How to: Het wassen van je auto

Discussie in 'Handleidingen en Tutorials' gestart door Joost, 18 mei 2008.

  1. Joost

    Joost Detailing rookie

    Lid sinds:
    14 mei 2008
    Berichten:
    386
    Leuk bevonden:
    0
    Het wassen van je auto

    Om gelijk even met de kreet van Mike te beginnen:
    "It's all about reducing the potential."

    Om je auto in topstaat te houden is het belangrijk om deze op de juiste manier te wassen.
    Doormiddel van het wassen bestaat er altijd de kans dat je kleine krasjes in je lak maakt.
    Menig autowasser zal dit doen doormiddel van een dikke gele spons en een emmertje sop of een bezoekje aan de krasstraat.
    Niet verstandig zoals jullie weten! Je veroorzaakt krassen.
    Deze waskrassen (ook wel swirls genoemd) zijn voornamelijk zichtbaar wanneer je je auto in het zonlicht bekijkt.

    Swirls

    nissan2.jpg
    nissan4.jpg

    Maar hoe moet je dan wel te werk gaan om swirls te voorkomen? :weetniet


    Voorbereiding

    Zorg ervoor dat je de juiste materialen in je bezit hebt om je auto goed te wassen.

    2 emmers met grittguard

    Washandschoen (bv een microvezelhandschoen of schaapswol)

    Een geschikte borstel voor je velgen

    Een geschikte borstel voor je banden

    Een spuitbroes voor je tuinslang indien je geen gebruik maakt van een hogedrukreiniger
    classic-motoring_2000_5724969.gif
    Een voedende autoshampoo

    Een droogdoek

    2-emmer methode

    Waarom wordt er gebruik gemaakt van 2 emmers in combinatie met een grittguard?
    Deze vraag is heel simpel te beantwoorden. Om ervoor te zorgen dat je geen swirls creeert is het van belang om je washmitt zo schoon mogelijk te houden.
    Doormiddel van 2 emmers, 1 gevuld met schoonwater en 1 gevuld met water en shampoo naar keuze, kan je je washmitt eerst uitspoelen alvorens deze in de emmer met shampoo onder te dompelen.
    Al het los zittende vuil, waaronder zand, breng je op deze manier niet meer terug in de emmer met shampoo.
    Hierdoor reduceer je de kans dat je het vuil dat je zojuist op hebt genomen van de auto terug brengt in je shampoo water.

    De grittguard is een rooster dat onderin de emmer wordt geplaatst. Alle zandkorrels zullen naar de bodem van de emmer zakken en onder de grittguard terecht komen. Zo wordt de kans verkleint dat deze zandkorrels weer in je washmitt terecht komen.

    Washmitt

    Waarom geen spons?
    Een spons neemt nooit voldoende vuil op. Hierdoor loop je het risico dat je alle vervuilingen voort duwt over de lak. Met alle gevolgen van dien. Een washmitt heeft lange of korte vezels (afhankelijk van type washmitt) waar alle vervuiling in opgenomen word. Een bijkomend voordeel van een washandschoen is dat er minder risico is dat je deze laat vallen. Je trekt hem immers aan net zoals een normale handschoen.

    Velgenborstel

    Waarom niet gewoon met de washmitt?
    Wanneer je met je washmitt je velgen gaat wassen zullen er allemaal kleine deeltjes remstof in je washmitt komen. Dit is uiteraard funest voor je lak. Gebruik daarom altijd een aparte borstel voor je velgen. (een washmitt mag wel, maar gebruik deze dan ook alleen maar voor je velgen).
    Een speciale velgenborstel heeft zachte haren die geen krassen achterlaat op je velg. Tevens is een velgenborstel gewoonweg makkelijk omdat je ook het velgenbed kunt reinigen.

    Wanneer je velgen in de wax staan zal een autoshampoo volstaan. Mocht dit niet
     
  2. artemis12

    artemis12 Detailing rookie

    Lid sinds:
    5 aug 2009
    Berichten:
    48
    Leuk bevonden:
    0
    Ik las net dat stuk over een aparte mitt voor de velgen , is dit ook zo na het wassen van de mitt? Ik bedoel dus blijft het remstof nog in de mitt na het wassen in de wasmachine?
     
  3. stimpy68

    stimpy68 Detailing guru

    Lid sinds:
    5 mei 2008
    Berichten:
    4.517
    Leuk bevonden:
    5
    Een mitt die je gebruikt hebt voor je velgen zou ik zelf NOOIT meer gebruiken voor je lak, dat geldt overigens ook voor pads. Je wil dat risico gewoon niet lopen vind ik persoonlijk.
     
  4. RedCat

    RedCat Detailing guru

    Lid sinds:
    15 nov 2009
    Berichten:
    4.274
    Leuk bevonden:
    295
    In feite is het simpel. Alles wat je gebruikt slijt en verliest zijn werking.
    Dat is ook bij microfiber zo en bij andere materialen.
    Goed onderhoud doet wonderen dus gebruik die middelen.
    Als je twee gelijke mitts hebt moet je de nieuwste maar eens naast de gebruikte houden.
    Bij doeken moet je echt goed uitkijken of er zich niet iets in heeft vastgezet, vooral bij de diepe vezels.
    Als je de doeken niet apart wast kan er al een hard draadje van iets anders in een doek hechten en bij gebruik een kras geven

    Did it, been there, seen that.....:schaam :schaam

    Hans
     
  5. artemis12

    artemis12 Detailing rookie

    Lid sinds:
    5 aug 2009
    Berichten:
    48
    Leuk bevonden:
    0
    Gelijk heb je maar ik wist dit dus niet , ik heb gelukkig altijd wel 2 mitts gebruikt. 1 schaapswollen voor de duidelijk zichtbare delen(gespoten delen) van de auto. Een andere microfiber mitt gebruik ik dan voor de zijkant(vooral naar onderen toe) en de achterzijde/achterbumper van de auto. Daarna gebruik ik deze mitt voor velgen te wassen. zoals ik het hier lees kan ik deze microfiber mitt beter enkel voor de velgen gebruiken nu...

    Als je het zelfs cru stelt zou ik deze mitt dan ook niet mogen wassen(in de wasmachine) samen met andere doeken/pads enz...