• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel mengsel FM10?

mk-us;313564 zei:
Persoonlijk denk ik dat de 15ml verhouding meer in de richting van het juiste dosering komt qua ( gevoelsmatige ) dikte en juiste werking

Daar zeg je een waar ding Marcus, bij vulling van de FM10 met 1,25 ltr water en 10 ml BtbMis wat mij betreft ideaal, meer heeft eigenlijk geen zin.
DJ Supernaural shampoo kun je nog zuiniger gebruiken (5 á 6 ml.)
Bij Duragloss 902 pak ik 15-20 ml, ik weet dat ik dan mijn waxlaag een beetje strip maar ik kan die geur niet weerstaan. :heart_eyes:
 
@Koen Hermans: de foam is zo dun dat het er veel te snel vanaf loopt en dus de tijd niet krijgt om het vuil 'los te weken en mee te nemen'.
Kan je net zo goed emmer met sop over je auto heen kieperen, voor mijn gevoel dan net zo veel nu.

@BlackPassat: denk ook wel dat mee te maken heeft hoe vervuild de auto is en wat je doelstelling is; als je alleen echt als pure prewash gebruikt voor de wekelijkse wasbeurt,
dan zou je idd lager mogen gaan ( omwille van het strippen van de beschermlaag ).
Ga je het gebruiken om echt meer schoon te maken dan mag je het zeker wel gebruiken mijns inzien, de zwaarte en de kracht van de foam is dan hoger en 'krachtiger'.
Los van de verhouding ( en wat ik eerder schreef ) is zeker het gebruikte middel een speler in dit geheel; net zoals bij de reguliere shampoo zit hier een erg groot verschil in.

Om terug te gaan naar het eigenlijke gebruik, wat foammiddel is en geen shampoo ( en met de Groupbuy in achterhoofd ) is het wellicht verstandiger om ons te concentreren op de foams
( en met nieuwe leden cq nieuwe ervaringsdeskundigen in het achterhoofd )
 
Ok, bedankt voor de info. Dan ga ik het gewoon houden bij SSF.

Hoe meten jullie de hoeveelheid eigenlijk? Ik bedoel, 5 à 10ml is echt niet veel. Heb hier thuis geen maatbekertje dat die kleine hoeveelheid meet.
Het enige waar ik op kan komen is een spuit, maar dat lijkt me niet zo praktisch...
 
ik heb hier een klein maatbekertje staan welke tot 250ml gaat met stapjes van 10ml.
deze kun je gewoon bij de huishoudartikelen bij de blokker action of iets dergelijks halen.
 
Ok, thanks. Laatste keren dat ik in beide winkels was heb ik daar niet echt zoiets gevonden. Maar die winkels zijn dan ook wel 1 grote chaos binnenin... Zo erg dat zelfs personeel niet altijd goed weet waar producten staan...
Maar dan zal ik daar ASAP eens binnenlopen!
 
Koen, loop anders eens binnen bij een babywinkel (Baby2000, enz..)
Ik gebruik kleine maatbekertjes die bij mij gediend hebben om babyvoeding af te meten.
Tot ong. 100ml, per 10ml, transparant en zeer goed afsluitbaar.
Gewoon perfect hiervoor, alleen moeten ze per 10 of zo gekocht worden.
Ik gebruik deze ook, ook om bijv. shampoo mee te nemen naar wasbox (waar ik altijd mijn wagen was).
Ik wil wel eens kijken wat ik nog thuis heb staan...
En last but not least, ik ben een stadsgenoot van jou dus als ik nog iets heb kunnen we iets afspreken.
Zal van het weekend anders eens kijken...
 
Voor het afmeten van foam ed. gebruik ik de maatbekertjes van de apotheek. Ze zijn er in verschillende maten, en met een duidelijke maatverdeling.
 
@ Zesser: kan wel handig zijn, ook voor later :) Maar ik ga eerst eens in de Blokker rondsnuffelen

@ BlackPassat: ik had ook al gedacht aan die maatbekertjes wat je vroeger bij hoestsiroop kreeg. Alleen heb ik dat de laatste jaren al niet meer gebruikt, en om nu een flesje hoestsiroop te gaan kopen enkel voor het maatbekertje...?

Maar toch bedankt voor de input, we gaan dit weekend eens even rondsnuffelen in enkele winkels!
 
Ik heb een dopje van een deodorantbusje dat exact 20ml is :D


Zojuist in ieder geval uitgevonden dat Smart Carwash met 10ml goed foamed met het zwarte dopje en dat je bij 15ml al wel echt de blauwe nodig hebt en die dan nog iets te dik is. Dus het komt vrij nauw.
 
mk-us;313564 zei:
Zodoende krijg je wel een erg vertekend beeld als je bv gaat vergelijken met de 4ml BTBM van SkyBump.
Je zou van alles smaakjes er allemaal evenveel in moeten doen ( en dan nog zelfde apparaat ivm de wel/niet aanwezige gekleurde dopjes ) om objectief beeld te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat de 15ml verhouding meer in de richting van het juiste dosering komt qua ( gevoelsmatige ) dikte en juiste werking

15ML BTBM en je krijgt er alleen maar scheerschuim uit. Dan heb je te weinig afvoer van water. Rond de 5ML is meer dan prima, iets meer of minder kan.

Zie ook de poster hierboven, enthousiast overgedoseerd;)
 
Heb net 10ml SSF op 1 liter warm water geprobeerd.

Met het rode dopje (middelste) gaf het dun schuim. Het leek meer op melk dan op schuim zegmaar.
Met het zwarte dopje (meeste schuim) gaf het wat dikker schuim. Dit bleef ook wat meer plakken in plaats van dat het direct van de muur af stroomde. Het is nog steeds wel aan de dunne kant.

Zodra de ondergrond droog is doet vrijwel alles heel scheerschuimerig aan, dwz het pakt wel maar het vloeit niet. Ook merk ik dat als je een dikke laag spuit dat het gewicht van het schuim helpt om het te vloeien, vrij logisch eigenlijk, daar zou je het mee kunnen forceren. Maar aangezien de FM10 maar 1L inhoud heeft is een dikke laag op een auto zoals die van mij niet te doen; dan heb je 3L mengsel nodig.

Moet nu naar mijn werk, mijn verdere bevindingen zal ik later plaatsen.
 
@SkyBump:
mk-us;313627 zei:
Om terug te gaan naar het eigenlijke gebruik, wat foammiddel is en geen shampoo ( en met de Groupbuy in achterhoofd ) is het wellicht verstandiger om ons te concentreren op de foams
( en met nieuwe leden cq nieuwe ervaringsdeskundigen in het achterhoofd )
Voorbeeldplaatje met de 4ml vind ik ook niet juh-van-het, in mijn ogen veel te waterig en geen vaste foamsubstantie
Kortom de 15ml slaat op het gebruik van foammiddel en niet op het gebruik van een reguliere shampoo.
Nogmaals: de verhouding kan je pas echt gaan bepalen na een aantal keren gebruik met het zelfde middel, pak je een ander middel dan begin je weer van voren af aan.
 
Nieuwste bevindingen vwb SSF:

Met 15ml SSF op 1L warm water heb je met het rode dopje ongeveer het schuim van de bovenstaande foto 8ml Monello Lavare.
Met 15ml SSF op 1L warm water heb je met het zwarte dopje ongeveer het schuim van de (omgerekend) 10ml Magifoam foto die hierboven staat. Vrij dik en als je het in je hand spuit, net scheerschuim uit een spuitbus.


Ik ga het voor mezelf in ieder geval houden op 15ml met rood dopje; als dat bij het testen op de daadwerkelijke autolak te dun blijft dan ga ik naar de zwarte. Als dié dan nog te dun blijkt, zal ik hier mijn real-life bevindingen nog even delen.
 
Ik heb ongeveer dezelfde bevindingen als jou Camiel. En met 1l doe ik een halve auto, omdat je toch een mooi laagje wilt doen...
Ik heb wel de oude versie met de 4 viltjes, maar veel verschil zal dat niet maken denk ik.
Had naar de wasbox dus maar 1l extra mengsel meegenomen om bij te vullen...
Als ik terug ben van oefening eens verder testen met andere verhoudingen nog...
 
Ja 3 viltjes is gelijk aan de rode, 4 viltjes gelijk aan de zwarte.


Net de auto weer even gewassen en had na het afspoelen van de auto en infoamen toch wel het zwarte dopje nodig. Rode was toch net iets te dun.

Ik had 3L meegenomen en heb daarvan 2.5L gebruikt met 2x de hele auto foamen. En toen zat er wel een laag op die gewoon dik 7-8 minuten bleef zitten (of ja, het gleed wel maar niet zo snel), niet dat het na 3 minuten al op de bumper lag zegmaar.