet om morgenmiddag zo'n mooi schuurkrukje te krijgen...
 
Ik zou eigenlijk ook wel geinteresseerd zijn in die kleine wetsandblokjes met een paar velletjes Unigrit papier, beginnend vanaf 1000 tot 3000 ofzo. Moet van de zomer nog een heleboel steenslagputjes wegwerken op de auto. Iemand (Tim?) een idee of CC dit wil gaan leveren?
 
Je kunt nooit bij polijsten, alleen maar weg polijsten ;)
Je kunt 1000 gritt krasjes best wegpolijsten, maar dat gaat je vrijwel alleen met wol en een compound in combinatie met een rotary. Maar die heb je dus niet..... :-"
 
Ik heb even geinformeerd voor de schuurschijfjes van 3M en ook het schuurblokje.

E00127 schuurschijfje 35mm 9 micron kost 18 euro + BTW(21%), een pakje van 100
50079 schuurschijfje 35mm 5 micron kost 50.34 euro + BTW(21%), pakje van 100
50199 schuurblokje kost 9.91 euro + BTW(21%), prijs per blokje


Nu ik weet niet dat er mensen zijn die het zien zitten van een gezamelijke aankoop te doen en de schijfjes te verdelen onder de geintreseerde. de schijfjes zijn per vel van 10 stuks

Ik weet ook niet dat dit mag en kan hier op het cc forum ?
 
Ik heb uiteindelijk bij CC unigrit gekocht. Heb het vanochtend ontvangen en ben nu de auto aan het voorbereiden voor de eerste keer wetsanden. Op het papier staat dat je het 15 min in water moet weken. Moet dit of niet?
Ik wil eerst het oppervlak inpuiten met water (net als op het filmpje van nicknameless) en daarna schuren...
 
Yep, papier eerst weken (ik leg het meestal een paar uren te weken).

Ik doe het meestal zo:

Paneel natspuiten met water+autoshampoo (glijdt beter dan water alleen)

Ook tijdens het wetsanden regelmatig natspuiten met water+autoshampoo (voert de afschuurde lak af)

Hou een emmer/bakje met proper water bij de hand om je wetsandpapier regelmatig te spoelen/schoonmaken (afgeschuurde lakdeeltjes die aan het papier vasthechten veroorzaken diepere krasjes dan het schuurpatroon)

Succes!
 
Oke, dan ga ik ze snel in het water leggen. Een paar uur duurt te lang (voor de volgende keer). Ik heb de eerste fotos gemaakt en het is echt een drama qua lak. Leuke uitdaging.
De auto is voor een deel overgespoten en je ziet heel duidelijk wel deel is overgespoten en wel deel niet (door alle swirls etc). De lak kleur is donkerder. Dit is een leuke project taxi!
 
Ben er lekker mee bezig. 1 kras heb ik kunnen verwijderen met 2 pases polijsten en dan even schuren met unigrit 3000. Ik heb een kurk gepakt en daar het papier opgeplakt. Helaas door het water laat het schuurpapier dan los. Dus zo'n dingetje met klitteband is dan beter.

Ik ben nu met de krassen op de deur bezig:

IMAG0239.jpg


Hier zie je dat ik ze 1 laagje heb gevuld met lak die we van de spuiterij hebben gekregen. De lak is hier net 1 uur ana het drogen. Je ziet de kras er weer een beetje door dus moeten er meerdere lagen gebruikt worden.
Hoe lang laten jullie het drogen voor er een nieuwe laagje op komt? Schuren jullie eerst of brengen jullie meerdere laagjes over elkaar aan en daarna wetsanden?
 
Ik heb zelf een 1 lamps IRT droger, die zet ik er op, dan is het zo droog en kun je meerdere lagen zetten.

Vaak is de lak die je uit een spuiterij meekrijgt op waterbasis, let hierop bij het polijsten, je moet dan wel blanke lak eroverheen zetten, zoniet was je binnen een paar keer de komplete vulling weer uit je kras.

Een officiele lakstift die je bij een dealer-automaterialenzaak gebruiktt is vaak gemaakt van conventionele lak
 
Goeie tip. Maar schuur je eerst het teveel aan lak eerst weg en daarna blanke lak eroverheen? Heb nog een stift met blankelak liggen.
 
Binnetie zei:
Ben er lekker mee bezig. 1 kras heb ik kunnen verwijderen met 2 pases polijsten en dan even schuren met unigrit 3000. Ik heb een kurk gepakt en daar het papier opgeplakt. Helaas door het water laat het schuurpapier dan los. Dus zo'n dingetje met klitteband is dan beter.?

Dat is nu in mijn ervaring een voordeel van die stoel/tafelpootviltjes tov een kurk...deze zijn zelfklevend en behoorlijk goed zelfklevend zelfs want het wetsandpapier laat niet los zelfs niet na een paar uur weken in water (ik kleef ze wel eerst en laat dan het geheel weken)

Voordeel van een kurk is dan weer dat deze beter vast te houden/hanteren is (lijkt meer op zo'n echte schuurkurk) Terwijl het met die viltdingen toch altijd een beetje prutsen is.

Ik ga me toch eens zo'n echte schuurkurk aanschaffen want dat zal tenslotte het beste werken....:cool: